Søndre Rena, Hedmark, Noorwegen.

Started by rena, November 19, 2012, 13:56:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rena

--- geografisch ---

De Søndre Renarivier is gelegen in de Noorse provincie Hedmark en stroomt in de gemeente Åmot.
Het gemeente centrum is het plaatsje Rena en ligt daar waar de Renarivier stroomt in de Glomma.
Åmot, "waar de rivieren elkaar ontmoeten".

Rena ligt ongeveer 3 "mil" ten noorden van Elverum op ongeveer 2 uur van het vliegveld Gardermoen.
Voor je je rijk rekent, een Noorse (Scandinavische) mijl is gelijk aan 10 kilometer, niet een "normale" mijl.

Rena is bereikbaar met de trein en ligt direct aan rijksweg 3.
Als je op weg bent naar je favoriete stek aan de Glomma dan kom je altijd in de buurt van de Rena.
Het ligt centraal in Noorwegen en ten opzichte van Zweden.
De Zweedse grens is iets meer dan een uur rijden richting Trysil.
Zeevis mogelijkheid aan de westkust is iets meer als een halve dag rijden door prachtige landschappen.
Zalmrivieren liggen al op een uur of drie rijden, o.a. de Gaula en Orkla.

--- overnachten ---

In de gemeente is een aantal campings aanwezig, maar die liggen niet heel erg centraal ten opzichte van de Rena.
O ja, als ik nu over "de Rena" schrijf bedoel ik de rivier en niet Rena het dorpje.
Overal in Noorwegen (en Zweden) is het toegestaan om wild te kamperen en langs de Rena zijn er talloze plaatsen.
Let wel op voor de regelgeving betreffende open vuur en plaatsen van een tent met betrekking tot bebouwing en gewas.

Het is goed mogelijk om hutten te huren in de buurt van de Rena en er is een goedkope accommodatie voor groepen.

Rena heeft twee hotels, een in het centrum en een iets ten noorden van het centrum richting Trondheim.

--- boodschappen ---

Met een keuze uit 5 supermarkten is er altijd mogelijkheid om te vinden wat je nodig hebt.
Veel van deze supermarkten zijn open tot 23:00 uur.
De supermarkt in dorpskern Osen op circa 35 kilometer van Rena is ook op zondag open.
Dagelijkse boodschappen, in ieder geval een deel is ook te koop bij de benzinepomp in het centrum.

--- wat te doen ---

De regio is uitermate geschikt voor natuurmensen die naast vissen ook graag genieten van wandelen, fietsen enz.
In Elverum is het bosbouwmuseum met een prachtige collectie over bosbouw, visserij en natuur in de regio.
Elk jaar wordt hier de jacht en vis beurs gehouden, gezellig, gevarieerd en heel er leuk voor het hele gezin.

--- de Rena ---

De Rena is een rivier die gevoed wordt vanuit een meer ten noord oosten van Rena, Storsjøen, "het grote meer".
Dit meer is zeer diep en behoudt zijn temperatuur relatief goed vast gedurende het jaar.
In de zomer is de Rena daarom relatief koud, en in de winter warm, de rivier is normaal de hele winter ijsvrij.
Afhankelijk van de windrichting is de rivier soms warmer en kan het vissen met droge vliegen plotseling fantastisch zijn.
De Rena wordt niet direct beïnvloed door regen vanwege het grote reservoir en de weinige stromen die er in vloeien.
Het begin van de Rena is een stuwdam, "storsjødammen", die het niveau en de stroming reguleert samen met "løpdammen".
Løpdammen is een dam die is gebouwd in de jaren 70, het watermagazijn dat is gecreëerd heet Løpsjøen.
De hele rivier is goed te bevaren met een kano of kajak en voert je langs veel mooie plaatsen.
Voor houttransport is een deel van de rivierbedding gekanaliseerd in het bovenste deel.
Dit deel heet "kanalen", het kanaal, als je er bent geweest, weet je wel waarom.

Het vissen in de Rena is lastig vanwege de begroeiing op de oever, veel bomen en struiken tot aan de waterkant.
Dit betekend dat op veel plaatsen niet geworpen kan worden met een "overhead" worp.
Vanwege het rustige karakter kan er wel gevist worden vanuit een kano of kajak, wat zeer effectief kan zijn.
Waden is op veel plaatsen niet mogelijk, vanwege de bodem gesteldheid en de diepte op veel plekken.

