Uitzetting Geestmerambacht

Started by Franky Boy, December 04, 2013, 23:46:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franky Boy

Er zijn vorige maand blijkbaar weer forellen in het meer bij Geestmerambacht uitgezet. Dit keer regenboogforellen en (met sponsoring van o.a. de VNV) ook beekforellen. De forellen hadden om o.a. de aalscholvervraat iets te beperken al flinke afmetingen. De vissen waren volgens de foto's die ik ervan gezien heb in een heel goede conditie.
Na de uitzetting is het opvallend stil gebleven. Wordt er zo weinig gevangen of houden de 'locals' het liever voor zichzelf?  :o
http://www.sportvisserijmidwestnederland.nl/actueel/default.asp?page=detail&id=1524

Plantje

Hier hoor je er in ieder geval maar weinig over!

Paaien zal die vis er waarschijnlijk niet doen of wel? Dus gewoon telkens een kwestie van wachten tot alles weggevangen is?

Bone F

Regenbogen planten zich niet voort in de lage landen en beekforel heeft kiezelachtige bovenloopjes nodig, dat is dus een heel eind zwemmen voor ze die gevonden hebben. Ze hebben waarschijnlijk ook geen referentie om daar te komen omdat het allemaal kweek is. Wegvangen dat gaat waarschijnlijk gebeuren ik weet niet of er een meeneem beperking is maar zo ja of kwaadwillenden zich daar dan iets van aantrekken...................

Plantje

Ja, in de maanden april tot oktober oid (zie http://www.visplanner.nl) mag je 1 forel per dag meenemen.

Nee, die beekforel gaat waarschijnlijk niet op zoek naar waar hij mogelijk kan paaien. Bijzonder van die regenbogen trouwens. Waar planten die zich dan wel voort? (Ik snap dat dit kweek is....maar weet je het ook van de wilde?)

Heintje Davids

Het aardige van die regenbogen is dat ze in het vroege voorjaar wel normaal paaigedrag vertonen. Op Oostvoorne zag je ze urenlang bezig. Dan zag je een aantal mannetjes tijdenlang om een vrouwtje heen draaien en geen enkele interesse tonen in je vlieg, en geef ze eens ongelijk  :). Ze waren dan ook totaal niet schuw en je werd, bij wijze van spreken, nog net niet ondersteboven gezwommen. Er waren toen wat verhalen van gevangen vissen die zo klein waren dat ze niet tot de normale uitzetting konden behoren maar ik heb deze verhalen nooit bevestigd gezien. Kan Franklin vast veel meer over vertellen.

Franky Boy

In maar weinig wateren in Nederland planten de forellen zich met succes voort.
De saiblingen proberen het in het brakke water van het Oostvoornsemeer en dat is voor de duikers daar jaarlijks een spektakel! De eitjes komen daar overigens door het zoute water niet uit.
Beekforellen doen het met succes op enkele (meestal geheime) locaties in Nederland (meestal beken in Gelderland en Limburg). De regenboogforellen proberen het bijna overal, maar bijna altijd zonder succes. Alleen in enkele door bronnen gevoede vijvers op de Veluwe is het wel eens gelukt.
Regenboogforellen planten zich in Europa overigens maar in een beperkt aantal wateren met succes voort. Een tweetal riviertjes in Groot-Britannia, een tiental riviertjes en beken in Duitsland en meer dan een tiental beken en riviertjes in Oostenrijk. Verder meldingen uit Zweden en de Balkan.

Plantje


Bone F

Uhh regenbogen in Duitsland? Het is daar in ieder geval verboden (fauna vervalsing) om ze uit te zetten voor zover ik weet.

MarcelN

In Sloveniƫ heb ik bergen kleintjes gevangen, met van die baby vlekken er nog op, maar wat het nou was? Lijkt me sterk dat ze die zo klein uitzetten..of het moet aas zijn voor de Hucho/ Taimen die er ook voorkomt.

Bone F

In Frankrijk ook "Tacon" ofwel zalm!

Franky Boy

We dwalen wel af. Ik ben nog geen steek wijzer geworden of er nu in Geestmerambacht goed forel gevangen wordt of niet...  :D
In Zuid-Duitsland zijn er inmiddels een paar rivieren en beken waar de regenboogforel zich succesvol voortplant. En ik heb nog niet van pogingen gehoord om deze kleine populaties uit te roeien. Overigens verloopt die voortplanting in de bergbeken van Oostenrijk aanzienlijk beter. Je ziet daar inderdaad vaak die vingerlingen of 'parrs' van de regenboogforel met die grijsblauwe jeugdvlekken. In Sloveniƫ worden veel regenbogen uitgezet, maar meestal in de grotere maten. Het devies is daar: "Regenbogen voor de toeristen, marmorata's, bruine forellen en vlagzalmen voor de lokale bevolking". Ze verdedigen de uitzettingen daar met de theorie dat de regenbogen een 'buffer' vormen waardoor de inheemse salmoniden gespaard blijven, ondanks hoge visserijdruk door het toerisme.

gijsie20

Ik ben van plan binnenkort er eens heen te gaan, mits het een beetje weer is, het waait altijd behoorlijk in NH vind ik, zeker in deze tijden. Ik kom er vaak langs ivm werk in NH. Maar het is me een lap water zeg! Waar zou je het beste kunnen starten, vanaf de kant of wellicht wadend?

