Cuba 2016

Started by Mike, June 13, 2016, 13:04:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Donderdag ben ik weer teruggekomen van mn Cubatripje.
Deze keer een andere bestemming dan dan laatste keren, Cayo Coco om precies te zijn.

Het plan was om 14 dagen te gaan en daarvan 10 dagen te vissen met gids en skiff, en voor de rest een beetje te zoeken naar DIY mogelijkheden.
Helaas werden de 10 geplande dagen met gids er uiteindelijk maar 5 ivm te veel bewolking.
Gezien de vooruitzichten viel het nog mee want die waren zo dramatisch dat ik aanvankelijk overwoog om de trip te annuleren.



Op zich mag ik nog niet klagen want we hebben 5 prachtige dagen gehad en regen hebben we uiteindelijk de hele trip amper gezien.
Bovendien is dit inmiddels al mn 5de tropische trip en is het nu voor t eerst voorgekomen dat ik niet alle geplande dagen heb kunnen vissen, dus wat dat betreft geen klagen. De les is wel dat maart en april over het algemeen stabieler weer opleveren. Mei en juni maken kennelijk deel uit van het regenseizoen waarbij bewolking vaker voorkomt. Bovendien was het ook echt te warm nu.
In deze periode is er wel vaak meer vis, vooral tarpon maar met bewolking is het gewoon te moeilijk en haak ik af.

Het was jammer, dat ik in de veronderstelling nog veel meer visdagen voor de boeg te hebben, mij hoofdzakelijk heb gefocust op de flatsvisserij op bonefish en Permit.
Tarpons had ik achteraf gezien wat meer tijd in willen steken maar omdat de flats visserij erg goed was en we regelmatig Permits zagen, was ik voornemens om mijn focus daar de laatste dagen op te leggen. Helaas was het vissen na dag 5 dus voorbij.
Ik heb deze trip wel meer Permits gezien dan alle vorige trips bij elkaar en dat is mij ook wat waard.
Helaas waren ze telkens on the move en waren echte kansen schaars. De Permit staat nu dus nog steeds bovenaan mn lijstje en zoals het er nu naar uit ziet zal ie daar nog zeker 8 maanden blijven staan.

Filmen heb ik deze keer niet gedaan. Volgende keer zal ik daar weer wat meer tijd insteken.
Wel zijn er een aantal mooie plaatjes geschoten die ik graag wil delen..

Een op de flat gevangen bonefish, Wmb een van de leukste visserijen die er zijn.



Hier zit ik op de voorzijde van de skiff een mud af te vissen.
Je kan aan het water zien dat er flink wat vissen aan t vreten zijn.
Op deze manier kan je eindeloos lang bones vangen en je hoeft er eigenlijk niet eens voor te gaan staan.
Dit ben ik dan ook na 10 min wel weer zat. Ik vang er liever 1 op de flat dan 20 uit een mud maar voor even is het wel leuk. Zeker als het verder een taaie dag is.



Hier zie je een Bar Jack of Blue Runner zoals ze ook wel genoemd worden.
Je komt deze in heel het Caribisch gebied tegen maar meestal ving ik alleen de hele kleintjes.
Dag 3 kwamen we op een flat waar er een school van een stuk of 20 van deze jongens voorbij kwam.
Sommige waren over de 50 cm. Ik had ze nog nooit zo groot gezien. Natuurlijk ging kleinste van het stel er met mn vliegje vandoor ;D.
Een prachtig gezicht trouwens om deze blauw gestreepte vissen in het zonnetje te zien zwemmen.





Hier ben ik een bone aan t drillen op de flat.











Flamingo´s maakten ook regelmatig deel uit van het toneel.
Super mooi als je over de flats achter de bones aan wandelt en deze jongens je op 25 m afstand aan staan te gapen..



Kraakheldere water met prachtige stranden.
Helaas is de planning om hier allemaal resorts neer te knallen.



Nog wat bones van een mooie flat..







