vragen van een beginnende vliegvisser

Started by Caslambalk, August 08, 2015, 11:40:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

paul de bruijn

Tis geen Rapalaknoop,kan m echt nergens terughalen.
Maar zoals ik al eerder zei,een ieder moet de knoop gebruiken waar hij/zij vertrouwen in heeft ;)

Menno_siemensma

Quote from: paul de bruijn on June 07, 2017, 12:02:59
Tis geen Rapalaknoop,kan m echt nergens terughalen.
Maar zoals ik al eerder zei,een ieder moet de knoop gebruiken waar hij/zij vertrouwen in heeft ;)
Is dit niet hem toevallig? is de loopknot die ik ken en gebruik, supersterk, breekt eerder op de loop zelf bij het oog dan de knoop.



Perfection loop knot is iets anders.


Rapala loop knot is ook weer net wat anders.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Hans-oet-remunj

Tip voor beginners: los van alle goede tips op dit forum, kun je op de vnv site  heel wat info vinden, ook voor starters ....

Zie http://www.vnv.nu/index1.php?id=5

Struin er  eens een paar avonden doorheen, dat scheelt een hemd of 2 van ons lijf  ;)



paul de bruijn

Als ik t zo zie is t toch de perfection loop Menno.
Ben er zelf erg over te spreken

Raymond

Quote from: paul de bruijn on June 07, 2017, 14:31:30
Als ik t zo zie is t toch de perfection loop Menno.
Ben er zelf erg over te spreken

Hoe knoop jij dan de "perfection loop" aan een oog? ;)

De hieronder omschreven "non slip knot" gebruik ik voor streamertjes en soms ook om nimfen aan te knopen. Oersterk en heel gemakkelijk te maken!!
::wtf::

paul de bruijn

Raymond,gewoon de vlieg tegen de eerste knoop houden en dan de vlieg door de lus trekken

Gert

Volgens mij is (het resultaat van) de paalsteek en de perfection loop dezelfde knoop.
Maar als je de paalsteek legt kun hoef je de vlieg niet door een lus te halen.

https://www.youtube.com/watch?v=i5S1dWhKRVI



Raymond

#57
Maar die paalsteek zou ik persoonlijk niet voor nylon gebruiken. En de perfect loop is niet bedoeld als knoop om een haak, vlieg of kunstaas aan te knopen met een lus, dat is eigenlijk omslachtig. Want daar is juist die rapala en non slip knoop voor bedoeld.

Maar goed, meerdere wegen leiden naar Rome, ook meerdere omwegen... ;)
::wtf::

Hans-oet-remunj

#58
Quote from: goswit on May 29, 2017, 20:11:24
Waar ga je naar toe in Luxumburg en wanneer . Eind juni en eind Aug ben ik in Luxumburg .   Er is een probleempje , spreek geen limburgs  ;D ;D ;D ::)

Tch tch... En ik geen hollands..
::hulp::

Hans-oet-remunj

#59
Quote from: patrick.geurts72 on May 29, 2017, 19:06:33
Ik kom uit Limburg ! ( Sittard) en zit bij een vereniging maar daar wordt niet gevliegvist ! Ik ga in de vakantie paar weken naar Luxemburg en wil t daar gaan proberen !! Maar ik heb geen idee hoe ik de set nu installeer  ( reel /spoel /draad ) en bevestiging vliegje ( onderlijn is dat gewoon regulier vislijn??)

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk

Hi Patrick


Hoewel je het niet zo vaak in de Nederlandstalige vliegvisliteratuur zult terugvinden kun je  in je eigen omgeving prima vliegvissen.

(Tav de bulk van de literatuur in het nederlands: realiseer je dat de meeste op nederlands water gerichte literatuur gaat over  'polder', grote rivier (met kribben), OVM, ijsselmeer of forellen put.  Muv die forellen put is de waarde daarvan voor jou regio vrij beperkt.)

Da's verder niet erg. Je moet het echter tav vliegvis mogelijkheden in de regio waar je woont relatief wat meer zelf uitvogelen (er is wel wat te vinden op internet tegenwoordig) of bij een club gaan.



Ik zie hier op het forum nav jou vraag een hele religie over knopen en ringetjes voorbij vliegen, en vraag me af of jij daar nu echt mee geholpen bent. Goed bedoeld maar mi niet echt relevant voor een beginneling die op stromend water wil gaan vliegvissen.   ;) (Ik neem aan dat je dat in Luxemburg gaat doen. )

Stromend water = een beetje kunnen werpen en dan leren presenteren en menden en iets doen aan dat dreggen en iets van insectjes herkennen en goed leren sluipen en waarnemen etc...  Een hoop in de vingers krijgen dus. Maar als je aanleg hebt kan het vrij snel gaan.

Als je bv wil leren vissen met de droge vlieg op stromend water, in de buurt kun je vast wel ergens oefenen op kopvoorn, alver of serpeling. Ideale sparring partnersvoor het geval je je wil gaan ontwikkelen richting forel of vlagzalm. (Mogelijkheden op snoekbaars/ snoek / roofblei / barbeel zijn er ook, maar das wel weer een heel ander verhaal.) 

Maw: ik denk dus dat je eerst een basis moet gaan opbouwen in andere zaken als een knoop of dat ringetje .....

(Mijn favoriete knoop:  een 'grinner', heel simpel, heel sterk, kun je zelfs in het donker leren maken, en als je m een beetje open trekt heb je een oogje met relatief soepele verbinding. Goed voor serpeling, goed voor Zalm)

Tip: De vliegvis club "Vlieg Vis vrienden limburg" zit in Stein. Wellicht interesant voor jou.    Die beheersen  limburgs water en ardennen / eifel (en ook verder).