Voorn vissen in Assen

Started by Gerrit72, May 12, 2014, 13:50:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72


Een week lang kon ik geen momentje vinden om te vissen, dus hoopte ik op dit weekend. Echter door drukte lukte ook dit niet. Tot zondagavond. Een anderhalf uur tot donker was mij gegund (en het was nog droog ook, de wind hebben we het maar niet over :)).

Omdat de vis de laatste tijd regelmatig kopschuddend mijn indicator onder water trok, had ik vorige week een indicator-vlieg in elkaar geknutseld (dat zal ze leren ;)). Als dropper had ik een 'caddis larva' achtig ding had ik gemaakt van verpakkingsfoam, met pootjes van donsachtige fibers van de stam van een veer (dat spul wat je normaal gesproken weggooit). Een licht ribje eroverheen van dun koperdraad voor stevigheid en om het drijfvermogen van het foam te compenseren en klaar was Kees. Een bindwedstrijd ga ik er niet mee winnen, maar voorns vangen moet toch lukken, zo dacht ik.



Met mn hengeltje in de hand ging ik richting water. Helaas geen activiteit in het oppervlakte, maar vol goede hoop ging ik van start. Een paar rukken lijn van de spoel en werpen maar. De indicatorvlieg landde mooi dwarrelend op het water en de dropper (de caddis larva) zonk mooi langzaam de diepte in. Direct hierop volgend  zag ik mijn indicatorvlieg heen en weer schuddend ondergaan. Kennelijk was de dropper door een kopschuddende vis gegrepen.
En jawel! Een mooie voorn trok mn hengeltje zowaar krom. Dat gaf vertrouwen. Verder vissend was het worp na worp raak en was ik de tel al snel kwijt. Geen 'formaat baksteen' vissen, maar toch, het was genieten.







Na anderhalf uur voelde ik me herboren, heerlijk relaxed. Alle vissen ving ik op de larva, de indicatorvlieg werd amper bekeken.  Nu maar weer een nieuwe 'larva' maken. Er is niet veel meer van over, maar mij hoor je niet klagen.

Mocht iemand nog een mooie indicatorvlieg  weten, dan houd ik me aanbevolen.

@watisvoornvliegvissentochgeweldig!

Groet,

Gerrit



De eerste was ook de grootste.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

wouter veuger

Mooi Gerrit,en ben het er helemaal mee eens!

merijn1982

Tight lines!!

Gerrit72


Bedankt mannen! Net weer even een half uurtje staan zwiepen. Dit keer pakten ze ook de indicatorvlieg. Zelfs 10 centimeter visjes kwamen er op binnen (ik vond hem aan de grote kant, maar kennelijk valt dat mee). Op de dropper haakte ik een echt grote ruisvoorn, die wild vocht, maar helaas losschoot (hoort er ook bij...).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Troutbuster

Probeer eens een duikerwants(je)!!!

Op haak 14, 16 buitengewoon goede vlieg en de voorn wordt helemaal gek!! (mits voldoende aanwezig want voedselnijd is het sleutelwoord!)

Mooie plaatjes!!  ::goodjob:: ::goodjob::

Suscces

Gr

Jan
"Petri Heil"


Gerrit72


Jan, bedankt! Die ga ik ook proberen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

jan114

Mooie vis Gerrit zo dicht bij huis en bijna alle vijvers van assen hebben een goed visbestand.

Beertje

#7
Mooie voorns Gerrit! De duikerwants is idd een goede vlieg.Ik vis er dan ook veel mee.In het boekje "Negen Vliegen"van Paul Blokdijk staat een goed bindpatroon.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Rossie69

goed gedaan Gerrit

dat zijn de mooie momentjes.

Gerrit59

Beertje,

ben blij dat jij deze opmerking toevoegd. Ik had al gezocht naar een bindpatroon en kon niet anders vinden dan een dergelijk patroon op de site van de VNV. En die vond ik nog niet zo simpel. Maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen...  Ik zal het patroon vanavond eens opzoeken en binnenkort een poging gaan wagen.


