Normale veren

Started by Carpquest, September 15, 2013, 16:48:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Carpquest

Hoi,
hoe maken jullie vliegen van normale veren?
dus bijvoorbeeld van een fazant?


Gr ruben

quaden

van allerlei veren/haren maar ook synthetische producten.
kijk eens op een vliegvis webshop en je vind er allerlei producten

Carpquest

nee,
ik vind het leuk als je iets op zelfgevonden en gemaakte spullen iets vangt
en omdat ik eerst zelf is een simpele en normale vlieg wil binden vind ik het eigenlijk niet echt nodig om gelijk een hoop veren aan te schaffen :)
Dus mijn vraag luidt :
hoe maak ik een vlieg van een paar veren die niet al te moeilijk te vinden zijn en hoe doe ik dat?



Gr ruben

quaden

in mijn ogen is de 'red tag' een allrounder.
zoek een bindpatroontje, er zijn allerlei variaties van deze vlieg

drefter


Plantje

Inderdaad...met een Red Tag en een Pheasant Tail kun je met redelijk weinig materiaal uit de voeten.

Bij de plaatselijke kinderboerderij kun je wel een paar pauwenveren krijgen. Daarnaast is een bolletje rode wol best betaalbaar. Dan hoef je alleen nog maar wat hackle veren aan te schaffen en je kunt een Red Tag maken. Als je nog een paar goudkopjes aanschaft kun je er ook een nimf variant van maken.

Wellicht ken je een jager die nog wat fazantenveren heeft liggen. Voor de Pheasant Tail kun je verder ook een beetje creatief zijn. Bijvoorbeeld voor de dubbing voor het lijfje kun je iets nemen dat simpel te vinden is in plaats van de perfecte kleur aan te schaffen. Verder zou ik voor de Pheasant Tail wel iets aan lood regelen om in te binden. (Niet te veel!)

Volgens mij ben je dan redelijk snel aan het binden en kun je vliegen binden die het redelijk goed doen op de (Nederlandse) wateren! Het is inderdaad schitterend om op eigen bouwsels wat te vangen!

Rossie69

zowel nat als droog deze beide vliegen.

simpel youtube staan er plenty.


Plantje

Zeker voor Red Tag. Een Pheasant Tail heb ik zelf nog nooit droog gemaakt.

Carpquest

Oke maar waarvoor heb je dan hackle veren nodig?

drefter

Als je wil kan je hier bij mij ook een keer een vliegje binden leg ik het een en ander wel uit
Komt goed rustig aan beginnen.