Selectief streameren op snoekbaars

Started by Gerrit72, March 04, 2013, 16:16:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72


Deze maand mag er niet meer gericht op snoek gevist worden.
Streamers groter dan 2,5 cm mogen deze maand echter nog wel.
Een recent (en in het verleden) nog besproken onderwerp.

Gemotiveerd door de mooie snoekbaars van Gert, daarom vandaag een
poging gedaan op de snoekbaars. Een lange verzwaarde feeststreamer
eraan, zinkende 6# glaslijn en diep vissen op een plek die eerder snoekbaars
had opgeleverd.

Worp 4, je raad het al, de streamer kwam vanuit de diepte omhoog, gevolgd door...
jawel een snoek. Aangezien ik de vis goed kon zien, direct de hengel omhoog, in een
poging de streamer snel uit het water te krijgen. De snoek had er echter zin in, in een
fractie van een seconde miste hij, om vervolgens bij de 2e poging de streamer volledig
op te slokken (snoek, probeer ze maar eens niet te vangen... :) ).



Een vriendelijk mevrouw maakte een foto. Uiteraard haalde ik mn hand ook nog even open
bij het onthaken (heb ik de laatste tyd patent op  :-\ ).

Daarna weer door en zowaar even later een mooie beuk in de diepte, gevolgd door een paniekerig
bonkende vis, meer de vechtstijl van mijn beoogde prooi...zou het dan toch?

Welnee, ook nu weer een slanke snoek, die trek had in mijn bling-bling streamer.



Nu zelf maar even de fotootjes geschoten.



Echt serieuze bling-bling streamer met die zon!



Dus de komende tijd gericht op snoekbaars vissen met een streamer?
Veel succes...zie vriend snoek maar eens te ontwijken.

Met karperen liep soms kuit of hom uit de gevangen vis.
Met snoek heb ik dit nog nooit gezien. Ik ben benieuwd of iemand weet of we de paai negatief beinvloeden,
door een vis tegen de paai aan te vangen. De wet geeft de mogelijkheid om nu (door > 2,5 cm streamers nog toe te staan)
toch nog snoek te vangen (al mag dat dan niet gericht, zie ze maar eens te ontwijken :-\ ).

Wil je ze dus echt met rust laten, dan moet je je streamers maar even in de doos laten en overstappen op de witvis.
Al schijnen ze ook wel in kleine goudkopjes te bijten (of niet dan Koen ;) ).

Mijn visuurtje zat erop (tijdens schoonheidsslaapje van mijn dochter).
Nu het dilemma maar eens overdenken.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

HappyFisherman

Je kunt je kennis niet baseren op 1 ervaring Gerrit, lekker blijven vissen dus ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

dartmayor

ff voor de duidelijkheid: Je mag nog steeds gericht op snoek vissen er geld alleen een terugzetplicht.

http://www.sportvisserijnederland.nl/sportvissers/actueel/4571/uitbreiding_vismogelijkheden;_visserijregels_aangepast.html

Zie: GESLOTEN TIJDEN GELIJK GETROKKEN

PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Rene V.

Halli gerrit,

Kijk eens,als je dat bij jou kan vinden,bij steenstorten,rond meerpalen en gekleurd water wel op diepte.Maak een paar steamers upside down,ketting oogjes boven op de haaksteel.Kleuren chartreuse en geel.Als er snoekbaars zit maak je een goede kans.

Groet Rene V.

Gerrit72




Rond mijn woonplaats heb ik in het verleden veel gericht op snoekbaars gevist met twisters en shads.
Mijn ervaring is dat ik ook dan (ook op de diepste plaatsen), toch meer snoek vang, dan snoekbaars.
Selectief op snoekbaars vind ik erg moeilijk hier  :-\.
Rene, die up-side down streamers, ga ik proberen, lijkt me ideaal.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

MarcelN

Wat betreft die gesloten tijd, ik reed gisteren op mijn route langs een boeren slootje en zag een snoek jagen, dacht ik stop ff en gooi mijn 4play vissie erin.....komt er een chagrijnige vliegvisser langs die zegt:"er zit hier geen snoekbaars hoor"... nee ik zag een snoek jagen, "dat bedoel ik", zegt tie het is Maart.....wat een lullo dacht ik achteraf  ::asshole::  >:(  overigens de snoek niet gevangen, ook niet met streamer.
Wie kent die griebus? Roodharig kadaver op fietsie tussen Vlaardingen en Maassluis :P

Iemand morgen nog OVM'en? ::fluiten::

hilco

ik denk dat het meerendeel niet weet wat die gesloten periodes nou precies inhouden.....

Dus er zijn er altijd die het verkeerd hebben .

misschien de betreffende passage van sportvisserij nederland uitprinten en in je boekje stoppen voor als je nog eens door een wijsneus onterecht wordt beschuldigd.
kan je hem direct bewijs laten zien .

Daarna kan je hem dan de benodigde tikken te geven  :P

Rene V.

Een streamer dit alleen snoekbaars vangt bestaat natuurlijk niet.Wil je zoveel mogelijk alleen snoekbaars vangen zou ik toch in tegenstelling tot snoek vissen zoveel mogelijk de bodem opzoeken,is de kans toch iets groter.
Wat ook werkt is grotere rivieren op zoeken,zoals bij mij de Oude Maas en rondom de ingang van jachthavens gaan werpen.Grote kans dat je snoekbaars haakt.Op helder water zakken de kansen aanzienlijk.Ook aan te raden is geen staaldraadje voor de streamer maar een zachte vorm van anti doorbijt spul{dof van kleur].

