Amorbach en Altengronau 2016

Started by albert, May 02, 2016, 07:54:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

albert

Vanaf donderdag staat ons jaarlijkse meerdaagse vliegvisuitje gepland. Net als vorig jaar gaan de eerste 2 dagen naar Amorbach om te vissen in de Mud, Billbach en Saubach. Op vrijdagavond verkassen we dan richting Altengronau om nog 2 dagen te vissen in de Sinn en Schmalen Sinn. Beide locatie staan overigens in het boekje 'Vliegvissen in Duitsland'.

Vorig jaar was op de eerste locatie al het water als koffie, maar kleine streamers maakten de vangsten in de Mud nog alleraardigst. In Altengronau was het beter met mooie vlagzalmen en bruine forel.

Ik lees op dit forum erg weinig over deze rivieren, waarschijnlijk omdat het wat verder weg ligt? Ongeveer 500km vanaf Utrecht.

Graag zie ik nog wat tips van mensen die er onlangs geweest zijn, en anders volgt het verslag volgende week!

Albert


albert

#1
Het verslag:

Na reeds lange tijd te hebben uitgekeken op onze 4 daagse Duitse vistrip is het dan zover. Op hemelvaartsdag 5 mei 2016 om 5:00 stappen Jorrit en ik in de auto op weg naar Amorbach. We vissen eerst 2 dagen in Amorbach en dan 2 dagen in Altengronau. De weersvoorspelling: 4 dagen 24 graden met volop zon. Lekker na die koude periode, en het water is in de Duitse rivieren al redelijk gezakt. Na onderweg nog even een bakkie te hebben gedaan komen we om 9:45 aan op de afgesproken plek, de parkeerplaats bij de monding van de Billbach in de Mud. Daar wacht Henk al op ons, hij is op woensdag al aangekomen.
In Amorbach mag je met de vergunning vissen in de Mud (+/-2km), de Billbach (+/-2km) en de Saubach (+/-6km). Er worden per dag 3 vergunningen a 25 euro uitgeschreven, dus we hebben de ruimte. Alleen bij de instroom van de Billbach in de Mud heb je een drukke weg bovenlangs lopen welke lawaai maakt voor de rest is het rustig vissen, met als hoogtepunt de Saubach. De vergunningen zijn al online geregeld. Dan onze ervaringen:

De Mud
De Mud is met ongeveer 8m de breedste en stroomt ook het snelst met veel stroomversnellingen, wel met overhangende bomen. Hoewel we hier vorig jaar in het deel boven de instroom van de Billbach met kleine streamers veel vingen viel dat dit jaar tegen. In dat deel hebben we eigenlijk niet veel noemenswaardig gevangen, en ook weinig gezien, hoewel er prachtige stukken tussen zitten. Het stuk vanaf de instroom van de Billbach ging een stuk beter, en met name bij de instroom zitten mooie vissen. Henk pakt er zijn grootste beekforel ooit van richting de 50cm! Als je vanaf de instroom stroomafwaarts waad wordt het dieper en kom je na enige tijd bij een flinke barrière van stenen van links naar rechts. Daarachter is het erg diep en is er niet meer te waden. Vanaf de kant is dit heel lastig ivm bomen en stenen (lees ook verhaal van Hyppo Wanders in het boek Vliegvissen in Duitsland). Al met al pak ik er in 2 dagen de Mud in een uurtje of 6 een stuk of 5 uit.

De Billbach

De Billbach is ongeveer 5m breed en soms te waden maar veel vanaf de kant te bevissen en stroomt minder snel. Deze mooie beek zit vol met bochten en in elke buitenbocht ligt wel vis. We vangen er bij elke rondgang flinke knapen van regenboog en beekforel, de meeste tegen de 40cm. Wat een heerlijk stukje vissen is dat. Met name de bochten zijn superstekken. Stroomopwaarts gaan staan, vliegenlijn met flinke lengte in de bocht laten afzakken en hangen.... In alles bij elkaar een uurtje of 6 trek ik er een stuk of 9 uit.

De Saubach

De Saubach is de smalste (soms niet breder dan 2 meter) en wordt voornamelijk vanaf de kant bevist. Deze beek meandert prachtig door een dal vol bloemenweiden en er is in de verste verte geen weg of bewoning te bekennen. Een droomplek! De 2e dag vissen Henk en ik de Saubach af en wat een prachtig gevoel geeft dat, in the middle of nowhere, in een superomgeving en we vangen ook nog. Meeste rond de 20cm maar ook een 35er. Ik vang er in 4 uurtjes een stuk of 6, maar al had ik er maar 1 gevangen, dit is toch het mooiste stukje vliegvissen wat ik ooit gedaan heb.

