Palmer vraag

Started by Gretl, January 19, 2011, 21:46:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Gretl

Hallo,
heb 't bindpatroon (hoe moeilijk kan 't zijn...) van de palmer 's bekeken.

Wat me opvalt is dat de ene binder (waaronder van Alphenaar) de hackle inbindt vanaf het haakoog naar de bocht, de ander bindt 't vanaf de haakbocht in richting het oog.

Zijn er verschillen merkbaar in 't 'gedrag' van de palmer op 't water of is er een andere of wellicht geen reden om de hackle zo te binden.

gr.

Gewo

Volgens mij maakt het niet uit hoe je de Hackle inbind.

Wat wel een verschil is dat als je van voor naar achter inbind je de Hackle vast moet zetten met een ribbing en deze naar voor moet brengen.
Bind je de Hackle van achter naar voren in hoef je eventueel geen ribbing te gebruiken.

Inderk

Ha Toro,

Verschil zit em in de degelijkheid van de vlieg.

Als je de hackle vanaf het haakoog naar voren brengt, en later je binddraad tussen de hackle door naar voren moet brengen om de vlieg bij het oog af te binden, dan zal de hackle steviger vastzitten dan all je de hackle bij de haakbocht inbindt en dan naar voren brengt en daar de hackle met een paar slagen zekert.
De methode van Alpenaar is lastiger om te binden omdat je je binddraad steeds heen en weer moet bewegen tijdens het naar voren brengen, maar geeft een degelijk resultaat.
'
succes!
(oude foto uit mijn begintijd)
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Gretl

OK, dank. Maar s verder oefenen met de 'degelijke' manier.

gr.

Rossie69

ja ziet je veel meer bij palmers.
zelfs borgen met een zilverdraadje of koperdraad heb ik wel gezien.

zou mischien de stand van de hackel anders kunnen gaan staan ?

vroeg ik me ook al is af.


Rossie69

oke dus meer voor je zelf.
dus palmertjes maken maar.




A{b}r{a}xa{s}

dan nog een 'vervolg-vraagje'...in hoeverre maakt het uit of je een hackle aan de stam in bindt, of aan de punt van de veer ?  ::)

Rossie69

denk dat het dan de grote van de fiber in zicht komt.
loopt meestal toch van klein vanaf de punt,naar groter naar de stem
dus een anders om palmer

oja en waar je begint met het inbinden dan toch ?

Inderk

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on January 20, 2011, 17:12:21
dan nog een 'vervolg-vraagje'...in hoeverre maakt het uit of je een hackle aan de stam in bindt, of aan de punt van de veer ?  ::)
Da's afhankellijk waar je de grootste fibers wilt hebben.
Als je de hackle bij de punt inbindt, en je begint te hackelen, dan heb je eerst de kleine fibers.
En als je de hackle bij de stam inbindt, en je begint te hackelen, ...........(maak het verhaal af en kleur de plaatjes) ;)
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Gretl

Quote from: Inderk on January 19, 2011, 21:55:47
Ha Toro,

Verschil zit em in de degelijkheid van de vlieg.

Als je de hackle vanaf het haakoog naar voren brengt, en later je binddraad tussen de hackle door naar voren moet brengen om de vlieg bij het oog af te binden, dan zal de hackle steviger vastzitten dan all je de hackle bij de haakbocht inbindt en dan naar voren brengt en daar de hackle met een paar slagen zekert.
De methode van Alpenaar is lastiger om te binden omdat je je binddraad steeds heen en weer moet bewegen tijdens het naar voren brengen, maar geeft een degelijk resultaat.
'
succes!
(oude foto uit mijn begintijd)


Watvoor staartje is dat Henk?

grt

Inderk

Dat zijn tippets van veren uit de nek van onderstaand beestje. (goudfazant)
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


hendri

maar dr worden toch ook wel palmers gemaakt met 2x een hackle? 1tje ingebonden boven de weerhaak, en eentje bij het haakoog. na de dubing doe je de hackle van de haakoog naar achter hacklen en de hackle van boven de weerhaak naar voren om de eerste hackle vast te zetten. op die manier heb je een mooie volle palmer. (ala pleeborstel) ;)

A{b}r{a}xa{s}

Quote from: klaas on January 20, 2011, 22:28:01
Ligt aan de vlieg die je wilt binden.
Aan de stam zit web dus bij een droge vlieg heb je daar niet veel aan.
De stam is ook dikker,bij kleine vliegen wil je dat juist niet ook al haal je eerst het webgedeelte weg.
Vorm van de hackle,bij de stam lopen de fibers breder uit dus je bind van breed naar smaller....is dit gewenst voor het model van de vlieg?
Kortom is het makkelijker om bij de punt in te binden.

Klaas

ik zou bij de stam inbinden als ik van het haakoog naar achteren inbindt, en bij de punt als ik van de haakbocht richting het oog inbindt :)

Inderk

#13
Quote from: hendri on January 21, 2011, 00:34:32
maar dr worden toch ook wel palmers gemaakt met 2x een hackle? 1tje ingebonden boven de weerhaak, en eentje bij het haakoog. na de dubing doe je de hackle van de haakoog naar achter hacklen en de hackle van boven de weerhaak naar voren om de eerste hackle vast te zetten. op die manier heb je een mooie volle palmer. (ala pleeborstel) ;)
Zo kan je ook een zgn. bi-visible palmertje maken. gewoon twee verschillend gekleurde hackles gebruiken.
B.v. van af de haakbocht richting haakoog de steel voor 2/3 hackelen met een bruine hackle en dan het laatste stukje een witte hackle gebruiken.
en als je hier kijkt, zie je nog een voorbeeld van een bi-visible variatie
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


A{b}r{a}xa{s}

Voor droge vliegen gebruik ik idd hackles die een (groot) stuk even breed zijn.
Maar 'zachte hackles' voor een natte vlieg, die verlopen (die van mij althans) wel meer heb ik het idee.

Raymond

Nog even een aanvulling van mij. Ik bind de hackle altijd vanaf de bocht richting oog en heb er nog nooit last van gehad dat een dergelijk gebonden vlieg uit elkaar viel. Ik bind wel meestal nog een ribbing in (let op, geen draad maar kunststof!) die ik dus door de hackle heen naar voren haal (wel tegen de bindrichting van de hackle in). Dat maakt de vlieg ook sterker.
Daarnaast is zo'n ribbing een extra trigger voor de vis.

Ik vind een palmer overigens best wel een vangertje hoor. Zeker als je ze in kleinere maatjes bind...

A{b}r{a}xa{s}

't is ook al vrijdagmiddag he :)

HappyFisherman

Quote from: Gretl on January 19, 2011, 21:46:26
Hallo,
heb 't bindpatroon (hoe moeilijk kan 't zijn...) van de palmer 's bekeken.

Heel wat comments later kun je dus stellen dat goed hacklen niet eens zo simpel is :D
Vooral veel oefenen, gevoel krijgen voor de techniek en het materiaal waar je mee werkt...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

en je kan ook nog een body inbinden.

pauw of fine dub