Nieuwe aankopen, Scott info gevraagd

Started by Gerrit72, March 31, 2014, 22:53:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72


Belde een vriend van mij. Hij had een briefje zien hangen van iemand die zijn hengels aanbood. Niks marktplaats en prijsopdrijvende concurrentie. Nee gewoon zo'n briefje aan het bord bij Albert Hein. Hij bood Sage, Scott en Hardy aan, ik was dus direct nieuwsgierig en een afspraak was dan ook snel gemaakt.

Een oudere man deed de deur open. In de gang verloor hij zijn evenwicht en moest hij steunen aan de muur. Hij vertelde dat hij moeite had met evenwicht bewaren en dat vissen dus moeilijk was. Ook hadden hij en zijn vrouw te horen gekregen dat zijn vrouw terminaal ziek was. Ik ga echt niet meer alleen vissen zei hij. Ik verkoop dan ook mijn caravan en mijn hengels. We werden er stil van. Daar sta je dan als een stel broekies, die het allemaal nog moeten ontdekken. De man, die vele reizen met grootse zalm vangsten in Noorwegen had meegemaakt, stopte er helemaal mee... Triest, maar toen hij even later wederom bijna viel en aan de muur moest steunen, werd duidelijk dat het echt niet meer ging.

Toen we de hengels gingen bekijken, werd de stemming weer vrolijker en begon de man met fonkelende ogen te vertellen over zijn jacht op de zalm. Mooie verhalen over enorme aantallen zalmen en wij geloofden elk woord. Ook vertelde hij over zijn zoon, die eerder als hij met vliegvissen begon en daarbij geholpen werd door Cor Van Beurden, die hem leerde hengels te bouwen. Ook samen visten zij, wat uiteraard dierbare herinneringen moeten zijn. Zijn zoon had alle reels gekregen. Zijn hengel uitzet mocht in de verkoop.

Vanaf de slaapkamer gingen we met een bundel kokers naar beneden om al dat moois te bewonderen. Mijn maat kocht een door een Noor gemaakte handgemaakte hengel en een Hardy Richard Walker Reservoir Lite (7/8#). Ik ging voor twee 10 foot Scott hengels (G1005 = 5# en G1007 = 7#) en een Hardy Fibatube, 5#. De andere hengels waren twee-handige hengels en daarmee zagen we ons nog niet echt vissen. Daar komt vast een andere liefhebber voor.

Ik vind de beide Scott's heerlijk werpen, maar meer kan ik er niet over zeggen. Ik ken het merk, maar heb geen ervaring met hun hengels. Waar ik dus benieuwd naar ben; Wie kan wat roepen over deze hengels en/of heeft er mee gevist? Alle info is welkom... Ik heb wat foto's gemaakt van de specs;





De 7 heeft een butt



De eerste 2 ogen zijn gevoerd.



Op de top staan ook nummers.



En dan nog mijn vintage Hardy, ik blijf gek op die hengeltjes;





Mocht iemand iets kunnen roepen over die Scott stokkies dan hoor ik het graag  ::hulp::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

wouter veuger

niks te roepen over de scotts,maarrrr mooi spul hoor!

Rene V.

http://thefiberglassmanifesto.blogspot.nl/

Hallo Gerrit,

Deze gasten schrijven nogal eens over het oudere materiaal en vissen er ook mee.Even doorspitten dus ;)

Succes Rene V.

Arno

fijne hengel ik heb de 9 ft #6 van deze serie hij is mij wat te zacht dus hij is te koop
maar hij heeft genoeg body voor het grote werk
dus als je de serie wilt uitbreiden ik heb ook een 8 ft #2 van deze serie

Gr Arno

Gerrit72



Arno, jouw hengels klinken goed, maar helaas heb ik mijn budget al aardig overschreden (is ook nog een vintage reel onderweg  ::))
Weet jij uit welke jaren deze Scott serie komt en evt wat meer bijzonderheden? Het materiaal lijkt/voelt als ongeslepen Grafiet. Op internet kon ik op de type nummers niets vinden (behalve een Scott fan, die een opsomming maakt van wat hij heeft, waar ook de G1005 bijstaat).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gerrit72


Rene, bedankt, da's een mooie site. Heb ook de sites uit een oud topic Re: Vintage hengels, verleden tijd? er weer bij gepakt. De glas Hardy red ik me mee (in het oude topic staat een tabel met de codes en daaraan gerelateerde bouwjaar). De Scott hengels ga ik eens bekijken op een Scott site die ook in het oude topic staat.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Heintje Davids

Misschien even zoeken onder Scott Pow-r-ply want volgens mij stond de G-serie bekend onder deze naam. In 2006 is de serie vervangen door de iets snellere G-2 serie.

Gerrit72


Heintje, ik had kunnen weten, dat jij er meer van weet.
Met die zoekterm, kwam ik idd verder. Zoveel info, van Scottofielen, dat ik op een later tijdstip maar even verder moet lezen.
Het bouwjaar van mijn twee hengels kwam ik nog niet tegen. Wel de nodige info rond de G serie, wat ik ook al leuk vond.
Ik vind het altijd leuk om wat achtergrondkennis te hebben van mijn hengels.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gerrit72


Soms gaat het goed op Marktplaats, maar soms ook goed fout  :( Dit keer ging het echter geweldig  :) Na een mail van mijn zijde, kreeg ik direct bericht van de verkoper dat de reel die ik graag wilde hebben, maar waarop het bieden net was begonnen, mij gegund was. Ik was helemaal happy. De verkoper beloofde bovendien er wat door hem gebonden vliegen bij te doen. Helemaal leuk, vliegen van anderen geven altijd weer inspiratie voor binden en ik vind een echte vlieg makkelijker om de verhoudingen vanaf te kijken, dan vanaf een Youtube video.

