Handschoenen

Started by EB86, December 04, 2015, 22:24:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EB86

Is iemand bekend met handschoenen om mee te vliegvissen als het kouder wordt, die ik eventueel ook zonder probleem voor een kieuwgreep van een snoek kan gebruiken?

iMarco

Na wat speuren op diverse fora heb ik deze vandaag besteld bij decathlon.nl : HANDSCHOENEN AZUEL NEOPREEN

Het werd mij ook te koud. Mocht het toch niet bevallen dan val je met deze prijs geen buil...

Voordeel van deze handschoen is dat je de vingertoppen vrij kan maken...

Marco


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jo flyfishing

Kijk nog even naar dit filmpje voor je een vis met een handschoen aan vastpakt.
Ik doe het niet meer nu. Koud of niet, de handschoen gaat uit als er iets vast te pakken is.
Ik veronderstel dat het niet alleen voor zalm geldt.

https://www.youtube.com/watch?v=a8VETvLLa0o
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Koen

klinkt logisch. Dan maar koude handen :)

HappyFisherman

Gewoon zonder en een handwarmer in je zakken 👍🏻
Vliegvissen is bevlogen vissen...

iMarco

Dat filmpje laat weinig aan de fantasie over. Dank voor het delen.. Het was voor mij bij voorbaat al uitgesloten om een vis met handschoenen aan te raken. Als ik de handschoenen al intensief ga gebruiken zal ik ze in ieder geval uit doen bij vangst.

Dat brengt mij wel gelijk bij de vraag welke schade een schepnet dan wel niet aanbrengt. Ik ben al niet zo'n voorstander van het gebruik ervan. Maar goed, die discussie gaat offtopic...

Een zakwarmer lijkt mij trouwens ook wel handig, maar doorgaans heb ik alleen koude handen...[emoji57]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bone F

Een truuk die werkt is voor je gaat vissen je handen ffe in het koude water houden, dan komt je bloedsomloop op gang. Je moet wel ffe iets overwinnen maar probeer het maar eens. Je kunt ook eens overwegen om een paar wielrenhandschoenen aan te trekken, dan raak je de vis hoofdzakelijk met duim en vingers aan. Eventueel op bouwvakkers/boerenmanier je handen warm slaan  ;D

goswit

Als ik zo de film zie heeft die persoon een gebreide handschoen aan en vrij grof. Als die wat ouder is zal die vezel hard worden en als schuurpapier worden en daardoor schade aan de vis zal veroorzaken.  Daarbij denk ik als dit dagelijks werk van hem is en veel vissen in de hand en handschoen heeft gehad ook ziektes over kan brengen.
Denk dat een gladde handschoen geen problemen zal geven , mits je het voorzichtig doet .Heb er geen bewijs voor.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Arno

gewoon een paar(simms) fleece handschoenen zonder toppen eraan blijven heerlijk warm ook als ze nat zijn en de vis beschadigd ook niet
heb ze al een jaar of 5 en bevallen mij nog altijd prima

Beest

bij een een schepnet hoef je geen druk uit te oefenen op de vis
Als je de vis aan de staart vasthoud zo als in het filmpje moet je al aardig knijpen lijkt me
als de vis weg wil laat je hem toch gaan

iMarco

Ik denk daar anders over. Als de vis in het schepnet uit het water is zal het net door het gewicht van de vis in combinatie met beweging van de vis als een rasp het slijm aantasten... Denk ik [emoji3]

Ik ben dus benieuwd hoe zo'n filmpje eruit ziet bij gebruik van een schepnet...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Scaramouche

Ik vraag me af of de schade alleen te maken heeft met de slijmlaag, of dat in dit geval er ook gewoon te hard in de vis is geknepen. Aan het einde zie je een scheur in het vel zitten. dat kan door de infectie komen, maar ook door de huid te beschadigen in plaats van alleen het slijm te verwijderen.

Maar hoe dan ook een goed bewijs van het belang van een goede visbehandeling. En als je koude handen hebt, dan helpt zo'n dun wollen handschoentje ook niet. Gewoon vaak je handen warm slaan en blazen, en hup, doorvissen. Even een sprintje trekken in koud weer tot je buiten adem bent helpt je bloedsomloop ook goed op gang (zet wel je hengel weg als je dat doet, een ongeluk zit in een klein hoekje  :) )
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Floor

Zo een filmpje zegt me eerlijk gezegd helemaal niets. Ik zie geen enkel wetenschappelijke toelichting of referentie naar enig onderzoek of iets dergelijks.
Dat de slijmlaag van een vis een belangrijk onderdeel is van het afweersysteem is al lang een bekend gegeven net als dat het verstandig is om deze slijmlaag en de vis in het algemeen zo min mogelijk te beschadigen.
Het gebruik van een net of handschoenen zal inderdaad altijd deze laag beschadigen maar, wie wel ééns een vis heeft zien schuren om parasieten kwijt te raken kan zich wel voorstellen dat ook dit de slijmlaag ernstig kan beschadigen. Wat dacht men van het paaien? Niet alleen rausen ze als gekken over, onder en door elkaar heen ook riet en andere planten worden soms volledig uit de grond geschoffeld. Niet alleen de slijmlaag krijgt het te verduren ook de algemene conditie van de vis gaat snel achteruit.
Nu houd ik me al jaren bezig met aquarium en vijvervissen en in die wereld wordt vaak een "zoutbad" gegeven als remedie tegen parasieten. Dit zout zorgt dat een groot deel van de slijmlaag wordt afgestoten en daarmee ook de aanwezige parasieten.
Al deze zaken lijken niet per definitie van slechte invloed op de gezondheid van de vis, dus of het filmpje deugd niet of er is meer aan de hand dan wij krijgen te zien.

Hoe dan ook we zijn het ongetwijfeld allemaal met elkaar ééns; bij het behandelen van de vis is voorzichtigheid geboden.
Wat betreft koude handen; gewoon doorvissen werkt bij mij vaak het best. Bij algemene koude wil de platvink ook nog wel ééns helpen. 😉
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

sjoerd

Het argument dat vissen zichzelf (slijmlaag) beschadigen door de paai is m.i niet helemaal juist. Zo krijgen bijv brasems en voorns, een paaikleed, waarbij de mannetjes bedekt zijn met pukkeltjes. Ze zijn dan ook niet slijmerig! Dat zou dus een bescherming kunnen zijn tegen de bruuske paaitoestanden.

Wat wel in het filmpje zichtbaar was dat ze de vis wel heel lang vasthielden voordat die mocht zwemmen.
Maar goed. We moeten gewoon zorgen dat we de gevangen vis zo netjes mogelijk behandelen als we die terugzetten.