Welke vlieg/insect in welke periode?

Started by Martijn, May 21, 2018, 14:38:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Martijn

Een beginnersvraag? Maar welke vlieg kies je in welke periode?

Met wat googlen en om je heen kijken kom je al een eind.
Voor de Ardennen heb ik al een mooi overzicht gevonden van welk insect, in welk stadium in welke periode actief/aanwezig is. Voor de Ardennen zijn ook enkele boeken geschreven waar het nodige in geschreven staat.
Op dit forum kwam ik al leuke sites tegen zoals deze: http://www.catskillanglingcollection.org/hatchchart_nymphs.html#
Maar hier staan allerlei insecten, maar ik weet niet/kan niet achterhalen welke insecten daar actief zijn in welke periode.

Als ik vaker naar een bepaald gebied ga koop ik bij lokale winkels meestal wat vliegen die ik dan voor een volgende keer op mijn gemak kan gebruiken.

Ik ga binnenkort naar Zuid Duitsland (Zwarte Woud) en ik wil wat vliegen gaan binden en ben nu op zoek naar een manier om erachter te komen welke insecten, in welke periode actief zijn (en dan vervolgens nog in welke grootte, kleur, e.d.)

Hoe pakken jullie dat normaal gesproken aan? Voor Nederland en/of voor vakantiebestemmingen?

Alvast bedankt!

Gert

Ik nam altijd die vliegen mee waar de anderen de vorige keer goed mee vingen. ;)
En die keer daarop dus weer.... Kortom: ik liep meestal achter de feiten aan.

Nu weet ik het wel een beetje, omdat ik vaak naar dezelfde plekken ga, in dezelfde tijd van het jaar.

Maar als je niet zo veel verschillende vliegen op voorraad hebt is het best lastig. Als je doooozen vol hebt kun je het ter plekke bekijken natuurlijk, wat er vliegt en onder water zit of zwemt.

Dit boekje is in ieder geval erg handig, en heeft me aardig op weg geholpen:
https://www.amazon.co.uk/Fishermans-Catch-Dorling-Kindersley-Pocket/dp/075130249X

Maar er zullen ongetwijfeld meer van dergelijke boekjes, en tegenwoordig ook websites zijn.

pierre

'Wondervliegen' van Leon Janssen is zeker een aanrader.
Je hebt uitgave 1 en (herziene) uitgave 2, waarvan de laatste iets prettiger leest en nog wat aanvullingen heeft. Maar als je uitgave 1 te pakken krijgt kom je ook een heel eind. Bij martensvliegvisprodukten.nl zag ik ze nog te koop.
Verder is het allemaal niet zo moeilijk, meeste vliegen die het in de Ardennen goed doen zullen (in dezelfde periode) ook vangen in het Zwarte Woud. Als het heel lastig vangen is kun je (meestal) beter een paar haakmaatjes kleiner gaan vissen dan een andere tint aanknuppen. Of droge vlieg vervangen door emerger, natte vlieg of zelfs nymf.
Dat gezegd hebbende ..... ik sjouw ook aardig wat vliegen mee op vakantie  ;).
Succes!

henkverhaar

Vakantie: bindspullen mee... Verder is mijn ervaring, hoe langer je vist, hoe minder patronen je gebruikt. Ik heb een paar standaardpatronen die ik overal en altijd gebruik. Bijzondere vliegen alleen als de omstandigheden dat kennelijk vereisen...

jo flyfishing

hehe, ik vis (nog maar) 5 jaar, en dit herken ik reeds.

Quote from: henkverhaar on May 22, 2018, 11:03:50
Vakantie: bindspullen mee... Verder is mijn ervaring, hoe langer je vist, hoe minder patronen je gebruikt.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

jo flyfishing

nog zo'n schema trouwens
Misschien moet je ingelogd zijn op google om dit te zien...

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Martijn

Ah, geruststellend - (bijna)iedereen worstelt dus met hetzelfde probleem :-)
Bedankt voor de reacties!

jan114

Hallo Martijn ik ben een nimf visser en vis eigenlijk maar met 3 patronen het hele jaar door. Zowel in Nederland als in Duitsland en Belgiƫ. Mijn nimfen zijn de rits,d en de hazenoor en de sawjer nimf.
Dit wel in verschillende haakmaten ik hen ze van haak 18 tot 8.

