Dicentrarchus Labrax Zomer 2013 Deel 1

Started by Bert J., September 29, 2013, 01:57:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bert J.



Het blijft een boeiende bezigheid, vliegvissen op Dicentrarchus Labrax, oftewel zeebaars. Elke winter
en elk voorjaar kijken we er weer naar uit. Maar door de lange winter werd ons geduld enorm op de
proef gesteld. De zeewatertemperatuur bleef lang achter in vergelijking met voorgaande jaren. Bij
ongeveer 12 graden C. worden de eerste baarzen hier voor de kust gevangen. Dit was pas rond Pinksteren
het geval. Wij (Oscar en ik) hebben toen een poging gewaagd, eigenlijk tegen beter weten in. Maar we
konden niet langer wachten, het verlangen om er één te vangen was te groot. Dit draaide dan ook uit
op een blank voor ons beiden, ondanks dat we vier verschillende stekken bevist hadden. De tweede
keer was op 30 juni. De watertemperatuur was inmiddels opgelopen naar zo'n 15 graden. Oscar ving
die dag zijn eerste twee zeebaarzen van dit seizoen aan de streamer. Super! Ik heb die dag geen
aanbeet gehad.



In onze vakantie hebben Evert en ik voor twee nachten een huisje gehuurd bij het Beach-center aan
het Oostvoornse meer. Het getij was gunstig, het was zowel 's morgens als 's avonds eb. Zo konden
we mooi twee laagwaterperiodes per dag meepakken .
's Maandags om 05.00 uur zijn we gaan  rijden, maar door een navigatie- probleempje kwamen we
aan de verkeerde kant van de Nieuwe Waterweg uit, foutje! Dan maar het pontje bij Maassluis gepakt
en via Rozenburg richting Maasvlakte gereden. Om 07.30 uur stonden we aan het water, wel een half
uurtje vistijd verloren.
Evert begon naar rechts te lopen en ik naar links. Na een goed half uurtje een schreeuw. Evert had zijn
eerste zeebaars te pakken. Een mooie veertiger aan een olijfkleurige streamer. Nummer twee volgde
al snel voor Evert en voor ik het wist had ie nummer drie al weer te pakken, een stevige 52-er! Meteen
een nieuw PR voor hem. Dat ging lekker!



Toen was het mijn beurt. De eerste zeebaars die ik ving was een mooie veertiger. In het volgende uur
ving ik er twee bij van rond de dertig cm. Samen zes zeebaarzen op de eerste stek, het kon slechter.
Op de andere stek kon ik ze niet vangen. Wel ving ik twee makrelen, welke een leuke sport geven. Ze
blijven maar gaan, deze mini-tonijntjes.



's Middags hebben we wat boodschappen gehaald en een uurtje geslapen in ons huisje. Die avond zijn
we weer gaan vissen en Evert ging gewoon verder waar hij 's morgens gebleven was. Hij ving drie
zeebaarzen in een uur tijd. Geen groten, maar met een totaal van negen zeebaarzen op de eerste dag
waren we dik tevreden. Er waren buien voorspeld, en we werden getrakteerd op een mooie lichtshow
vanaf de Noordzee, gepaard gaand met veel gedonder. Hoog tijd om in te pakken!
De tweede dag verliep een stuk minder succesvol. De wind was aangewakkerd en kwam uit een andere
hoek, dus waren we genoodzaakt om een andere stek te proberen. We waren 's morgens al weer vroeg
aan het water. We hebben nog een zeehond gezien, maar ik heb maar één zeebaarsje over de hele dag
weten te vangen van 35 cm. op een chartreusekleurige streamer.  Ook had ik tot twee keer toe een
volger van een zeeforel, voor de kant, maar hij wilde de streamer net niet pakken.  Evert heeft de zowel
's morgens als 's avonds geen beet gehad.



Op de laatste dag zouden we alleen in de ochtend vissen, en 's middags weer naar huis rijden. We visten
op een plek in de havens waar zich een mooie oesterbank bevind. Een oesterbank wordt als een hotspot
voor zeebaars gezien, waar zich veel aasvisjes en krabbetjes ophouden en dus ook jagende zeebaars.
Een nadeel is het grillige bodemverloop en het is er een stuk ondieper als in de rest van de haven. Doordat
de zinklijn tussen de stenen zakt, kom je veel vaker vast te zitten.
Daarom visten we aan beide kanten naast de oesterbank, waar het wat dieper was. Ik kreeg een harde
aanbeet en ik voelde meteen dat het een mooie was. De vis ging meerdere keren door de slip en het
duurde een tijdje voordat ik hem aan de kant had. Een dikke vijftiger, ging het door me heen. Even snel
meten en ja, 55 cm. Ik was nog niet verder gekomen als 49 cm, dus een PR voor mij. Evert was al aan
komen lopen en maakte snel een paar foto's, zodat de vis weer kon zwemmen. Een half uurtje later pakte
ik er nog één. Een 40-er, ook op een chartreuse streamer.
Mijn rechter waadschoen was niet ongehavend uit de strijd gekomen. De zool had voor tweederde losgelaten
tussen de stenen. Thuis maar even lijmen, zolang ik nog geen nieuwe heb.



In de laatste week van onze vakantie wilden we nog een keer een dagje heen. Het voelt toch een beetje als
thuiskomen, als we tussen de raffinaderijen en olieopslagtanks door rijden op de Maasvlakte. Iets van: yeah,
we mogen weer.




