Zweden

Started by Woen, August 21, 2013, 11:46:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Woen

Hoi allemaal,

Alweer een vraag!

Ik kan eind september/begin oktober waarschijnlijk naar Zweden. Zal zuid en westelijk van Stockholm zijn.
Wat werkt daar op rivieren en meren? Weet iemand dat? Soort uitrusting voor forel vissen, vliegen, lijndikte leader, etc. Ik weet ook niet goed waar ik op google moet beginnen bijvoorbeeld anders had ik heus al wat meer research gedaan!

Nouja, hopelijk kan iemand mij helpen  :)

Groeten,

Jeroen

Woen


Woen

Ok, dat klinkt logisch. Maar ik kom er niet helemaal uit wat voor leader e.d. ik moet inzetten op forel en vlagzalm in Zweden.
En is een 5 goed genoeg?

Groeten,

Jeroen

Heintje Davids

Als ik jou was zou ik ook wat zwaarder materiaal meenemen. Snoekstand in de Zweedse meren is over het algemeen ongekend goed en wat dacht je naast het snoeken (ook aan de kust) van zeeforel?

Woen

Ok, leader formaat voor forel zal dan wel wat zwaarder moeten zijn dan mijn 5 nu. Dat is meer voor voorn en baars. Dan ben ik waarschijnlijk morgen op de grensmaas ook niet goed bezig.
Ik vind de leaders nog wat verwarrend. Wie weet hoeveel LB trekkracht ongeveer hoort bij welke vis soort?

Heintje Davids

Daar is helaas geen vaste regel voor Jeroen. Het is allemaal heel erg afhankelijk van de omstandigheden; het formaat van de te verwachten vis, de mate van stroming in de rivier, het formaat van je vlieg, hoe lijnschuw de vis is agv hengeldruk enz. Voor het vissen met een droge vlieg kun je, pak 'm beet, uitgaan van een dikte variƫrend van 0,12 tot 0,16, bij nimfen kun je rustig wat dikker gaan maar uiteindelijk blijft het een kwestie van uitproberen.

Woen

Ik neem alle advies mee. Heb een aantal verschillende leader diktes besteld, van X4 tot X6 ongeveer. Ga denk ik morgen eens oefenen op de Grensmaas.
Maar ik begin het te begrijpen, schuwe vis op erg helder water, lichte leader. Grote vis sterkere leader. Droge vlieg meestal lichter om goed te presenteren. Nimph kan zwaarder dus. Zoiets?

Merkte ook dat op nimph van alles afkomt! Van voorn tot snoek op een goudkopje afgelopen weekend :)


Woen

Bij het zelf knopen van de leader? Heb nu een mini ringetje en dan fluorcarbon eraan waar de vlieg aan komt. Zelf knopen van een leader, daar ben ik nog niet aan toegekomen.

Iedereen weer bedankt voor de vele tips!

Groeten,

Jeroen

Hidde

Je knoopt je leader niet, die zit vast aan je lijn met waarschijnlijl lus door lus.
Dat kleine stalen ringetje zit aan het einde van je leader geknoopt en is om makkelijk je tip aan te knopen.