Maar wat moet ik nu kopen dan???

Started by A.de Vries sr, November 27, 2012, 23:11:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A.de Vries sr

Een paar dagen op dit forum rondgezworven en geprobeerd wijsheid op te doen. Nou dat valt niet mee
Ben beginnend vliegvisser of eigenlijk ben ik nog niet eens begonnen.....
De eerste stap is het materiaal. Voor de vliegviscursus waarvoor ik me heb aangemeld is wel een eenvoudige hengel met reel voorhanden,
echter een van de dingen die ik zou willen, is snoekvissen met de vliegenhengel op het water bij mij in de buurt.
Ik heb geprobeerd vanuit de discussies binnen dit forum een goede en betaalbare set samen te stellen.
Bij het lezen en zoeken naar goede topics werd de verwarring echter alleen maar groter en zie ik inmiddels door de bomen het bos niet meer.
dat is niet erg, het lezen van veel wat hier geschreven is is momenteel al leuk genoeg.........
Om toch een stap verder te komen wil ik het omdraaien en de volgende vraag aan jullie voorleggen:
Stel ik heb een budget van ongeveer €250,-- a €300,--. tot mn beschikking.
Daarvoor moet ik me kompleet inrichten. (hengel, reel, lijn, etc. etc)
Wat zou je dan in ieder geval aanschaffen?
uitgaande van het gegeven dat ik met dat materiaal op snoek kan gaan vissen in de omgeving waar ik woon
Ik zie jullie berichten met belangstelling tegemoet

Hilco

geen grote kwalitiet maar wel betaalbaar :

actie bij vis deal  een complete #6 /#7 set voor 50 euro ..............  kan je lekker risico vrij oefenen

geloof iets van shakespear.........

Sieger

Eerst ff niets kopen zou ik zeggen. Ga eerst je cursus doen en kijk hoe je werpt en hoe een hengel eigenlijk voelt. Als je de gelegenheid krijgt, probeer dan ook wat hengels van andere deelnemers en de cursusleiding. En ik zou eens naar Baggelhuizen gaan en daar proberen wat mensen te spreken en vragen of je hun hengel eens vast mag houden.

Gevoel bij een hengel die lekker bij jou past is heel persoonlijk en dat kan alleen jij voor jezelf uitmaken. Als je een beetje het type hengel hebt uitgefiegelierd... (snel, hard, medium-fast, zacht etc.....) Stel een een betaalbare set samen die gericht is op het type vissen dat je voor ogen hebt... In jou geval snoek dus...

Dusssss: Laat je niet verleiden te snel iets te kopen.. scheelt een hoop geld en hengels die je weer in wilt ruilen.... ;)


Sieger

Gert

Ja, ben het met Sieger eens.
Maar je moet je wel realiseren dat een hengel die uitermate geschikt is voor snoek, ook nog wel inzetbaar is voor karper en grote forellen, maar eigenlijk weinig fun biedt voor het "dagelijkse" werk op voorn, baars, forel van meer gangbare afmetingen etc., in combinatie met een droge vlieg of nimfje die je subtiel wilt vissen en ook nog wat gevoel geeft als je er een vis aan hebt.
Als je nu al (bijna zeker) weet dat het niet alleen bij snoek zal blijven, zou mijn advies zijn om wat lichter te beginnen (een #4 lijkt mij mooi) en die #7 of 8 komt dan later wel. Want dat is toch wel iets heel anders, in combinatie met grote streamers.

Wil je eigenlijk vooral snoek, dan kun je wel gewoon "zwaar" beginnen natuurlijk.

Groet,
Gert

gerrit

sluit mij bij Sieger aan

Laat je niet verleiden te snel iets te kopen.. scheelt een hoop geld en hengels die je weer in moet ruilen....
want stel dat het vliegvissen je niet licht heb je straks een hengel waar je niks mee doet
ben zelf niet de beste vliegvisser maar krijg mijn vlieg lijn toch op de plaats waar ik hem wil hebben
zach dat je in roden woond ik woon in groningen heb zelf wel twee a drie hengels die je wel mag testen
maar ga wel de cursus doen want daar leer je de beginselen pas goed en heb je jaaren plezier van
mocht je de hengels wilen testen aan de water kant natuurlijk is altijt leuker dan op het drooge
stuur mij dan maar een pb maken we een afspraak
grrrrrrrrr gerrit

harlin

Quote from: A.de Vries sr on November 27, 2012, 23:11:53

Bij het lezen en zoeken naar goede topics werd de verwarring echter alleen maar groter en zie ik inmiddels door de bomen het bos niet meer.


