Beginnen met vliegvissen

Started by Bram Middendorp, April 12, 2019, 14:30:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Quote from: Bone F on May 24, 2019, 16:27:53
Kadootje van Bram met kaart leuk hè.

Ja, sterk bedacht! ::duim:: ::duim:: ::duim::

Gert

Ik weet niet precies wat voor pluisje je hebt, maar een draadje wol of zo moet ook lukken. En anders een vlieg opofferen die je bij de haakbocht afknipt.

Beertje

Ik denk dat het met de "Davy knot" wel moet lukken. Google maar even.  gewoon de draad even om het stukje wol slaan en de rest als op google. succes!
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

ov

hi Bram, als ik jou was  zou ik gaan kijken naar een vliegvis vereniging in de buurt die je de kneepjes bij kunnen brengen. Werpen, hoe je je lijn in elkaar zet en dergelijke.. Doe dat zelf nu in Den Haag en krijg enorm veel tips en hulp, zelfs al 2 keer gaan vissen met ervaren vliegvissers en zo leer je enorm veel! succes!

Beertje

Je hebt hem toch niet aan de vliegenlijn geknoopt? Gewoon een stuk nylon van 2 mtr (niet te dun)  lang aan de lijn en daar aan het pluisje, gewoon een stukje wol en dit uitkammen. Als je water worpen doet, dan goed in vetten.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Mike

#30
Dat lijkt me wel t beste idee ja.
Maar het is zoals Beertje al aan geeft, in elk geval nooit de bedoeling dat je iets aan je vliegenlijn knoopt.
Wat je ook doet, knoopjes maken in je vliegenlijn is never nooit ergens goed voor.
Aan t einde van je vliegenlijn monteer je met sec lijm een sokje aka krimpkousje en daaraan kan je een stuk nylon of een leader knopen en aan t puntje daarvan knoop je je oefen-pluisje of je vlieg.

https://youtu.be/NjpvhmNVLnI

Aan t einde hiervan die je dus pluisje.
Met oefenen zou ik geen "gekochte" leaders gebruiken zoals ik dat iets meer dan 20 jaar geleden deed want dat wordt een duur grapje.
Gewoon zoals Beertje zegt 2 meter nylon gebruiken. Je moet dan alleen zelf een een lusje maken om je leader of nylon stuk aan je vliegenlijn vast te maken.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Bone F

Ik heb hem/je een viegenlijn met leader gegeven met leader dus ik zie het probleem niet zo. Door het wisselen van vlieg of wolletje wordt de tip inderdaad steeds iets korter en dan knoop je er dus weer een stukje aan als ie te kort wordt. Allemaal eenvoudige dingen waar je later met een glimlach aan terug denkt! 😀

Bone F

Mooi Bram het begin is er en hopenlijk wordt het steeds leuker.

Menno_siemensma

Quote from: Bram Middendorp on June 03, 2019, 20:46:31
Vliegvissen is echt super leuk!!
Ik heb gister nog eens een poging gewaagd en zo 4 mooie ruisvoorns binnen kunnen halen! Dat waren mijn eerste!
Ik weet niet hoe ik een foto aan dit bericht kan toevoegen, dus doe ik het maar even zo:
https://photos.app.goo.gl/cPcRWSsPxtwuj5dr7
Dat was een van de ruisvoorntjes die ik had gevangen. De rest was best wel klein  ;D
Kleine correctie, het is een leuke blankvoorn, geen ruisvoorn, kan je zien aan het eindstandige bekkie vs bovenstandig van een ruiser en de meestal meer blauwachtige glans vs goudachtige kleur op de rug van een ruisvoorn :) Maar vis is vis uiteraard!
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Bone F


wh82

Quote from: Bram Middendorp on June 03, 2019, 20:46:31
Vliegvissen is echt super leuk!!
Ik heb gister nog eens een poging gewaagd en zo 4 mooie ruisvoorns binnen kunnen halen! Dat waren mijn eerste!
Ik weet niet hoe ik een foto aan dit bericht kan toevoegen, dus doe ik het maar even zo:
https://photos.app.goo.gl/cPcRWSsPxtwuj5dr7
Dat was een van de ruisvoorntjes die ik had gevangen. De rest was best wel klein  ;D
Ik had afgelopen zaterdag in drie kwartier ook maar 2 hele kleine voorntjes, heb toch lol gehad. Had ze pas na 40 minuten gevonden en daarna was t gelijk raak en wilde ik eigenlijk doorvissen maar tijd was op. Het stikte van de karpers (maar geen voorns of baarsjes), had een 4tje bij me en geen dikkere tippet dan 5X, daar heb je dan weinig aan.