HenkM

Tja, hoe langer je vist des te simpeler wordt de inhoud van je vliegendoos. Althans zo gaat het vaak. Ik ken echter ook vliegvissers die al decennia lang vissen en nog altijd de rivier instappen met minstens 4 vliegendozen en 1000 vliegen in het vest....

Ik kan je aanraden om Wondervliegen te lezen van Leon Janssen. Dan weet je eigenlijk alles wat je moet weten

Marco B

Quote from: henkverhaar on May 22, 2018, 11:03:50
Vakantie: bindspullen mee... Verder is mijn ervaring, hoe langer je vist, hoe minder patronen je gebruikt. Ik heb een paar standaardpatronen die ik overal en altijd gebruik. Bijzondere vliegen alleen als de omstandigheden dat kennelijk vereisen...

Na zo'n jaar of 40 eigenlijk dezelfde ervaring. Gebruik ook maar een paar patroontjes. Als het niet werkt dan verander ik eerst het formaat van de vlieg, dan de kleur en meer is zelden nodig.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

HappyFisherman

Jij hebt gewoon de schurft aan binden Marco, heeft niets met aanpassen aan de situatie te maken  ::jumpers::
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Bone F

Quote from: jan114 on May 22, 2018, 18:53:12
Hallo Martijn ik ben een nimf visser en vis eigenlijk maar met 3 patronen het hele jaar door. Zowel in Nederland als in Duitsland en Belgiƫ. Mijn nimfen zijn de rits,d en de hazenoor en de sawjer nimf.
Dit wel in verschillende haakmaten ik hen ze van haak 18 tot 8.
Saai! ;D

goswit

[attachment id=3 msg=175103][attachment id=1 msg=175103][attachment id=2 msg=175103]
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Beertje

Hallo Martijn. Je moet die tabellen ook niet al te serieus nemen. Ja, als er op het moment dat jij aan het water staat en er is een hatch gaande van een bepaald insect, dan moet je die gebruiken. maar voor de rest...Mijn faforiete vlieg is op dit moment een zwart reehaar miertje, daar vang ik het beste de voorns mee. Maar volgens de tabel is dit een vlieg voor augustus.Zo zie je maar.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Martijn

Bedankt voor de info in ieder geval!

JEVDE

De beste tip die ik kan geven is de volgende:

Slovenie, Noorwegen, Zweden, Polen, Nederland, Luxemburg, waar ik ook vis, ik vang het beste met de vliegen waar ik vertrouwen in heb. Dus vliegen die -ik- goed kan zien en waarvan -ik- vind dat ze goed blijven drijven, etc. Wanneer je geen vertrouwen hebt in (weer een nieuwe) vlieg, vis je gewoon slechter. Vis je met je favoriete vlieg(en) dan vis je beter. Het draait veel meer om vertrouwen en presentatie dan om exacte keuze voor de juiste vlieg op het juiste moment op de juiste locatie.

Dat gezegd hebbende; natuurlijk maak ik het ook wel eens mee dat ze risen en dat ik maar geen aanbeet krijg. Kijk dan gewoon wat er aan insecten op het water is en probeer misschien eens een dunnere leader/tippet.

Ik vang bijv forel en vlagzalm en voorn en winde in verschillende landen in verschillende jaargetijden met meestal deze droge vliegen;

march brown, superpuppan, klinkhamer, goddard sedge.




Martijn

Ik heb me rot gebonden om de nodige waarheidsgetrouwe vliegen mee te nemen (waaronder bovenstaande), natuurlijk in verschillende haakmaten en kleuren. Voor zover mogelijk na geprobeerd te gaan in welke afmetingen de betreffende vliegen daar voorkomen (ik kwam uit op ca. haak 12 - 16), gezien de periode veel droge vliegen.

Droog geen aanbeet, op nimfen bijna geen resultaat.... Tijdens een gesprek met een locale visser liet ik mijn vliegendoos laten zien en hij viste er totaal andere vliegen uit die ik toevallig erin had zitten, groter dan alle andere vliegen die ik bij mij had: grove fluoriserend roze nimfen... haak 8....
En ja hoor, die ving.

Tja, soms probeer je het te perfect te doen :p