De Rena is gemakkelijk te bereiken met de auto en een SUV is in principe niet nodig.
Het kruisen van de rivier met de auto kan op verschillende plaatsen, het kan wel zijn dat je flink moet omrijden.
Te voet is dit vaak niet te doen vanwege de afstand, enige planning is dus aan te raden.
Een leuke brug is de hangbrug over "het kanaal", hier kun je alle activiteit zien van vissers en vis.
Het is vaak mogelijk om met een goede polariserende bril de vissen te zien liggen op de bodem.

--- de vissen ---

In de Rena zijn nagenoeg alle algemene vissoorten aanwezig; vlagzalm (harr),
forel (ørret), snoek (gjedde), baars (abbor) en grote marene (sik).
Het Noorse record vlagzalm op de vlieg is gevangen in de Rena,
dit record is al vele malen gesneuveld de laatste jaren maar niet geregistreerd.
Het niet registreren is vanwege de regelgeving, de Rena is Catch & Release (met wat uitzonderingen).
De gemiddelde grote van de vlagzalm ligt ruim boven de 40 cm, wat de maximum maat is als je er een meeneemt.
Er zijn enkele hotspots in de rivier waar er uitzonderlijk veel grote exemplaren liggen die meer dan gewillig zijn op de vlieg.
Vanwege een concessie die stamt uit de tijd van de bouw van Løpdammen, worden er forellen uitgezet
die genetisch van dezelfde stam zijn als de wilde variant.
De uitgezette forellen zijn te herkennen aan de afgeknipte vet vin.
Rena's grote forellen trekken elk jaar veel vissers vanuit alle delen van Noorwegen en zelfs vanuit het buitenland.
Er worden regelmatig exemplaren van meer dan een kilo gevangen en vangsten van forellen van 3 kilo + zijn niet ongewoon.
De grote forellen zijn echter zeer schuw en zijn dan ook met veel moeite te vangen, "ørretjakt", de jacht op grote forel.
Sik is een vis die voorkomt op de meer stille stukken en is een lastig te haken vis.
Snoek is een vis die ook voorkomt op de rivier, er wordt niet actief op gevist met uitzondering van Løpsjøen.
In de Glomma is de snoek algemeen en er komen uitzonderlijk grote en sterke exemplaren voor.
Rivier snoek is een krachtpatser van formaat.
Baars komt voor in Løpsjøen en kan zeer groot worden er wordt hier niet actief op gevist met de vlieg.

--- het vissen ---

Zoals al eerder genoemd is de Rena een lastige rivier om in te vissen maar als je plaats en tijd kloppen kun je
een ongekende activiteit meemaken van stijgende forel en vlagzalm.
Om effectief te vissen in de diepere delen verder van de kant heb je aan een 9 voet #5 een goede hengel.
In de late uren kies ik er voor om een iets lichtere hengel te gebruiken, een 8,6 voet #4.
De vissen zijn goed te vangen aan zwaardere tippets 0,18 en meer, ze zijn over het algemeen niet leader schuw.
Te licht vissen (op forel) is eigenlijk niet aan te bevelen, er zijn zelf forellen die je reel leeg trekken
zonder dat je ook maar kans hebt om ze te stoppen of zelfs te landen.
Dit heb ik mogen meemaken en heb filmpjes gezien op het net (vg.no), waarbij een Noorse gerenommeerde
vliegvisser geen enkele kans heeft tegen de forel aan het andere eind.
Vissen in de Rena is dus spannend en veelzijdig maar niet voor hen die voor kwantiteit gaan.
"Blanken" is meer regel dan uitzondering als het om forel gaat, vlagzalm is relatief makkelijker om te vangen.

Zorg ervoor dat je altijd warme kleren bij hebt, overdag kan het dertig graden zijn terwijl het 's avonds
zeer koud kan zijn of zelfs vriezen.
Wollen ondergoed en sokken in je waadpak is overigens geen overbodige luxe.

--- insecten ---

De Rena is gekend om zijn zeer uitbundige hatches, het is zeer rijk aan insecten in alle mogelijke varianten.
Beroemd zijn de sedge (vårflue) hatches, ze kruipen met honderden omhoog langs je waadpak en je vindt ze terug
in je t-shirt, vest enz., imposant.
De belangrijkste vliegen soorten voor ons vliegvissers zijn de sedges en mei vliegen.
Alle soorten die relevant zijn voor vliegvissers komen voor in de Rena.
Match de hatch is vaak het devies, al kan het soms helpen om rebels te zijn...

