Noorwegen Aug 2016 (Please Help!)

Started by Jan_Smeijers, May 02, 2016, 10:14:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan_Smeijers

Beste Forumleden,

We willen, mijn (nu nog) verloofde en ik dit jaar voor onze huwelijksreis naar Noorwegen.

Huwelijksreis of niet, je snapt er dat er ook gevist moet worden.  :P

We hebben een route gemaakt, waar we verblijven die 2 wkn.



Oslo, Lillehammer en Kristiansand verblijven we te kort om te gaan vissen...

Het gaat om Stranda, Kaupanger, Evanger, Stavanger.

Ik wil daar aan de kust gaan vissen, maar ook op zoet.

Een paar vragen:

-Op welke plekken (rivieren) bij die plaatsen kan ik dan het beste vissen?

-Ik heb totaal geen ervaring met aan de kust vissen, welke aftma raden jullie mij aan om daar te vissen en welke (ik neem aan) zinklijn is het beste om daar te gebruiken?

-BB noodzakelijk/handig aan de kust?

Als jullie nog meer tips/advies voor mij hebben hoor ik dat natuurlijk graag!  ;D
Gr. Jan


Gerrit59

Jan,

Even contact opnemen met Erik de Noorman (Erik van den Hoek)

Gerrit

Jan_Smeijers

Quote from: Gerrit59 on May 02, 2016, 11:50:34
Jan,

Even contact opnemen met Erik de Noorman (Erik van den Hoek)

Gerrit

Das een goeie, zal hem eens aan de neus trekken... thx  :)
Gr. Jan


Fluelaks

Inderdaad, op Erik's site is veel info te vinden. Zoek aan de kust plekken met relatief diep water en stroming, gekende stekken zijn landtongen, veerbootsteigers, getijdenstroompjes etc. Ik vis meestal met een 9 ft #8 en een teeny 300, maar alles wat snel zinkt voldoet.
Succes met de voorbereiding.

Skitt fiske,
Hans


Rena

#4
Als je wil vissen op vlagzalm enz. in een mooie rivier, zou ik via Østerdalen rijden via rijksweg 3, dan rij je langs de Glomma.
Het moet natuurlijk wel passen in jullie schema.

Liggen de route en de stops al vast, of is er wat rek?

TL, Peter

Jan_Smeijers

Quote from: Fluelaks on May 02, 2016, 12:54:55
Inderdaad, op Erik's site is veel info te vinden. Zoek aan de kust plekken met relatief diep water en stroming, gekende stekken zijn landtongen, veerbootsteigers, getijdenstroompjes etc. Ik vis meestal met een 9 ft #8 en een teeny 300, maar alles wat snel zinkt voldoet.
Succes met de voorbereiding.

Skitt fiske,
Hans

Dank voor je info
Gr. Jan


Jan_Smeijers

Quote from: Rena on May 02, 2016, 16:46:41
Als je wil vissen op vlagzalm enz. in een mooie rivier, zou ik via Østerdalen rijden via rijksweg 3, dan rij je langs de Glomma.
Het moet natuurlijk wel passen in jullie schema.

Liggen de route en de stops al vast, of is er wat rek?

TL, Peter

Hey Peter,

Ik heb over de Glomma gedacht, weet niet of dat mijn soort rivier is... hij lijkt me zo breed en kolossaal, maar jij zou wel beter weten omdat je er veel op vist. Denk dat omboeken lastig gaat worden, maar heb je enig idee of er leuke rivieren zijn bij die plaatsen waar ik verblijf of zijn het allemaal fjorden en totaal geen rivier te bekennen in die gebieden?
Gr. Jan


Fluelaks

Keuze te over!!!
Hier staan wat zalmriviertjes per provincie.
http://www.laxfiske.nu/fiske/fishing?location=/norway

Skitt fiske,

Hans

Jan_Smeijers

Thx Hans, zegt jou (en/of de rest) wat over Hardangervidda...?

Ene Ronald Stolk (oud bericht van hem opgezocht via forum) heeft daar een week gevist en lijkt mij wel een geschikte plek om m'n lijntje te strekken.
Gr. Jan


Scaramouche

Ik heb niet in de Hardangervidda gevist omdat ik een ferry terug moest zien te halen, maar daar heb ik nog steeds spijt van; prachtige meertjes kraakhelder water met veel forel. Zeker de moeite waard. Het kan er wel tot laat in het jaar besneeuwd/be-ijst zijn.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Floor

Hardangervidda is prachtig en er kan goed gevist worden.

https://www.inatur.no/fiske/50edc794e4b0eb579d78a2f0

Voor vergunningen in Noorwegen...
Voor iedereen die wel ééns in een hutje in de spreekwoordelijke 'middle of nowhere' wil verblijven; kijk ook ééns bij de 'hyter'.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Jan_Smeijers

Gr. Jan


Rena

Quote from: Jan_Smeijers on May 03, 2016, 09:43:04
Hey Peter,

Ik heb over de Glomma gedacht, weet niet of dat mijn soort rivier is... hij lijkt me zo breed en kolossaal, maar jij zou wel beter weten omdat je er veel op vist. Denk dat omboeken lastig gaat worden, maar heb je enig idee of er leuke rivieren zijn bij die plaatsen waar ik verblijf of zijn het allemaal fjorden en totaal geen rivier te bekennen in die gebieden?

De Glomma is groot, maar is zo veelzijdig dat iedereen er uit de voeten kan.
In het stroomgebied zijn er heel veel kleine "intieme" rivieren met een verschillend karakter, voor elk wat wils.

Het gebied waar jullie naar toe gaan ken ik niet zo heel goed, maar er zijn zeker enorm veel vismogelijkheden.
Vlagzalm is er bijna zeker niet.

Als mosterd na de maaltijd; je had de vraag wellicht kunnen stellen voordat je ging boeken.
Dan had je aan de hand van aanbevelingen en ervaringen (ook om evt. bezienswaardigheden) een route kunnen uitstippelen.

Hoe dan ook, jullie zullen een mooie reis beleven!

TL Peter

boardron

Ronald Stolk hier...

Hardangervidda is inderdaad prachtig en echt nog "wilde natuur".
De trip die ik er zelf heb gemaakt was nogal "hard core" camperen: met een rugzak de wildernis in trekken, 7 dagen (alleen) daar rondtrekken en 7 dagen geen mens tegen gekomen...

Mocht je daar in geinteresseerd zijn, dan kan ik je wel wat meer vertellen.

Ronald