Gerrit72

#10
Gerrit59 mocht je de indicatorfly ook willen proberen, die staat hier;

http://www.youtube.com/watch?v=Pl94C-tiHD0

Zelf ben ik er inmiddels tevreden over. Hij is redelijk subtiel (wat kleiner dan een standaard indicator) en hij vangt nog ook ;D;
Onderstaand visje is krap 10 cm, maar toch happen.



Gisteren en vandaag even kort gevist. De harde wind was niet ideaal qua werpen en om je lijn recht te houden.
Wel om lekker uit te waaien en vangen ging gelukkig prima;









Ook al is snoek-streameren mijn grootste passie.
Peuteren op voorn is echt geen straf ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gerrit59

Dank je Gerrit!
Zo zie je dat binden niet altijd ingewikkeld hoeft. Ik zal er binnenkort eens wat binden in verschillende kleurtjes.


eendagsvlieg

Hoi Gerrit,

Mooie voorns zo zie je ze graag en mooie foto's. De larve vangt bij mij ook uitstekend en in de reacties kom ik de duikerwants tegen. Het bindpatroon is ook te vinden op. http://www.vliegvissers.nl/archief/bindpatronen/2012/droge_vliegen/catchem-duikerwants.html

Wat betreft de voorn vangsten had ik vandaag een bijzondere ervaring. Na een worp belandde de lijn over een liggende rietstengel. Voorzichtig binnenhalen om de rust niet te veel te verstoren.
Echter verbazing alom want het geheel werd gevolgd door een Snoek. Ik wist niet wat me overkwam. Hij was ongeveer 60 cm lang en bleef vlak voor de kant liggen. Even kwam ik nog in de verleiding om
de vlieg voor zijn bek heen te laten zwemmen maar met 10/100 lijkt me dat toch geen goed plan.
Binnenkort maar eens een streamer door het water halen.

grt,
Eendagsvlieg


Gerrit59

En weer mooie plaatjes Gerrit!

Gerrit72


Thanx mannen. Mooie wants! Ga ik ook eens proberen  :)

Nog even wachten eendagsvlieg, dan kunnen we weer los met de streamer.
(Heb tijdens het voornvissen ook al de nodige snoeken zien jagen, die ga ik straks grijpen  ;D)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gerrit59

Eendagsvlieg,

Iets vergelijkbaars overkwam mij enkele weken geleden. Ik had tijdens het uitlaten van de hond in een ondiepe sloot grote voorns en baars gezien. Enkele dagen ervoor had ik ook flinke snoek zien jagen. Dus met de vliegenhengel er op af. In het slootje van misschien drie meter breed stond amper een halve meter water.  Paaiende vis was uit een kanaal dit slootje ingezwommen. Tijdens het werpen meende ik iets donkers op de bodem te zien. Ik ging uit van een rotte boomstam en om niet vast te komen zitten liep ik iets verder. Toen ik daarna terug liep was de schim verdwenen. Op een gegeven moment meende ik toch vast te zitten. Je snapt het........... die snoek dus. En geen kleintje! Wat een lel! Het was alsof een dieseltrein zich heel langzaam in beweging zette. Zij (daar ga ik van uit) kruiste voor mijn ogen enkele keren rustig heen en weer en toen ging het gas erop richting het kanaal. Dan ben je met een tippet van 12 of 14/100 kansloos. Ondanks dat een mooie ervaring!

Gerrit

eendagsvlieg

Geweldig Gerrit,
Dit was ook in een vergelijkbaar watertje. Twee weken geleden voor de grap een nymphje in gegooid en vangen!!
Je verwacht geen in dit soort watertjes! Maar wel mooi om mee te maken Gerrit.

Grt

Eendagsvlieg

Gerrit59

Mijn ervaring is dat je er juist nu op bedacht moet zijn dat snoek zich in kleine slootjes ophoudt.  De prooi zit daar in de paaiperiode toch ook veel? Spreek meerdere (vlieg)vissers die nu een snoek op het aas of de vlieg krijgen.

Gerrit

Plantje

Dit zijn toch de voorns die het vliegvissen in Nederland de moeite waard maken! Mooi verslag!