Sedge

Started by HappyFisherman, January 29, 2015, 15:09:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Een knaller van een vanger, zowel op de forellenvijver als op stromend water een fijne vlieg om mee te vissen. Goed zichtbaar, drijft goed en je kunt deze binnenstrippen of op de stroming laten draggen doordat de natuurlijke variant van dit insect (een schietmot) ook over het oppervlakte van het water scheert.

Wat heb je nodig:
Een haak voor droge vliegen of zelf een Sedge haak (dit is een kamasan op maat 12)
Dubbing
Herten- of reehaar
Optioneel CDC

Om te beginnen zet je je haak goed in de vice, zet je binddraad op en bij deze 'speciale' haken mag dit tot halverwege de haakbocht. Als je een rechte haak gebruikt zou ik het normale schema aanhouden, waarbij je stopt bij het weerhaakpunt. Dubbing licht op het draad zetten en met gelijkmatige slagen naar voren brengen tot zo'n 2-3mm voor het haakoog. Ik wrijf de dubbing daarna even naar achteren tussen duim en wijsvinger, omdat ik het dan net wat ruiger vindt.

In de volgende stap gaan we bezig met hertenhaar. Deze haren zijn van zichzelf hol en zullen dus voor extra drijfvermogen zorgen, maar het nadeel van deze haren is dat het nogal lastig te verwerken is. Je neemt een niet te grote pluk haar tussen je vingers (hoeveel je nodig hebt is een kwestie van gevoel) en knipt deze af zo dicht mogelijk bij de huid, zodat je later zo weinig mogelijk last hebt van de afgeknipte fibers. Vervolgens de haren bij de punten vastpakken en de ondervacht verwijderen (dat pluizige spul). Als je deze haren nu direct zou inbinden dan hebben deze allemaal een verschillende lengte en voor een nette vleugel zullen deze allemaal van gelijke lengte moeten zijn. Daarom gaan deze eerst met de punt naar beneden in een hairstacker, waarna je deze een paar keer goed op de tafel tikt (ik houd mijn vinger altijd even over de bovenkant, zodat ze er niet uitvliegen) en dat tikken mag best grondig. Als je alle haren gestacked hebt kun je deze tussen wijsvinger en duim nemen en neemt voor de vleugel ongeveer de lengte van de haaksteel. Na het afmeten van de lengte kun je de haren het best direct op lengte knippen, zodat je er straks bij het binden minder last van krijgt.
Het inbinden van deze haren is gewoon rotwerk in het begin, omdat het nogal de neiging heeft om rond de haaksteel te gaan draaien. Dit kun je iets tegen gaan door vooraf een laagje binddraad op te zetten waar de pluk bovenop komt te zitten. Je houdt vervolgens de fibers plat op de steel en houdt deze goed strak vast, zodat deze zo min mogelijk kunnen verschuiven. Met een pinching loop die je het best naar boven toe aan kunt trekken en een slag extra kun je de pluk wat vastzetten. Zorg hierbij voor dat de wikkelingen zo netjes mogelijk haaks op de steel lopen, zodat de pluk haren zo min mogelijk uit elkaar gaat staan na aantrekken. Zet het geheel vervolgens vast met 2 of 3 extra slagen binddraad die je redelijk strak legt.

Op zich kun je nu de boel netjes afbinden en heb je een prima vanger. Ik vind het echter fijner als er een toef CDC voorop zit, zodat het drijfvermogen en de zichtbaarheid omhoog gaan. Hiervoor zorg je er voor dat de haren helemaal onder het binddraad zitten, waarna je een dubbingloop inbindt.

In deze loop zet je de fibers van 1 of 2 CDC veren en legt 1 slag voor de vleugel, daarna 1 slag achter de vleugel langs en de rest leg je netjes naar voren. Zo komt de vleugel er ook direct een stuk compacter op te liggen. CDC fibers die veel te lang zijn kun je er uit trekken en de onderkant van de vlieg iets uitplukken, zodat deze goed op het water komt te liggen.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

pepertje

vooral haakje 16 en 18 top
vliegvissen is mooi en leuk iedereen doet het op zijn manier.
vissen is leuk maar moet geen verplichting worden ;)

FSCHAMP

Bram welke haak is dit van Kamasan (type?) ?
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Troutbuster

Dè Sedge haak bij uitstek!

Gaaf vlieggie Bram!! ::goodjob::

Gr

Jan
"Petri Heil"