--- andere vis mogelijkheden ---

In de buurt van Rena is er niet veel mogelijkheid om te vissen op forel in stilstaand water.
Er zijn wel mogelijkheden, maar die wegen niet op tegen het vissen op de rivieren.
De Glomma is welbekend en herbergt ook in Rena veel vlagzalm en forel.
Hier kan men bij uitstek leren vliegvissen op stromend water of vliegvissen voor mensen met wat minder ervaring.
Kinderen kunnen hier leren (vlieg)vissen met eigenlijk vangst garantie.

Rivieren in de gemeente Åmot die zeer de moeite waard zijn vanwege de schoonheid of het vissen zijn o.a. de Julussa, Åsta en Osa.
De laatste is eigenlijk het minst interessant vanwegen de dammen die zijn gebouwd in haar loop.
Een vermaarde forellen rivier is met de bouw van die dammen teloor gegaan er zit overwegend kleine vis.

De Julussa is een bijzondere rivier met een zandbeding die een goed bestand forel herbergt met exemplaren tot ongeveer een kilo.
Het leent zich uitstekend voor licht vissen met droge vliegen en is op vele plaatsen van ongekende schoonheid.
De rivier is op veel plaatsen goed toegankelijk met de auto en er kan met de kano op gevaren worden.
Bij (grote) regenval kan de Julussa onbevisbaar worden en sterk verkleuren.
In de zomer bij grote warmte neemt de activiteit van de forellen af en is de rivier niet of nauwelijks interessant.

De Åsta is een rivier die door een grote overstroming (jaren negentig) volledig van karakter is veranderd.
Ook hier is het aan te bevelen om licht te vissen op de overwegend kleine forellen.
Het dal waar de rivier in stroomt is matig te bereiken met de auto maar is voor fietsers een prachtige omgeving.

--- visvergunning ---

Vergunningen zijn te krijgen bij de twee sport winkels in het dorp, campings en hotels en bij de benzine pomp in het centrum.
De Rena heeft een aparte vergunning, vermeld dit altijd als je een vergunning wil.

--- gidsen ---

In de gemeente zijn een aantal gidsen (inclusief ondergetekende) actief die je kunnen helpen bij het vinden van de relevante stekken.

--- praktische dingen ---

Water is in Noorwegen in de landelijke gebieden zonder meer drinkbaar en ook het water van de Rena is geen uitzondering.
Als je niet zeker bent is aan te bevelen om het water te koken.
Zeker als je in de bergen water gebruikt, er komt soms muizen/hazen pest voor.

Teken zijn (nog) een zeldzaamheid in Åmot, maar ze zijn er!

Muggen en knotten zijn er in grote getale langs de rivier, maar over het algemeen niet irritant.
Met het gebruik van muggen middel met een beetje deet is de last verwaarloosbaar.
Bij het gebruik van deet houdende middelen NOOIT je vliegenlijn aanpakken, deet kan kunststof oplossen!
Er is een middel in de handel met zeer veel deet, dit is gevaarlijk in de buurt van je ogen, zeker als je zweet, pas hiermee op!

--- linkje ---
De video met de backingtrekker!
http://www.vgtv.no/#!/video/55607/lars-og-lars-sesong-2-episode-19-lars-trekker-en-kjempestor-%C3%B8rret
http://www.vgtv.no/#!/video/55749/lars-og-lars-sesong-2-episode-20-lars-til-%C3%B8rreten-come-to-daddy

--- disclaimer ---

Dit stukje is geschreven om jullie te helpen met informatie over het vissen in de Rena.
Absoluut niet compleet maar een leidraad voor hen die wat anders willen dan kwantiteit.
Het stukje is geschreven op verzoek van een forum lid, anders had ik het wellicht niet geschreven.
** Dus niet geschreven om reclame te maken of handel te drijven, anders dan het vissen promoten in deze prachtige rivier! **

Ik ben altijd bereid om te helpen met praktische zaken via dit forum of ter plaatse.

sjoerd

Mooi en goed informatief artikel Peter, Bedankt!
Mochten we volgend jaar weer die kant opkomen, zal ik zeker de Rena eens proberen,
Mijn inflateble kajak gaat zeker weer mee.
gr Sjoerd

maurice

Peter, bedankt.

is dus zeker eens de moeite waard.
geweldige info.

weet nu wel een ding, zomer 2014 Noorwegen here we come
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Useless