In de namiddag van de 2e dag vertrekken we naar Altengronau voor 2 dagen vissen in de Sinn en Schmalen Sinn. We logeren bij de bed- en breakfast van Liz. Goed voor elkaar, ze heeft 3 slaapkamers en er is een eigen keukentje en mooi dakterras. Het ontbijt is echt super. En dat voor 27 euro per persoon per nacht! De vergunningen zijn te koop voor 20 euro per dag bij de bakker, naast de kerk. 's Avonds eten doe je bij Zur Krohne, veel goeds voor weinig!

De Sinn

In de Sinn zit veel vlagzalm en beekforel, ook van goede formaten. Daarnaast ligt er bij de brug redelijk kopvoorn maar deze zijn erg schuw. Het gehele traject van de Sinn is vrij breed (10-15m) en er is vrij goed te gooien. Met name bij de witte brug (begin traject) zit flink vlagzalm en eigenlijk is de vis aanwezig op het gehele traject. Meeste vlagzalm zit rond de 30cm en de meeste forel wat groter, ongeveer 35-40cm. Uiteindelijk weet ik in 1,5 dag 15 stuks te haken met een dikke 40er als besluit.

De Schmalen Sinn

De laatste middag besluiten Jorrit en ik om de Schmalen Sinn eens een paar uurtjes te bezoeken als besluit van ons heerlijke weekend. Dit lange traject is een beetje als de Saubach en slingert ook ver bij de weg vandaan door het dal. Hij varieert van 3-6m en zit vol met boomstronken langs beide zijden. Dit moet een walhalla voor de forel zijn en ik verwacht grootse vangsten. Dat valt dan weer erg tegen en met veel moeite trek ik er een forelletje van 15cm uit in 2 uur tijd. Ik weet nog niet waarom maar het lijkt wel of er niet veel vis aanwezig is, hoewel ik op elke 2 meter een prachtplek zie. We lopen vanaf de start van het traject een flink stuk stroomopwaarts en net als we er een eind aan willen breien ziet Jorrit nog een mooie haakse bocht waar het water met kracht doorheen gaat. Hij werpt in en pakt een kneiter van een vlagzalm, welke zeker 45cm is (niet gemeten, snel teruggezet na een flink gevecht). Dat verwacht je dan ook niet in zo'n beek.

Uiteindelijk besluiten we daarmee ons fantastische weekend en trappen hem op zondag in de namiddag weer aan richting Nederland. Al met al heb ik in 4 dagen ongeveer 32 uur in/langs het water gestaan en 36 vissen gevangen. Ik had er stiekem ietwat meer verwacht maar ben zeker niet ontevreden, mede door het fantastische weer dat we gehad hebben.

Hier nog 2 foto's van gevangen vissen. Niet superscherp maar geeft een goede indruk van het formaat:



Albert


Nootjez

Prachtig, hoewel je geen reactie kreeg op je post, toch zo'n mooi verslag posten!  ::goodjob::
Ik ben zelf nog steeds op zoek naar een visvakantie voor september dit jaar, ga deze omgeving zeker eens onder de loep nemen!

albert

#3
Dank je. Ik ben vorig jaar in augustus nog eens een dag in Amorbach geweest maar toen stond het water in Mud, Billbach en vooral Saubach erg laag en was het overal erg lastig vissen. Met veel moeite 3 visjes gepakt op 1 dag. Was in de zomer ook heel veel begroeiing langs de zijkanten en bij de Billbach en Saubach wordt het dan al knap lastig vissen.

Hyppo

Mooi verslag over mooi water in een mooie omgeving. Zou er graag nog een keertje teruggaan maar iets te druk dit voorjaar. Jammer dat je niet verder achter dat diepe stuk van de Mud bent gegaan. Daar liggen nog een paar fijne stekken.

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Scaramouche

mooi verslag, dank voor het tijd nemen om het op te schrijven. plaatjes voeg ik zelf altijd toe via photobucket, zo'n account is gratis en zo aan te maken.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

JEVDE

Mooi verslag. Wordt gewaardeerd!

Sent from my SM-G900F using Tapatalk


Gerrit59

Mooi verslag Albert.
Dank voor het plaatsen.

Gerrit

albert

Allemaal bedankt voor de positieve reacties. Zal vaker een verslagje maken. Ik heb ondertussen wat foto's (na wat puzzelwerk) bijgevoegd om wat indrukken van de wateren te geven. Tis even rijden maar in het voorjaar echt een aanrader (niet met hemelvaart aub dan is het bezet  ;D), in de zomer is in Amorbach de begroeiing wel erg aanwezig. Als jullie adresgegevens mbt overnachten of vergunningen wilt hebben dan hoor ik dat wel.

Albert

Arie de Vries

Mooi verslag Albert, bedankt voor het plaatsen
Groet, Arie

Herman

Mooi geweest dus! Dank voor t delen.
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>