het is weer brasemtijd!

Started by sjoerd, April 22, 2014, 22:14:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Langzaamaan beginnen de brasems de paaiplekken op te zoeken. Ik zag vanmiddag in een wetering al paaiende blankvoorns en ook brasems met paaigedrag.
Het was erg lastig vissen omdat de wind en het gebrek aan de nodige zon, het spotten van de vis lastig maakte. Bovendien zwommen ze dieper

helder water, maar wind en wolken maakten dat de vissen dieper zwommen dus de beetverklikker een stuk omhoog schuiven en statisch vissen.


Een diepgevoerde nimf bracht toch nog een aantal aanbeten. Later kon ik op een andere stek met een hoog geviste en snel binnengeviste nimf nog twee brasems tot een snelle aanbeet verleiden. Een  mooi gezicht als ineens een vis de nimf achtervolgt en toehapt. Helaas was dit van korte duur want de zon verdween en de vis liet zich weer wegzakken


Na het bevissen van enkele kanaalstekken wilde ik nog even naar een windestekje in de Ijssel.
Met de tweede worp kreeg ik een mooie aanbeet en bracht deze 60 cm brasem mij heel kort
even in de war omdat ik dacht een pr winde te hebben gehaakt. Maar ik was ook blij met deze
fraaie blanke Ijsselbrasem.:D



Bijna 4 kilo Ijsselbrasem ! Hoezo luie dweil?

Met de komende zachte dagen zal het paaifestijn niet lang op zich laten wachten.
Wie nog een zware brasem wil vangen moet de komende weken erbij zijn.

Sjoerd

Gerrit59

Je laat weer prachtige visserij zien Sjoerd!

Jouke

Supergaaf. Heb vandaag dankzij jouw tips van gisteren mijn eerste brasem aan de vlieg gevangen. Op een nymph maatje 10, fel oranje, snel gevist. Ga zo door met je fotos en tips, beginners als ik doen er een hoop inspiratie van op!

Hilco de Visser

heb "op zicht" geen brasem kunnen verleiden tot een aanbeet  met de pasen .
ze vertonen geen enkele interesse , ze schrikken eerder van de nimf

wel met een nimf onder de verklikker op diepte een dreun van een aanbeet gehad maar tijdens de dril loste hij ..........
maar wel gezien; was een beste. ::agree::

Bert J.

Mooi Sjoerd. Ik mag ze ook graag vangen op de IJssel deze periode. Mijn grootste was vorig jaar 66 cm.
Zulke platen kunnen wel wat aan een viertje. Misschien vanavond even heen...
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

merijn1982

Tight lines!!

Plantje

Mooi hoe je laat zien dat er niet neerbuigend over brasems hoeft te worden gedaan!

sjoerd

Quote from: Hilco de Visser on April 22, 2014, 23:25:10
heb "op zicht" geen brasem kunnen verleiden tot een aanbeet  met de pasen .
ze vertonen geen enkele interesse , ze schrikken eerder van de nimf

wel met een nimf onder de verklikker op diepte een dreun van een aanbeet gehad maar tijdens de dril loste hij ..........
maar wel gezien; was een beste. ::agree::

Je zult vaak heel veel worpen moeten maken Hilco, want niet elke brasem wil de nimf. En om ze zo weinig mogelijk te laten schrikken, zoveel mogelijk een stuk vóór of voorbij de school werpen en dan de nimf er tussendoor vissen. De wat actievere zwemmende vissen zijn meestal beter tot een aanbeet te verleiden. Maar soms komt er ook ineens een vis naar de nimf die je niet eens zag omdat die dieper zwom.

Sjoerd

Hilco de Visser

de aanhouder wint , wederom dank voor de tips, ik ga het  weekeind weer proberen ............

dat schrikken was ook deels omdat er zo veel wind stond en ik met de #6 aan het gooien was.

de 2# maakt duidelijk minder kabaal. en met een langste;ig schepnet moet dat kunnen .....




sjoerd

Quote from: Jouke on April 22, 2014, 23:23:51
Supergaaf. Heb vandaag dankzij jouw tips van gisteren mijn eerste brasem aan de vlieg gevangen. Op een nymph maatje 10, fel oranje, snel gevist. Ga zo door met je fotos en tips, beginners als ik doen er een hoop inspiratie van op!

::goodjob::

merijn1982

Heb ze hier in de buurt al wel gespot. Nog niet kunnen bevissen. Hopelijk snel achter de platte aan:-)
Tight lines!!

eendagsvlieg

Mooie vis, die vang je niet elke dag.
In de buurt van Assen nog geen activiteit waargenomen.

Top dit soort vangsten


eendagsvlieg

Plantje

Heb hier achter het huis mooie brasems zwemmen. En volgens mij zit er ook nog wat karper bij. Maar de pheasant tail laten ze helemaal links liggen!

Wie heeft er tips voor een goede nimf? Voor de karper moet ik nog een carp bol maken.

Hilco de Visser

beste tip :   pak je schepnet en schep een brasem .......zo kan ik ze tenminste vangen.
had wel een aanbeet diep op de bodem maar tippet bleek te dun..........



FSCHAMP

Inderdaad mooie brasems, vooral op stromend water (Waal) heb ik ze dit  jaar leren appreciëren, want dan zijn het zeer sterke vechters.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

sjoerd

Plantje:  een felgekleurde goudkopnimf ,bijv  rose, snel gevist langs de brasems zal als ze nog niet paaien, een aanbeet kunnen uitlokken. Ofschoon.....Vrijdagmiddag haakte ik ook nog twee brasems die tegen de ondiepe oever hun paaiplekje verdedigden door de nimf voor de bek te laten zakken. Daarvoor waren wel veel worpjes nodig, dat dan wel weer. De overige vissen ving ik met een snel gevoerde nimf. Opvallend was dat er ook blankvoorns op dezelfde paaiplekken zwommen(paaiden) als van de brasems.

Hilco: ideaal voor jou, die vissen tegen het kantje aan, je kon ze zo scheppen als je een beetje handig bent :) :) :)

Sjoerd