Afbinden nylon sierraden elastiek

Started by Beertje, January 22, 2015, 12:15:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Afgezien dat dit een heel leuke vlieg is, viel mij de manier van het inbinden van het elastiek op. Als je het afknipt, dan hou je altijd een klein stukje over dat uitsteekt en lastig is wegtebinden. De binder op het filmpje verwarmd het elastiek even met een vuuraansteker, het materiaal wordt nu zacht en kan gemakkelijk weggebonden worden.

https://www.youtube.com/watch?v=BiI-8pD9jpY
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Team

NUNC  AUT  NUNQUAM

Beertje

Of is het body glass? of is body glass het zelfde als sierraden elastiek? Het lijk erg veel op elkaar dan. wie weet het antwoord? ::hulp::
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Team

Als je goed luistert naar het filmpje dan hoor je dat hij zegt dat je het bij iedere sierraden winkel kunt kopen
NUNC  AUT  NUNQUAM

Beertje

Aha, Ik had het niet gehoord, maar was er zelf al vanuit gegaan dat het sierraden elastiek was.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Scaramouche

mooie techniek, ik zit ook altijd met die 'stompjes'. Maar eens proberen (ik hoop dat ik de draad niet kapot brand  :P )
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

jelle

Quote from: Scaramouche on January 22, 2015, 20:46:02
mooie techniek, ik zit ook altijd met die 'stompjes'. Maar eens proberen (ik hoop dat ik de draad niet kapot brand  :P )
dat dacht ik ook de drad is ook zo dorgebrand ;)
Maar het sieraden elastiek word wel zachter bij verwarming
Al geld dat niet voor alle elastieken
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Gert

Ik heb zojuist deze maar besteld:

https://www.kralenvaria.nl/detail/262219/elastisch-nylondraad-0-8-mm-dik-multicolor.htm

10 kleuren, in totaal 100 meter voor 6 Euri. (Alleen de verzendkosten nog even afwachten).
Nou maar hopen dat dit een beetje goeie elastiek is om nimfen te binden.

jelle

Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

maurice

Das het zelfde als die van de Xenos Gert.
Brand wel door, maar op een andere manier goed te doen.

Je kent het al wel, pootjes van de hoppers.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Gert

O ja, die van de Xenos, die gaat altijd splijten als je er pootjes van maakt. Maar daar heb je bij een lijfje geen last van natuurlijk.
En anders kun je er altijd nog sieraden mee maken ;D

Verzendkosten waren overigens 2,07.

Scaramouche

Even geprobeerd met 'echte' bodyglass. Het truukje werkt inderdaad erg goed, taper wordt een stuk mooier zo.


Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Beertje

#12
Gert@ dat van de xenos is vierkant en niet zoal in het filmpje rond en het is dunner. Dus minder mooi. Ik gebruik het als onder body bij een organza lint palmering.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

obi-130

Quote from: Gert on January 22, 2015, 21:42:30
Ik heb zojuist deze maar besteld:

https://www.kralenvaria.nl/detail/262219/elastisch-nylondraad-0-8-mm-dik-multicolor.htm

10 kleuren, in totaal 100 meter voor 6 Euri. (Alleen de verzendkosten nog even afwachten).
Nou maar hopen dat dit een beetje goeie elastiek is om nimfen te binden.
gert ik denk dat je nu sieraden flos hebt bestelt dit is plat en niet rond

Bone F

Bedankt voor het delen van de bindinstructie. Mooi gebonden, duidelijk een pro aan het werk! Ik denk dat ik er toch maar een beetje lood bij doe want hij moet wel naar de bodem.
grtn Frans

Gert

Quote from: obi-130 on January 23, 2015, 00:10:13
gert ik denk dat je nu sieraden flos hebt bestelt dit is plat en niet rond

Ja, ik ga er ook van uit dat het plat is - als het maar niet vierkant is zoals die loom elastiekjes . Wie weet is er wel wat leuks mee te binden, en anders gaat het naar een paar kinderen toe die er andere mooie dingen mee kunnen doen.

Gert

En ik kwam er laatst ook achter dat je voor rubber legs ook heel goed zo'n bagagebinder uit elkaar kunt pluizen.



Zitten "honderden" elastiekjes in, en je hebt ze in het wit en in het zwart.

(Als je er een zoekt: zit op Sjoerd z'n bellyboat - die zet er z'n dieptemeter of fishfinder mee vast  ;)).


Inderk

Als ik elastiek afbind, dan trek ik het onder spanning voordat ik afknip.
dan heb je ook geen "restmateriaal" des al niet te min een goede tip
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


p.forel

Kop van deze topic  is verkeerd moet inbinden zijn en niet afbinden !!!!.

jelle

Quote from: Gert on January 23, 2015, 11:20:27
Ja, ik ga er ook van uit dat het plat is - als het maar niet vierkant is zoals die loom elastiekjes . Wie weet is er wel wat leuks mee te binden, en anders gaat het naar een paar kinderen toe die er andere mooie dingen mee kunnen doen.
ik heb het zelfde setje
Der zitten ook goeie bij bv de goudkleurige
Alleen vind ik het te dik
Heb de dunne nog niet gevonden

Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

wouter veuger

Quote from: p.forel on January 24, 2015, 09:57:15
Kop van deze topic  is verkeerd moet inbinden zijn en niet afbinden !!!!.


Het moet DIT  topic zijn,en niet DEZE topic!!!!

p.forel

#21
Nou en niet iedereen kan typen zoals jij wouter  NL typen is niet het doel van dit forum wel het GOED leren vliegvissen / binden

Maar sommige  begrijpen het verkeerd aan hun antwoord te zien.

Gert

Volgens mij is de titel niet echt fout - lekker belangrijk overigens.
Ten eerste geeft Beertje in zijn inleidende tekst aan dat het hem wel degelijk om het afbinden gaat. Maar ook bij het inbinden krijgen we dus al een goeie tip te zien in het filmpje.

Vervolgens gaat het (zoals zo vaak) niet meer alleen over het in- en afbinden, maar meer over elastiek op zich.
Dus wat dat betreft had de titel ook kunnen zijn: binden met elastiek.


wouter veuger

#23
Quote from: p.forel on January 24, 2015, 11:20:33
Nou en niet iedereen kan typen zoals jij wouter  NL typen is niet het doel van dit forum wel het GOED leren vliegvissen / binden

Maar sommige  begrijpen het verkeerd aan hun antwoord te zien.


Dat weet ik P.Forel,al leest het wel een stuk prettiger als je wat leestekens plaatst trouwens.

het ging me er meer om dat je zelf struikelt over een kleine nuance,en dat graag even wil corrigeren,daarom dacht ik laat ik jouw antwoord dan ook meteen even corrigeren.

Als we toch Pietje precies gaan uithangen ;)

Ik denk dat iedereen wel begreep wat beertje bedoelde met de titel van dit topic,en al helemaal als je het filmpje hebt bekeken.


p.forel

#24
Lijkt mij niet Wouter.

Als ik elastiek afbind, dan trek ik het onder spanning voordat ik afknip ?????????????


Of is afbinden zelfde als inbinden  in het noorden van het land .

Ik struikel niet over het afbinden.  Ik hoef ook filmpje niet te kijken.   Doe het al 20 jaar zo .

Is meer voor mensen die antwoorden zonder naar filmpje te kijken .!!!