Ierland 2011... The Bunch op vliegvis-trip....

Started by Sieger, April 28, 2011, 20:55:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sieger

Ik plaats hier even een kopie van het bericht van onze Ierland trip.. Het verhaal met grote foto's en de foto-gallery kun je via deze link bekijken:
http://tight-loops.nl/?p=788

Eindelijk was het dan zover. Nadat we in september vorig jaar al hadden afgesproken om nu April 2011 naar Ierland te gaan, duurde het toch wel heel lang voordat we (The Bunch) eindelijk op reis konden. De vliegvis-trip naar Ierland (Foxford, Mayo-county) kon beginnen... Bepakt en bezakt waren we 's morgens al erg vroeg op pad. Ik (Sieger) met de trein vanuit Ugchelen, de anderen (Mike, Martin en Jurgen) met de auto vanuit Kerkdriel... Mooi op tijd op Schiphol en na de incheck waren wij er klaar voor... Kom maar op met dat Ierse water... :-)....


We zijn er klaar voor... Kom maar op..!
(Martin, Jurgen, Sieger & Mike)

Na een uurtje vliegen waren we er al.... Snel spullen pakkenen de huur auto ophalen... Nee... Niet die Galaxy... dan toch liever een mooie Off-road.. Jurgen een brede grijns en wij snel de spullen in de auto... De trip vanaf Dublin naar Foxford duurt toch nog een dikke 3 uur... Wel een mooie gelegenheid om het Ierse landschap te bekijken. En ja het lijkt echt op de plaatjes die je wel eens ziet: Groen, kleine landbouw kavels met muurtjes en naar mate je meer naar het noord-westen komt wordt het steeds ruiger.. Een echt Keltisch landschap... Mooi!


Ridge Pool, Ballina (Mayo, Ierland)

Eerst even door naar Ballina, de zalmstad van het noord-westen... Eerst de Ridge-pool bekijken en even een paar hengelsport winkels bezoeken. Het water in de pool staat niet heel hoog (later in de week zien we iemand wadend vissen...) en eigenlijk verbaas ik me er over dat mensen er toch een behoorlijk bedrag voor over hebben om hier midden tussen de huizen en muren op zalm willen vissen.

Ik bedenk me dat we in Nederland behoorlijk verwend zijn wat prijzen betreft. Een reeltje of hengel is hier in Ierland toch zo'n 30% duurder dan bij ons en voor een vlieg betaal je zo maar tussen de 2 en 5 euro... Wel prachtig gebonden door lokale binders, dat wel...


Ballina Angling Centre

Moet wel zeggen dat door de natuurlijke barrière, de kans op zalm hier in verhouding wel veel hoger ligt. In het top-seizoen staan ze hier schouder aan schouder te vissen en dan lijkt het echt kermis... Dan sta ik toch liever in de vrije natuur te vissen en ook daar wordt lekker te vangen...

De reis zit ons aardig in de benen, dus toch maar snel door naar Foxford. Onze uitvalsbasis is Maloney's Lodge. Een Bed & Breakfast onderkomen waar ik heel graag weer terug zal komen... Mooie kamers, prima ontbijt en super gezellig... Echt helemaal ingericht op vissers en de gastvrouw Pauline en gastheer Eddie doen alles voor je om het naar je zin te maken... Super!


Maloney's Lodge

Vissen Dag 1... Kleinere stroompjes en grote rivieren

's Morgens gaat om 7 uur de wekker... Nu we er toch zijn willen we ook zoveel mogelijk visuren hebben. Onze gids (Ghillie) voor de komende dagen is Paddy McDonnell, iemand met meer vliegvis ervaring dan wij vieren bij elkaar en een ongelooflijk sympathiek mens. De eerste rivier waar we naar toe gaan is de Moy, hier eigelijk bekend om zijn zalmen maar wij gaan alleen op forel vissen deze dagen (iets wat ze daar niet echt begrijpen)...


Mike speurt het eerste stuk Moy af....

Het weer valt vanochtend (en de rest van de dag) niet mee... Het is fris en er valt zo nu en dan een flinke bui... Nat dus!


Martin kan er nog wel om lachen... ;-)

Er wordt niet echt heel best gevangen, maar iedereen pakt toch zijn eerste visje. Jurgen vangt zelfs zijn 1e echte zalm van wel 14,7 cm... (Of heeft hij gewoon heel grote handen :-) )


Jurgen's 1e zalm... 14,7 cm....