Hier een mooie Mutton Snapper.
Deze kwamen we tegen op een flat en konden we vangen op een #8 met een bonefish shrimp.
Erg leuke sport. Pech voor deze jongens is wel dat ze erg smakelijk zijn en de gidsen deze over t algemeen graag meenemen.







Mooie tarpon spot, helaas nu even niet thuis..



Nog een bone uit een mud..



Bone van een mooie flat..





De mantis shrimps en de rst van de gebonden vliegen deden het uitstekend...



Hier mijn laats gebonden doos. Bijna alle vissen zijn hiermee gevangen..



Een goede maaltijd mag na t vissen natuurlijk ook niet ontbreken  :)










EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Bone F

Jammer dat je je gezicht zo verstopt heb je een zonneallergie of zo.  ;D Wel weer een mooi tripje zo te zien, ik moet ook maar weer eens iets plannen.

Gerrit59

Mooi tripje Mike!
Dat je je zo moet inpakken zal wel een reden hebben  :)

Gerrit

Jan Damman

Mooie foto's Mike, leuke trip geweest zo te zien.

Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Jan Damman


Dat je je zo moet inpakken zal wel een reden hebben  :)

Gerrit
[/quote]

De reden dat je jezelf zo moet inpakken als je uit ons koude kikkerlandje komt is omdat je anders levend verbrand als je op het water zit, dit komt mede door de weerkaatsing van de zon in het water.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Mike

#5
Klopt Jan  ;)
Mensen vinden t vaak grappig of denken dat t eigenlijk voor de show is maar het lachen vergaat je wel als je een dagje zonder buff op de skiff hebt gestaan.
Nou is het per huid verschillend en ik verbrand nog wat sneller dan de meeste mensen maar ik zou er maar 1 op doen, mocht je dergelijke visserij gaan uitoefenen.

Je kan je ook om het half uur insmeren met total sunblock maar dat gaat de visserij niet ten goede komen.
Insmeren kost tijd, concentratie en je maakt lawaai.
Bovendien zitten je handen continu onder de vieze vette stinkende zonnecreme.
Het werpen word ook heel moeilijk omdat je lijn tijdens het dubbel strippen en de afworp telkens uit je handen glijd. Bovendien weet ik ook zeker dat een vlieg die naar zonnecreme ruikt minder snel gepakt zal worden. Tevens blijf je leader er van drijven waardoor je vlieg ook niet goed genoeg afzinkt.

Het is even wennen zo'n buff maar uiteindelijk heb je er geen erg meer in en het heeft echt heel erg veel voordelen toz van smeren. Het is niet voor niets dat bijna alle tropen vissers er 1 dragen. Zelfs de gidsen met zeer donkere huid dragen er 1.
Dat zegt genoeg denk ik.

Mensen onderschatten ook echt de schadelijke effecten van langdurige, intensieve, bloodstelling aan de zon.
Zeker in dit soort gebieden is het echt gewoon echt levensgevaarlijk.
Dag 1 had ik mn buff niet goed omhooggetrokken. Het was maar een heel klein stukje tussen mn neus en wenkbrauw, van 1 cm, wat heel de dag aan de zon was bloodgesteld maar het was erg pijnlijk en het bloedde. Dat is dus een 2 graads brandwondje na 1 dag.
Ik heb in t verleden wel wat mensen gezien die daar net ff te lang in de zon hadden gezeten. De vellen hingen erbij en met een beetje pech kan je echt het ziekenhuis in.
Bovendien beschermd het ook nog een beetje tegen allerlei bijtende beessies, en die zijn daar ook genoeg.

