Dirbach-plage / Bissen

Started by JEVDE, April 06, 2019, 21:30:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JEVDE

Ik verwacht eind april / begin mei een weekje in Esch-sur-Sure te zijn. Vroeger viste ik veel op de Our, maar ik ben al jaren niet meer in Luxemburg geweest. Ik las op dit forum veel over Dirbach-plage en Camping Bissen / Camping Le Moulin en dat je daar (dag-)vergunning kunt krijgen. Zijn er toevallig mensen die in die regio recente ervaring hebben? En heb ik naast een dagvergunning nog een staatsvergunning nodig? Haal je die op het lokale postkantoor?

goswit

Camping Bissen heeft alles.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Bone F

#2
Ja, verkeersherrie vooral op mooie dagen, weinig vangen omdat alle vormen van visserij zijn toegestaan en tegen een worm kan geen vlieg op! Er zijn campinggasten met die methode hun koelkast vullen. Wel goedkoop staats-en visvergunning t.p.  verkrijgbaar. Op het nokill gedeelte liggen mooie vissen maar die zijn behoorlijk slim geworden 😊
Ik  zeker qua omgeving voor Kyllburg gaan.

Plantje

Ben jaren geleden eens een dagje bij Dirbach-plage geweest. Mooie visdag gehad. Niet veel gevangen; wel genoten

marc

Stroomaf hotel dirbach,schone stukken en heel rustig
Grt

JEVDE

Quote from: goswit on April 06, 2019, 22:33:43
Camping Bissen heeft alles.

Ook de staatsvergunning? Of moet ik die ergens anders halen?

Bone F

 ::agree::v
Quote from: JEVDE on April 07, 2019, 08:51:59
Ook de staatsvergunning? Of moet ik die ergens anders halen?
ff lezen je antwoord is al gegeven.😕

Driesjan

Hoi ik heb vorige zomervakantie een dagje gevist op de sure bij Dirbach. Op camping Bissen kreeg ik geen dagvergunning, eigenaar gaf alleen nog vergunningen uit aan camping gasten..Dirbach omgeving is in ieder geval mooier. Ik heb er een verslagje van geschreven voor het kwartaalblad van mijn locale vliegvisvereniging. Laat ik een gek doen en plaatsen.Bij deze. Succes DJ.

Zoete zomermomenten aan de Sure

Inleiding

De Sure is een rivier die ontspringt in de Ardennen. Het stroomgebied doorkruist Belgie, Luxemburg en Duitsland. Heet de rivier in het Frans/Luxemburgs Sure, in Duitsland noemt men dezelfde rivier de Sauer. Zuur dus in het Nederlands. Niet direct een aantrekkelijk klinkende naam voor een rivier! Een visdag op de Sure in de zomervakantie bracht bepaald geen zure, maar zoete momenten.

Onze gezinsvakantie in de zomer van 2018 had als bestemming Luxemburg. Als echte mooi weer kampeerders zoeken we ons heil meestal in Zuid-Europa, maar door de uitzonderlijk mooie zomer in heel Europa was de noodzaak om te ver te rijden er niet. De korte reisafstand in combinatie met veel activiteiten voor het hele gezin, goede campings en bovendien vismogelijkheden voor vaders maakten de keuze voor Luxemburg makkelijk.

Traject Dirbach Plage

In Luxemburg kun je als vliegvisser prima terecht. Er zijn meerdere rivieren waar je je geluk kan beproeven, de Sure is de meest bekende. Tijdens de vakantie heb ik een dag gevist op de Sure, traject Dirbach Plage. Het traject loopt vanaf het gelijknamige hotel in Dirbach Plage stroomafwaarts tot aan de camping Du Nord in Goebelsmuhle. De totale lengte is zo'n 3 km. Niet echt lang, maar door de diversiteit van het traject kun je je er zeker een dag vermaken. Ik heb er zowel nymphend gevist met een 10ft #2 als met een 8ft #3 en droge vlieg.

Op dit traject is het mogelijk een dagvergunning te kopen (zonder overnachtingverplichting) voor 15 euro. Enige voorwaarde is een geldige staatsvergunning, welke je voor 4 euro op elke gemeentehuis kan kopen en een maand geldig is.




Trajectbespreking

Na het afhalen van de vergunning in het hotel ben ik in de ochtend nymphend gestart. Direct achter het hotel ligt een flinke waterval met lange diepe pool. Een hotspot die geen enkele vliegvisser voorbij zal lopen. De pool is tussen de 1 en 3 meter diep met grindbodem en diverse grote rotsblokken waar stroomversnellingen ontstaan. Mooie stek dus, maar druk bevist. Met een lange dunne leader en 2 kleine nymphen heb ik heel secuur deze pool uitgevist. Dat gaf resultaat, enkele mooie forellen kon ik verschalken.





Via de uitloop van de pool loopt de Sure met een grote bocht linksom door meer begroeid gebied. In de bocht liggen meerdere mooie stroomversnellingen en watervalletjes, welke haast allen wel vis bevatten. Stroomopwaarts benaderen en secuur uitvissen is het devies.


De Sure vervolgt haar weg stroomafwaarts via een lang, trager stromend stuk. Aan een kant van het water overhangende bomen, de andere kant goed bewandelbaar weiland. Dit stuk lag tijdens mijn bezoek halverwege de ochtend al behoorlijk in de zon. Dit in combinatie met een lage waterstand maakte dat ik alleen onder de bomen een aanbeet kon krijgen. Wellicht dat in de avond hier mooi met de droge vlieg gevist kan worden.




Finest moment

Onderaan het traject volgt weer een grote bocht met behoorlijk verval en vele stroomversnellingen en pools. Op dit onderste deel van het traject was ik het meest succesvol en beleefde een typisch 'finest moment'.



Na het lange rechte stuk verwissel ik mijn nimfhengel voor een 8ft # 3 hengel en droge vlieg. Op de flyfair had ik het nieuwe boek van Marc Petitjean gekocht en al verwoed CDC patronen nagebonden. Die moesten het dus gaan doen. Aangekomen bij een mooie uitstroom zoek ik sluipend een plek om te werpen. De kleine cdc sedge landt perfect net onder het watervalletje stroomopwaarts op het water. Na enkele seconden zie ik een grote bruine forel stijgen en de vlieg nemen. Hangen! Het lichte hengeltje zorgt voor mooie sport en de forel geeft zich na enkele runs gewonnen. Na enkele foto's mag zij weer zwemmen. Yes, zoete momenten aan de Sure!



sarca2

bedankt voor dit berichtje met foto's. ik ken het daar, heb wel eens op die Bissen camping een vergunning gehaald en ben toen naar dit Dirbach stuk gereden, die vergunning gold toen voor het stuk tussen twee bruggen (1e = waarbij je met de auto dalletje in rijd en 2e = bij het hotel). Stuk wat jij beschrijft lijkt landschappelijk erg mooi. Is niet echt een bekend iets dat je bij het hotel een dagvergunning kunt krijgen. Mooi om te weten.
::new::

JEVDE

Dank voor de extra informatie. Een leuk verslag om te lezen! Blijft wat tegenstrijdige info: alles te halen bij Bissen versus: Bissen geen dagvergunning als je niet kampeert en staatsvergunning bij het postkantoor. Maar in beide gevallen zal ik er wel uit komen. Hartelijk dank voor de antwoorden.

marc

Camping chaperal (juist stroomaf bissen )gekend bij de bikers  ook de nodige vergunning te bekomen..
Succes he
Grt marc

sarca2

::new::