Klinkhammer

Started by Ron, January 19, 2016, 19:43:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ron

Lt brown klinkhammer #14


Beest

mooie klinkhammer Ron  ::goodjob::

Arie de Vries

Ziet er weer mooi uit Ron
Groet, Arie

Rena

Hei Ron,
Ik heb het vermoeden dat de vlieg niet als emerger in het water hangt maar op het water.
Een emerger hangt met het achterlijf in het water en het lijfje, dit imiteerd dan een nymph die uit zijn nymphenhuid kruipt.
Dit is de reden waarom de dubbing van het lijfje glad (meestal met een vlammetje) en niet ingevet word.
Dat is het geheim van de klinkhamer.

... nette vlieg Ron  ;)

Gerrit59

Mooie vlieg Ron!
Prachtige kleurcontrasten van de gebruikte materialen.

Gerrit

Wilco

Ron,

Ik zal niet snel reageren op een van jouw vliegen maar deze vraag er om.
In mijn beleving, en gelukkig vliegvis ik nog niet zo lang, is de vlieg die je probeert na te bootsen een soort emerger en volgens mij hebben die en glad en strak lijf en daar passen geen friemels aan.
Volgens mij moet het achterlijf strak zijn en de thorax mag wat friemels zien die de pootjes voor stellen.
Ik hoor het wel als je mijn mening deelt ....of niet natuurlijk :)

Rena

Quote from: Wilco on January 19, 2016, 21:53:05
Ron,

Ik zal niet snel reageren op een van jouw vliegen maar deze vraag er om.
In mijn beleving, en gelukkig vliegvis ik nog niet zo lang, is de vlieg die je probeert na te bootsen een soort emerger en volgens mij hebben die en glad en strak lijf en daar passen geen friemels aan.
Volgens mij moet het achterlijf strak zijn en de thorax mag wat friemels zien die de pootjes voor stellen.
Ik hoor het wel als je mijn mening deelt ....of niet natuurlijk :)

::agree::

Ron

Quote from: Wilco on January 19, 2016, 21:53:05
Ron,

Ik zal niet snel reageren op een van jouw vliegen maar deze vraag er om.
In mijn beleving, en gelukkig vliegvis ik nog niet zo lang, is de vlieg die je probeert na te bootsen een soort emerger en volgens mij hebben die en glad en strak lijf en daar passen geen friemels aan.
Volgens mij moet het achterlijf strak zijn en de thorax mag wat friemels zien die de pootjes voor stellen.
Ik hoor het wel als je mijn mening deelt ....of niet natuurlijk :)

Wilco ik ben blij dat jij ook is een keer op mijn vliegen reageert  ;).
Je hebt emerger (klinkhammer ) met een strak lijfje en die heb ik ook in mjin vliegen doos, maar deze vangt wel vis Wilco en daar gaat mij het om  ;)
Laten we eerlijke zijnals je op google zoek naar de klinkhammer kom je zoveel verschillende soorten emerger ( klinkhammer ) tegen .

Ron


maurice

Ziet er leuk uit, maar blijven k.t vliegen om te binden.
Heb er zelf een 5tal van in de vliegendoos maar die blijven daar ook meestal.
Heb nooit geluk gehad met deze vlieg, dus geen vertrouwen
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Scaramouche

Mooie klinks, allebei. Mijn ervaringen zijn grappig genoeg het best met klinks die een wat scruffy lijfje hebben. Deze onder was een dag in Oostenrijk de enige die het deed, terwijl ik die oorspronkelijk eigenlijk voor de grap had gebonden. 'gladdere' klinks werden compleet genegeerd.

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wh82

Heb sinds kort ook een stuk of 10 van die dingen. Sommige ruig en sommige glad.
Nog tips over hoe (en evt. waar en wanneer) te vissen trouwens? Gewoon net als elke andere droge vlieg?

Marco B

Grappige discussie. Wij vliegvissers doen altijd net alsof een vis het intellect heeft van een atoomgeleerde, terwijl het toch echt maar een beestje is met een begrijpertje dat nauwelijks groter is dan een doperwt. Niet zo vreemd dat nieuwelingen soms denken dat je bijna een afgestudeerde entomoloog moet zijn om te kunnen gaan vliegvissen. Ik vermoed dat het waarschijnlijk lastiger is om een niet-vangende vlieg te binden dan een vangende.

Persoonlijk vind ik de gladde versie mooier, maar mijn ervaring is dat het in de praktijk 9 van de 10 keer geen reet uitmaakt of er nu een vlieg met een ruw of glad lijfje is. Maar soms kan het inderdaad het verschil maken. Maar als de vis kiest voor bijvoorbeeld een ruw lijfje, is het nog maar de vraag of hij daar nu een emerger in ziet of heel iets anders. Kan zomaar zijn dat het formaat en het silhouet toevallig overeenkomt met een insect die op dat moment veelvuldig voorkomt.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Ron

Quote from: Marco B on January 20, 2016, 11:32:45
Grappige discussie. Wij vliegvissers doen altijd net alsof een vis het intellect heeft van een atoomgeleerde, terwijl het toch echt maar een beestje is met een begrijpertje dat nauwelijks groter is dan een doperwt. Niet zo vreemd dat nieuwelingen soms denken dat je bijna een afgestudeerde entomoloog moet zijn om te kunnen gaan vliegvissen. Ik vermoed dat het waarschijnlijk lastiger is om een niet-vangende vlieg te binden dan een vangende.

