eindelijk... de eerste brasems

Started by sjoerd, April 16, 2014, 22:11:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Elke dag ging ik afgelopen week even kijken of de scholen brasems al gearriveerd waren. Vanmiddag kon ik eindelijk een school van die vloermatten spotten. Ze zaten  wel hoog in het water maar ze waren  nog niet aktief en agressief aan de oppervlakte. Toch kon ik er uiteindelijk enkele foppen waaronder een mooie 60 plusser.
Het begin is er , met het stijgen van de temperatuur gaat het alleen maar beter worden.




Sjoerd

vliegvisserdorian

Mooie vissen!

Ik heb vanmiddag ook mijn eerste brasem aan de vliegenhengel gevangen :D

Hilco de Visser

ik vang ze ook wel eens maar toch vaak vals gehaakt..............

sjoerd

Quote from: Hilco de Visser on April 17, 2014, 07:47:52
ik vang ze ook wel eens maar toch vaak vals gehaakt..............

Hilco, zoek de komende weken de scholen brasems als die hoog in het water zwemmen, nog net voordat ze gaan paaien.
Met een opzichtig nimfje dat je op zicht door de school brasems vist, zul je agressieve beten kunnen uitlokken, je ziet een vis vanuit de school, de snelgeviste !!!nimf volgen en pakken. Nagenoeg geen vals gehaakte vis, omdat je ziet waar je nimf is.
Let op , veel worpen maken want niet elke brasem heeft er zin in.
Succes!!


Sjoerd

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Bone F

Volgens mij is die op de onderste foto al hartstikke zwanger!

sjoerd

Quote from: Bone F on April 17, 2014, 13:51:14
Volgens mij is die op de onderste foto al hartstikke zwanger!

Echt wel en kilo's zwaar!!


fairplay

Ik neem aan dat dit in die gaten langs de IJssel is ::)

Hilco de Visser

Dank Sjoerd voor de tips  ::goodjob::

Gerrit72


Beste vloermatten Sjoerd!

::goodjob::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

MarcelN

Gaaf Sjoerd ::goodjob:: heb je een close-up van die nimf, ze gaan hier in de vaarten ook zwemmen, dan wil ik dat ook wel eens proberen en wat vismaten ook.
Niks mis met een flinke brasem aan licht materiaal. Mijn grootste liep tegen de 70cm, maar die had een shadje is zijn rugvin :-X wil dat wel eens meemaken on the fly..

fairplay

Probeer het nog een keer....

Ik neem aan dat dit in die gaten langs de IJssel is ::)

Of is dit te specifiek.

Bone F

Quote from: fairplay on April 17, 2014, 20:47:43
Probeer het nog een keer....

Ik neem aan dat dit in die gaten langs de IJssel is ::)

Of is dit te specifiek.

::slaugh::

sjoerd

Hai Marcel,
bijgaand één voorbeeldje van een brasemnimf. Belangrijk is dat je de nimf zelf goed kunt volgen in het water, dus een felgekleurd
kopje en/of lichaampje is OK. Brasems zijn vaak gecharmeerd van de kleur rose/zalmkleurig.
Om missers zoveel mogelijk te voorkomen(dus een betere inhakingskans) zou je de nimf klein moeten houden maar wel op een grotere haak moeten binden , haakje 10, maar dan zoals gezegd een kleiner silhouet.
succes Sjoerd
.

MarcelN

Bedankt Sjoerd, ik geef het door aan de brasemvrienden ::goodjob:: en snel binnenvissen die hap, komt goed.

sjoerd

Quote from: fairplay on April 17, 2014, 20:47:43
Probeer het nog een keer....

Ik neem aan dat dit in die gaten langs de IJssel is ::)

Of is dit te specifiek.

alle afwateringssloten en plassen en kolken en oude zijarmen van de IJssel maar ook in de IJssel zelf. Overal kun je paaiende brasems vinden. Maar eigenlijk zit brasems door heel Nederland, dus in jouw buurt zul je vast ook de nodige slijmjurken moeten kunnen vinden.  :) :)

Hilco de Visser

en waarom zou ik de nimf dan goed willen volgen?

is het een kwestie van "aanslaan op zicht"?

MarcelN

Ik denk dat als je snel stript deze vanzelf hangt Hilco, overigens zijn ze in deze tijd helemaal geen slijmjurk zeker niet als ze erg groot zijn.

fairplay


sjoerd

Quote from: Hilco de Visser on April 17, 2014, 21:28:44
en waarom zou ik de nimf dan goed willen volgen?

is het een kwestie van "aanslaan op zicht"?

Je wilt  geen brasems vals haken maar wel de nimf vlak langs de kop van een zichtbare , dus hoogzwemmende brasem aanbieden/
Omdat te kunnen doen moet je wel exact weten WAAR je nimf is. Het is dus allemaal een visserij op zicht en dat maakt het dan ook zo leuk en spannend. Je ziet een vis zich uit de school losmaken en soms de nimf over grotere afstand volgen om dan, soms weg te draaien of de nimf te pakken. Soms sla je aan op een duidelijke aanbeet maar voel je helemaal niks. Ook dat hoort bij deze visserij.

Het is dus wat je al schreef Hilco aanslaan op zicht!

Sjoerd

Hilco de Visser

pasen wordt lang brasem weekeinde voor mij  :)

hopelijk met vangstfoto's  :-[

sjoerd

Quote from: Hilco de Visser on April 18, 2014, 08:17:37
pasen wordt lang brasem weekeinde voor mij  :)

hopelijk met vangstfoto's  :-[

Alleen is er heel weinig zon voorspeld helaas. En dat heb je wel nodig om de brasems naar de oppervlakte te kunnen krijgen (op dieper water dan) en om ze  goed te kunnen spotten.  ::goodjob::


Sjoerd

merijn1982

Practige vissen sjoerd! Hopelijk kan ik ze van het weekend op de 'wolderwijd flats' ook vinden. Machtig mooi op licht matriaal!
Tight lines!!

sjoerd

Quote from: merijn1982 on April 18, 2014, 12:07:43
Practige vissen sjoerd! Hopelijk kan ik ze van het weekend op de 'wolderwijd flats' ook vinden. Machtig mooi op licht matriaal!

Een stuk voorbij Harderwijk, richting Amersfoort, trekken ze ook vanuit het grote water, een ondiepe sloot in die onder de snelweg doorloopt. Onthoud die stek  maar eens. :)   Ik denk dat ze nu nog niet op het ondiepe zitten, daarvoor is het net nog te koud water.

Sjoerd

MarcelN

Sjoerd, ik kwam net een vismaat tegen die jou techniek gebruikte en met succces! Hij zag er 2 zwemmen, trok de nimf er snel langs en 1 spoot erop af ::goodjob:: bedankt man ;) 54cm op zijn #3 was weer lol.