Sedge

Started by Jan_Smeijers, January 20, 2014, 22:02:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan_Smeijers

Gr. Jan


FSCHAMP

 ::goodjob:: ziet er een vanger uit.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Jan_Smeijers

Speciaal op marble afgericht  ;D
Gr. Jan


gijsie20

Nice!  8) Ik ga er ook maar een paar zo maken. Ik bind ze normaal enkel met wat dubbing, of eendenkont gewikkeld als lijfje. Met de pauwenquill ziet er goed uit!

Heintje Davids

Mooi vliegje maar ik vind het meer lijken op een emerger dan op een sedge. Nu heb ik geen verstand van vliegen dus ik kan het ook helemaal mis hebben.

Jan_Smeijers

Lijkt me toch een sedge.. emerger ligt toch dieper in het water door minder ,,vleugel" materiaal?

Zo heel veel verstand heb ik er ook nog niet van Heintje..  :D

Probeer stap voor stap al die termen te verwerken  ;)
Gr. Jan


Troutbuster

Ik vind het een "Emerging Sedge"  ;) ;)

Gaaf vliegje!! ::goodjob::

Gr

Jan
"Petri Heil"


Jan_Smeijers

Oh ja die term ook eens voorbij zien vliegen Jan (nou ja vliegen)  ;D

Dank je!
Gr. Jan


HappyFisherman

Ik bind mijn sedges veel op Kamasan B420 en dat lijkt ook meer op een haak voor emergers. Haakt voor mijn gevoel wel beter dan een haak voor droge vlieg...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Troutbuster

 ::agree:: ::agree::

Deze





Succes

Gr

Jan
"Petri Heil"


Jan_Smeijers

Thx Bram en Jan voor de input, heb de Kamasan B420 in maatje 16 liggen.

Idd die haakbocht is iets rechter, miss idee om van de andere haken de haakbocht iets rechter te buigen met tangetje?

Zijn btw Fulling Mill super sedge haken

Gr. Jan


HappyFisherman

Haak maakt dan ook niet zoveel uit, maar de body van een sedge kun je wel wat dikker binden ipv met een quill.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Jan_Smeijers

Ok begrijp het nu Bram, thx  :)
Gr. Jan


Heintje Davids

De kracht van een sedge is wat mij betreft dat het een van de weinige vliegen is die ook draggend zijn vangkracht behoudt. Sedges komen met name tegen de avond uit en zwemmen nog niet geheel ontpopt naar de oever. Een sedge die met hele korte rukjes langs de kant wordt gevist wordt vaak genomen. Het gebruik van de 'gebogen' haak maakt dat het lichaam als een emerger in het water hangt waardoor de vlieg snel zal zinken wanneer je 'm met korte rukjes terug vist en verliest dan veel van zijn vangkracht. Het staat natuurlijk iedereen vrij om zijn vliegen te binden op de wijze waar hij in gelooft maar mijn voorkeur gaat bij sedges of caddisvliegen zoals ze ook genoemd worden, toch uit naar een rechte haak. Het is maar waar je in gelooft!

Jan_Smeijers

Kijk dat is wel heel fijne informatie, handig om te weten! Thx Cornico/Heintje..

Zal ook eens een aantal sedge's knuppen met een stukje antron erachter
Gr. Jan


Jan_Smeijers

Gr. Jan


Beertje

Mooie vlieg Jan. Vind de belichting van de foto ook wel leuk. :)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Jan_Smeijers

Quote from: Cornico on January 21, 2014, 17:59:22
Ongetwijfeld zal deze vlieg vangen, maar een verpopte schietmot heeft meestal niet meer een krom lijfje en het toefje antron wat ik eerder noemde moet het velletje van de pop voorstellen waaruit de mot is gekropen, maar tijdens het verpoppen ging het niet goed zodat het insekt niet "losgekomen" is van de verpakking van z'n vorige stadium.
Dat moet een zg. stillborn voorstellen, het gevolg van een mislukte hatch en daarom een gemakkelijke prooi.

Die moet je dan op een normale droge vlieg haak binden?

Kan zo geen voorbeeld vinden..
Gr. Jan


Jan_Smeijers

Quote from: Beertje on January 21, 2014, 17:20:02
Mooie vlieg Jan. Vind de belichting van de foto ook wel leuk. :)

Dank je, hij is uit m'n Sony dsc-tx30 gerold.. heeft wel de nodige fotobewerking van de super ideale Samsung S4 app ,,PicsArt" gehad  :)
Gr. Jan


Ron

 ::goodjob:: Jan

Jan_Smeijers

Quote from: Cornico on January 21, 2014, 19:58:58
Valt wel mee, een schietmot heet in het Engels "caddis".

http://lmgtfy.com/?q=Stillborn+caddis

Hahaha dank  ::)
Gr. Jan


Jan_Smeijers

Gr. Jan


gijsie20

#22
Hier een link hoe ik ze meestal bind, simpel doch zeer effectief:
http://www.flyfishontario.ca/fly-tying-2/fly-patterns-fly-tying-2/dry-flies-fly-patterns-fly-tying-2/elk-hair-caddis.html

Een lijfje van dubbing, of eendenkont. Geen hackle, enkel een bosje hertenhaar opgebonden, wel iets verder naar voren dan op deze foto's te zien is.


Gert

En hier een filmpje hoe ik ze bind:
http://www.youtube.com/watch?v=7iXWIS9dprM

Groet,
Gert

gijsie20

Idd zo bedoelde ik  ;D Zeer simpel te binden en effectief.

Neemt niet weg dat ik de vlieg van Jan ook erg leuk gebonden vind. Ik ga er ook eens mee aan de slag, je kan maar weer wat in je doosje hebben he  ;)