onbekende vissoort kreta

Started by Menno_siemensma, September 25, 2019, 13:24:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Menno_siemensma

Wie kan mij helpen aan de naam van deze vissoort? Gevangen aan de kust op Kreta.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.


jo flyfishing

Dacht ik ook , maar de gele lijnen kloppen niet
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

jan114

Ik zou ter plekke vragen hoe ze deze vis noemen. Ik denk dat de bevolking het wel weet.

Menno_siemensma

#4
Quote from: jan114 on September 25, 2019, 19:45:52
Ik zou ter plekke vragen hoe ze deze vis noemen. Ik denk dat de bevolking het wel weet.
Wordt lastig zo nu ik al weer terug ben in Nederland ;)

Nog wat info over de vis, voelde als rubber, glad maar niet echt slijmerig, geen schubben zichtbaar, stekels overal, ook een naar voren op zijn kop net wat lager dan de knobbel die je ziet voor zijn rugvin.  Staart is driehoekig, misschien kleine V-vorm erin maar niet een diepe V.


Ik heb hem gevonden, via die link, en een griekse site over de soorten aldaar :)
http://www.naturagraeca.com/ws/197,259,2,&page=2
Siganus rvulatus, ook bekend als marbled spinefoot.
google linkje
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

jo flyfishing

#5
De foto die ik van deze vis in mijn Middellandse zee en Atlantische oceaan vissengids was niet duidelijk genoeg om de gele strepen te zien, waardoor ik hem niet gezien had.

Uit de gids een beetje meer achtergrond:

lengte : tot 30cm
verspreiding : oostelijke middellandse zee, westelijke indische oceaan,rode zee en golf van aden.
leeft boven koraal,rotsen en zand
eet algen van de bodem

Is wat men een "lessepse" migrant noemt: is via het suez kanaal in de middellandse zee geraakt vanuit de rode zee.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain