Rugproblemen & materiaal meenemen onderweg.

Started by jo flyfishing, October 04, 2018, 21:21:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jo flyfishing

Franstalig maatje van me (70 plusser ondertussen) zit met wat rugproblemen bij als hij 2 dagen na elkaar vist.
Hij is nu het vest dat hij gebruikt minder vol aan het laden (je wil niet weten hoeveel dozen er in zitten), maar is naar alternatieven
aan het kijken indien die comfortabeler zouden blijken.

Zijn er nog ruglijders, en wat gebruiken jullie?

Alvast bedankt voor de inzichten.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Martijn

Ha Jo,
ik heb geen rugproblemen...
Ik heb voor het spinvissen een heuptas met band over mijn schouder (zonder zo'n band heb ik er ook één gehad maar moest je de tas m.i. te erg aansjorren om afzakken te voorkomen).
De tas met draagriem draai je makkelijk iets naar achteren, dus hoef je 'm niet de hele tijd voor je te hebben hangen.
Door deels om je heup en deels over je schouder te hangen wordt het gewicht lekker verdeeld, past lekker veel in, ik vind m ideaal!
(ik denk dat je 'm dan wel moet gebruiken i.p.v. een vest, met de draagband over of onder je vest zit niet lekker...)
Misschien is dat een idee?
Succes!

Jan

Quote from: jo flyfishing on October 04, 2018, 21:21:04
Zijn er nog ruglijders, en wat gebruiken jullie?
Vroeger altijd pijnstillers maar aangezien de beste daarvoor je maag kapot maken en om zonder daarvoor weer extra bescherming te gebruiken zorg ik dat mijn buikspieren sterk en strak zijn en tijdens het vissen er steeds bij nadenken om je bekken achterover te kantelen. En daarvoor heb je goede buikspieren nodig.

maurice

#3
Jo, mijn beste ervaring is gewoon minder in je vest.
Soms heb een swingbag of hoe die ook genoemd worden gebruikt,
Meestal omdat ik deze klaar had liggen en voor het grijpen.
Een heuptas kan ook nadelig zijn voor de rug.
Maar het belangrijkste is denk ik de houding waarin je staat.
Lichamelijk aanpassing is denk ik het beste, en dan heb ik het niet over buikspieren trainen.
Maar met een goed ingepakt vest verdeel je het gewicht over je schouders en dus de druk op de rug.
Hoewel ik het nog zeer knap vind dat hij op die leeftijd het nog 2 dagen vol houd.
Want de bewegingen van het vissen zelf kunnen al zwaar voor de rug zijn.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

goswit


Inderdaad goed op je houding letten. Mijn rug is ook versleten , mijn visvest was versleten heb een nieuwe Simms gekocht en is en stuk minder . Wat ook kan helpen is een hele brede elastiek riem die de motorrijders ook wel gebruiken .  Of elastiek als de dames in verwachting zijn , meen 15 cm breed.
Enne maurice   ik ben in mijn tweede jeugd , hou het nog wel vol hoor . ??? :D
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Mike

Ik heb ook veel last van mn onder rug, vooral tijdens vliegvisvakanties.
In Bosnië heb ik destijds deze Simms belt geleend van een gids.
[attachment id=1 msg=176216]
Dit ding bied super veel ondersteuning en extra stabiliteit en scheelt enorm in de pijn klachten. Ik ga er zeker ook 1 bestellen.
Daarnaast slik ik tijdens intensieve vliegvisvakanties ook elke morgen een Advil.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

jo flyfishing

Bedankt al voor de reacties.
Hij is nu aan het kijken voor en chestpack van JMC als ik het goed heb.  Alhoewel ik niet weet of dat veel zal uitmaken.

Zo'n riem die hoger is in de rug gebruikt hij reeds.

Ik zal de reacties overmaken, hopelijk heeft hij er iets aan.

Bedankt alvast.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Bone F

Zo'n band als Gos bedoeld gebruik ik ook en helpt, ca. 20cm. breed elastiek dat je met klittenband strak om je middel moet aanbrengen. Het gaat om de breedte. Die gordels van bv. Snowbee, een riem met een patch, werkten bij mij niet. Die van Sims lijkt op zo'n gordel die bij mij niet werkt dus voor dat je die aankoop doet misschien eerst ff zo'n elastische proberen. Ik kocht die van mij onder € 10,- bij Decathlon.

JEVDE

Quote from: jo flyfishing on October 05, 2018, 22:56:00
Bedankt al voor de reacties.
Hij is nu aan het kijken voor en chestpack van JMC als ik het goed heb.  Alhoewel ik niet weet of dat veel zal uitmaken.
Bedankt alvast.

Beste Jo,

Zelf had ik ook altijd last van rug en schouders. Zeker na een volledige dag vissen. Sinds ik ben overgestapt naar een lumbar pack (heuptas) heb ik nergens meer last van. Dat ding steunt op je heupen en het is een heerlijk gevoel om je borst, rug, schouders en armen volledig vrij te hebben. Ik gebruik de westwater guide lumar pack van Fishpond. Vaak zit er bij zo'n lumar pack ook een band/riem die je schuin over je bovenlichaam dragen kan, zoals bij een sling pack, maar die gebruik ik dus met opzet niet. Want als ik die gebruik, krijg ik toch weer wat last. Ik heb ook een superfijn chest pack gehad, maar ook daarmee kreeg ik last. De lumbar pack was voor mij de oplossing. Ik kan en wil dus ook nooit meer terug naar een vest, chestpack of sling pack.