Prachtig stukje water... De Moy...


De ochtend vliegt voorbij en we vangen ons visje, maar de groten hebben er niet echt veel zin in... Paddy vind het tijd om te verkassen en het ergens anders te proberen. We rijden een eind en kijken af en toe ergens over een brug om te zien of er ook vis stijgt.


En stijgt er al wat... ?

Eerst ff lunchen en en daarna op naar een totaal verschillend stuk water dan in de ochtend. Het landschap is open en we staan midden in de weilanden te kijken naar een stroompje van zo'n 2-4 meter breed... Poeh dat wordt lastig.. Niet alleen moet je hier echt pielen met je nymph om hem op de goede plek te krijgen, maar het landschap is nou niet echt lekker aangeharkt. Het is dus een behoorlijk klouter werk en dat kost toch behoorlijk wat energie...


Martin aan het peuteren...


Onder toeziend oog van Paddy vissen we door...

We vissen de hele middag door, maar het houdt niet over. Af en toe een leuke vis maar toch ook heel veel kleine visjes. Voor we het weten is de dag alweer voorbij en is het al 8 uur in de avonds. De maag begint te knorren en het wordt tijd voor een hapje en een drankje...  Daarna nog ff een lekkere borrel en slapen.... Zzzzzzzzzzz........

Dag 2... Forellen op het meer...

Vandaag was het meer aan de beurt. Vooraf vroeg ik me stevig af of ik dat nou wel leuk zou vinden. Ik ben toch echt meer van het lekker langs de rivier lopen en zoeken naar de vis. Een hele dag in een boot hangen was volgens mij niet echt mijn ding... Om het maar gelijk te zeggen... Ik had het mis...

's Morgens uiteraard eerst de boten het water in en het meer op. Omdat we met zijn 4-ren waren moesten we in 2 boten. 's Ochtend stapte Paddy bij ons in en hij navigeerde ons naar mooie vangende plekken. Als je zulk groot water eerst zelf helemaal moet gaan verkennen, dan heb je jaren nodig... Hier komt de kennis van Paddy dus ook weer heel goed van pas...


Hup de boot in...

We hebben er erg veel lol in, want voor we het weten worden de eerste vissen geland... Man wat zijn dat vechters... Forellen van rond de 30 cm. trekken mijn toch wel 'harde' 5 hengel helemaal krom en ik beleef er heel veel lol aan...


Beet vanuit de boot...

Het weer speelt weliswaar niet helemaal mee voor een dag op het meer (het moet eigenlijk slechter zijn), maar we vangen allemaal onze vissen en de vissen die we vangen zien er echt super uit... Geweldige kleuren, ontzettend sterk en super vet...


Mooie Forellen uit Lough Gallow Ierland

De tekening van de vissen is gewoon kunst... Prachtig!

Natuur Kunst...

Volgende keer dus zeker weer een lekkere dag op het meer voor mij... Hou mijn stoeltje maar vast vrij.. ;-)

Dag 3... Fly-only on the Moy...

Dag 3 de laatste dag alweer. Mens wat gaat de tijd toch vlug als je lol hebt in wat je doet. Maar vandaag gelukkig nog een hele visdag voor ons. Omdat het kleinere pielwerk ons niet helemaal lag, heeft Paddy voor ons geregeld dat we op een stuk van de Moy kunnen vissen waar je normaal alleen met de vlieg op zalm mag vissen. Omdat wij licht vissen en alleen op forel uit zijn, mogen we bij hoge uitzondering op dit gesloten stuk...


Fly-only on the Moy...

De hele dag staan we hier heerlijk te casten en te vangen... Ook hier weer niet al te grote vis, maar wel heel veel. Ik ben zelf na 40 stuks gestopt met tellen... Paddy wist ons niet alleen naar deze mooie plek te loodsen, maar heeft mij (ons) toch ook heel veel geleerd de afgelopen dagen. Hoe bouw je een fatsoenlijke rig met dropper op, hoe knoop je een vlieg zo aan de lijn dat deze niet gefixeerd zit maar nog beweging kan maken en ook: Hoe vis je nu met een Spider up- en downstream... Vooral de downstream methode vond ik erg leuk, omdat je zo toch zelf veel invloed hebt op de presentatie van de vlieg... En het vangt echt bere-goed...


Downstream Spiderfishing... Great Fun...

