micro tippit ringutjes`

Started by Rossie69, April 14, 2013, 15:44:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

@nermos

#25
Ik gebruik ook de pizenbauer ringen (van Traun River) met een verbeterde clinch knoop (kunstaasknoop), werkt perfect.
Deze ringetjes zijn wel rond en niet plat.

Arie de Vries

#26
Van dichterbij ziet het ringetje van A&M er zo uit. De binnenkant van de ring is niet rond maar heeft hoeken. Op deze ring brak de lijn bij stevige belasting niet. De gebruikte lijn was 0.30 mm nylon. Aanvankelijk trok ik de knopen los, tot ik de clinchknot toepaste, die hield wel.

[attachment deleted by admin]
Groet, Arie

devliegvisser

Waarom ringetjes. Ik gebruik altijd de perfection loop voor leader tippet verbinding

Groet,
Devliegvisser

jur606

even buiten of ringentje helpen of niet ik heb altijd geleerd (van mijn vader, met gewoon vissen) elke knoop ringentje of ander ding op je lijn geeft een verzwakking?

Nu vis ik meestal gewoon met vliegenlijn lus in lus 25/00 en hieraan bind ik mijn tippet van 14/00 of 12/00 fluorcarbon met een (weet eigenlijk niet hoe die knoop heet of genoemd wordt?) als ik hem vind vul ik het aan


Ik leg beide draden in het verlengde cm of 10-15cm over elkaar (dat je een dubbel stuk heb)
Daarin maak je d.m.v. lijnen naar elkaar toebewegen onstaat er een lus(rondje) beide losse uiteinden er 3 keer doorhalen en goed natmaken aantrekken en klaart,je tippet zit er goed aan (als je maar 1 van de 2 uiteinden niet afknipt heb je direct een  zijlijntje voor een 2e vlieg  (knoop is best sterk want hij brak niet op de karper die ik vorig jaar met mijn #4 per ongeluk haakte en uiteindleijk ook landde) de knoop heeft het tot op heden nog niet begeven (met een getaperde of getwiste leader kost dit natuurlijk vel lijn met het vervangen maar daar vis ik (nog) niet mee omdat nylon gewoon nog werkt voor mijn visserijen.





Beertje

@Jur606,Dat heet de "chirurgenknoop"Is idd een goeie knoop.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

cojac

Ik gebruik het oogje van een vliegvishaakje, dat ik afknip van een haakje waarvan de punt bot of afgbroken is.
Gr cojac
veel strakke lijnen en krakende hengels gewenst  gr. cojac

jur606

Quote from: Beertje on April 16, 2013, 19:22:47
@Jur606,Dat heet de "chirurgenknoop"Is idd een goeie knoop.

Ja hij lijkt er veel op alleen doe ik hem iets anders (ik maak een lus) en haal alleen de korte uiteindes 3 keer door die lus dus niet gehele lijn.

Arie de Vries

Nog een ringetje, ook volgensw zeggen van A&M, deze is wel rond aan de binnenkant en zal dus veiliger zijn voor je lijn

[attachment deleted by admin]
Groet, Arie

Joost S.


Bekeerling

Sinds ik de chirurgen knoop ken gebruik ik ook geen ringetjes meer. Vooral omdat ik het zo'n priegelwerkje vind.

Marck

Ik heb net die van A&M binnen, zijn niet scherp en hebben wat mij betreft genoeg trekkracht (4,5kg).

Moeten de "fieldtest" nog doorstaan, maar heb er vertrouwen in!

jelle

Quote from: Marck on May 27, 2013, 17:20:02
Ik heb net die van A&M binnen, zijn niet scherp en hebben wat mij betreft genoeg trekkracht (4,5kg).

Moeten de "fieldtest" nog doorstaan, maar heb er vertrouwen in!
bekijk em es met een loep ;)
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Arie de Vries

Als je op de foto onder #33 in dit topic dubbelklikt wordt hij een behoorlijk stuk groter. Je zult dan zien dat deze ovale ringetjes van A&M ronde kanten hebben en dus niet insnijden
Groet, Arie

W3stland

Deze zien er inderdaad anders uit dan de oude, goed werk van a&m deze te vervangen
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

Marck

Klopt, was mijn bevinding ook. Jelle, loep is hier niet nodig, zeer goede ogen hoor!  8)