Persoonlijk vind ik de gladde versie mooier, maar mijn ervaring is dat het in de praktijk 9 van de 10 keer geen reet uitmaakt of er nu een vlieg met een ruw of glad lijfje is. Maar soms kan het inderdaad het verschil maken. Maar als de vis kiest voor bijvoorbeeld een ruw lijfje, is het nog maar de vraag of hij daar nu een emerger in ziet of heel iets anders. Kan zomaar zijn dat het formaat en het silhouet toevallig overeenkomt met een insect die op dat moment veelvuldig voorkomt.

::agree::  ::agree::

wh82


Marco B

Quote from: wh82 on January 20, 2016, 12:25:54
@Marco B Slightly off-topic maar vis kan heel kieskeurig zijn:
http://howtoflyfish.orvis.com/how-to-articles/sporting-essays-articles/the-seven-cigar-trout
;D ;D ;D 8)

Kan wel, maar veel vaker niet dan wel en wat mij betreft doen teveel vliegvissers alsof het iedere keer weer een hele toer is om een vangende vlieg te vinden.  Ben maar heel zelden tegengekomen dat de standaard vliegjes/nimfjes niet genomen werden, maar het komt inderdaad af en toe voor. Althans, dat is mijn ervaring na ruim 35 jaar.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Floor

Quote from: Marco B on January 20, 2016, 11:32:45
Grappige discussie. Wij vliegvissers doen altijd net alsof een vis het intellect heeft van een atoomgeleerde, terwijl het toch echt maar een beestje is met een begrijpertje dat nauwelijks groter is dan een doperwt.

Hersenvolume zegt niets over intelligentie. Kijk maar naar de mens...
Kwallen hebben helemaal geen hersenen maar doen toch al tientallen milioenen jaren goed mee.

Maar, ik denk dat je best gelijk hebt wanneer je concludeerd dat een vis niet altijd kritische is op punten waarvan wij denken dat ze van groot belang zijn.
Ik denk; formaat, silhouet en kleur in die volgorde.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

wh82

Helemaal mee eens, 90% van de vis die ik tot nu toe gevangen was is op een paar patroontjes, en de dingen waarin ik "geloof" doen het altijd beter..

Gert

Quote from: Floor on January 20, 2016, 12:43:42
Ik denk; formaat, silhouet en kleur in die volgorde.

Ik ben niet helelmaal overtuigd van de volgorde, maar ik denk wel dat die 3 heel essentieel zijn.
Wat - in ieder geval voor mij - ook telt om een vis te kunnen vangen: ik moet de droge vlieg zelf kunnen zien. Kleine emergers doen het vaak goed, maar ik kom er te vaak te laat achter dat er op mijn vlieg gehapt werd.
En dat is een bijkomend voordeel van de klinkhamer: zo'n pluimpje bovenop in een opvallende kleur helpt mij enorm.

Beertje

Het zal waarschijnlijk  niets uit maken, maar ik heb toch een lichte voorkeur voor een wat ruige vlieg.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Beertje

De keuze of een vis de vlieg pakt hangt denk ik af van:"ziet het er eetbaar uit of niet" Hij/zij zal heus niet denken "ha, een meivlieg nimf, oh nee toch niet".
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

maurice

De meeste vis schrikt van de tippet of leader.
Stromend water kan de vis niet nauwkeurig zijn.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Wilco

Ik weet zo ff niet meer wie de opmerking maakte dat hij vliegen gebruikt die hij zelf ook kan zien.
In Noorwegen op een sneltromend stuk staan kloten met zwart vliegje (#18)dat ik niet kon zien en de vis ook niet. Veel missers op die vlieg. Deze vlieg omgeruild voor een Bibio maxima, ja je leest het goed geen marcia maar een maxima, op haakmaat 12 die ik ook kon zien en de vis dus ook.
Geen enkele misser meer maar allemaal hangers..

wh82

Ik heb het nog nooit gedaan maar als de vis alleen heel klein spul pakt werd mij weleens geadviseerd een grotere vlieg 60 cm boven de kleinste te doen als bait indicator...

Floor

#24
Quote from: wh82 on January 20, 2016, 14:56:51
Ik heb het nog nooit gedaan maar als de vis alleen heel klein spul pakt werd mij weleens geadviseerd een grotere vlieg 60 cm boven de kleinste te doen als bait indicator...
[/quote.

Dat kan zeker goed werken, een hopper of andere grote vlieg werkt soms goed als lokkertje net als een fel gekleurde beetverklikker soms onweerstaanbaar lekker lijkt te zijn.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.