Al met al weer een heel geslaagde dag met leuke ontspannende momenten, heerlijke plekjes om te lunchen maar vooral buitengewoon mooi water om in te vissen.... Een genot...


Ontspannen lunch-momenten...

Al met al is het weekend voorbij gevlogen... Heel veel lol gehad en prima verzorgd door Pauline en Eddy... Een echt wereldse gids, die ik iedereen aan kan bevelen en met wie ik graag weer op stap ga als ik weer in Ierland ben. Volgend jaar komt er zeker een vervolg en "The Bunch" is er ook dan weer klaar voor.......


Wild Bunch... We'll be back....

Moe maar zeer voldaan gaan we de volgende dag naar huis... In het vliegtuig liggen Jurgen en Mike al te dromen van een volgende keer... Ik heb er nu al zin in.....


Moe maar voldaan dromen over de volgende trip...

Paddy McDonnell is een professionele Ghilly die het Moy-gebied op zijn duimpje kent. Wil je meer weten of hem voor een paar dagen boeken, kijk dan even op zijn website... Misschien heeft hij nog een gaatje... http://www.moyflyfishing.com/ .. In mijn adressenboekje staat hij met grote letters...!!!





Sieger

HappyFisherman

Geweldig mooi man! Twee jaar terug met 3 vrienden ook door Ierland gereden met de auto en maar 1 dagje gevist, maar ik ga daar echt nog weer naar toe en dan alleen maar om te vissen! Superaardige mensen (en oprecht aardig) en een prachtig landschap. Gaaf dat jullie op dat gesloten stuk mochten :D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

tinus

Hej sieger een mooi stukje man
ik heb ook genoten ik wil volgend jaar zeker terug
gr tinus

vliegvisgek

ja dat ziet er wel heel erg  mooi uit

nu wel forel gevangen sieger ;D

Sieger

Ja zat gevangen Jeroen... In totaal hebben we met z'n vieren zo'n 400 vissen gevangen in 3 dagen... Variërend van het formaat dat Jurgen in de hand houdt tot zo'n 40 cm... Lekker hoor... :D


Sieger

christianvt


DMeijer

Mooi verhaal en mooie foto's Sieger (heb jou site ook al gezien vanavond).
Nodigt echt uit om ook Ierland eens aan te doen. Het stond al in mijn top 5 van vislanden waar ik nog naar toe wil, is nu gestegen naar de top 3.

Weet jij de prijzen voor vissen op zalm in Ierland?

maurice

mooie forellen Sieger, mooi verslag en mooie foto`s.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rossie69

Heel mooi verslag Sieger.

En helemaal mooi dat je ook wat hebt opgestoken van die gillie.
mooie vissen zekers.

top man.

die wild bunch gave foto :)

Sieger

Quote from: DMeijer on April 28, 2011, 22:30:57
Mooi verhaal en mooie foto's Sieger (heb jou site ook al gezien vanavond).
Nodigt echt uit om ook Ierland eens aan te doen. Het stond al in mijn top 5 van vislanden waar ik nog naar toe wil, is nu gestegen naar de top 3.

Weet jij de prijzen voor vissen op zalm in Ierland?

Hier kun je veel info vinden Dick... Prijzen hangen af van het seizoen, de pool en de plaats waar je vist... Ligt zo tussen de 15 en 125 euro per dag.. en dan moet je nog een 21 dagen vergunning hebben... Voor zalmvissen valt dat eigenlijk mee....

Forelvissen is overal gratis... :D


Sieger

weerwolf

Mooi verhaal, mooie foto's Sieger (heb je echt zoveel gevangen??? normaal zie ik je niet zoveel vangen! ;) )


Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Sieger

Quote from: weerwolf on April 28, 2011, 22:53:53
Mooi verhaal, mooie foto's Sieger (heb je echt zoveel gevangen??? normaal zie ik je niet zoveel vangen! ;) )

;D 't was geen forumdag dus....  :D


Sieger

harlin

De vissen zijn toch mooier en gaver zo te zien. ;D
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Sieger

Ja zeker weten Harry, maar deze zijn dan ook allemaal wild... Ze zetten daar geen forel uit (helemaal geen vis trouwens) Daarom is een betrekkelijk kleine vis ook zo rete sterk... Niet normaal wat zo'n mooie gele jongen kan doen...

