rivier vissen

Started by tomvliet, December 05, 2013, 14:35:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tomvliet

Ik heb een aantal vragen over riviervissen en het gewone vliegvissen .
kun je met een zinkende nimf of nattevlieg  ofzo de aanbeet voelen en hoe voel je die het best .
Of kun je toch maar beter een strike indicator gebruiken .
En als je op de rivier vist zoals de ourthe .
Kun je dan het best stroom opwaarts  of afwaarts vissen of hangt het ervan af welke vlieg je gebruikt of kan het allebei .
alvast bedankt tom 

Plantje

Als het even kan geef ik op dat soort rivieren de voorkeur aan droge vliegen. Maar als je dan toch met een nimf vist kan een strikte indicator zeker wel aan te raden zijn. Tenzij je de poeltjes opzoekt waar je de nimf met achtjes kunt binnenvissen. Dan kun je de aanbeet meestal wel voelen. Dat is eigenlijk een kwestie van ervaring.
Als de stroming stevig is kun je er beste je nimf met de stroming mee laten drijven denk ik. Maar voor met name dat laatste zijn er velen die daar veel meer ervaring in hebben dan ik!

Raymond

#2
Yep, een strike indicator gebruiken of als je er goed in bent, letten op de punt van je vliegenlijn. Je kunt stroomopwaarts (up stream nymphing) en stroomafwaarts (down stream nymphing) vissen. De techniek kun je het beste leren door met een ervaren visser mee te gaan, dat werkt het beste...

Succes!
::wtf::

RonM

Mijn suggestie is om een stripvinger te gebruiken als je met nimfen vist. Het grote nadeel van een dobber of turen naar de lijn is dat je daar voortdurend op moet letten. Met een stripvinger kun je de fijnste aanbeet voelen en ondertussen gewoon om je heenkijken, bijvoorbeeld naar het ijsvogeltje wat langs komt vliegen (soms  :). Ik vis niet meer anders. Let maar eens op hoe je lijn door je vinger glijd met of zonder stripvinger. Als je geen stripvinger gebruikt loopt de lijn veel stroever en dan voel je dus minder wat er aan de andere kant van de lijn gebeurt.
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

Rena

Quote from: RonM on December 11, 2013, 14:35:06
Mijn suggestie is om een stripvinger te gebruiken als je met nimfen vist. Het grote nadeel van een dobber of turen naar de lijn is dat je daar voortdurend op moet letten. Met een stripvinger kun je de fijnste aanbeet voelen en ondertussen gewoon om je heenkijken, bijvoorbeeld naar het ijsvogeltje wat langs komt vliegen (soms  :). Ik vis niet meer anders. Let maar eens op hoe je lijn door je vinger glijd met of zonder stripvinger. Als je geen stripvinger gebruikt loopt de lijn veel stroever en dan voel je dus minder wat er aan de andere kant van de lijn gebeurt.

Doe je dit op (sneller stromende) rivieren dan is de kans op vis nihil.
De leader  komt naar je toe, tenminste, als je opstrooms vist.
Je bent zo bezig met binnen strippen van het teveel aan lijn wat ontstaat, dit omdat je anders geen contact hebt met de nymph(en).
De kans dat je dan een aanbeet voelt is zeer gering of zelfs nul.

Bij diagonaal of neerstrooms zou het kunnen werken, maar deze presentatie methode levert in veel gevallen minder kans op vis op.

Opstrooms vissen met indicator is één van de meest effectieve methodes om te nymphen, in mijn opinie.

Als je in stilstaand water vist is de methode die RonM aangeeft, een methode die goed werkt.
Dit was echter niet de vraag  ;)

TL, Peter

RonM

Quote from: Rena on December 11, 2013, 14:49:46
Als je in stilstaand water vist is de methode die RonM aangeeft, een methode die goed werkt.
Dit was echter niet de vraag  ;)

Ik gaf wel degelijk antwoord op de vraag van Tomvliet, namelijk hoe je de aanbeet het beste voelt.
Volgens mij is dat nog steeds met een stripvinger ;).

Dat dit bij riviervissen zijn beperkingen heeft is duidelijk. Maar gelukkig zijn er meer wegen die naar Rome leiden.
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

Raymond

Quote from: RonM on December 11, 2013, 16:09:55
Ik gaf wel degelijk antwoord op de vraag van Tomvliet, namelijk hoe je de aanbeet het beste voelt.
Volgens mij is dat nog steeds met een stripvinger ;).

Dat dit bij riviervissen zijn beperkingen heeft is duidelijk. Maar gelukkig zijn er meer wegen die naar Rome leiden.

Nee, de oorspronkelijke vraag was of je bij het riviervissen de beet kunt voelen..., en in het geval van ja hoe je dat dan het beste doet...

Naar mijn mening is de enige manier waarbij je de beet kunt voelen op stromend water als je nimft met de tjechische techniek. Of je moet de nimf natuurlijk tegen de sroom in binnenstrippen, dan voel je de beet uiteraard ook. Maar ik sluit me bij Peter aan, de meeste effectieve manier om te vissen op stromend water is dead drift Nymphing, dat kan dus stroomop- of afwaarts. En dan is het het eenvoudigste om dat te doen met een beetindicatortje (of je moet heel goed getraind zijn op het vissen op je lijntip).
::wtf::

BV

En zo hebben   zowel  de 3     "R's"  en Peter gelijk.