Menno_siemensma

#36
Quote from: Bone F on June 04, 2019, 09:39:29
Tsjongejonge pfffff
oh ik mag niet eens even een klein puntje aangeven? Je wil dat hij begint met het niet goed herkennen van vis? ik snap jou soms echt niet... Ik leg het netjes uit, geef ook nog aan dat het mooi is dat die al wat gevangen heeft, want daar gaat het uiteraard om. Moeten we hem doodknuffelen met alleen maar lieve positieve berichten? Nee het is ook aan de leden van een forum om iemand netjes op een punt te wijzen wat diegene even niet goed heeft, helemaal als die net begint met in dit geval vliegvissen. Zou mooi zijn als docenten dat ook op scholen deden.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

JB

Quote from: Menno_siemensma on June 04, 2019, 23:34:31
oh ik mag niet eens even een klein puntje aangeven? Je wil dat hij begint met het niet goed herkennen van vis? ik snap jou soms echt niet... Ik leg het netjes uit, geef ook nog aan dat het mooi is dat die al wat gevangen heeft, want daar gaat het uiteraard om. Moeten we hem doodknuffelen met alleen maar lievie positieve berichten? Nee het is ook aan de leden van een forum om iemand netjes op een punt te wijzen wat diegene even niet goed heeft, helemaal als die net begint met in dit geval vliegvissen. Zou mooi zijn als docenten dat ook op scholen deden.

::agree::
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Bone F

#38
Ach er zijn van die dingen waar hij zelf wel achter komt. Zijn het nu zaken die zijn visplezier bederven, ik noem maar bv.  de combinatie hengel/lijn dan lijkt mij advies gewenst.
Btw. van mij mag je alles hoor!😊

Bruce

Quote from: Bram Middendorp on June 03, 2019, 20:46:31
Vliegvissen is echt super leuk!!
Ik heb gister nog eens een poging gewaagd en zo 4 mooie ruisvoorns binnen kunnen halen! Dat waren mijn eerste!

Gaaf! Leuk om te lezen dat je al vangt. Dat geeft moed.

Ik ben ook net begonnen, nu 3 keer er op uit geweest, werpen gaat steeds beter maar nog geen vis kunnen strikken.

Zag ze wel soms boven komen om iets te pakken maar was te koppig en niet over gegaan op een droge vlieg.

Succes verder!


wh82

Toch is dat met de vis mee veranderen iets wat je wel moet doen. Die vis pakt wat hij pakt en jij probeert dat na te bootsen. 't is niet dat je die vis kunt voeden als een gans of een onwillige peuter.

Scaramouche

Quote from: Bram Middendorp on June 14, 2019, 17:05:49
Ik ga morgen waarschijnlijk met een vriend vissen in een rustige sloot met wat stroming.
Wat voor vlieg raden jullie daar aan? Is zo'n groene natte vlieg geschikt, of weten jullie iets beters?

valt vooraf niks zinnigs over te zeggen. maar het schijnt drukkend weer te worden, ik zou in ieder geval een paar sedges meenemen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Menno_siemensma

