Emergerswap

Started by Herman, February 26, 2017, 12:14:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Herman

Vandaag zelfs forel gevangen op de Berekuil met een emerger uit de swap!
Ik ga alleen niet zeggen welke haha
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Scaramouche

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

JEVDE

Hey Herman,

dank voor de moeite van het organiseren van de swap! Heb de vliegen gisteren ontvangen. Vanavond ff alles goed bekijken. Iedereen bedankt voor de inzendingen. Maareh.... ik wil wel ff weten op welke vlieg je nu gevangen hebt hoor. Altijd handig om te weten voor mijn opkomende vistrip. Ik zeg voor de draad er mee :-) :-) :-)

Herman

Aanbeten op de jumping emerger en beide elk varianten
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Herman

Foto's nu ook geplaatst.
Ik dacht de foto's op de juiste plek gezet te hebben...
Door het gebruik gisteren heb ik de kaartjes eraf gehaald....
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

HappyFisherman

Dank voor het Meisteren weer Herman, heeft weer mooi spul opgeleverd!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Scaramouche

Ik zie dat mijn emerger nogal vaag op de foto staat, dus voor het beeld een wat scherpere. Tot dusver vooral kleine ruisertjes die hem onder trekken maar veel te klein zijn om te haken.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Gert

Ik heb mijn vliegen dus dinsdag op de Berenkuil ontvangen van Herman. Ik heb er zelf niet mee gevist.

Alle deelnemers bedankt, is een mooi setje geworden!
En Herman uiteraard bedankt voor het meisteren.

JEVDE

Ik heb 2 stuks ontvangen van de vlieg nr 05 van rossie. Daar ben ik overigens heel blij mee, want ze zien er heel mooi uit. @Rossie69: zou je mij misschien willen vertellen welke vlieg het is en heb je ergens info over het bindpatroon/de materialen. Misschien een filmpje toevallig? Ik wil 'm zeker zelf ook gaan binden namelijk. Gaat van pas komen in Slovenie binnenkort.

Rossie69

JEVDE

body paardenhaar
vleugel hert
hackle naturel cdc

zal even kijen of de sbs kan vinden.

Herman

@jevede. Welke heb je dan niet gehad? Misschien kan ik nog wat regelen.
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

JEVDE

neej joh Herman, doe geen moeite. Was mijn eerste swap en ik ben al lang blij met al die mooie vliegen. Weer wat geleerd ook; ik moet nog beter letten op de afmetingen/verhoudingen van mijn vliegen. Ik ben vooral gewoon benieuwd naar de materialen in de vlieg van rossie69 en bindinstructies voor die vlieg. En rossie zal vast binnenkort wel ff reageren. Dan kan ik ze na gaan binden.

Rossie69

Kan niet in photobucket komen daar staat een svs

Rossie69

emerger haak # 16 tm 20
uv lijm
body paarde haar of pauwenfiber quill
vleugel herten haar
hackle naturel cdc

zet binddraad op bij het haakoog
wikkel deze voorbij de bocht.

zet hier je pauwen fiber in en wikkel je binddraad terug tot het oog.
wikkel nu pauwen fiber tot 5 mm naar het oog toe,bind af.
smeer nu de body in met een laagje uv lijm en lampie erop.

binddraad op plek waar je geeindigd bent,zet hiet een toefje herten haar.

dan als laatste een lus maken of je binddraad splitsen en doe hier de fibers van de cdc tussen,draai op en wikkel paar slagen tot de haak oog.

afbinden goan.

JEVDE

#64
Beste Rossie,

Dank voor de informatie. Ik heb ze vandaag na proberen te binden. Op zicht lukt het wel redelijk maar wat me heel erg opvalt is dat jouw hertenhaar veel dunner en soepeler is dan het mijne en tweekleurig. Mijn hertenhaar is dikker, en minder soepel waardoor de vlieg al snel groot/uit proportie raakt. Gebruik jij speciaal hertenhaar of hertenhaar van een speciaal deel van de vacht? Mijne komt bij flyscene vandaan en is egaler van kleur en dus duidelijker dikker en minder soepel; voelt stug aan tov die van jou.

jevde

Rossie69

Jevde

Haar wat ik gebruik heb ik zelf gelooid,misschien dat het beter behandeld is.
maar stack jij ook je haartjes voor je ze inbind,en je hebt ook niet heel veel nodig.

sjo

Prachtige set weer! Dank je allemaal en Herman in het bijzonder voor het hosten.
Zijn er foto's gemaakt?
Let the fly be with you....

sjo

Fotootjes gevonden
Let the fly be with you....

Herman

Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

JEVDE

Quote from: Rossie69 on April 25, 2017, 11:04:55
Jevde

Haar wat ik gebruik heb ik zelf gelooid,misschien dat het beter behandeld is.
maar stack jij ook je haartjes voor je ze inbind,en je hebt ook niet heel veel nodig.

Ik stack de haren netjes met een hairstacker en heb er specifiek op gelet weinig haren te gebruiken. Ik heb echt geprobeerd op het oog jouw vlieg exact na te maken. Het verschil zit 'm echt in dikte van de haar en stugheid van de haar. Het haar dat jij gebruikt hebt is echt dunner en veel zachter dan dat van mij. Resultaat is dat jouw vlieg aanvoelt als een cdc vlieg en de mijne voelt aan als een stugge elk hair caddis. Ik vermoed dat de jouwe het dus beter zal doen bij de vis. Ik ga dat binnenkort testen als ik naar slovenie ga. ;-) Maar je hebt de huid dus zelf geprepareerd? ben je een jager?

Gert

Henk Rossie heeft wel het een en ander op het forum geschreven over zelf looien van huiden etc. Zal vast nog wel ergens te vinden zijn.
Maar er zijn verschillende soorten hertenhaar. Zomer- en wintervacht, welk soort hert, van welk deel van het lichaam etc.
Google maar eens op hertenhaar of deer hair.
Hier is o.a. wat te lezen:
http://globalflyfisher.com/tie-better/buying-deer-hair

(Maar dit hoort dus ondertussen wel in een ander topic thuis  ;))

Groet,
Gert

Beertje

#71
Voor het binden van kleine vliegjes (af haakje #16 en kleiner), is herten of ree oor haar mooi materiaal.Het is dun,soepel en kort.Maar wel lang genoeg om b.v. vleugeltjes te maken.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Rossie69

JEVDE

was ook vergeten te vermelden.
inderdaad gebruik ik de zomervacht deze haren zijn al dunner.

en nee ben geen jager,zo af en toe krijg ik wel is wat om te looien.


JEVDE

Super. Dank voor de info allen. Ik ga eens op zoek naar andere soorten hertenhaar

Sent from my SM-G900F using Tapatalk


maurice

Quote from: JEVDE on April 26, 2017, 21:31:34
Super. Dank voor de info allen. Ik ga eens op zoek naar andere soorten hertenhaar

Sent from my SM-G900F using Tapatalk



http://muddler.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000117&lang=NL
::bbq:: ::proost:: ::proost::