De wind stond niet zo gunstig, dus onze favoriete stek viel al snel af. En door broedende meeuwen was een
andere haven ook geen optie. Overal staan dan bordjes met het opschrift ''Broedgebied, niet betreden''. Dan
maar op een nieuwe plek kijken waar we de wind schuin van links hadden. Na de situatie beoordeeld hebben,
was de conclusie: ''gewoon een uurtje proberen''. Het water in die haven was mooi helder en leek vrij diep.
Met een geplakte waadschoenzool stapte ik de gladde stenen weer op. Hiervoor had ik zwarte Polymax van
Bizon gebruikt, en leek goed gelukt te zijn. Eens kijken hoe lang hij het vol houdt.
In het heldere water zag ik de olijfkleurige streamer al van ver aankomen uit de diepte. Plotseling zag ik in
mijn ooghoek rechts onder de kant een grote zilveren flank richting mijn streamer schieten. Zeebaars?
Harder? Schoot het door me heen. In een reflex hief ik de hengel in de hoop dat de vis de streamer niet
gemist had. Het zware bonken verraadde dat het raak was. Zeebaars, yes! ''Jo'' roep ik naar Evert. Wat
een aanbeet! De vis kon niet veel lijn nemen zo kort onder de hengeltop, dus ik drilde hem rustig uit. 57
cm, weer een nieuw PR!




Evert had contact gehad met Olle en Thomas, twee andere vliegvissers die hun geluk een paar kilometer
verderop hadden beproefd. Ze hadden de hele morgen nog niks weten te vangen, en kwamen even bij ons
kijken. We waren inmiddels een paar honderd meter verderop, op een andere plek aan het vissen. Maar
hier kregen we geen actie en we besloten om met z'n vieren het nog even op één van onze favoriete
stekken te proberen. Hier stond de stevige wind weliswaar vol op de kop, maar dat hoefde niet verkeerd
te zijn, natuurlijk. Nadeel is het troebele water en het feit dat we met de vliegenhengel niet zo ver tegen
de wind in konden werpen. Maar soms is dat ook niet nodig als de zeebaars vlak achter de stenen ligt. In
verband met het troebele water had ik er een paars/zwarte streamer aangeknoopt. Toch kwam er nog een
aanbeet en ik was de enige van ons vieren die hier een mooie zeebaars ving van 53 cm.



Evert en ik hielden het na een uurtje voor gezien en de twee anderen gingen nog even terug naar de haven
waar we het laatst hadden gevist. 's Avonds hoorden we dat Thomas hier nog een grote 60+ baars had gevangen!

Deel 2 volgt later.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Koen

Gaaf hoor! Zeebaars staat ook nog op mijn verlanglijstje :)

Dick


Marksman


wouter veuger

mooi hoor,gave visserij lijkt me! ::agree::

Heintje Davids

Gaaf Bert, Veel tijd en energie in gestoken om de goede stekken te vinden en uiteindelijk ook de beloning daarvoor. Kom maar op met deel 2!

Bert J.

Deel 2 laat nog even op zich wachten. Het seizoen is nog niet over, haha..
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

BV


Sieger

Top Bert... prachtige vis en wat een doorzettingsvermogen... Takke eind weg voor jullie, maar wel met een mooie beloning... Kom maar op met deel 2, 3, 4, 5 etc....  ::goodjob::


Sieger

harlin

Mooi verslag Bert, ::top::
dat smaakt naar meer.   ::houdoe::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

HappyFisherman

In 1 ruk uitgelezen (tijdens een vergadering :) )! Grote klasse dat doorzettingsvermogen.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Jan Damman

Geweldig verslag Bert en dito foto's, ::top::
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Arjan Maat

Kei leuk stukje Bert,

Ben gisteren middag nog even op stekkenjacht geweest en met de aanleg van de 2e maasvlakte komen er stap voor stap wel leuke plekken bij  ;)

Laat deel 2 nog maar even wachten  :o met een mooi najaar kan het nog wel even blijven duren dat je ze kan vangen.

TL Arjan Maat

Henkie

Mooi verhaal, Bert! Wat zullen jullie genoten hebben. :D

Bert J.

#14
Dank jullie wel.
De volgende trip staat al weer gepland, want oktober is een goede maand wat zeebaars betreft.
Het samenscholen voor de grote trek gaat zo langzamerhand beginnen. Vis je op zo'n plek, dan is het bingo.

Inderdaad Arjan, er zijn deze zomer al veel mooie zeebaarzen gevangen op de nieuwe grond, aan de vliegenhengel.
Het is alleen niet te hopen dat ze overal hekken neer zetten. Afgelopen weekend zijn er ook al vliegvissers weggestuurd
door politie Rijnmond. Gelukkig is Sportvisserij Nederland achter de schermen bezig om de nieuwe havens bevisbaar te
houden voor de kantvissers.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Rossie69

zo en dat van het oosten uit.

Mooi wark Bertus.

lekker stuk om te lezen ,en zekers mooie vissen.
hebben jullie toch ook wel verdient zulke vangsten.

top.



maurice

Geweldig, Bert top bedankt voor het delen
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Patrick(WF)

Mooi verslag Bert en wat een mooie vissen. Bedankt voor het delen en
vol verwachting kijk ik uit naar deel 2. En gefeliciteerd met je nieuwe
PR's.
Groet Patrick

Gerrit72



Mooie visserij Bert!

::goodjob::

Mooi verslag en foto's!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Plantje

Mooi verslag Bert! Had deze al even apart gezet om te lezen op een moment dat me beter uitkwam.

Volgens mij noemen ze dit "Loon naar werken"! Want jullie hebben er flink wat moeite voor gedaan om zover te komen!