Waadpak en vliegvisvest combinatie

Started by Mennos, July 06, 2017, 16:50:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mennos

Ha Beste Vliegvissers,
Misschien een belachelijke vraag, maar is het wel fijn om een vliegvisvest over een waadpak(neopreen) te dragen?
Of is het fijner om lieslaarzen te dragen als je een vliegvisvest wilt dragen? Ik wil namelijk een waadpak gaan aanschaffen, en dit klinkt misschien dom, maar ik zou eerlijk gezegd echt niet weten of dit dus wel kan. Of dragen de meeste vliegvissers gewoon zonder problemen hun vest over het waadpak? Ik hoor het graag.

Mvg Menno

Herman

Kan volgens mij best een vest over neopreen waadpak. Over een ademend waadpak kan het ook toch?
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Floor

Een vest of waadjack met rugtas heeft mij nooit problemen gegeven, ik gebruik dan wel geen neoprene maar, een ademend waadpak maar dat zal geen probleem zijn denk ik.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

goswit

Waarom zou dat niet kunnen ?

Ken verschillende mensen op dit forum die volslank ::) zijn ,en er geen problemen mee hebben , enne ikke ook niet . ???
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Menno_siemensma

Als naamgenoot kan ik beamen dat dit prima kan. Wat wel een punt van aandacht is is hoever je gaat waden, tot je middel zal geen probleem opleveren maar soms is het toch handiger met hogere golven of bv in een bellyboat een waadvest te gebruiken of je vest onder het waadpak te doen. Niet altijd even makkelijk vooral in kouder weer maar soms wel fijner om het wat droger te houden.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Mennos

Tja, ik heb helaas niet het budget om een ademend waadpak te kopen, maar als ik het over een neopreen kan dragen is dat dus ook niet nodig. Ik vertrek volgende week vrijdag naar de Franse Dordogne, om in de gelijknamige rivier te vissen. Het leek me handig om daar te kunnen waden, het is er niet heel diep, maar het ging me ervoor al om dat ik mijn spullen wel bij de hand kan hebben tijdens het waden.

guidogast

Ja hoor geen probleem. Het kan alleen misschien wel wat warm zijn in de zomer met een neopreen waadpak met ke vliegvisvest erover. Maar dan kun je je vest ook boven een zwembroek dragen ;-)
::agree::

goswit

De Franse rivieren kennende ,heb ik graag een waadpak aan , Je mag blij zijn als het water 20 graden is , en om daar 3 uur in te staan is het verrekte kout.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Scaramouche

#8
Gaat inderdaad prima, zeker als je een heel kort vest neemt. Ik heb deze en zelf als die een beetje nat wordt is ie ook weer heel snel droog.
http://www.muddler.nl/index.php?item=geo-wading-vests--snowbee&action=article&group_id=104&aid=1578&lang=NL

Een compleet vest is trouwens niet nodig, je kunt ook een sling bag of chest pack (of hoe dat ook in goed Nederlands heet) gebruiken. Zit niet in de weg en is ook vaak te combineren met een rugzak
https://www.peetershengelsport.nl/webshop/products.php?product=Snowbee-Slingbag
of
https://www.peetershengelsport.nl/webshop/products.php?product=Soul-stalker-belt



Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Floor

Dan zijn er ook nog vesten waar, wanneer, je het rugpand afneemt je alleen nog een beetje gaas overhoud. Lekker luchtig in de zomer.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Beertje

Vorige maand was de Dordogne i.d.d. verrekte koud na 2 uurtjes vissen moest ik echt eerst weer opwarmen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Menno_siemensma

Quote from: Beertje on July 07, 2017, 10:16:58
Vorige maand was de Dordogne i.d.d. verrekte koud na 2 uurtjes vissen moest ik echt eerst weer opwarmen.
Ja klopt die riviertjes zijn, vooral in het begin van de zomer nog behoorlijk frisjes te noemen :P
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Mennos

Beertje,
Hoe was het vorige maand in de dordogne, wat heb je gevangen? Welke vliegen heb je gebruikt? En kan je er goed met droge vliegen vissen?
En mbt het waadpak, ik ga een neoprene aanschaffen, vest erover, en als het warm is, lekker in de zwembroek.  ;D

Beertje

#13
Mennos, waar ga je precies naar toe in de Dordonge? want dat maakt nogal een verschil. Tussen Argentat en de Beaulieu-sur-Dordonge zul je voornamelijk op forel en vlagzalm vissen. Volgens de lokale vissers moet het klein en zwart zijn, maar in ieder geval klein. b.v kleine sedges Haakje 18> 22. Ik heb succes gehad met sedges gebonden van ree-oor-haar op haakje 18-20. maar ook kleine klinkhamers en yelow sally zijn goede vliegen. Misschien kan Menno er nog iets aan toevoegen?

Overigens nimphen tsjechnimf styl is ook een goede methode. vooral als je geen vis ziet stijgen. En ten laatste: de avond is de beste tijd.

Als je verder stroomafwaards gaat vissen, dan zul je vaker kopvoorn vangen en kunnen de vliegen groter zijn.

succes.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Menno_siemensma

Quote from: Beertje on July 07, 2017, 12:36:22
Mennos, waar ga je precies naar toe in de Dordonge? want dat maakt nogal een verschil. Tussen Argentat en de Beaulieu-sur-Dordonge zul je voornamelijk op forel en vlagzalm vissen. Volgen de lokale vissers moet het klein en zwart zijn, maar in ieder geval klein. b.v kleine sedges Haakje 18> 22. Ik heb succes gehad met sedges gebonden van ree-oor-haar op haakje 18-20. maar ook kleine klinkhamers en yelow sally zijn goede vliegen. Misschien kan Menno er nog iets aan toevoegen?
Overigens nimphen tsjechnimf styl is ook een goede methode. vooral als je geen vs ziet stijgen. En ten laatste: de avond is de beste tijd.
Als je verder stroomafwaards gaat vissen, dan zul je vaker kopvoorn vangen en kunnen de vliegen groter zijn.

succes.
Helaas geen vis ervaring van noemenswaardig niveau in frankrijk maar wel in genoeg riviertjes gelegen met de zwembroek aan in vakanties etc. :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Mennos

Ik zit een stukje verder als Argentat, Bealieu. Ben daar wel ooit geweest toen ik nog niet vliegviste, ik zit bij coux-et bigaroque dat ligt tussen Sarlat ? la caneda ofzoiets en Bergerac. Daar zal waarschijnlijk geen forel en vlagzalm zwemmen, schat ik zo.

Beertje

Als je daar toch in de buurt bent, is het leuk om even een bezoek te brengen aan "de Barage EFD de tuili?res" als je komend uit de Sarlat langs de Dordonge rijdt richting Bergerac zit er ongeveer schat ik een km of 10 voor Bergerac een stuw "Barage de tuilieres " hier is een vislift ingebouwd en in de uitstroom kun de uit zwemmende vissen zien. zoals zalm, prikken, finten  enz.  je moet even zoeken, maar in de hoek aan de overkant van de rivier kun je het gebouw binnen waar een raam in de uitstroom is geplaatst zodat je de vissen kunt zien ook hangt er een groot bord met alle jaartallen sinds de plaatsing hoeveel vissen van een bepaald soort zijn gepasseerd. Leuk! Als je gaat laat dan even weten wat je er van vond.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.