Handschoentjes zijn voor mij ook echt een must.
Tijdens de dril trek ik mn linker altijd uit omdat bones nog erger slijmen dan brasems. Je handschoenen gaan er verschrikkelijk van meuren. Ik vergeet m wel eens terug aan te trekken en dat merk je vrijwel onmiddelijk door de stekende pijn aan de bovenkant van je handen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Menno_siemensma

Probleem is dat je het pas merkt als het te laat is, zo'n buff is echt geen overbodige luxe, zelfs in nederland als je wadend vist op hete zonnige dagen. Daar helemaal geloof ik meteen. Maar mooie vissen daar.  ::goodjob::
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Bone F

Nou daar heb ik toch mijn twijfels over hoor ieder z'n ding maar ik ben 8 jaar lang 3 weken lang de flats op geweest en ik heb nooit last van verbranden gehad met factortje 30. Je moet geen stukkie vergeten. Nou ja het oog wil ook wat weer zo'n, voor mij, overbodig kledingstuk overgewaaid uit de U S. Ik zou het trouwens spaans benauwd krijgen de hele dag door zo'n lap ademen, maar daar zal we op gerekend zijn. Kennelijk vind het wel aftrek gezien het feit dat er een hele tent mee gevuld was op de FF.

PS
Die jongens van IS zouden er ook vrolijker uit zien met zo'n kleurtje ::KOOL:: ::slaugh::

Menno_siemensma

Quote from: Bone F on June 13, 2016, 16:12:06
Nou daar heb ik toch mijn twijfels over hoor ieder z'n ding maar ik ben 8 jaar lang 3 weken lang de flats op geweest en ik heb nooit last van verbranden gehad met factortje 30. Je moet geen stukkie vergeten. Nou ja het oog wil ook wat weer zo'n, voor mij, overbodig kledingstuk overgewaaid uit de U S. Ik zou het trouwens spaans benauwd krijgen de hele dag door zo'n lap ademen, maar daar zal we op gerekend zijn. Kennelijk vind het wel aftrek gezien het feit dat er een hele tent mee gevuld was op de FF.

PS
Die jongens van IS zouden er ook vrolijker uit zien met zo'n kleurtje ::KOOL:: ::slaugh::
Ligt er natuurlijk ook aan hoe goed je tegen de zon kan, fact. 30 is al aardig sterk en met een basis nl kleurtje kan je al heel wat hebben, echter gezonder is het met een buff versus zonnebrand, dan raken de uv stralen je iig niet. Ze zijn in de winter trouwens ook erg fijn voor afsluiten van je nek, maar dan doe je hem alleen om je nek ipv zo over je hoofd heen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Mike

#9
Idd, ik verbrand ook sneller dan de meesten.
Het ademen door zo'n dun stofje is echt totaal geen probleem, merk je echt niets van.

En het heeft nog tig voordelen,

- Geen zonnebrand op je vliegen
- Geen zonnebrand op je lijn, handen en leader.
- Je hoeft een buf maar 1 keer op te doen ipv 5 of 6 keer smeren.
- Je pet blijft op je hoofd zitten. Anders moet je deze telkens vasthouden tijdens t verkassen en harde windvlagen.
- Beschermd enigsinds tegen muskieten ed.
- Het neemt ook nog wat schittering weg van de onderkant waardoor je beter ziet.

Maar goed, sommige zullen het altijd lachwekkend blijven vinden en zelfs denken dat t onnodig is.
Toen ik 6 jaar geleden dergelijke foto' s liet zien aan mn collega's waren er ook een paar bij die het super grappig vonden. 1 ervan heeft nu huidkanker, die lacht niet meer.
2 andere maten van mij hebben ook huidkanker.
Ik heb al verschillende mensen horen zeggen dat in de toekomst huidkanker, 1 van de grootste veroorzakers zal zijn van het vroegtijdig sterven.
Maar goed, een ieder moet lekker doen waar ie zich fijn bij voelt.
Mijn advies is, draag een buff en handschoenen.
Je zal meer vis vangen en het is een stuk veiliger.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Floor

In al die jaren dat ik in Australië heb gewoond heb ik ongeveer alles wat je kan bedenken voorbij zien komen. Handschoenen, hoeden en allerlei laposn en stoffen voor verschillende doeleinden zijn daar gewoon het went snel genoeg. Al de Wilsons, Larsons, O'shays en Mc... Zijn ook niet gemaakt voor het zonnetje daar en huidkanker komt daar heel erg veel voor.

