Varmland Zweden

Started by Arie de Vries, November 10, 2013, 18:11:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arie de Vries

Bezig met vakantieplannen voor komend jaar komt ook Zweden voorbij. Huis huren in Varmland (sorry ik krijg hier geen puntjes op de a). Wat is een goede tijd? Kun je er in mei al terecht of is het er dan nog winter? En wat is een goede tijd om te vissen? Water genoeg daar heb ik al gezien.
Groet, Arie

Rena

Hei Arie,

Als je wil vliegvissen kan mei te vroeg zijn, veel meren kunnen nog bevroren zijn en rivieren nog niet echt in gang.
In het algemeen kun je stellen dat juli, augustus en september de optimale maanden zijn.
Het is goed mogelijk dat mei, juni, oktober en november goed zijn maar het hoeft niet.

Als je wat specifieker bent over de te belagen vissoorten en wateren waar je in wil vissen, is het mogelijk om gerichter antwoord te geven.

TL, Peter

Heintje Davids

Ik ben diverse keren in juni naar Värmland geweest (leuk, ik krijg die puntjes er zonder probleem op  ;)) en qua vissen op dat gebied nooit een probleem ondervonden. Over mei durf ik niets te zeggen, heb ik nooit geprobeerd. Qua visserij zou ik niet al te hoge verwachtingen hebben; het is een beetje afhankelijk van wat je zoekt. Snoek en baars visserij is geweldig maar het vissen op salmoniden valt daar nog een beetje tegen. De visstand in grote rivieren als de Klarälven valt behoorlijk tegen en je bent daar in veel gevallen aangewezen op meertjes en rivieren met uitgezette vis. Op zich niets mis mee maar die vind je in de Eifel ook volop. Reis je 1 provincie verder door (Dalarna) dan gaat er een nieuwe wereld open met leukere vliegvismogelijkheden (vind ik dan he). Nog leuker, doorrijden naar Noorwegen (bijv. Trysyl) Maakt qua afstand helemaal niets meer uit.

Arie de Vries

kwam een advertentie tegen waarin een vakantiehuis werd aangeboden en waarbij ook vis mogelijkheden werden genoemd. Zag er leuk uit om met het hele gezin eens heen te gaan en was nieuwsgierig of en wanneer het voor het vliegvissen ook de moeite waard zou zijn. Ik begrijp dat er verderop betere mogelijkheden zijn.

@Heintje Davids : maar jij weet dan ook waar die puntjes te vinden zijn ;D
Groet, Arie

Heintje Davids

Zweden is een prachtig vakantieland Arie en echt wel de moeite waard om te bezoeken. Zeker als je van enorme bossen en meren houdt. Värmland is een enorm grote provincie die vrijwel geheel uit bossen en meren bestaat en waar je (zeker in de omgeving van Hagfors) een behoorlijk grote kolonie Nederlanders zult aantreffen. Bossen waar nog een kleine populatie van wolven en beren voorkomt. Een vismaatje van mij liep vorig jaar een bruine beer tegen het lijf (was overigens wel in Dalarna en niet in Värmland). Het prijsniveau is vergelijkbaar met Nederland en voor ons dus beter betaalbaar dan landen als Noorwegen en Finland. Alleen het vliegvissen in Zuid Zweden valt enigszins tegen. Er zijn een aantal mooie zalm/zeeforelrivieren maar de meeste riviertjes en meertjes waar je op forel kunt vissen hebben geen origineel visbestand en betreft het uitgezette vis. Op zich niets mis mee want je kunt je er prima mee vermaken. De snoek en baarsstand daarentegen is wel geweldig. Vandaar mijn opmerking dat je voor de 'echte' visserij het wat noordelijker zou moeten zoeken. Vanaf de provincie Dalarna wordt het vissen steeds avontuurlijker (bijv. de omgeving van Idre). Ik weet niet of Robbert Bult nog steeds lid is hier, maar hij is een jaar of 2 geleden verhuisd naar Jämtland (nog iets noordelijker) en hij kan er ongetwijfeld nog veel meer over vertellen. Laat onverlet dat Zweden een geweldig vakantieland is waar ook leuk kan vissen, een beetje afhankelijk van wat je zoekt en verwacht, maar zeker de moeite waard.

Jan Bruins

Arie,

je kunt hier ook eens gaan kijken in plaats van in een WarmLand  :)

http://fishspot.no/?lang=en

http://en.telstad.no/



I don't drink water, fish f*ck in it...

Arie de Vries

@Jan Bruins
a.s. zaterdag hebben we vast tijd het hier eens over te hebben Jan
zie je zaterdag
Groet, Arie

Jan Bruins

Ja is goed.  We moeten elkaar nog maar even Telefonetisch optelefoneren over vertrektijd enz.
I don't drink water, fish f*ck in it...

weerwolf

Hebbie mien nummer dan Jan?

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

aalbrecht

hier nog wat
http://www.swedenfishing.com/
over zweden ben er ook al een paar keer gewest wil er graag weer heen
vliegvissen is een passie

Domherre

Javisst, Robert Bult is nog steeds lid hier ;)

Vandaag exact een jaar geleden zijn mijn vrouw en ik neergestreken en het prachtige Jämtland. En daar zijn voor het vissen meer dan genoeg mogelijkheden om te vissen. Niet alleen op de in ruime hoeveelheid aanwezige snoek en baars, maar ook zeker op salmoniden! Waarbij in het oostelijke deel van de provincie vooral vlagzalm (harr) en bruine forel (öring) zijn, is het meer naar het westen (in de fjäll) ook de arctische zalmforel (röding) die zeer interessant is!

@ Arie de Vries: Wanneer je (gerichte) vragen hebt m.b.t. de visserij hier, schroom dan niet om mij een PM-etje te sturen. Ik woon zelf nabij de Gimån, een prachtig riviertje die hier in Zweden wereldberoemd is :) Zie ook: http://www.giman.se
Mijns inziens zijn de vergunningen echter vrij prijzig. Maar er zijn hier zeker gelijkwaardige meer prijsvriendelijke alternatieven die niet onder doen voor de Gimån...

Mvh Robert

Arie de Vries

Robert,
Dank voor je aanbod
Groet, Arie

aalbrecht

zal ik zeker ook onhouden
Quote from: Domherre on November 15, 2013, 21:55:42
Javisst, Robert Bult is nog steeds lid hier ;)

Vandaag exact een jaar geleden zijn mijn vrouw en ik neergestreken en het prachtige Jämtland. En daar zijn voor het vissen meer dan genoeg mogelijkheden om te vissen. Niet alleen op de in ruime hoeveelheid aanwezige snoek en baars, maar ook zeker op salmoniden! Waarbij in het oostelijke deel van de provincie vooral vlagzalm (harr) en bruine forel (öring) zijn, is het meer naar het westen (in de fjäll) ook de arctische zalmforel (röding) die zeer interessant is!

@ Arie de Vries: Wanneer je (gerichte) vragen hebt m.b.t. de visserij hier, schroom dan niet om mij een PM-etje te sturen. Ik woon zelf nabij de Gimån, een prachtig riviertje die hier in Zweden wereldberoemd is :) Zie ook: http://www.giman.se
Mijns inziens zijn de vergunningen echter vrij prijzig. Maar er zijn hier zeker gelijkwaardige meer prijsvriendelijke alternatieven die niet onder doen voor de Gimån...

Mvh Robert
vliegvissen is een passie