Mooie informatie Peter. Ik ben zo gelukkig dat ik daar ook diverse malen heb mogen vissen en herken ook veel van jouw omschrijving. Heb alleen die 'gemiddelde grootte' van de vlagzalm daar toch wat anders ervaren. Veel mooie vlagzalm en met enige regelmaat een 40-plusser, maar gemiddeld 40 cm lijkt mij wat overdreven. Of ik moet iets helemaal fout hebben gedaan en alleen de kleintjes  :) van 30+ gevangen hebben. Maar laat allemaal onverlet dat het voor iedereen die graag met de vlieg vist de moeite waard is om eens die kant uit te gaan en is ook weer eens wat anders dan altijd maar weer vissen op uitgezette vis in de Eiffel en de Ardennen. Ook leuk maar ze halen het niet qua vechtlust en kracht bij wilde vissen.

Cornico

Quote from: maurice on November 19, 2012, 15:49:40
..... weet nu wel een ding, zomer 2014 Noorwegen here we come
Weet je het zeker?
Ondanks de veel gebruikte vooroordelen dat Noorwegen een duur, koud en regenachtig land is? ::hulp:: ;)

rena

Quote from: Useless on November 19, 2012, 16:05:26
Heb alleen die 'gemiddelde grootte' van de vlagzalm daar toch wat anders ervaren. Veel mooie vlagzalm en met enige regelmaat een 40-plusser, maar gemiddeld 40 cm lijkt mij wat overdreven. Of ik moet iets helemaal fout hebben gedaan en alleen de kleintjes  :) van 30+ gevangen hebben.

Ik weet niet wanneer je er voor het laatst gevist hebt Useless?
Er is in een paar jaar tijd enorm veel veranderd, door een streng C&R regime is het gemiddelde enorm toegenomen.
Dit van zowel vlagzalmen als forellen.

maurice

Quote from: Cornico on November 19, 2012, 16:36:00
Weet je het zeker?
Ondanks de veel gebruikte vooroordelen dat Noorwegen een duur, koud en regenachtig land is? ::hulp:: ;)

Ja hoor, geen probleem mee vooral omdat je het weet. ::duim::
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Cornico

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;)

maurice

en in dat soort landen wete we ons altijd wel te vermaken.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

HappyFisherman

Toch pa en ma maar eens polsen wat die met dat brulmobiel van plan zijn komende zomers ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

rena

Quote from: rena on November 19, 2012, 16:57:03
Ik weet niet wanneer je er voor het laatst gevist hebt Useless?
Er is in een paar jaar tijd enorm veel veranderd, door een streng C&R regime is het gemiddelde enorm toegenomen.
Dit van zowel vlagzalmen als forellen.

Het is wel zo dat je op de Rena (en andere rivieren) al snel op de verkeerde plek kunt vissen.
Ook is een goede plek voor grote vlagzalm niet altijd een goede plek voor forel.
Wat ook erg sterk meespeelt is het tijdstip, de temperatuur en de windrichting.

Dat maakt vissen wel spannend en uitdagend ::duim::

Koen

hmm  het begint wel weer te kriebelen :( heb 3 weken op de glomma gezeten en 40-ers waren geen uitzondering hoor. heb een paar hele dikke verspeeld. misschien volgend jaar daar ook maar es langs dan :)

dryfly

Afgelopen jaar heb ik ook een aantal dagen mogen vissen in de Rena en heb er erg van genoten. Met name het bestand vlagzalmen waar bij ons 40+ geen uitzondering was. Mijn vismaat Rico ving de grootste die week 55 cm. Ga daar zeker nog een keer terug. Echt een geweldig land is het.
Ne pas pipi contre le vent

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

rena

Quote from: maurice on November 21, 2012, 10:59:00
zit er ook saibling op de Rena??

Nee, die zitten er niet.
Wel in Storsjøen en een deel meren in de omgeving, ze heten Røye in het Noors.
Het gerucht gaat dat er een ontsnapte Canadese variant zwemt in de buurt van Grønnvollen in de Rena.
Dit heb ik (nog) niet bevestigd gekregen.

Useless

@Peter Ik heb nog even getwijfeld of ik er nog een keer op wilde reageren want het wordt al snel een welles-nietes spelletje en daar schiet niemand iets mee op.
Laat ik voorop stellen dat ik niet perse gelijk wil hebben maar wel graag zie dat informatie accuraat is.