Daar ben je niet de eerste mee,
vast ook niet de laatste.

Zoek gewoon iemand die een regiment aan hengels hebt en ga wat testen op wat bij je gevoel past.

Het is niet over te brengen zonder dat je weet wat de verschillen zijn van de verschillende hengels.
Echt eerst zelf in de handen (zie Sieger) houden en proberen voor je wat koopt.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Cornico

Naast de hele verstandige en goede raadgevingen van Sieger, Gert en gerrit zou ik nog iets willen toevoegen.
Realiseer je dat het werpen met streamers op snoek voor een beginner moeilijk is.
Ik ken ook geen goede instructie die begint met relatief zware hengels en dito lijnen die nodig zijn voor het streamervissen.
Geef jezelf de tijd en begin het werpen  met een 4tje of 5je een beetje onder de knie te krijgen.
Nadat je niet meer bij elke handeling hoeft na te denken zou je volgend jaar kunnen starten met kleine streamertjes aan zo'n hengel.
Gaat dat goed dan ben je rijp voor het grovere werk.
Ben je jong dat gaat zoiets sneller dan wanneer je leeftijd al wat "gevorderd" is.

maurice

veel meer kan ik hier niet aan toevoegen.
maar kan me wel voorstellen dat je graag wilt vissen en het onder de knie wilt hebben.
snoeken is dat nu in deze tijd het eerste waar je aan denkt vooral met de plaatjes die hier regelmatig terug komen.

de keuze is aan jou,
hoop dat je de goede neemt en niet door het "mislukken" er een slecht gevoel aaan over gaat houden.

mooie hengel,

Aantal hengels moet minder worden...

dan de loop evotec #6 9ft
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Hilco

snoeken in een slootje van 3 meter breed  :o .  50 euro meer dan zat .

wil je dan het betere werk gaan doen , zoals verder werpen of delicater aanbieden dan kan je wat duurders aanschaffen en cursussen gaan volgen .



maurice

Quote from: Hilco on November 28, 2012, 09:27:21
snoeken in een slootje van 3 meter breed  :o .  50 euro meer dan zat .

wil je dan het betere werk gaan doen , zoals verder werpen of delicater aanbieden dan kan je wat duurders aanschaffen en cursussen gaan volgen .

sorry maar slaat nergens op.
moet hij straks net als jij alles in de plomp gooien??

laat hem eerst rustig de cursus doen, laat hem eerst even uitzoeken welke hengel er bij hem past.
van z`n setje ga je spijt krijgen, vooral als je je zelf alles moet aanleren.
je kunt het beter goed leren dan fouten te moeten herstellen in je werpen tijdens de cursus.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

rena

#10
Helemaal eens maurice,

Ik heb het fout geleerd en heb hard moeten werken om de werpfouten er uit te krijgen.
Het is niet zo dat ik mijn visje niet ving maar voelde dat ik niet effectief viste en moest dit compenseren.
Nu het werpen goed gaat, kan ik mij concentreren op techniek, het vissen wordt dan ook veel leuker.
Een ander voordeel is dat je met minder moeite verder en preciezer werp en minder moe wordt.

Als het werpen goed gaat is vliegvissen vele malen leuker en ik vond het al leuk toen mijn werpen belabberd was....!

Raymond

Allemaal heel herkenbaar. Ik zal mijn advies eens op een rijtje zetten:
1) nu even niks kopen;
2) cursus volgen en eerst de komende weken de tijd nemen om een beetje te leren gooien (misschien kan je een setje lenen hiervoor of heel goedkoop overnemen van iemand);
3) je tevens lekker in het vliegvissen verdiepen en gewoon alles lezen wat er te vinden is op het internet (en op dit forum vragen blijven stellen);
4) overwegen wat je nu echt wilt gaan doen, b.v. zwaar streameren op snoek of lekker klooien op voorn met droge vliegjes en nimfjes in de polder..., en misschien af en toe eens op forel?;
5) vervolgens een niet al te dure set aanschaffen voor datgene wat je wilt gaan doen, vrijwel iedere beginner verkoopt zijn eerste set na een of twee jaar.

