Zweden in september

Started by Woenos, August 03, 2017, 14:19:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Woenos

Hallo allemaal,

Mijn plan is om in september naar Zweden te gaan om te vissen op stromend water. Ik merk vooral dat het nu goed vissen is als ik op het forum rondkijk. Is september nog een goede maand? En waar zijn dan de goede gebieden? Zit het liefst in de natuur maar hoeft niet super afgelegen te zijn, ik ga waarschijnlijk in mijn eentje.

Marco B

Het 'echte' mooie stromend viswater in Zweden begint wat mij betreft pas in de provincie Dalarna of liever nog iets noordelijker.
De Zweden hebben in het verleden niet echt heel goed hun water beheert wat betekent dat je zuidelijker best mooi water zal vinden maar daar, net als de Duitse rivieren, veelal op uitgezette vis vist. Veel rivieren waren behoorlijk leeg gevist omdat letterlijk alles de kop werd ingeslagen.
Ik begrijp dan ook nooit zo goed waarom mensen daar heen gaan terwijl oost Noorwegen qua afstand net zo ver is en waar het visstandbeheer vaak vele malen beter is. Maar dit terzijde.
Vissen op stromend water in deze landen is, net als eigenlijk overal, erg afhankelijk van de waterstand. In september heb je de meeste kans om weinig tot geen last meer te hebben van smeltwater en valt de regenval ook vaak mee, waardoor de rivieren goed bewaadbaar zijn en de vis gegroepeerd in poeltjes aanwezig is. Kortom, vaak een stuk makkelijker dan in andere periodes. Maar ook in september kun je het goed of slecht treffen. Of een periode goed of slecht is, is altijd een gok maar september geldt over het algemeen als een goede maand voor vliegvissers.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Woenos

Dat is goed om te horen! Ik wil wel tenminste zo noordelijk gaan.

Woenos

Heb jij eventueel goede tips voor de provincie Dalarna? Als ik zo kijk is dat goed te doen vanaf de airport waar ik heen vlieg.

Marco B

#4
Wellicht ken je deze website en zo niet, bij deze.... De Ogstr?mmen heb ik vroeger een aantal keren leuk gevist, maar moet bekennen dat ik de laatste jaren voornamelijk in Noorwegen vis. Alhoewel, vorig jaar heb ik toevallig weer een paar weken in de omgeving van ?stersund gevist waar je ook een behoorlijke bak water tot je beschikking hebt.

http://www.cinclusc.com/spfguide/eng/province/dalarna.htm
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Woenos

Quote from: Marco B on August 04, 2017, 10:43:28
Wellicht ken je deze website en zo niet, bij deze.... De Ogstr?mmen heb ik vroeger een aantal keren leuk gevist, maar moet bekennen dat ik de laatste jaren voornamelijk in Noorwegen vis. Alhoewel, vorig jaar heb ik toevallig weer een paar weken in de omgeving van ?stersund gevist waar je ook een behoorlijke bak water tot je beschikking hebt.

Volgens mij mis ik de link naar de website, of het komt door de browser op mijn telefoon. Ben zeer benieuwd!

Marco B

Mijn fout. Denk dat ie nu wel zichtbaar is  ::blozen::
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Woenos


Marco B

Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Woenos


Flyweight

Beste Woenos,

Ik ben net terug van een drieweekse reis door Midden-Zweden. Ik kan beamen dat de mooie rivieren pas beginnen boven het Vänern meer. Ik heb zelf gevist in de Klarälven ter hoogte van Fastnas en Eksharad. Dit is volgens mij de meest zuidelijke rivier waar vlagzalm voorkomt. De Klarälven is een brede rustige rivier met veel ondiepe stukken en een vlakke zandbodem. Een waadpak is hier wel een pré om bij de vis te komen. Ik heb hier in de avonduren mooie (veelal kleinere) vlagzalmen op de droge vlieg gevangen. Het stijgen van de vis komt en gaat op een avond, het kan per halfuur verschillen.
In de buurt zitten ook een aantal meren waar forel is uitgezet, niet mijn 'cup-of-tea' maar ik hoorde er goede verhalen over op de camping. Ook begreep ik dat er mooie snoeken en baarzen te vinden zijn, maar hier heb ik zelf niet gericht op gevist.