Rene V.

jur606

Quote from: speycast on March 04, 2013, 18:32:52
Een gesloten tijd betekent dat je de betreffende vissoort in die periode niet in bezit mag hebben en dus in die periode direct in hetzelfde water moet terugzetten. Een gesloten tijd is er om de betreffende vissoort te beschermen en geldt daarom voor iedereen dus zowel voor sportvissers als beroepsvissers.


ach als hij denk dat je een streamer of iets kan binden die alleen maar snoekbaars vangt wie houd hem tegen?  busje komt zo  ::wtf::

Speycast beroepsvissers vissen vaak gewoon door is al gebleken

Gerrit72

Quote from: speycast on March 04, 2013, 18:32:52
Een gesloten tijd betekent dat je de betreffende vissoort in die periode niet in bezit mag hebben en dus in die periode direct in hetzelfde water moet terugzetten. Een gesloten tijd is er om de betreffende vissoort te beschermen en geldt daarom voor iedereen dus zowel voor sportvissers als beroepsvissers.


ach als hij denk dat je een streamer of iets kan binden die alleen maar snoekbaars vangt wie houd hem tegen?  busje komt zo  ::wtf::

Je bent wel weer lekker bezig met suggereren.
De tip v Rene lijkt me ideaal om (ivm met diep binnenvissen) niet aan de bodem (troep) vast te blijven zitten.
Meer niet.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gerrit72


Nou, als je echt goed gelezen had, dan had je ook gelezen dat ik me afvraag of het voor de snoek nadelig is om kort voor de paai gevangen te worden.
Bij een karper loopt het kuit / hom er soms gewoon uit. Zoals ik al aangaf heb ik dat bij een snoek nog nooit gezien. ik begreep wel dat een snoek vrij vroeg afpaait en ik hoop dat er van die paai ook wat terecht komt (vandaar mn vraag).

Selectief vissen op snoekbaars is meer cynisch bedoeld, zoals uit het topic blijkt geloof ik niet dat dit mogelijk is (tenzij je echt gekende snoekbaarsstekken hebt en daar diep binnenvist, zoals Rene aangeeft).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gert

Quote from: hilco on March 04, 2013, 18:26:55
ik denk dat het meerendeel niet weet wat die gesloten periodes nou precies inhouden.....

Dus er zijn er altijd die het verkeerd hebben .

misschien de betreffende passage van sportvisserij nederland uitprinten en in je boekje stoppen voor als je nog eens door een wijsneus onterecht wordt beschuldigd.
kan je hem direct bewijs laten zien .

Daarna kan je hem dan de benodigde tikken te geven  :P

Staat al in het boekje hoor... niemand kan je wat maken als je met een streamer of kunstaas vist in maart.
Maar het is gewoon een kromme regelgeving of wet of hoe je het noemen wilt.
Bijna net zo krom als die max 130 km/u, die heeft vaak ook een gesloten tijd ;D
Om het milieu te sparen? Is er in de gesloten tijd dan geen milieu?

O jee, waar leidt dit toe...

Hopelijk past men het een keer goed aan. Desnoods in maart ook maar niet meer op de (snoek)baars. Of een compromis: vanaf 15 maart. Roofblei kun je nog proberen met een klein streamertje.

harlin

Quote from: Gerrit72 on March 04, 2013, 16:16:24
Met karperen liep soms kuit of hom uit de gevangen vis.
Met snoek heb ik dit nog nooit gezien.
Heb het gezien begin-½ februari 200?
Ben er gelijk mee gestopt.
Je vangt 100 snoeken tegen 1 snoekbaars als je niet weet waar ze zitten.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Gerrit72


Dat is idd wat ik me afvraag Harry. Is het ondanks dat het wettelijk wel mag,
wel verstandig (ri snoek/paai) om toch door te vissen?

Zelf heb ik snoek ook wel eens vroeg zien paaien (feb), maar eigenlijk weet ik te weinig van het paaigedrag van snoek om er iets over te roepen. Vandaar dat alle info welkom is.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Plantje

Met een Clouser Minnow goed de bodem opzoeken zou je kans op snoekbaars vs snoek moeten vergroten. Dus ik denk dat je wel al op de juiste weg zat.

Rossie69

http://www.vliegvissers.nl/archief/bindpatronen/2008/streamers/s-streamer.html
http://www.vliegvissers.nl/archief/bindpatronen/2008/streamers/patrick_clouser_minnow.html

zelf maak ik ze met dumbells en epoxy.
zinklijn leader/tippit 2,5 meter en dan op knoal met de bb lekker op de taludjes vissen.
en dan hopen op vangst.

ik ken ze dr bij die vangen brasem tijdens snoekbaarzen  ;D

Gerrit72

#16
Bedankt, mooie tips!

Ga er mee aan het knutselen. Bij mij in de buurt komt denk ik alleen het Noord-Willemsknoal in de aanmerking voor een geijkte snoekbaarsstek. De BB maar eens van zolder halen.

The only difference between men and boys is the price of their toys.

jur606

ik vins naar gelang de omstandigheden door op snoek tot 1 april (als ik ze bij elkaar zie en het gevoel heb dat de paai begint stop ik)
al is dat in februarie al is al eens voor gekomen.
Hoe langer en kouder de winter hoe later ze zijn.

dus jah zo probeer ik ook rekening ermee te houden vaak is de snoek wel iets eerder als 1 april maar soms ook niet.
Je mag vissen en snoek vangen (met stremers en ander kunstaas dus wat let je?)



Huib

mooie hengel trouwens! nog op zoek naar een passend reeltje ;-)

voor wat betreft visperioden, gewoon weidelijk met vis omgaan en effe met rust laten als ze mekaar vermaken(zou jij ook willen), verstand voor regels is mijn motto