Limburgse Geul vervuild met mest

Started by Raymond, October 19, 2017, 17:02:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raymond

Ik zeg schandalig en nog eens schandalig! Afgelopen seizoen heb ik nog zo ontzettend leuk gevangen. Het beleid van de VBC van afgelopen jaren begon zichtbaar zijn vruchten af te werpen en de visstand begon echt ergens op te lijken. Verder hebben alle HSV'en vorige week hun jaarlijkse uitzetting van fingerlingen (3000 tot 5000 visjes per HSV binnen het hele stroomgebied van de rivier) gedaan en nu dit weer.

Tevens is er sterk het vermoeden dat er regelmatig mest wordt geloosd tussen het laatste deel voor de grens in België en het eerste deel in Nederland. De gemeten hoeveelheden nitraat zijn nl. in Nederland hoger dan stroomopwaarts in België. Dat zou ook kunnen verklaren waarom de vlagzalm die van oorsprong thuishoort op de Geul zich zo ver stroomopwaarts wel zelfstandig kan handhaven en het zo moeilijk heeft in het Nederlands stroomgebied.

https://www.facebook.com/vbcgeul/posts/2059476710948940

https://www.1limburg.nl/twijfel-over-overlevingskans-zalm-en-beekforel-geul?context=default
::wtf::

Troutbuster

Grrrrrrr......

Zo komen "we" natuurlijk nergens!!! >:( >:( >:( >:(

Het gaat toch niet lijken op e Vesdre hè???

Ik hoop dat dit soort excessen zeer snel aan banden wordt gelegd!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


bronco billy

Jammer Ree.
Hopelijk vinden ze de" vervuiler".
Flinke boete geven.

Raymond

#3
De vervuiler is bekend maar de Belgische gemeente waarin het delict zich heeft plaatsgevonden, wil alleen bekeuren voor het uitrijden van mest in een gesloten periode i.p.v. te bekeuren voor een milieudelict. Want dat zou terecht zijn en tenminste echt pijn doen. Maar ja, het is Wallonië hè, daar zijn ambtenaren extra gevoelig voor "bedankjes die het daglicht niet mogen zien". En uiteraard ziet men daar dit soort zaken inderdaad anders gezien de talloze rioleringen die nog gewoon op het oppervlaktewater lozen.  >:(
::wtf::

Hans-oet-remunj

Even los van gewenste handhaving en verbalisering

Realiseert die boer zich inmiddels wel al wat hij heeft aangericht? Is hij er inmiddels persoonlijk op aangesproken? En zijn collega's in de buurt?

Raymond

Dat weet ik niet, Hans. De VBC heeft contact met de leden van de plaatselijke (Belgische) HSV. Zou inderdaad wel minimaal moeten gebeuren, baat het niet dan schaadt het niet...
::wtf::

Herman

Verwerpelijke actie van die boer. Hopelijk snel weg en zo weinig mogelijk svhade?
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Raymond

Helaas, nog steeds laag water. Of alle troep eindelijk weg is?, geen idee. En grooet de schade is, zullen komend seizoen wel zien. Ik vrees het ergste...  :(
::wtf::

sjo

Let the fly be with you....

jo flyfishing

Ik weet in ieder geval van minstens een stuk van de Lesse (Lissoir) waar de boeren niet bebouwen tot op x meter van de oever, net om te voorkomen dat er spul (te snel en direct) in het water komt.
Weet niet of dit een algemene of lokale regel is.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Raymond

Geen idee wat daar de regels voor zijn. Een feit blijft wel dat de boer in deze specifieke situatie buiten de toegestane periode de mest heeft uitgereden. Als de grond droog en hard is, wordt uiteraard de mest niet snel opgenomen en is daardoor over de oppervlakte van het land naar een zijbeek van de Geul ingelopen.
::wtf::

Hans-oet-remunj

Misschien eens met een stuk of 10 locale geul vissers die betrokken zijn bij dit project bij de beste man aanbellen en op correcte wijze duidelijk maken wat de impact van zijn handelen is.  Of een bordje op/bij het betreffende  akker plaatsen, waar eea expliciet wordt gemaakt.


goswit

bij de beste man aanbellen en op correcte wijze duidelijk maken

Zoiets van . 10 vliegvisser XXL met bamboe hengels aftma 15 in de hand , hmm ,   :o :o   :-[   zou kunnen .   ::goodjob::
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Raymond

#13
Tja, bij mij komen in mijn gedachten ook allerlei methoden op om de betreffende man voor eens en altijd duidelijk te maken dat hij "stront heeft veroorzaakt". Maar helaas, dat is toch niet de wijze. De handhavende macht zou hier dus iets aan moeten doen en ik betwijfel of dat voldoende gaat gebeuren in het overwegend corrupte Wallonië...  :(
::wtf::