Daarnaast heb ik gevist op de Västerdalälven bij Yttermalung. Ook deze rivier is erg breed een rustig stromend maar heeft een keienbodem. Ik heb hier maar kort gevist en de waterstand was historisch laag. Hier slechts 'witvis' gevangen zoals de Zweden het noemen, ik denk dat het Alver was.

De mooiste vliegviservaring had ik nabij Idre in het Berget. Ik heb hier in een ochtend rond de 15 vlagzalmen van mooi formaat gevangen op de droge vlieg. Alle op een eigen gebonden Super Puppan variant. De Soralven is een bekende vliegvisrivier en mondt in deze rivier uit. De waterstand in de Soralven zelf was echter dusdanig hoog dat vissen bijna onmogelijk was.

Ik vermoed dat in september er op deze rivieren ook nog prima gevist kan worden. Er is echter zoveel water dat viservaringen erg kunnen verschillen. Ik heb niet de tijd gehad hele dagen te kunnen vissen. Het kan heel raadzaam zijn om locals te vragen naar hun ervaringen. En denk aan een goed anti-muggen middel voor op je armen en handen!

Als je nog vragen hebt hoor ik ze graag!

Groeten Rick

Woenos

Begin er steeds meer zin in te krijgen. Plan is nu om ongeveer tot Idre te gaan. Vooral door de afstand en tijd. Normaal ga ik langer en verder weg.
Heb je overnacht met een tent of in huisjes? Ik denk dat ik ergens centraal een huisje zoek en vanuit daar vistrips ga maken.
Tips voor vliegen zijn ook welkom! Ben zelf ook niet zo van de stocked lakes dus vlagzalm en forel op de rivieren is het doel.

Dankjewel voor je post!

Woenos

Ik heb nog 1 prangende vraag, wellicht kan ik daar beter een nieuw topic over starten, maar ik stel deze vast hier.

Welke haakmaat is gangbaar voor forel/vlagzalm in Zweden? Heb een collectie vliegen maar ben gewend met vrij groot te vissen.

Iemand tips? Vliegen kom ik wel uit denk ik, en lokaal sowieso even wat tips opdoen en bijhalen :)

Marco B

Heb in Zweden/Noorwegen nog nooit meegemaakt dat je extreem klein moest vissen. Kleiner dan #16 gebruik ik vrijwel nooit. Het zomerseizoen in dit soort landen is maar kort en de vis kan het zich niet veroorloven om erg kieskeurig te zijn want ze moeten in korte tijd voldoende voedsel tot zich nemen. Heb dagen gehad dat ik met gigantisch grote langpootmuggen en parachutevliegen heb gevist op haakmaat 8 en 10 en me helemaal gek heb gevangen aan vlagzalm.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Jan

En om het nog gekker te maken, echter nooit in Zweden maar wel in Noorwegen ter hoogte van Tolga, met streamers van zeker 5 cm. selectief vissen op echt grote vlagzalmen (50+)

Menno_siemensma

Quote from: Woenos on August 11, 2017, 11:30:53
Ik heb nog 1 prangende vraag, wellicht kan ik daar beter een nieuw topic over starten, maar ik stel deze vast hier.

Welke haakmaat is gangbaar voor forel/vlagzalm in Zweden? Heb een collectie vliegen maar ben gewend met vrij groot te vissen.

Iemand tips? Vliegen kom ik wel uit denk ik, en lokaal sowieso even wat tips opdoen en bijhalen :)
de standaard vliegen in verschillende maten mee, maar zoals gezegd door anderen, kunnen ze vaak niet zo kieskeurig zijn, ik heb genoeg video's gezien van vlagzalmen die forelstreamers pakken, spinners etc.

Echter bij een goede hatch kunnen ze wel weer specifiek azen wat dan weer neerkomt op zo dicht mogelijk qua grootte en silhouette aanhouden.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Woenos

Dank! Dit gaat helemaal goedkomen  8)