Met grote streamers werpen heeft weinig met mooi werpen te maken. Dat is gewoon smijt- en bonkwerk wat niet wil zeggen dat je hier geen werptechniek voor nodig hebt. Ga je in de zomer met droge vliegjes vissen, heb je toch wel een redelijke werptechniek nodig. Het belangrijkste is dat je de lijn een redelijke afstand van 10 tot 15 meter geworpen krijgt zonder tailing loops die windknopen tot gevolg hebben.
::wtf::

Team

Ik zou zeggen, waar zijn al die topvissers in het noorden van het land om deze man op weg te helpen, meerdere van jullie hebben 10 ,20 hengels leen hem er een, en ga snoeken met die man ,maak het niet allemaal moeilijker dan het is, hij gaat al een kursus volgen dus dat komt wel goed, maar hij wil vissen...net als ons 1, 2keer in de week en sommige van ons iedere dag.
En als hij een snoekhengel koopt waar die ook mee op de ronde bleek of bij hem in Baggelhuisen uit de voeten kan, dus een 7/8 je hoeft dat niet al het geld te kosten. Ik heb gevist met hengels van 25 gulden en met hengels van 800 euro maar daar zit het geluk niet in, laat hem hengels kopen, laat hem hengels verkopen, dat hebben we allemaal gedaan ook dat is heerlijk.
Als je 3/4 basis hengels hebt kun je in nederland en duitsland alle kanten op, heb je er 10  is dat heeeerlijk, maar wel 6 teveel
Maar ook dat is vaak een vliegvisziekte  verzamelen, het hoort er wel bij,
NUNC  AUT  NUNQUAM

Useless

 ::duim:: Ton,

Ik kan me best voorstellen dat het misschien eenvoudiger is wanneer je start met een cursusje, maar laten we nu niet net gaan doen alsof vliegvissen een enorme heksentoer is. Of denken we hier dat al die mensen die al tientallen jaren met de vlieg vissen allemaal eerst een cursus hebben gevolgd? Welnee, die zijn ooit gewoon begonnen want al die gecertificeerde instructeurs of hoe die mensen zich allemaal noemen, bestonden toen nog niet. En soms met hulp van anderen of 1 uurtje instructie van de winkelier waar ze hun hengeltje kochten; uiteindelijk zijn die er ook allemaal gekomen. En wanneer je zo goed kunt werpen dat je eindelijk weet welke hengel voor jou geschikt is ben je, ik weet niet hoeveel tijd verder. Mij persoonlijk maakt het geen bal uit wat voor hengel ik in m'n handen gedrukt krijg; uiteindelijk krijg ik die vlieg toch wel waar ik 'm hebben wil. Misschien wel het voordeel wanneer je niet zon 'begenadigd caster bent.
Laten we wel zijn, wanneer je de 1e negen meter lijn recht op het water kunt krijgen kan je al vissen.
Helemaal eens dat een cursus handig is, maar zeker geen noodzaak.

Team

Alle indo,s kunnen vissen en gitaar spelen, ook daar heb ik er teveel van, je kunt er maar op een tegelijk spelen,
In mijn geval met 12 snaren, en ons druk maken doen we niet, mijn opa zei vroeger altijd

Ik heb liever dat ze zeggen daar loopt die slome........ als daar ligt die vlugge.
NUNC  AUT  NUNQUAM

Useless

 ::bravoo:: same here! Misschien maar eens samen eerst muziek maken en daarna vissen  :)

HappyFisherman

"The sound off silence" was je favo nummer toch Marco?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Useless

Soms kan stilte heel mooi zijn. Spreken is zilver en... juist! En pas maar op Bram, Silence of the lambs is mijn favoriete film  ;)

Team

In mijn tijd was alles de Shadows.
NUNC  AUT  NUNQUAM

Team

Ik ben bang dat A. de Vries sr. de beginner van dit topic nu een gitaar gaat kopen, inplaats van een hengel
NUNC  AUT  NUNQUAM

JurjenF

Tja, als beginner ben ik het inderdaad wel eens met de meeste schrijvers. Ik heb van de zomer na ...tig jaar het vliegvissen weer opgepakt met een #5/6. Ik heb nu zeer kort een #7 voor de snoek en na een middag ermee geoefend te hebben moet ik zeggen dat dat compleet anders werpt dan die #5/6. Ik heb geen vliegles (nou ja, bij een vliegvisschool hè) gehad maar ik denk niet dat je daar leert met een #7/8 te werpen.
Aan de andere kant is het wel zo dat een 'eigen' hengel gewoon een lekker gevoel geeft. Ik heb nu 2 Shakespears (1 'made by') en ik moet zeggen : veel hengel voor weinig. Vooral de nieuwe Sigma serie : 4 dlg en in een mooie sterke koker tussen de 50 en 60 euries. Een aantal lijnen van sponsor A&M voor 10 euries p/st, een reeltje voor ongeveer €30 en wat klein materiaal en je bent voor nog geen €100 onder de pannen zonder dat je die hengels na een tijdje weg hoeft te gooien.
Maar ja, wie ben ik..........
Fishing is cheaper than therapy

Gerrit72

#21
Zag net op dit forum op marktplaats staan; Ik heb vliegvisspullen gekocht, daarbij zat een dragonfly 395 #6-7. Op deze reel zit ook vliegenlijn. Ik heb er zelf nooit mee gevist.
Ik wil er graag €15,00 voor hebben.


