Danielsonn dry fly, ervaringen mee?

Started by haasie, May 03, 2012, 12:30:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

haasie

Ik ben opzoek naar een nieuw reeltje voor een 5 lijn. Nu vind ik de Danielsonn dry fly een enorm gaaf uiterlijk hebben. Hoe staat het met de kwaliteit van deze molen?

pberkenbosch

Oei.. Moooooi .. en helemaal niets mis mee.. check ook deze van onze sponsor http://pro-flyshop.com/products/danielsson-dryfly

Wanneer geen Loop OPTi verslaving had zou ik met deze reels vissen..

weerwolf

Ik heb de midge. Heel mooi reeltje maar wel gevoelig voor zandkorrels.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Useless

Prachtige reels; misschien wel de oervaders van de large arbor-reels. Geen slip maar die heb je voor de visserij waarvoor deze gebruikt worden meestal ook niet nodig. Slechts één nadeel; zoals eerder gezegd, er kan makkelijk zand of ander vuil tussen de lagers komen en dat is duidelijk hoorbaar. Voor mij indertijd de reden om ze weg te doen en over te gaan op Backwinders die nu helaas niet meer gemaakt worden  :-[

Sieger

Mooi goed en degelijk... alleen K-t samen met zand e.d. goed schoonhouden en dan gaat hij een levenlang mee (en de lagers zijn ook nog steeds te koop... ;) )...

@Useless: Je schreef er al vaker over, maar wat zijn Backwindereels...?


Sieger

Useless

Ik bedoel deze Sieger:



De reel is een Backwinder trout. Ze werden door een Noors bedrijf gemaakt die helaas niet van die handige handelaren waren want ze waren al redelijk snel failliet.
Is ook zo'n reel zonder slip maar de kans dat hier vuil tussen komt is vele malen kleiner dan bij de Loop of Danielson. Hebben wel een ander nadeel: wanneer het vriest dan heeft de reel de neiging om vast te gaan zitten doordat de lagers krimpen maar dat geeft niet want ouwe Indo's vissen dan toch niet  ;)
Hengel is één van m'n Zpey switchrods waar er nu dus eentje van gebroken is  :-[

Arjan Maat

De Dryfly is idd de allereerste Large Arbor reels die ooit ontwikkeld is, en ja het enige "aandachts" puntje is het eventueel krijgen van een zandkorrel tussen je lagers. MAAR wat vele niet weten is dat daar een heel eenvoudige oplossing voor is . . . . . . nl. even je hengel boven het kurk vastpakken en de reel even gematigd "explosief" ;-) in het water soppen. Dan is het zand weg en loopt het weer als een tierelier ;-)

Wat je er nog bij krijgt is de geweldige " brom" van de spoel als je een vis drillt die een fijne run neemt, een zalig geluid ;-)

Vraag anders eens de "objectieve" mening van Erik de Noorman, die zweert bij de Dryfly.

Groetjes Arjan Maat

Sieger

Quote from: Useless on May 03, 2012, 14:29:24
Ik bedoel deze Sieger:



De reel is een Backwinder trout.

Thanks... ik ken(de) ze niet.... Lijkt kwa bouw wel een beetje op de Hardy Marksman en de IMAGO Gaia...



Sieger

johannes

die backwinders zijn heel gave reels wat ik niet snap is dat er niet verder gegaan wordt op dit konsept.

heb zo'n dryfly ook maar zal niet snel weer een aanschaffen het genoemde zandprobleem maar ook vind ik de meerwaarde van de reel ten opzichte van bv een simpel (grafiet) reeltje niet veel.

maar ze zien er wel leuk uit dat dan weer wel.

Useless

Snap ik ook niet Johannes. Ik heb begrepen dat er in Noorwegen iemand is die ze nu zelf maakt en in eigen beheer verkoopt tegen veel lagere prijzen maar ik weet niet meer hoe hij heet.

haasie

Dus zand gevoellig? Dat is niks voor mij. Ik gebruik mijn matriaal waarvoor het bedoeld is en dat is vissen. Ga er niet zuinig mee om. Zand in de lager is dus een kwestie van tijd bij mij.

