Vliegvissen op baars bij Visblad TV

Started by Plantje, October 26, 2018, 16:24:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Je moet een beetje tegen het "Yes! Yes! Yes!" van Marco Kraal kunnen en zijn werp techniek een beetje door de vingers zien, maar toch wel leuk.
Zitten denk ik ook best een paar leuke tips bij voor beginners.

https://youtu.be/X6eLH5M3-Kk

Menno_siemensma

"JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, whoohoooo, oooowh wat is dit mooooiii jaaaaa, mooi!" marco kraal, na het haken van een 5cm baars  ::)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

HappyFisherman

Watching tv is like a box of chocolates...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

John

Hij is gewoon enthousiast. Vindt hem beter te pruimen als die malloot op National Geographic op de maandag avond, die is pas leip. ::wtf::

Mike

Leuke visserij, doe dit ook al een paar jaar op de Lek alleen leg ik de focus meer op de snoekbaars met baars als bijvangst ipv andersom.
Daarom vind ik t best gek dat ze een #7 met een di 7 adviseren. Een baars op zulk zwaar materiaal is toch niets aan.
Een # 5 met di 3 of di 5 is ruimschoots voldoende.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Menno_siemensma

Quote from: John on October 27, 2018, 15:33:06
Hij is gewoon enthousiast. Vindt hem beter te pruimen als die malloot op National Geographic op de maandag avond, die is pas leip. ::wtf::
haha ja ach het was ook maar een grapje, hij doet het verder wel prima en brengt het enthousiast. :D
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

JB

Quote from: Mike on October 27, 2018, 16:46:59
Leuke visserij, doe dit ook al een paar jaar op de Lek alleen leg ik de focus meer op de snoekbaars met baars als bijvangst ipv andersom.
Daarom vind ik t best gek dat ze een #7 met een di 7 adviseren. Een baars op zulk zwaar materiaal is toch niets aan.
Een # 5 met di 3 of di 5 is ruimschoots voldoende.
Denk dat dit advies vanuit het oogpunt komt van de verzwaarde streamers die André maakt en gebruikt (maar niet in beeld komen of niet mee gevist lijken te worden).
Die met de sculpinheads lijken me niet echt geschikt voor een #5, ik zou ze er i.i.g. niet op gebruiken.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Mike

Nee, ik zou dat ook zeker niet doen met grote verzwaarde sculpins idd.
Ik zie ze in dit filmpje eigenlijk alleen hele lichte ep streamertjes ed, die met een #3 of #4 ook prima te gooien zijn.
Ik vind een #7 meer iets voor snoek, karper en zeebaars maar ik hou er ook echt van om zo licht mogelijk te vissen.

Ik vind vooral het 1ste stukje van de video erg geestig. Eerst hoor je marco piepen dat ie naar een andere stek wil omdat hij denkt dat t voorbij is daar en precies op dat moment haakt AndrĂ© een vis, en dan zegt ie "zie je wel, ik zei toch dat ze er zitten" yeah right marco  ;D
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

sjoerd

Als jullie heel goed hadden gekeken dan zie je dat de vlieg met een  behoorlijke plons in het water komt, verzwaard dus!!! Daarbij komt dat volgens mij die di7 lijnen niet verkrijgbaar zijn in bijv aftma 4. Dus niet zo gek dat een 6 7 lijn/hengel wordt geadviseerd.

wh82

Ik was een tijdje geleden dit aan t proberen aan de lek bij Everdingen. Niks gevangen, de stuw bij hagelsteen was dicht en de stroming was bijna nul dus dat heb ik maar de schuld gegeven. Water enigszins in de buurt (30-40 min rijden) van Rotterdam/Dordrecht waar dit zou kunnen lukken? Liefst niet te groot of te druk bevaren.

Mike

Dat ligt niet aan jou.
De Lek ( Hagestein beneden )is de laatste jaren steeds slechter geworden.
Toen ik daar 15 jaar geleden begon met vliegvissen ving ik mij daar helemaal scheel aan grote windes, brasem, baars, snoekbaars, roofblei en soms ook snoek. Allemaal mooie grote en gezonde exemplaren.
Het water was vaak redelijk helder en er stond meestal een goede doorstroming en het water kwam bij hoog water ook echt hoog.
De laatste tijd is het huilen met de pet op.
Waterstand lijkt structureel meters lager te staan en het is bijna altijd troebel. Daarnaast gaat er ook zelden nog een minuut voorbij zonder dat er van die gigantische rijnaken voorbij sjezen.
Elk jaar probeer ik t nog een paar keer in de hoop weer een dag of zelfs maar een moment te treffen die enigzins lijkt op voorheen maar tevergeefs.
We vangen nog wel wat vis maar echt heel weinig en puur te wijten aan t feit dat ik de plekken ken en weet waar ik op welk moment moet staan.
Als je daar nu op de bonnefooi naar toe gaat is de kans op teleurstelling vrij groot.
Je maakt dan meer kans op bijvoorbeeld de Merwede.
Probeer in elk geval optimaal gebruik te maken van de momenten dat t water gaat stijgen. Alle vis die ik de laatste jaren ving op de Lek zijn gevangen met opkomend water.

@Sjoerd, ik zag op tenminste 1 moment dat ze idd een verzwaarde vlieg gooide. Voor de rest waren t volgens mij allemaal lichte streamertjes.
Een di5 voor #4 is idd lastig. Di3 kan je voor een #4 nog wel vinden. Di5 lijntjes zijn vanaf #5 te vinden. DI7 niet denk ik maar ik heb dat op de plekken waar ik dit doe ook nog nooit nodig gehad en mij lijkt het overbodig tenzij je met grote streamers op diepe stromende stukken vist.

Bij mij is een #5 met di3 en di5 altijd voldoende geweest en zo heb je ook nog een beetje lol met baarzen en snoekbaarsjes.
Nou moet ik daar wel bij zeggen dat ik weinig snoekbaarzen vang boven de 60 cm en dat is prima te behappen met een #5
Ik zag van jou voorheen regelmatig snoekbaarzen voorbij komen van 70 + en dan snap ik dat je een #7 nodig hebt. Echter heb ik er in al die jaren maar 1 gevangen boven de 70 cm en dus kies ik een #5.





EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

wh82

Thanks, goed te horen dat t niet aan mij lag. Merwede ga ik eens proberen.