balans tussen hengel en reel

Started by Scaramouche, February 20, 2015, 21:59:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

Ik heb 1 set die echt perfect in balans is: die balanceert volmaat in het midden van de handgreep. Dat werpt ook heel ontspannen. Bij andere sets ligt het zwaartepunt verder naar voren en ik merk dat dat minder ontspannen is, zeker als je een dag op pad bent. Zijn er truukjes om de balans aan te passen zodat het zwaartepunt wat naar achteren komt te liggen?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

weerwolf

je zou zoals shimano het doet met de contra balance wat kunnen proberen.

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

wouter veuger

Interessant topic frank,ik heb meerdere setjes die echt super in balans zijn,zelfs een heel kleine onbalans merk je  duidelijk bij het werpen.

Ik vis ook geregeld met UL spinhengeltjes en dropshothengeltjes,en bij sommigen daarvan kun je balansgewichten achterop de handgreep plaatsen, die schroef je tussen de cone/einddop zeg maar,zodat je ongeacht welke molen je eronder hangt je setje perfect kunt balanceren.

Ik weet niet of zoiets ook op vliegenhengels bestaat,maar je zou natuurlijk ook zelf wat lood aan de achterkant kunnen bevestigen,het hoeft waarschijnlijk maar heel weinig te zijn.

Bij sommige hengels heb je een afneembare fighting butt,waar je makkelijk wat (blad) lood in zou kunnen stoppen.

Sieger

Balans is lekker en helpt, maar soms vind ik het zelf lekkerder als de balans iets meer naar achteren ligt. Vooral met langere hengels, voelt dat voor mij beter en daardoor kan ik makkelijker werpen.

Zonder de hengel al te veel geweld aan te doen zou je misschien de reel kunnen verzwaren door onder de backing eerst iets anders te plaatsen ???
Denk aan koper/lood draad en er zijn ook tungsten sheets die je misschien kunt plakken.

Anders zou je de end-cap los kunnen halen. Die zijn vaak met epoxy in de blank gelijmd. Even verwarmen en dan zou die zo los moeten laten. En dan zoals Wouter al schreef met lood de goede balans zoeken....

Moet te doen zijn (en dan niet teveel van reel en hengel wisselen ... ;) )


Sieger

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

bij

Quote from: Scaramouche on February 20, 2015, 21:59:51
Ik heb 1 set die echt perfect in balans is: die balanceert volmaat in het midden van de handgreep. Dat werpt ook heel ontspannen. Bij andere sets ligt het zwaartepunt verder naar voren en ik merk dat dat minder ontspannen is, zeker als je een dag op pad bent. Zijn er truukjes om de balans aan te passen zodat het zwaartepunt wat naar achteren komt te liggen?

dit geldt ook bij mijn flextec streamtec 9ft #3  met vision koma reel. Werpt inderdaad lekker.

Scaramouche

Ik heb even naar de butt gekeken van mijn Winston maar daar durf ik niet mee te klooien. Ik denk dat ik inderdaad ga proberen om looddraad op mijn reel te zetten en daar dan de backing netjes overheen proberen te leggen. Als het lukt breng ik er wel rapport van uit.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

jo flyfishing

Even bij de bandencentrale langs gaan dan om te zien of de spoel wel goed uitgebalanceerd is.
Als je een forse vis aan hebt die fors in de backing gaat, trilt je hengel uit je hand anders.  8)

Quote from: Sieger on February 20, 2015, 22:58:13
Zonder de hengel al te veel geweld aan te doen zou je misschien de reel kunnen verzwaren door onder de backing eerst iets anders te plaatsen ???
Denk aan koper/lood draad en er zijn ook tungsten sheets die je misschien kunt plakken.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Raymond

Wat mij nu weer opvalt in dit verhaal (waar ik overigens weinig waarde aan hecht, hoe ingewikkeld willen we het nl. maken???) is dat er een behoorlijk verschil in massa bestaat tussen een reel waar nog veel vliegenlijn op gespoeld is en een reel waar al veel lijn vanaf is omdat je verder weg aan het vissen bent. Hoe los je dat nou weer op? Niet dus. Hang nou maar gewoon een reel onder je hengel die qua grootte (en massa?) enigszins overeenkomt met de hengel. Oh ja, wat je ook nog kunt doen is je hand op het handvat wat meer naar onder of naar boven verplaatsen, probeer maar eens...

Succes!
::wtf::

Scaramouche

Quote from: Raymond on February 22, 2015, 11:45:27... wat je ook nog kunt doen is je hand op het handvat wat meer naar onder of naar boven verplaatsen, probeer maar eens...

En daar gaat het nou net om Raymond. Ik heb bijvoorbeeld een 9ft #5 met een heel licht reeltje. Gevolg: als ik aan het vissen ben, kiepert de top naar beneden. Als ik dat wil compenseren door mijn hand naar voren te brengen, dan hou ik geen kurk meer vast maar zit ik met mijn hand op de blank. Lekker tegen het transportoog aan, na een uur is dat vervelend weet ik uit ervaring.  Met die set gewoon de kurk vasthouden betekent dat ik constant kracht moet gebruiken om de hengel omhoog te houden. Aan het einde van de dag ben ik dat behoorlijk zat. Met mijn #3 ligt de hengel perfect stabiel als ik het midden van het handvat vast heb. Heerlijk ontspannen is dat tijdens het vissen, geen krampjes, geen hengel die naar voren duikt in een moment van onachtzaamheid; ik ben 100% bezig met het vissen en niet met het materiaal.

Ook tijdens het werpen merk je het verschil: je hengel ligt stabieler in je hand op het moment dat de hengel zich ontlaadt en dat is heel prettig. Als je zelf niet zo'n gebalanceerde set hebt, dan kan ik je alleen maar aanraden om die balans op te zoeken zodat je voor je zelf kunt uitmaken of het een verschil maakt. Dus jouw advies om er gewoon maar een reel onder te hangen leg ik beleefd naast me neer; dat heb ik jarenlang gedaan maar dat bevalt dus niet.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Raymond

Ik begrijp het. Maar ik beweer ook niet om er gewoon een reel onder te hangen, ik heb beweerd om er een reel onder te hangen die past bij de hengel. En dat hoeft niet per se perfect uitgebalanceerd te zijn want dat lukt nl. toch niet.

Om er nog iets op aan te vullen, ik heb weinig tot niks met lichte reels. Een reel moet robust zijn, sterk en onverwoestbaar. En als de grootte en het gewicht van de reel past bij de betreffende hengel, is het wat mij betreft prima. En dat is het geval bij al mijn combinaties.
::wtf::

Floor

Je hebt van die bandjes waarmee je het eind van je hengel met je pols kan verbinden, misschien weet één van julie hoe je zo'n ding noemt? Maar, misschien is dat een idéé wanneer de hengel steeds maar voorover wil zakken.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.