Verslag van een dagje aan en in de rivier de Aveyron

Started by JEVDE, April 22, 2015, 11:19:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JEVDE

Verslag van een dagje aan de Aveyron

Wat doe je als je een weekje met je schoonfamilie op vakantie gaat? Lekker ontspannen en zorgen dat je minstens één dagje kan gaan vissen ;-)

Wat ik altijd lastig vind in zo'n geval is dat je zo weinig tijd hebt om dingen goed uit te zoeken. Vaak moet je eerst achterhalen waar je informatie over de vergunning kan krijgen en dan moet je tijdens openingstijden een keer naar de lokale Office du Tourisme en als je dan eenmaal je vergunning hebt is het soms nog lastig om uit te vinden waar je wel en niet mag vissen. Laat staan wat goede plekken zijn. Daar kan je, tijdens een week met familie, geen dagen aan besteden. Gelukkig verliep het deze keer allemaal redelijk soepel. De Office du Toerisme was open op een moment waarop we toch al in het dorpje waren, en dus een dagvergunning gekocht voor 2 dagen later. 's Avonds Google Maps er bij gepakt en wat speurwerk verricht.

In de directe omgeving een klein riviertje (waar normaal zeker mijn voorkeur naar uitgaat), genaamd 'La Bonette' en de zeer grote Aveyron. In beide zat forel, volgens de dame van de Office du Tourisme, maar dat heb ik in Frankrijk vaker gehoord. De Tarn en de Lot waren te ver rijden. Uiteindelijk besloten toch voor de Aveyron te kiezen. Zou er geen forel zitten, dan moest er toch zeker kopvoorn te vinden zijn, zoals in zo ongeveer elke grote rivier in Frankrijk. Bovendien hoopte ik er op dat het nog te vroeg was voor toeristen in kano's en ik hier dus wat meer rust zou hebben dan in het kleine riviertje.
Een goede plek kiezen bleek lastig. De Aveyron is een grote rivier, breed, met veel water en hoge, steile oevers met flink veel begroeiing, dat werd op Google Maps al snel duidelijk. Niet makkelijk om een plek te vinden waar je het water in kan, kan waden, vis kan spotten en waar je ook nog eens je auto kwijt kan. Bovendien, leuk dat Google Maps vanuit je vakantiehuisje, maar als je dan eenmaal op de plek bent ziet het er allemaal anders uit. Vaak vind je niet eens de plek die je bedacht had. Soms is het zelfs lastig om de rivier te vinden als je niet van 'bovenaf' kan kijken en inzoomen.


Op zoek naar een goede plek mbv Google Maps

Op de ochtend zelf vroeg opgestaan. Al snel reed ik het kleine riviertje voorbij, en bedacht me dat ik daar altijd nog terecht zou kunnen. Bij de rivier aangekomen mijn auto kunnen parkeren en na een snelle omkleedsessie op pad.
Zo'n drie kwartier heb ik langs de oever gewandeld, terwijl ik een aantal meters onder mij de Aveyron zag stromen, door het dichte struikgewas. Er was geen doorkomen aan.


Geen doorkomen aan

Gelukkig kwam ik uiteindelijk bij een voetgangersbrug. Een van het soort waar ik normaal niet over te krijgen ben i.v.m. hoogtevrees, maar ik kon moeilijk omkeren en terug naar huis. De rivier lag er prachtig bij en uiteindelijk vond ik een plek waar ik het water in kon. De stevige stabiele hoofdstroom zag er behoorlijk spannend uit, maar wanneer ik niet te ver bij de oever vandaan ging, kon er gewaad worden.


Ooh wat is die brug hoooooog!

Al snel bleek dat er flink wat kopvoorns actief waren. Ik vis eigenlijk altijd alleen met de droge vlieg, dus was blijk met de aanwezige activiteit op het wateroppervlak. Het was zaak om niet al te veel te bewegen, want ze schrikken snel en dan schuiven ze flink wat meters op. Maar wanneer ze je niet in de gaten hebben, nemen ze de droge vlieg zonder al te veel moeite. Al snel had ik verschillende aanbeten en begon ik mooie kopvoorns te vangen.







Kopvoorn in verschillende maten.

Het waden bleef echter moeilijk. Wanneer ik de oever volgde, omdat het verder van de kant af te diep werd, kwam ik toch ook plekken tegen dicht bij de oever, die te diep waren om te doorwaden. Maar de oevers waren zo enorm stijl en begroeid, dat daar dan de oever op ook geen optie was. Vaak moest ik dan weer terug en bovenlangs, maar vond dan vervolgens lange tijd geen plek meer waar ik weer naar beneden kon naar het water. Of stond midden in een ondoorwaadbaar veld van brandnetel en prikkelstruiken. Lastig en soms erg frustrerend. Natuurlijk ben je er voor de ontspanning dus je blijft rustig en geniet van de natuur, maar je wil natuurlijk wel bij de rivier blijven.



Na een van mijn  omzwervingen werd ik, op de weg terug naar de rivier getrakteerd op een prachtig schouwspel van de natuur. Twee behoorlijke slangen, flink in gevecht. Een van de twee in eerste instantie volledig opgericht als een cobra. Ik schrok me rot. Van zo dichtbij als ik durfde te komen, zag ik hoe de ene slang de ander zijn hoofd in zijn bek nam. Echt een mooie show. Een absolute bonus op deze toch al aangename visdag. En de enige levende wezens die ik, naast kopvoorn, die dag zou tegenkomen. Geen mens gezien. Heerlijk.


Slangen in gevecht

Uiteindelijk viste ik van een uur of 09:00 tot een uur of 14:00. Het was 33 graden en na 12 kopvoorns van een mooi formaat, inclusief een paar echt grote, hield ik het voor gezien. Dat gebeurt me niet vaak, dat ik niet doorga totdat ik als het ware moet stoppen. Maar het was mooi geweest, ik was voldaan en tevreden met deze heerlijke dag. Tijd voor een koude pils en een duik ik het zwembad.

jo flyfishing

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Beertje

Mooi verslag. met welke vlieg(en) heb je gevist?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Ochi


Gerrit59


HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

wh82

Naast dat ik het een mooi verslag vind (en herkenbaar, erg leuk kopvoorn in frankrijk!) vind ik het grappig dat het verslag in april 2015 geplaatst is en de eerste reactie in 2016 komt.

jo flyfishing

Zo gaat dat als je naar potentiele reisbestemmingen zoekt en pareltjes tegenkomt. 8)

Quote from: wh82 on January 06, 2016, 08:59:06
Naast dat ik het een mooi verslag vind (en herkenbaar, erg leuk kopvoorn in frankrijk!) vind ik het grappig dat het verslag in april 2015 geplaatst is en de eerste reactie in 2016 komt.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

JEVDE

Ik vis eigenlijk altijd met de droge vlieg. In de Aveyron vorig jaar vooral de march brown. De Ayveron is absoluut een aanrader als je graag op kopvoorn vist

Beertje

Mooi, dat rivieren gebied in zuid Frankrijk. Ik hou er van!
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.