Gerlos, 8-15 juni 2014 - het verslag

Started by Gert, July 05, 2014, 20:54:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Hier dan het verslag van een week vissen in Gerlos, Oostenrijk. Dit was de derde keer dat we er met z'n 4'en waren, na ruim 15 keer naar Mittersill te zijn geweest.
Bij Gerlos is al het viswater gepacht door hotel Platzer, iets duurder maar kwalitatief toch wel veel beter dan hotel Braurup in Mittersill.
Wel veel minder viswater; de Gerlos en een paar kleine zijriviertjes en een stuwmeertje, en de Finkau See. Die laatste zit ook bij Braurup in het pakket, dus de hotels hebben gezamenlijk de visrechten gepacht.

We hebben eigenlijk uitsluitend in de Gerlos en een paar inloopjes gevist, en in de Finkau See. De kleine zijriviertjes zijn dit jaar niet aan bod geweest. Eigenlijk wel jammer, maar ach – we gaan nog wel eens terug voor een herkansing.

Het weer was over het algemeen goed: de eerste paar dagen bloedheet, en vanaf dinsdag was er een aantal dagen achter elkaar 's middags onweer en stevige buien, ook met hagel.



Gelukkig hadden wij waadpakken, in tegenstelling tot deze ongelukkige wandelaars



Maar de buien waren altijd heel plaatselijk, dius wij hadden er niet altijd direct last van. Soms wel indirect, want dan was het water wel ff bruin en onbevisbaar. Maar anders dan bijvoorbeeld op de Kyll, zag je daar de volgende dag niks meer van terug.

Voor de bui



En vlak erna, op dezelfde plek



In de Gerlos kun je o.a. mooie regenbogen verwachten



Op het Prikbord is momenteel een discussie gaande over de etiketten van het vliegvissen, met name over het "op een ander z'n lip gaan zitten" op het moment dat je die ander wat ziet vangen. Nou, daar kan ik van meepraten...

Op onderstaande foto sta ik met m'n 2 broers, dus dan is het uiteraard geen probleem als je zo dicht bij elkaar staat.



En zij weten niet beter, zullen we maar zeggen ;)



Maar bij de Finkau See was het een ander verhaal:
Wij waren mooi op tijd, er was nog niemand en we hadden dus de beste stek voor het uitkiezen. Dat dit inderdaad de beste stek is hadden we een paar dagen ervoor al ontdekt, maar toen stonden er een paar anderen en dus bleven wij een flink eind uit de buurt.
Zo niet een stel andere vissers dus, die zonder ook maar iets te zeggen of te vragen links en rechts naast ons gingen staan. Op minder dan 10 meter afstand. Knap irritant – laat ik het daar maar bij houden. Misschien lezen ze dit zelf ook wel mee, want het waren Belgen. En zij zaten dus in Mittersill, want bij ons in het hotel heb ik ze niet gezien.

Ik sta rechts op de foto, de andere visser komt zonder ook maar wat te zeggen pontificaal naast me staan. En zo waren er nog een stuk of 5.




Maar goed, met name die stek in de Finkau See, waar een bergstroompje het meer in loopt, was dan ook wel zeer de moeite waard.
We hadden in Oostenrijk nog nooit zulke grote en sterke – echte wilde! – vissen gevangen. Meerforellen van 50+ die absoluut niet uitgezet zijn, puur natuurlijk bestand.
Een zinktip lijn met een grote goudkop streamer/nimf, muddler, maar vooral een worm imitatie bleek het geheim. Wat een beuken gaf dat op de hengel als je een aanbeet kreeg!

De eerste keer dat ik er stond had ik helaas zelf geen zinklijn en wist zodoende niks te haken terwijl Jos er diverse uit wist te slepen.







Maar toen mocht ik even met zijn hengel vissen en ving ik er ook meteen een paar.





Heb die Belg er ook maar even op laten staan om aan te geven hoe dicht die bij me stond >:(





En ook vlagzalmen hadden wel interesse in een worm



Jos ving ook nog een beste kwabaal



De volgende dag had ik een zinktip lijn geleend en ik ging er dus van uit dat m'n dag niet meer stuk kon. Maar de omstandigheden waren blijkbaar toch weer heel anders, veel regen en ik had ontzettend veel lossers, en viel het aantal vissen toch nog wat tegen. Maar de afmetingen zeker niet!

Helaas een regendruppel op de lens



Ook de lokale mieren hebben overigens beste afmetingen:



Kortom: voor herhaling vatbaar - en volgend jaar zo mogelijk nog beter voorbereid op wat ons staat te wachten.

Groet,
Gert


   

Sieger

Mooie vis en foto's Gert. Dank je voor het delen.....

Nu duren de 4 weken die ik nog moet wachten extra lang...  Je wordt bedankt.....  ;)


Sieger

maurice

Geweldig mooie vissen Gert, gelukkig ga ik niet naar Oostenrijk en hoef ik geen 4 weken meer te wachten. ;D

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Jan Damman

Leuk verslag en mooie foto's, mooie vissen ook.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Plantje

Mooi hoor mannen!

Kan me voorstellen dat het vervelend is als iemand zo dicht bij je komt staan. Is ook niet echt iets wat past bij vliegvissers in mijn beleving.

Herman

Ziet er weer goed uit Gert!
Moeten we toch es overwegen om t voorjaar ook die kant op te gaan ipv Duitsland.....
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Dick


HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Raymond

Ja mooi hoor, ik zou ook wel eens richting Oostenrijk willen gaan. Prachtig!!!
::wtf::

Gerrit72

The only difference between men and boys is the price of their toys.

wouter veuger