Zal hem in de winkel eens goed bekijken nog. Tis wel een prachtige reel.

Raymond

Deze reels hebben hetzelfe concept. Heb ze ooit eens in de handen gehad en die hebben me toch een waanzinnig goede slip, zo ontzettende zzzzmeuigggg...

http://z-reels.eu/shop/index.php?cPath=2&XTCsid=060bc3be4cd0d6fe104c84d65cdeb0bf

Maar back on topic, met die Danielsson Dry Fly is niks mis...
::wtf::

Arjan Maat

Z reels . . . . . . ? Stuur even een mailtje naar Pieter Bas Broeckx, die kan je best wel ergens vinden, hij heeft een zeer smeuïg verhaal over zijn Z reel avontuur ;-)

TL Arjan Maat

Arjan Maat

Quote from: haasie on May 03, 2012, 22:05:11
Dus zand gevoellig? Dat is niks voor mij. Ik gebruik mijn matriaal waarvoor het bedoeld is en dat is vissen. Ga er niet zuinig mee om. Zand in de lager is dus een kwestie van tijd bij mij.

Zal hem in de winkel eens goed bekijken nog. Tis wel een prachtige reel.

Beste Haasie,

Je zal NOOIT zand in het lager krijgen, die zijn hermetisch afgesloten, het enige wat kan gebeuren is dat je een zandkorrel of meer tussen je spoel en de conische buiten lager ring kan krijgen. .. . . . . maar dat is echt iets wat ZEER sporadisch kan gebeuren.

TL Arjan Maat

Raymond

#14
Quote from: Arjan Maat on May 03, 2012, 22:34:07
Z reels . . . . . . ? Stuur even een mailtje naar Pieter Bas Broeckx, die kan je best wel ergens vinden, hij heeft een zeer smeuïg verhaal over zijn Z reel avontuur ;-)

TL Arjan Maat

Klinkt spannend, Arjan... vertel... ;)
::wtf::

Sieger

Quote from: Arjan Maat on May 03, 2012, 22:36:50
Beste Haasie,

Je zal NOOIT zand in het lager krijgen, die zijn hermetisch afgesloten, het enige wat kan gebeuren is dat je een zandkorrel of meer tussen je spoel en de conische buiten lager ring kan krijgen. .. . . . . maar dat is echt iets wat ZEER sporadisch kan gebeuren.

TL Arjan Maat

Helemaal eens... Het lager is een gesloten ding... Kan niks in.... Zoals gezegd, hooguit wat op zichtbare plekken en daar kun je wat aan doen.... Spoelen, that's it......

Verder super reel En nu ook nog eens met korting.... http://www.pro-flyshop.com/products/danielsson-nymph-w


Ik las op een site in Duitsland dat deze korting tot eind mei geldt... Dus....... ;)


Sieger

Jan Bruins

Ik heb de Midge en de Dry Fly en ben er zeer tevreden over ;D
I don't drink water, fish f*ck in it...

haasie

Eerdaags ga ik hem bekijken. Zit alleen te twijvelen over de maat. Ik vind een "oversize"reel altijd wel gaaf staan.

Zijn er toevallig meer van dit soort reels? Met weinig vulling in het midden en een grote lage spoel? (betaalbaar  :o )

Jan Bruins

Het zijn hele lichte reels en dat vindt ik zeker op een lichte hengel erg fijn.
Oversized kan dan wel mooi staan, maar hou wel het gewicht in de gaten.
I don't drink water, fish f*ck in it...

haasie

Ja precies, dat ga ik ook zeker doen.

Denk dat ik een zak geld en mijn hengel meeneem naar de fair en daar ga kijken  :P

pberkenbosch

Nou... als ik dan toch iets mag roepen :



Beetje oversized :D

haasie

Ik weet het haha...prachtige reel. Prijs technisch alleen wat minder  ::)

pberkenbosch

 8)

prijstechnisch idd problematisch..