Slip on a shirt,
Slap on a had and
Slop on some sunscreen!
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

MarcelN

Gaaf weer Mike ::goodjob::

Toch wel onontbeerlijk dus zo'n gids blijkt maar weer ::agree::

Wat betreft verbranden, ik gebruik zo'n lappie ook op het OVM en ik was dit voorjaar 1 uurtje aan het snorkelen zonder insmeren, nou......ben 2 dagen ziek geweest :-[
Ik ben ook een vriend kwijt aan HK, dus geen overbodige luxe.
Doen!

p.forel

Buff inderdaad wel lekker tijdens kou of als hoofd deksel in de zomer
Maar kan dat ding niet verdragen voor mijn gezicht
Verbranden doe ik zelden voordeeltje van dakdekker zijn

Tip voor de gene die dit wel doen. Smeer er eens vick's  vaporub op pijn trekt gelijk weg
Overmoedige jonge collega's moeten deze tip nogal eens gebruiken

Ochi

#13
Gaaf Mike!!! Genoten van je verslag.

En voor diegene die het aankleden niets vinden recht onder de evenaar in Cuba, be my guest en vooral niet doen, goed voor mijn pensioenfonds ;-)
Ik gebruik kleding en Buffs UPF 50 en heb echt geen teer huidje.
Gewoon een kwestie van keuzes maken wat je het belangrijkst vind een foto met gezicht erop of.........
Voor een foto maken  kan je ook je Buff ff laten zakken en dan snel weer op.

Ochi

PdH

Mooi verhaal Mike.

Hou die buff maar op. Lijkt mij beter in die omstandigheden.
grtn, Peter.

p.forel

Zeg ook niet dat je het niet moet doen
Ik kan alleen niks voor mijn gezicht hebben  ook geen buff
Krijg het spaans benauwd  als ik maar iets voor het gezicht heb

En detip is voor mensen die eens vergeten te smeren of dagje op het water verkeerd inschatten

Ochi

P.Forel,

Probeer de Buff eens van Columbia als je kans hebt en het toch nog een keer wil proberen. Ik vnd hem veel comfortabeler dan de originele Buff en ze hebben een systeem wat een soort koeling geeft, vraag me niet hoe het werkt, ik zweet hier bij 22 graden al maar met deze Buff en 35+ graden hou ik het droog en kan ademen als zonder Buff.

Ochi

MarcelN

Bedankt voor de VapoRub tip Piet ;) was geen pretje qua nachtrust :'(
Overigens gebruik ik de buff van Loop en die sluit blijkbaar elastisch zó strak aan, dat mijn adem alleen via de bril weg kan en dus beslaat >:( en dat bij 30C+ :o
die van Mike ziet er veel 'losser' uit ???

p.forel

Ochi

Mijn gezicht verbrand gelukkig niet   Maar kan nog niet met stofmasker lopen  enige wat gaat is een vers luchtmasker

Na al die jaren dakdekker verband die perkamenten huid niet meer  bitumen en zon licht  slechte combo voor vele
buff geen buff een ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt 
Ik gebruik hem alleen als piraten petje in de zomer  en s'winters als sjaal

wh82

Super verslag, jaloersmakend.
W.b.t. bescherming tegen de zon:
Toen ik nog veel golfsurfte gebruikte ik zo'n stick met sunblock. Buff is niet echt een optie met surfen ;) En je zat toch van 6 tot 6 (zonsopkomst tot zonsondergang) op en in het water. Pacific en Carribean, net boven de evenaar.
Kruisje onder je ogen en over je neus en voorhoofd. Rest in factor 50. Ook sunblock lipbalsem. Australische merken zijn goed. T-shirts enzo ook uit Australië.

