loop maken in glass intermediate

Started by sarca2, November 26, 2018, 23:25:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sarca2

hoe doen jullie dat? een leaderloop maken in een intermediate glass line? binden en dan super glue of met krimpkousje (dat wordt dan gasfornuis ik heb geen fohn, sommigen zeggen dat heet water ook kan) of anders, ik heb nu een perfection knot maar het lukt niet om daarmee zo'n heel klein lusje te krijgen, is ook vrij lompe knoop in de lijn.
::new::

wh82

Zonder loop kan ook, gewoon een nail knot, zo vaak wissel je niet van leader bij een glass line. Daarom heeft een lijn ook een level tip.

henkverhaar

Quote from: wh82 on November 27, 2018, 08:42:06
Zonder loop kan ook, gewoon een nail knot, zo vaak wissel je niet van leader bij een glass line. Daarom heeft een lijn ook een level tip.
Ik zou een kort stukje nylon aan de glaslijn maken met een naaldknoop, en dan in dat stukje nylon een lus (met een perfection loop of een rapala lus).

sarca2

beiden bedankt, veel beter inderdaad, kende die knoop nog niet, kwam 'm hier tegen: http://members.casema.nl/mavaka/Naaldknoop.html
::new::

henkverhaar

Die naaldknoop leg je het eenvoudigst met een stukje dunne messingbuis ipv een naald (binnendiameter 1 mm - hobbyzaak). Daar kun je het losse eindje nylon eenvoudig doorheen steken, waarna je het buisje verwijdert. Het losse eindje ligt dan netjes onder de wikkelingen.

Bone F

Bij de Action verkopen ze een crème brûlèe brandertje, die is goed te gebruiken voor krimpkous. De vlam is wel heet dus op voldende afstand houden.

jo flyfishing

Ik gebruik gewoon een kaars (theelichtje).

Quote from: Bone F on November 28, 2018, 10:56:21
Bij de Action verkopen ze een crème brûlèe brandertje, die is goed te gebruiken voor krimpkous. De vlam is wel heet dus op voldende afstand houden.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

JB

De meeste Krimpkous is ook te krimpen in stoom van kokend water. Ook minder kans dat je iets verbrand.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

jo flyfishing

Maar is dat warm genoeg om de mantel van de lijn te laten smelten?

Quote from: JB on November 28, 2018, 15:41:17
De meeste Krimpkous is ook te krimpen in stoom van kokend water. Ook minder kans dat je iets verbrand.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

JB

 Nee, maar ik gebruik dat over het uiteinde van zo'n braided loop of over de nailknot. Had ik er even bij moeten zetten    ::blozen::
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

jo flyfishing

ah, ok.
Quote from: JB on November 28, 2018, 17:08:26
Nee, maar ik gebruik dat over het uiteinde van zo'n braided loop of over de nailknot. Had ik er even bij moeten zetten    ::blozen::
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Steelhead

Ik gebruik een oude haarkrul tang, zo'n ding met 2 platte bekken.
my best memories are not that old!

sarca2

uitkomst bij mij; ik heb eerst een naaldknoop gebruikt met een stuk 25/00 fluocarbon, het bleek dat als ik hard aan de lus trok, de mantel van de glaslijn loskwam (er zit een dun draadje nylon in de glaslijn van ongeveer 20/00) dat gebeurde al bij relatief weinig kracht, veel eerder dan dat die 25/00 fb brak. je trekt de zachte mantel vrij makkelijk van de glaslijn. nu opgelost met albright knoop en stuk 45/00 fluorcarbon. druppeltje superlijm en het lijkt me wel prima.
::new::