Zelf ben ik begin dit jaar begonnen met 1 uur werpinstructie van Mark (is veel op Baggelhuizen).
Daarna ben ik begonnen met goedkope hengeltjes en reeltjes kopen, waar ik me stuk voor stuk zeer goed mee vermaakt heb. In de zomer hebben Inderk en J Bruins ook ongeveer een uur geprobeerd mij wat bij te brengen (de instructie was super mannen!). Verder ben ik door schade en schande (zelf klooien met mn goedkope setjes) 'wijs' geworden. Hiermee bedoel ik dat ik mn vlieg/streamer aardig krijg waar ik hem wil hebben en vis vang. Werptechnisch kan ik nog een boel leren (maar ik heb geen haast / vermaak me nog prima zoals het nu gaat).

Voor de duidelijkheid mijn overwegingen ook op een rij:
- Wachten op de cursus is de veiligste optie. Ik zou het echter niet doen, maar lekker nu zelf beginnen.
- Het aanbod van Snoektour kampioen Gerrit is een mooie start. Ik zou met hem afspreken en oefenen met werpen / aanvoelen van verschillende #. Voor beginnen en snoeken is 6/7# goed te doen (maar voel / oordeel vooral zelf).
- Mocht zo'n hengel goed aanvoelen, dan kun je evt een (goedkope) hengel (van 9 foot) aanschaffen. Voor tussen de 40 en 60 euro staan nieuwe hengels als aanrader op dit forum. Bv zo'n reel en lijn zoals bovengenoemd erop en klaar voor de 1e oefeningen.
- Duur materiaal zou ik pas kopen na de nodige ervaring. Het is in het begin moeilijk in te schatten welke visserij (#, hengel aktie en foot) jou het meest bevalt.
- Zelf woon ik in Assen, wil je altijd helpen/adviseren (maar ben ook beginner en nog niet door de wol geverfd). Opstart en beginner ervaring heb ik echter wel, altijd tot hulp bereid. SUCCES ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

A.de Vries sr

Dank voor alle goede raad. Begrijp dat veel van jullie in ieder geval de cursus een goede optie vinden. Heb een 8' hengel #5/6 (vorige week was dat nog wartaal voor mij, dus ik leer al?) gekregen met daarbij een merkloos reeltje waarop nog een lijn zit. Hele spul is zeker 25 jaar oud. Wil voor de cursus in ieder geval de lijn vervangen maar denk dat ik hiermee wel de eerste beginselen kan leren. Wat ik in dit forum lees is dat genoemde set niet ideaal voor het snoekvissen is, vandaar mijn vraag.
En ja, de gitaar heb ik al, was reden om twintig jaar geleden met vissen te stoppen.

Overigens begrijp ik dat de cursus in Assen veel meer is dan leren werpen. Ik zie er erg naar uit en heb er veel zin in

Gerrit72


De cursus bestaat inderdaad uit werkelijk alles wat met vliegvissen te maken heeft (werpen is slechts een onderdeel).
Mocht je afspreken met Gerrit oet Gron, dan zou die jouw set kunnen bekijken.
Gezien de leeftijd van de lijn, zal die waarschijnlijk vervangen moeten worden (10 euro bij A&M).
Als je een meter nylon (20 tot 30/100) aan de lijn knoopt en een staallijntje zou je prima met een kleine streamer
op baars of kleine snoek kunnen vissen (zijn vast wel geschikte watertjes in jouw buurt). Succes ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Inderk

We kunnen ook wel een keer afspreken op Baggelhuizen.
Dan kan je eens verschillende hengels proberen en voelen wat de verschillende opbouwen van vliegenlijnen werptechnisch beïnvloeden.
Tevens kan ik heel veel van je vragen beantwoorden denk ik......

Mail maar even een keer en maken we dan een afspraak.
Koop nu niet direct alles bij elkaar dat los en vast staat op het gebied van vliegvissen.

Binnen de club hebben we vises die gebruikt worden bij de cursus.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit