einde Koperen Plas?

Started by sjoerd, January 04, 2017, 10:28:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

merijn1982

Ik hoop dat we er nog lang van kunnen genieten. Het is een mooie plas en het is leuk vissen. Natuurlijk is het geen ovm maar het benaderd wel de natuur...
Ik weet wel dat er veel te weinig vliegvissers kwamen en dat er soms weken geen bb of vlot het water op ging. Geen makkelijke business!!
Daarintegen was het met karpervissers wel druk. Dat maakte soms dat je als vliegvisser weinig ruimte kreeg.. de combi is verre van ideaal. Iets wat ik vanaf dag 1 al zei. Ik merkte ook dat de beheerder van het vliegvissen af wilde dus ik vreesde al voor sluiting. Hopelijk gaat er onder het nieuwe bewind het vliegvissen meer leven! Visdagen, bindavonden of misschien een club onderbrengen zou wellicht kunnen bedragen aan meer leven in de brouwerij.

Het huisvesten van beurzen voor zowel de karperaars ala vliegvissers is natuurlijk ook een idee ( berenkuil met de flyfair )

We zullen zien!!
Tight lines!!

Dick

mooi dat je zo enthousiast bent, gewoon blijven gaan, komt wel weer goed, als de oude regelgeving gehanteerd word

succes







gewoon blijven gaan, fijn dat je enthousiast bent, blijf een mooi complex, als een ieder de oude regelgeving respecteert komt het allemaal weer goed









Gert

#27
Vrijdag gaan we met 4 man naar de Koperen Plas. Wordt de eerste keer voor ons.
Maar ik heb er sinds januari ook niks meer over gelezen.
Is er nog nieuws, is er pas nog iemand geweest die wat ervaringen wil delen, zijn er nog tips?

Groet,
Gert

Edit:
Nou laat maar - gaat niet door. Is nog karperseizoen en kan er alleen van de kant worden gevist.
Dus dan maar naar de Berenkuil.

merijn1982

Ik vrees dat het na dit jaar klaar is op deze manier. Je kan er nu geeneens vissen! Alleen in de winter... wie gaat er straks dan nog heen? Ik was leuk zolang het duurde!
Tight lines!!

Menno_siemensma

Quote from: merijn1982 on April 06, 2017, 10:29:46
Ik vrees dat het na dit jaar klaar is op deze manier. Je kan er nu geeneens vissen! Alleen in de winter... wie gaat er straks dan nog heen? Ik was leuk zolang het duurde!
mjah het zal dan alleen winter/voorjaar vissen op forel zijn, in de zomertijd karpervisserij. Helaas lijkt me dat inderdaad een te beperkte mogelijkheid voor vliegvissers.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Gert

Ik heb begrepen (heb zelf niet gebeld, maar m'n maat) dat je wel een karperstek kunt reserveren om te vliegvissen.
Maar ten eerste is dat natuurlijk minder interessant op zo'n groot water, en ten tweede vraag ik me af of er wel het hele jaar forel in zit. Op de website kan ik in ieder geval helemaal niks erover vinden dat het nu niet mogelijk is om met een vlot of BB te vissen - alleen dat je 100m van de karperzone moet blijven, maar dat geldt uiteraard voor het hele jaar.
 

Menno_siemensma

Zijn er nog mensen wezen vissen bij de plas? Wil er wel eens kijken met de bboot in het nieuwe jaar maar als het niks meer is heeft dat niet zoveel zin natuurlijk.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Franky Boy

Klinkt als...  ::)
(Of is dit een super-geheime stek?)

Lowlander69

Ik kwam er gemiddeld eens in de 2 weken. Ben er niet meer geweest om te vissen sinds 1 april. Vanaf 1 april tot 1 oktober was de plas alleen voor karpervissers en vanaf 1 oktober weer voor de vliegvissers. De periode voor de karpervissers is stilzwijgend verlengd tot 8 november. Nu schijnt het zo te wezen dat de achterste stekken nog steeds beschikbaar zijn voor karpervissers.

Groetjes Harry

Franky Boy

Ik denk dat Menno hier wel zijn conclusies uit kan trekken.
Ook van belang is of er nog dit jaar forellen zijn uitgezet.
Uit ervaring weet ik dat zo'n visserij erg snel 'inkakt' als er niet regelmatig forellen worden uitgezet.
Ik ben met vrienden een keer wezen vissen op een forelvisserij die pas anderhalf jaar gesloten was.
We hebben van alles en nog wat gevangen, behalve forel.
Zelfs geen bruine forel (die iets beter overleven dan de regenbogen...). :(

Menno_siemensma

Stelt niet een heel positief beeld nee, ook niet dat blijkbaar de ruimte er was om karpervisserij langer toe te staan, wat dus inhoudt dat er geen/weinig forelvisserij plaatsgevonden heeft... Desalniettemin zou een dergelijk water voldoende voedsel moeten bevatten om ook uitzetforel te kunnen laten overleven, helemaal met een flinke waterdiepte zoals deze plas heeft.  Ik zal het nog even overdenken wat te doen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

HappyFisherman

Heb in Assen eens gehoord dat de regenbogen daar in een half jaar ongeveer een halve kilo aan gewicht verliezen... Als dat een kwart of vijfde van het gewicht is dan schiet dat aardig op!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Franky Boy

Op de meeste kunstmatige forelvisserijen ('forelputten') is de overleving van de forellen bedroevend laag. Vooral die van de regenboogforellen. Gebrek aan natuurlijk voedsel en te hoge watertemperaturen in combinatie met lage zuurstofgehaltes zijn daarvan de belangrijkste oorzaken. Maar ook de aanwezigheid van predatoren in de vorm van snoeken en aalscholvers kan de overleving nadelig beïnvloeden.
Het Oostvoornse Meer scoort wat dat betreft veel beter, maar ook daar staat de overleving van de regenboogforellen door allerlei oorzaken de laatste jaren onder druk.
De Ronde Bleek is ook een gunstige uitzondering omdat de forellen daar nog steeds kunstmatig worden bijgevoerd. Dat - in combinatie met het natuurlijke voedselaanbod - verhoogt de overlevingskansen voor de forellen aanzienlijk.
Ik ben dan ook reuze benieuwd hoe het nu met de 'forelstand' van de Koperen Plas staat.