Quote from: Bram Middendorp on June 14, 2019, 20:19:12
Sedges zijn toch van die mooie pluizige droge vliegen?
Kan ik daar op dezelfde manier mee vissen als natte vliegen of moet het met een andere techniek?
Met natte vliegen heb ik een dobbertje en als ik beet heb trek ik aan de lijn met de hengelpunt naar beneden gericht. Lijkt me dat je bij een droge vlieg dit ook zo moet doen, maar dan zonder dobbertje, of heb ik het mis?
Droge vliegen heb je geen beetverklikker nodig, je ziet namelijk wel als ze je vlieg pakken maar aanslaan doe je alleen als je ook echt de lijn ziet lopen of je zeker weet dat een vis hem in de bek heeft. Vaak sla je namelijk, vooral met voorns, te snel aan en zitten ze alleen een beetje half aan de vlieg te sabbelen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

henkverhaar

Quote from: Bram Middendorp on June 14, 2019, 20:19:12
Sedges zijn toch van die mooie pluizige droge vliegen?
Nee, sedges, of caddisflies, zijn schietmotten (trichoptera), de volwassen, vliegende vorm van de kokerjuffer of stokaas. Het zijn insecten met vleugeltjes die als een tentdak over het achterlijf gevouwen liggen, net als elzenvliegen en veel nachtvlinders. Ze zitten meestal op het water om eieren af te zetten (hoewel er ook soorten zijn die dat onder water doen), en sommige soorten komen ook in het wateroppervlak uit - andere klimmen via waterplanten het water uit. Ze kunnen dus zowel nat als droog gevist worden, en veel sedge-patronen zijn zo drijvend dat je ze droog kunt vissen, aan het eind van een drift onder water kunt trekken en terugvissen, en ze bij de volgende worp weer gewoon droog kunt vissen.
Ik durf wel te beweren dat schietmotten de meest universele groep van 'droge' patronen zijn.

Menno_siemensma

Je kunt daarvoor speciaal vet gebruiken, kost een paar euro maar doe je heel lang mee. Dat smeer je een klein beetje over de hackle etc van de vlieg. Let wel, CDC (eendekont) veren kun je beter niet daarmee insmeren! Wat ik meestal doe is als die ook na een paar goede felle valse worpen in de lucht niet meer drijft, een andere eraan doen en de zinkende laten drogen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Bone F

Wat je ook kunt proberen is om een "verdronken"  vlieg langzaam met rustige halen binnen te strippen dan wil de vis hem ook nog wel eens pakken met name met een Red Rag wil dit wel eens lukken. Zoek naar ff op hoe die eruit ziet hij zit vast wel in je huidige voorraadje.

emgz84

Quote from: Bram Middendorp on June 15, 2019, 20:29:35
Okee! Bedankt voor de uitleg!
Het vissen was heel leuk en ik heb het zowel met natte en droge vliegen geprobeerd.
Wat ik alleen wel heb, is dat de droge vliegen na een paar keer werpen toch gaan zinken.
Ze drijven dan niet meer op het water maar zinken dan gewoon diep weg.
Heeft iemand daar een oplossing voor?

Zo'n Amadou pad werkt ook goed, trekt het vocht snel uit je vlieg. Maar met CDC zit je inderdaad snel aan een wissel.

wh82

hangt er vanaf hoever hij gerafeld is. Wellicht kun je er gewoon een tippetring aan knopen, heb je dat risico minder. Wel een gladde (niet scherpe) tippetring gebruiken, er is nogal wat troep wat dat betreft.
Anders kun je ook een lusje maken maar ik ben bang dat die wel snel dik wordt bij een gevlochten leader.

Menno_siemensma

Maak anders een foto en voeg die hier even toe. Zo kunnen we niet zo veel zeggen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Bone F

Die leader (eigen fabrikant) bestaat uit twee taps toelopende en in elkaar gedraaide(getwijnde) strengen van 10/00 nylon. Elke streng heeft aan het uiteinde 3 lusjes die bij elkaar gehouden worden met contactlijm. Als ie maar een klein stukje korter geworden is zou ik er voor tijdelijk een 1/2 meter 20/00e aanknopen met een water-of surgeons knoop en daaraan een tip van dikte naar keuze. Ik ben nu aan de Kyll maar als ik terug ben stuur ik je er wel een paar, ze zijn nogal prijzig als je ze moet kopen. Tenzij je over wilt gaan op kant en klare, getrokken taps toelopende leaders want die kosten bijna niets bv. bij A&M. Zie maar ik hoor het wel.