Mike

;D lol bij surfen zou ik idd geen buff dragen  ;D
Tijdens een van mn eerdere trips zijn we wel eens rechtstreeks een grote golf in gevaren en ik had toen mijn buff op. Mijn god wat is dat verschrikkelijk zeg!!! Je hebt echt onmiddelijk het gevoel dat je verzuipt en dat is niet zo prettig.
Ik weet meteen dat waterboarden geen pretje is  :o

Echter bij t vliegvissen is creme of lotion wmb ook echt geen optie.
Als je vettige kleffe handen hebt is fatsoenlijk werpen gewoon echt een probleem. Je lijn glijd telkens door je handen heen en zo verpruts je gewoon je worp. Zeker bij zware aftma's.
Iedereen die wel eens dit soort visserij bedreven heeft weet dat je hier over t algemeen maar 1 kans krijgt en alles moet dan gewoon kloppen.
Als je je lijn per ongeluk door je handen laat schieten en je je worp verprutst, is je kans gewoon verkeken.
Daar gaat je trophy bonefish, je tarpon of erger nog je Permit  :o maar je hebt wel een lekker kleurtje  :(
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Bone F

Nou Mike dat is echt BS hoor je doet nou net of je handen druipen van de uv bescherming, de binnenkant van je handen hoef je niet te beschermen. In die 24 weken flatsvissen heb ik daar nooit last van gehad en mijn lijnen zijn nooit gesloopt. Zo dat was het want tenslotte ging het om weer een mooie vistrip van je waar menigeen van droomt!

wh82

Mee eens! Als ik de kans krijg ga ik zeker eens zo'n trip maken!

Mike

#23
Quote from: Bone F on June 14, 2016, 08:59:44
Nou Mike dat is echt BS hoor je doet nou net of je handen druipen van de uv bescherming, de binnenkant van je handen hoef je niet te beschermen. In die 24 weken flatsvissen heb ik daar nooit last van gehad en mijn lijnen zijn nooit gesloopt.

Bone f, je hebt overduidelijk veel meer ervaring op de flats als ik. Dit was pas mn 5de tropische trip en in totaal heb ik er pas net iets meer dan 40 dagen tropisch vliegvissen op zitten. Jij hebt met 24 weken dus meer dan 4 × zo veel ervaring als ik.
Ik zou graag wat meer van je horen over deze visserij, ik kan vast heel erg veel van jou leren.
Echter, om mijn redenen waarom ik zonnebrandcreme vervelend vind weg te zetten als "BS" vind ik niet zo aardig.
In mijn (welliswaar beperkte) ervaring heb ik zonnebrandcreme als zeer hinderlijk ervaren. En met mij nog tig anderen, waarmee ik de skiff heb gedeeld.
Het is dus geen "BS" maar kennelijk een verschil van ervaringen en beleving.
Als ik mijzelf in de ochtend insmeerde had ik daar in de middag nog steeds last van. 400 grains zinklijnen kon ik zelfs helemaal niet meer mee vissen omdat ik gewoonweg geen grip meer had op de dunne volglijn.
En daarvoor hoefden mijn handen helemaal niet te druipen van de uv bescherming. Een klein achtergebleven laagje van t insmeren was genoeg om t werpen voor mij erg lastig te maken.

Verder ben ik heel erg benieuwd naar jou ervaringen van de 24 weken op de flats van Belize.
Je hebt vast heel veel mooie foto's en ik ben ook benieuwd naar de vliegen die je daar gebruikte.
Ik heb Belize zelf als erg moeilijk ervaren. Het was mijn 1ste tropische trip en ik heb 8 dagen gevist op de flats van Turneffe Island en de omgeving daarvan. We hebben daar wel alle begeerde soorten gevangen als, bones, tarpon, baracudda, snook, snapper, jack en zelfs een klein Permitje maar ik vind de visserij in Cuba over t algemeen wat makkelijker. Hoewel ik onlangs nog wel iemand sprak die ook in Belize was geweest en het erg goed had gehad.
Er waren zelfs meerdere Permits gevangen. Ben erg benieuwd naar jou ervaringen Bone f
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Ochi

Mike,

Ik vaar op jou boot mee.
Je weet maar nooit of de paparazzi in de mangrove liggen met hun telelenzen 8)
[/URL]