Toen ik nog op school zat, heel lang geleden, leerde ik dat gemiddelde = som van het aantal, gedeeld door het aantal waarnemingen. Zoals ik en ook anderen al meldden ving ik daar mooie vlagzalmen en 40+ kwam met regelmaat voor maar is volgens mij toch echt iets anders dan gemiddeld 40+. Als dit zo was dan zou namelijk vrijwel iedere vis boven de 40 cm zijn en als je al een aantal keren een 30+ zou vangen, wat bij mij toch vaker voorkwam dan de 40+ vissen (maar misschien kan ik wel niet vissen) dan staan daar dus net zo veel 50+ vissen tegenover. Het is prachtig viswater en een hele enkele keer vang je een 50+ vis maar... helaas, in ieder geval bij mij, niet met regelmaat.
Kortom, gemiddeld 40+ lijkt mij nog steeds wat overdreven. En ik weet het, veel kerels hebben moeite met het schatten van afmetingen. Bij een hoop van ons is 15 cm al gauw 25 cm. Vraag maar eens aan je vrouw of vriendin, die zal het waarschijnlijk wel herkennen maar zijn meestal zo aardig om ons in onze waarde te laten  ;).

Ik vind het altijd jammer wanneer mensen voor het eerst richting noorden gaan met hele hoge verwachtingen en dan soms enigszins teleurgesteld terugkomen. Soms omdat de omstandigheden behoorlijk tegen zaten, vaak ook omdat ze (nog) niet zo goed weten hoe ze daar moeten vissen maar ook vaak aangestoken door de enorm enthousiaste verhalen van anderen. Op zich niets mis mee maar enige nuancering is soms wel een beetje op z'n plaats.
En misschien heb ik het nu wel helemaal mis want het is inderdaad alweer bijna 2 jaar geleden dat ik daar voor het laatst heb gevist en is het nu nog vele malen beter dan het toen was. Maar vooralsnog hou ik het erop dat de hele omgeving daar machtig mooi is om te vissen met, naast stromend water ook hele mooie meertjes waar je jezelf enorm kunt vermaken en zonder meer de moeite waard om eens heen te gaan, waarbij de kans om die ene grote vlagzalm of forel te vangen niet ondenkbaar is. Plan is om komend jaar weer een aantal weken in die omgeving te gaan vissen en hopelijk kom ik er dan achter dat je helemaal gelijk had, maar vooralsnog stel ik mijn verwachting iets naar beneden bij en zal ik sowieso genoeg plezier gaan beleven.

Cornico

Quote from: Useless on November 21, 2012, 12:39:35
Plan is om komend jaar weer een aantal weken in die omgeving te gaan vissen  . . . . . . . . en zal ik sowieso genoeg plezier gaan beleven.
Jammer dat ik daar nu te oud voor ben.   :P
Vond ik het vroeger geen probleem om koppie-onder te gaan, nu en ook volgend jaar zou ik er van balen.  ::hellno::

rena

#17
Quote from: Useless on November 21, 2012, 12:39:35
@Peter Ik heb nog even getwijfeld of ik er nog een keer op wilde reageren want het wordt al snel een welles-nietes spelletje en daar schiet niemand iets mee op.
Laat ik voorop stellen dat ik niet perse gelijk wil hebben maar wel graag zie dat informatie accuraat is.

Toen ik nog op school zat, heel lang geleden, leerde ik dat gemiddelde = som van het aantal, gedeeld door het aantal waarnemingen. Zoals ik en ook anderen al meldden ving ik daar mooie vlagzalmen en 40+ kwam met regelmaat voor maar is volgens mij toch echt iets anders dan gemiddeld 40+. Als dit zo was dan zou namelijk vrijwel iedere vis boven de 40 cm zijn en als je al een aantal keren een 30+ zou vangen, wat bij mij toch vaker voorkwam dan de 40+ vissen (maar misschien kan ik wel niet vissen) dan staan daar dus net zo veel 50+ vissen tegenover. Het is prachtig viswater en een hele enkele keer vang je een 50+ vis maar... helaas, in ieder geval bij mij, niet met regelmaat.
Kortom, gemiddeld 40+ lijkt mij nog steeds wat overdreven. En ik weet het, veel kerels hebben moeite met het schatten van afmetingen. Bij een hoop van ons is 15 cm al gauw 25 cm. Vraag maar eens aan je vrouw of vriendin, die zal het waarschijnlijk wel herkennen maar zijn meestal zo aardig om ons in onze waarde te laten  ;).


De gemiddelde grote van vlagzalm en forel in de Rena is uiteraard lager dan 40 cm.
Het gemiddelde waar ik het over heb is de grote van de gevangen vissen in de Rena.

Navraag bij een collega en visgids leert mij dat ook hij een gemiddelde grote van 40 + cm aangaf.

