Vanavond tijd om voor het eerst te gaan vliegvissen

Started by Woen, August 05, 2013, 11:25:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Woen

Beste allemaal,

Waarschijnlijk heb ik vanavond tijd om voor het eerst te gaan vliegvissen op vis, dus niet alleen werpen.
Ik kan naar een kanaaltje gaan met kraakhelder water en lelies, of een zandvang met troebel water, of de dommel.
Nu heb ik een #5 set 9ft. Drijvende lijn en een setje droge vliegen, natte vliegen een paar streamertjes en wat nimpfen.

Hoe kan ik nou het beste beginnen? Zichtbare voorns proberen? Of toch op baarsjes in de stroming? Of gokken op de zandvang waar soms wel iets aan de oppervlakte aast?

Of gewoon maar wat doen en nog meer werpen oefenen?

Graag tips ik vind het echt lastig om goed te beginnen.

Groet,

Jeroen



Gert

Sja, wat is wijsheid...
Je zou kunnen proberen een droge vlieg tussen de zichtbare voorns te werpen. En als dat (bijna) altijd lukt zonder de vis weg te jagen heb je het redelijk onder de knie wat werpen betreft.
Zo niet: de moed niet opgeven en verder oefenen  ;)
Maar je kunt ook met een natte vlieg of nimfje beginnen op dezelfde plek. Iets verder gooien en dan er naartoe strippen.

Succes en groet,
Gert

oebele

ik wens je in ieder geval veel succes toe maar vooral veel plezier

wouter veuger

als je voorn kan spotten zou ik het daarop proberen met een nimfje en een klein verklikkertje,is iets makkelijker vissen en werpen als met een droog vliegje.

bovendien heb je een aardige vangkans dan,en als je iets vangt werkt dat motiverend en wordt het steeds leuker!

veel plezier,en ik ben benieuwd naar je bevindingen!

Woen

Nou het viel tegen hoor. De hengel was wennen, de voorn zat op lastige plekken. Het was er erg druk met recreanten en op de koop toe werd ik nog meerdere malen bekogeld met stenen door snotjong.

Nieuwe stek zoeken en verder proberen!

maurice

Quote from: Woen on August 06, 2013, 09:42:33
Nou het viel tegen hoor.
al het begin is moeilijker dan je denkt
De hengel was wennen, de voorn zat op lastige plekken.
hoezo hengel wennen, je had toch al droog kennis gemaakt met de hengel?
Het was er erg druk met recreanten en op de koop toe werd ik nog meerdere malen bekogeld met stenen door snotjong.
recreanten heb je met mooi weer overal, gewoon je ogen goed de kost geven.
stenen gooiers zul je ook vaker mee maken denk ik dan, gewoon net als ik de verantwoordelijke begeleider(s) €60 vragen voor een nieuwe lijn en je zult zien het werkt ;)


Nieuwe stek zoeken en verder proberen!
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Woen

Quote from: maurice on August 06, 2013, 10:51:10


Gaat helemaal goed komen. Vond het op de stenen na niet erg. Deze snotjong waren alleen zonder begeleiding en al op leeftijd zelf verantwoordelijk voor hun daden.
En dat de hengel wennen is, ik snap het ook niet helemaal. Meer oefenen denk ik!


Bekeerling

Je moet je wel realiseren dat droogwerpen en echt vissen een heel verschil kan zijn.
Ik vond in het begin ook dat ik best kon werpen totdat ik daadwerkelijk ging vissen, dan is het toch heel anders.
Zou denk ik dus best kunnen zijn dat de hengel niet zozeer wennen is maar het daadwerkelijke vissen, op bomen struiken en omstanders moeten letten en dan ook nog moeten concentreren op het werpen. Hoe dan ook laat dit je niet uit het veld slaan en ga gewoon door  :D

wouter veuger

juist,alle begin is wennen,gewoon lekker doorgaan ::agree::,met de vliegvisserij heb je wat meer met factoren van buitenaf te maken als met andere visserijen,het is eigenlijk net schaken met de omstandigheden ;)

je zult zien dat het steeds beter gaat,en als je eenmaal een visje hebt gevangen,wil je niet meer anders

Plantje

Als je nog eens gaat en je afvraagt waar je het beste kunt gaan zou ik zeker gaan voor "zichtvissen"! Je kunt dan direct zien wat het effect is van je droge vlieg te hard of op de verkeerde plaats op het water laten landen: zoef en alles is weg!
Maar ook wanneer je een nimf of een natte vlieg in de buurt van een school voorns laat landen en richting de vissen stript kun je veel leren. Dikke kans, dat als je vis vangt het kleine voorntjes zijn, maar daar gaat het niet om: je weet dan in ieder geval dat je de vis weet te verleiden! En nog belangrijker: als je gaat zichtvissen en je vangt niets, maar ziet wel regelmatig volgers weet je dat je wel op de goede weg zit. Als je op troebel water gaat vissen en urenlang niets vangt weet je niet waar het aan ligt.

Succes!

Woen

Bedankt voor de tips weer allemaal. Ben gisterenavond opnieuw gaan vliegvissen. Werpen ging best goed, de hengel vind ik nu echt uitstekend werpen. Geen vis, maar dat was op die locatie ook niet snel te verwachten. Wel rustig en 2 ijsvogels tot op 1 meter bij me. Wat wil je nog meer?