Groet Gijsbert

Marksman

@Gijsje, ik ben daar een paar keer geweest en ben toen gestart aan de noordzijde van van het meer en langs de oost kant naar beneden gelopen. Deze kanten zijn goed te bevissen. Waden vanaf de strandjes is prima te doen, bij de steile kanten wordt het snel diep en is de ondergrond best glad. (Bijna kopje onder gegaan) ik zelf heb alleen baars gevangen maar collega vissers hadden wel forel gevangen. Mooie grote plas waar je best een tijdje lekker kan vissen. Succes!

Bone F

Als het inderdaad zo groot is, is het misschien handig om een bootje te water te laten. Dus 1. mag dat met of zonder verbrandings motor en 2. is er een trailerhelling/tewaterlating mogelijkheid. Ben benieuwd. Als ik zo lees over strandjes kun je er ook met een BB te water maar gezien de grootte wordt dat veel water trappelen!

HappyFisherman

Ook off topic, maar ik heb via via vernomen dat er ook een uitzetting van forel (waarschijnlijk beekforel) gaat plaatsvinden in de Veenkuil bij Kuinre.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Kruijff

Quote from: Bone F on December 06, 2013, 16:14:03
Als het inderdaad zo groot is, is het misschien handig om een bootje te water te laten. Dus 1. mag dat met of zonder verbrandings motor en 2. is er een trailerhelling/tewaterlating mogelijkheid. Ben benieuwd. Als ik zo lees over strandjes kun je er ook met een BB te water maar gezien de grootte wordt dat veel water trappelen!

Beetje laat misschien maar toch.... Botenhelling is aanwezig, verbrandingsmotor verboden. Electrisch mag uiteraard wel.

Gr
Gr Ed

Dick

toevallig vanmorgen VisTV gezien, ziet er mooi uit daar toch maar eens dagje proberen denk ik

Kruijff

T is echt een mooi water. Ik woon er zelf een half uurtje vandaan. Heb al meerdere keren het idee gehad om er te gaan vissen aar de berichtgeving omtrend het bestand is zo vaag... volgens Bert 'Handy Fish' Schouten is alles eruit gehaald door stropers. Of dat echt zo is? Ik wou dat ik het wist. Misschien dat hier iemand is die meer weet?
Gr Ed

Plantje

Gewoon proberen joh! In het ergste geval heb je een mooie dag aan het water.

Kruijff

Dat is misschien wel het beste plan(tje)

Ga iig dinsdag die kant ff op om te kijken (met hengel) zal mn bevindingen hier loslaten!
Gr Ed

Plantje

Super! Ben benieuwd! Tight lines!

Eerlijk gezegd: als Marco Kraal het met een Wooly Bugger voor elkaar krijgt moet het jou ook lukken. Marco is een goeie vent, maar zijn werptechniek is niet om over naar huis te schrijven :)

Kruijff

Quote from: Plantje on March 02, 2014, 18:09:58
Super! Ben benieuwd! Tight lines!

Eerlijk gezegd: als Marco Kraal het met een Wooly Bugger voor elkaar krijgt moet het jou ook lukken. Marco is een goeie vent, maar zijn werptechniek is niet om over naar huis te schrijven :)

Haha, nou is mijn werptechniek ook niet top maar zelfs ik heb me daarover verwondert....helaas kan ik niet zelf binden dus geen wooly bugger.... :( :( Kijk wel ff wat ik er aan knoop :)
Gr Ed

wouter veuger

Gelukkig kijkt een vis meestal niet eerst naar iemands werptechniek voordat ie toehapt.

Ik vond het toch wel geinig om te zien vis tv hoor,wordt altijd een hoop over gezeurd,naar ondertussen zit iedereen het gewoon te kijken ;)

mrproper

Word goed gevangen momenteel asn de noordzijde!
Al gehoord van 5 -30 stuks per persoon zelfd 1 van
90 stuks !!
Ook al weer een hoop spinvissers gesignaleerd .
Zwarte vliegen ! Buggers boobies etc

Veel succes!

Kruijff

Quote from: mrproper on March 02, 2014, 20:23:24
Word goed gevangen momenteel asn de noordzijde!
Al gehoord van 5 -30 stuks per persoon zelfd 1 van
90 stuks !!
Ook al weer een hoop spinvissers gesignaleerd .
Zwarte vliegen ! Buggers boobies etc

Veel succes!

Dat zijn goede berichten!!!
Gr Ed