Onderzoek van Nina (Noors visserij onderzoek instituut) geeft aan dat de Rena meer grote vis heeft en minder vis druk.

quote:
Større fisk færre fiskere
Bestandsundersøkelser av NINA i sammenheng med OVAS gjennomført i perioden 2007 – 2009, rapporterer om mer yngel i år og at 30% av fisken er over 40 cm.


Bovenstaande situatie is in de laatste jaren nog verder verbeterd volgens onderzoek van Hedmark University College avdeling Evenstad.

Mijn vangst statistiek  (verplicht voor mij) voor vlagzalm is als volgt; 25 % tot 40 cm,  60 % tussen de 40 en 45 cm en 25% daarboven.
Dit is alleen voor de Rena, andere wateren zijn hier niet in meegenomen.
Uiteraard zegt dit niets over de vangsten van anderen in de Rena!

Ik heb geprobeerd om de officiële vangststatistiek te krijgen, maar helaas is het kantoor (vis toezicht in Rena) niet bereikbaar.
Die houden jullie van mij tegoed, als ik de cijfers heb.

Verder kan ik je alleen maar gelijk geven Useless, je beleeft hoe dan ook veel plezier als je vist in Noorwegen.
Het is een goed gevoel dat niet alles wordt gegeten als zoete koek, dank je hiervoor.

Groetjes, Peter

rena

#18
Ik heb geproken met de visopzichter.
De cijfers zijn nog niet volledig geanaliseerd maar zijn voorlopige conclusie is dat het gemiddelde voor vlagzalm tussen de 40 en 45 cm ligt.
Cijfers van de vlagzalm rapportage zijn volgens hem een goede afspiegeling van de realiteit.

Hij gaf aan dat het gemiddelde voor forel rond de 1,5 á 2 kilo zal liggen.
Uiteraard is dit het gemiddelde van de gerapporteerde vangsten.
Die van forel vertekenen omdat veel van de vissers alleen gaan voor de grote exemplaren en de kleinere laten voor wat het is.

Er is ook een nieuw visserij onderzoek uitgevoerd waarvan de resultaten in februari worden gepubliseerd.

Als er nieuws is te melden over vangsten en onderzoeken mbt de visserij in de Rena, dan zal ik dit melden.

Groetjes, Peter

Koen

hmm, misschien toch maar naar de rena dan  ;D

Hoe zit het met de vang kansen op forel in de rena. Op de Glomma was dat nogal laag namelijk, 1 op 100 vlagzalm zegt men. Ik heb er gelukkig 3 mogen vangen en 1 moeten lossen.

rena

Quote from: Koen on November 21, 2012, 19:31:43
hmm, misschien toch maar naar de rena dan  ;D

Hoe zit het met de vang kansen op forel in de rena. Op de Glomma was dat nogal laag namelijk, 1 op 100 vlagzalm zegt men. Ik heb er gelukkig 3 mogen vangen en 1 moeten lossen.

Daar kan ik kort over zijn, je vangt ze eerder niet dan wel.
Het is een moeilijke visserij, vooral de grote vissen.
Eerst moet je ze weten te vinden, en als je dat lukt moet je ze kunnen verleiden.
De vlieg moet juist zijn en goed gepresenteert, anders is je kans nul.

Kleinere forellen zijn goed te vangen, dan heb ik het over vissen tot ongeveer 800 gram.

Koen

Die van mij waren ook kleintjes hoor. Grootste was 40cm en de andere 30-ers. Heb wel 60-ers gezien, maar die waren velemalen slimmer dan ik  ;D


rena

Nou Koen, op zulke vissen mag je trors zijn hoor.
De vis op de foto is een prachtig exemplaar ::bravoo::

Koen

Ja, het verbaasde me hoe goudkleurig hij was. Die andere twee zagen er gewoon "normaal" uit. Was er iig heel erg blij mee :) maargoed, heel veel mensen gaan naar de Glomma voor de vlagzalm. De forel is dan een hele mooie bonus :)

johannes

Goed verhaal met duidelijke uitleg  ::duim::

Heb verschillende keren in het oosten mogen vissen glomma/atna/lågen.
Prachtige plekken met een variatie aan vis die we hier niet hebben.
Heerlijk om eens wat anders te vangen dan forel. of zeevis.
Aangezien ik vlagzalm niet echt leuk vind vis ik ook daar gericht op forel.
als je je vistechniek aanpast kun je echt wel meer forelllen vangen.