In Duitsland waren ze net een week voor de tijd uitgezet en de kwaliteit was behoorlijk beroerd... Veel kapotte zij-vinnen en vlekken... Maar ja, dichterbij is er niet zo heel veel natuurlijk water waar je forel kunt vangen....


Sieger

Bert J.

Heel mooi verslag, Sieger! Mooie belevenis.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Sieger

Dank je Bert was zeker een belevenis... gaat zeker een vervolg krijgen...  :)


Sieger

hendri

super verhaal sieger! en heerlijk om al die foto's eens rustig te bekijken. man wat gaaf, zou er graag eens heen willen. en heb je nog veel met je natte vliegen gevist waar je zo druk mee was?
ook erg mooie vissen ja, die staarten ook! super gewoon.

dryfly

Het was echt een top weekend. Niet alleen het vissen maar ook de omgeving, het gezelschap en de Ieren maakten het tot een top weekend. Wat ik iedereen zou aanraden is inderdaad een gids te nemen. Niet alleen zorgt hij dat je op de goede plekken komt, zelfs waar je normaal niet eens mag komen, maar je leert er ook zo enorm veel van.

Op het meer hebben we alleen met natte vliegen gevist. Vaak een Peter Ross op de punt en een Golden olive Bumble, Olive of black pennel aan de dropper.

Op de rivieren hebben we veel met spiders gevist zoals de Greenwelsch spider aan de punt met een nimph op de dropper om hem op diepte te brengen. Af en toe bij wat stijgers een droog vliegje geprobeert maar de nimph was veel effectiever.

Zeker terug volgend jaar, en misschien wel op de zalm dan
Ne pas pipi contre le vent

harlin

Quote from: Sieger on April 28, 2011, 23:56:16
maar deze zijn dan ook allemaal wild... Ze zetten daar geen forel uit (helemaal geen vis trouwens)
Had het even met een Ierse collega over jou opmerking, maar die vertelde dat er wel vis maar er wordt wel vis uitgezet, nl 1 a 2%.
Maar dat is op plekken waar ontzettend veel snoek rond zwemt.

Hij vist zelf regelmatig bij een riviermonding, met hoog water vangt hij alle soorten vis, met laag water op de zelfde plek forel.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Sieger

Quote from: harlin on April 29, 2011, 23:46:49
Had het even met een Ierse collega over jou opmerking, maar die vertelde dat er wel vis maar er wordt wel vis uitgezet, nl 1 a 2%.
Maar dat is op plekken waar ontzettend veel snoek rond zwemt.

Hij vist zelf regelmatig bij een riviermonding, met hoog water vangt hij alle soorten vis, met laag water op de zelfde plek forel.

Zou kunnen Harry... waar wij waren in elk geval niet... Alles is daar op zalmvissen ingericht ... er wordt daar in dat stuk geen stock uit gezet... niet op rivieren en ook niet op de meren.. (dat heb ik me in elk geval laten vertellen...)


Sieger

Sieger

Quote from: hendri on April 29, 2011, 21:08:20
super verhaal sieger! en heerlijk om al die foto's eens rustig te bekijken. man wat gaaf, zou er graag eens heen willen. en heb je nog veel met je natte vliegen gevist waar je zo druk mee was?
ook erg mooie vissen ja, die staarten ook! super gewoon.

Zeker proberen Hendri... is de moeite waard... Heb wel eigen spiders en nymphen gebruikt en die vingen ook nog...  ;D Natte vliegen hebben we op het meer gebruikt, maar daar alleen de gekochte en door de gids geadviseerde... Peter Ross (had ik wel gemaakt maar een te grote...) en een Golden olive Bumble.... Op beide heb ik gevangen...  :D


Sieger

Marcelk

Ziet er goed uit, had toch al vaker het idee dat er links van
ons nog heel wat mooi water te vinden is  :)
Alleen jammer dat je er niet zo makkelijk komt.

Sieger

Zou een mooie traditie kunnen worden... Als het aan mij ligt gaat het zeker die kant op... ;)


Sieger

hendri

kijk daar komt de gids weer om de hoek, dus ideaal als je de juiste vliegen niet heb, hij weet welke je dan eventueel nog moet binden of aanschaffen. en dat vissen met natte vliegen, hoe vis je die dan vanuit de boot?

A{b}r{a}xa{s}

lol...denk dat nu de kreet 'strip - strip - strip - .... - dibble - dibble - dibble' wel genoemd zal worden :)