De echte complete vraag is   
"......riviervissen en gewoon vliegvissen.....                ...kun je met een nimf de aanbeet voelen....."
waardoor ik "veronderstel"  dat "gewoon" vissen  dus op stilstaand water is.
Dus Ron zijn antwoord is wel ter zake, en het antwoord is   JA.


Maar iets completer is het ook mijn inziens veel efficienter om  op de rivier naar de beetverklikker te kijken dan te wachten tot de beet via een slappe vliegenlijn zich naar je vinger vertaald heeft. 
Ik heb al 100 beten gemist tijdens het praten en gapen ondanks dat ik ze duidelijk voelde.




Raymond

Jij bent ook werkelijk een echte diplomaat, Bart... ;)
::wtf::

Hans-oet-remunj

Quote from: Rena on December 11, 2013, 14:49:46
Bij diagonaal of neerstrooms zou het kunnen werken, maar deze presentatie methode levert in veel gevallen minder kans op vis op.
Hue, daar is mijn ervaring toch iets anders...  diagonaal of neerstrooms kan wel degelijk zeer effectief worden uitgevoerd dus die stelling herken ik niet zo..... Ik vang er vaak zeer goed mee, en het heeft mijn voorkeur omdat je de beet vaak goed voelt : lekker spectaculair... Zeker bij snelle stroming !

Wel is het zaak met die methode je materiaal & presentatie altijd goed te tunen op omstandigheden. Anders werkt het niet.



Rena

#10
@Hans-oet-remunj
dank je voor je kritische noot, het zette mij aan het denken (... ja echt  :-X ...)  :D

Ik moet je gelijk geven, dat in specifieke situaties, neerstrooms goed werkt  :-[
Dan vis ik echter met droge vliegen.
Eigenlijk vis ik alleen in de winter, vroege voorjaar en najaar met nymphen... mijn antwoord was dan ook wat gekleurd  :P, mea culpa ...

Ik zal het wat verduidelijken  :o
Als het water kouder wordt vis ik met nymphen, de vissen stijgen dan nagenoeg niet naar "vliegen" in hogere waterlagen.
De nymph moet dan langs de boden gaan in "dead drift", dit lukt (mij) niet als ik niet opstrooms vis.
Bij neerstrooms vissen gaat de nymph te gauw omhoog en imiteerd een nymph die stijgt, en dat gebeurt niet (of nauwelijks) op de momenten dat ik met een nymph vis.
Dit betekend dat er dan niet effectief kan worden gevist met een nymp en prefereer ik de opstroom methode.

Ik vis eigenlijk alleen in Noorwegen op stromend water, ergens anders kan het dan ook anders zijn, misschien of misschien ook niet ....  ::)

Verder is dit natuurlijk mijn beleving en ieder ervaart dit anders.
Veel proberen en "afkijken" bij anderen is het devies.

TL, Peter


Hans-oet-remunj

#11
ik vis al 30 jaar > 50% van mijn tijd in noorwegen  ;)

En blijf er elke keer weer leren... gelukkig maar.

wat riviervissen betreft zijn er uiteraard vele wegen die naar rome leiden, maar stroomafwaarts vissen op gevoel met een nymh is wat mij betreft wel een heel interessant paadje ... :)

Hans-oet-remunj

#12
Gezien de brede vraagstelling vraag ik me af of het zo gericht bedoeld was. Maar daar kan alleen Tom antwoord op geven.  ;)

Wel jammer dat het nu weer stil valt.. er begon net iets op gang te komen

Er zaten wat mij betreft heel herkenbare tips bij:
Bv

Mijn suggestie is om een stripvinger te gebruiken als je met nimfen vist. Het grote nadeel van een dobber of turen naar de lijn is dat je daar voortdurend op moet letten. Met een stripvinger kun je de fijnste aanbeet voelen en ondertussen gewoon om je heenkijken, bijvoorbeeld naar het ijsvogeltje wat langs komt vliegen

of

de meeste effectieve manier om te vissen op stromend water is dead drift Nymphing, dat kan dus stroomop- of afwaarts

Als ze voorzichtig bijten (bv dressuur !) dan kan ik me voorstellen dat de balans wat meer naar een indicator gaat. Als je elke vis perse moet vangen ook.  Wellicht dat dressuur op bepaalde trajecten op de Ourthe wat meer speelt. Domme vissen eindigen er immers nogal eens in de pan heb ik me laten vertellen. slimme vissen krijg je afhankelijk van traject en seizoen misschien wat moeilijker als je op puur gevoel vist. Maar ook op de outhe zullen er vast momenten zijn dat  de vis wat meer los is. Op die momenten kan de balans meestal weer wat worden opgeschoven richting  het 'op gevoel vissen'  en je meer van de omgeving kunt genieten...

Wat mij betreft heeft dit op  > 100 rivieren wereldwijd een zekere geldigheid  (forel/vlagzalm). Redelijk aannemelijk dat dit tenminste voor een aantal trajecten van de ourthe ook geldig zal zijn  ?

Tenzij je gericht op serpelingen wil gaan vissen natuurlijk  ;)

Hans-oet-remunj

misschien is het een idee als we Tom een goed boek adviseren voor de beginnende rivier vliegvisser ...

wie heeft er een tip... :)

tomvliet

Bedankt, voor de reacties .
Ik denk dat ik het met een indicatortje ga doen .
maar ik ga het ook eens met die stripvinger proberen .