Gisteren was het zover, mijn pakje kwam aan;



Het originele doosje, met twee boekjes en de garantiekaart (maar die is niet meer geldig denk ik  ;))
Na opendoen zag ik dit;



Vliegvissers helpen elkaar...bijzonder dat een 'vreemde' je de reel gunt, terwijl hij meer had kunnen vangen en ook nog zelf gebonden vliegen meestuurt. Ik heb hem uiteraard in een mail bedankt voor deze vriendelijkheid.
De reel was hiervoor bedoeld;



Het leek me een mooie match op m'n Hardy 5# Fibatube. En dat is het...
Kan niet wachten tot m'n A&M bestelling (inc 5 lijn voor deze set) aankomt.
Lijntje erop en dan lekker vintage vissen ;D Can't wait.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

MarcelN

Lekker setjuh zo Gerrit zo'n Crack 700 van Pezon et Michel, echt old skool ::goodjob:: maar is de hengel ook een beetje in balans nu, lijkt me zo'n baksteen?

Gerrit72


Op de foto lijkt het idd zo. In de hand valt het mee (reel is best klein maar komt groot uit op de voorgrond).
Zodra de lijn binnen is zal het blijken. Mocht het toch uit balans zijn, dan kan hij altijd nog op m'n 7/8 Hardy Richard Walker.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Arie de Vries

Groet, Arie

Gerrit72



Thanx Arie.
De doos van A&M is binnen dus....
Jetzt geht es loss!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Jan Bruins

Gerrit,

MZZLPIK !!

Die Hardy Fibatube.............heb er goede berichten over gelezen, weet alleen niet meer waar.

Veel plezier met die mooie spullen.
I don't drink water, fish f*ck in it...

Gerrit72

Quote from: Jan Bruins on April 04, 2014, 20:31:06


MZZLPIK !!


Helemaal als je hoort wat ik ervoor betaald heb  ;D

Wel raar...die Scotts zijn technisch goede hengels, toch ben ik alleen maar met die oude Hardy bezig en verheug ik me er het meest op met dat stokkie naar de waterkant te gaan.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Heintje Davids

Zonder meer een leuk hengeltje die Fibatube en behoorde tot het beste glas wat toen voorhanden was. Maar dat reeltje vind ik persoonlijk er niet bij staan. Zou een leuk click and pawl-reeltje bij moeten.

Sieger

In elk geval niet weggooien Marten... zijn altijd liefhebbers voor...


Sieger

Gerrit72

Quote from: Heintje Davids on April 04, 2014, 20:54:12
Zonder meer een leuk hengeltje die Fibatube en behoorde tot het beste glas wat toen voorhanden was. Maar dat reeltje vind ik persoonlijk er niet bij staan. Zou een leuk click and pawl-reeltje bij moeten.

Heb je er nog 1 in de verkoop dan....?
The only difference between men and boys is the price of their toys.

gijsie20

Quote from: Cornico on April 04, 2014, 21:00:48
Zoals bv. de Hardy VISCOUNT 130 Mark II die ik destijds op mijn fibatube had?
Die moet vol gebruikerssporen hier nog wel ergens in een laadje liggen.
Zouddie geld waard zijn of moet ik hem zolangzamerhand in de kliko smijten?

Een beetje een gave doet een paar tientjes op MP en Ebay. Staat er nu ook 1 op (MP).

Gerrit72


Dat is een mooi gebaar Marten! Er zijn genoeg liefhebbers voor die oude reeltjes. Ook al zijn ze zwaar gebruikt, die legendarische reeltjes functioneren vaak nog prima en qua vintage uitstraling vind ik ze geweldig. T'is dat ik niet naast de deur woon...
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gerrit72


Vandaag voor het eerst mn prikstokkie uitgelaten :) Wierp heerlijk. Om wat actie te krijgen had ik twee vliegjes aangebonden. De voorns waren gretig en met regelmaat lieten ze zich even strikken. Zowel in het oppervlakte als op de bodem. Even lekker vintage genieten. Om wat meer sport op het stokkie te krijgen ga ik er na de gesloten tijd met kleine streamertjes mee op baars vissen denk ik. Voorlopig maar even 'behelpen' met voorn (helemaal geen straf  ;D). Reel is idd aan de forse kant (dus misschien toch maar een click n prawl-tje?). Dan kan deze op de 7/8 voor 'vintage' snoeken. Voorlopig ga ik me er echter wel mee vermaken.











The only difference between men and boys is the price of their toys.

wouter veuger

Lekker gevist zo te zien Gerrit,mooie foto's idd!

Gerrit72

Marten en Wouter bedankt!

en

Quote from: Cornico on April 10, 2014, 18:45:32
Overigens niks mis met dat reeltje hoor  ;)

Precies, Heintje heeft gewoon geen smaak  ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Peter68

De Hardy's zijn echt mooie hengels ,bezit er zelf ook een paar en zou ze
niet willen missen .
Die bruine blank met die oranje wikkelingen zo mooi.

Gerrit72



Peter, helemaal mee eens. Ik had dat al met de karperhengels van Hardy.
En dus ook met de vliegvishengels. Mn eerste vliegvishengel was zo'n fibatube 5-je.
The only difference between men and boys is the price of their toys.