Vliegen?

Started by A.de Vries sr, December 08, 2012, 21:51:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A.de Vries sr

Waarschijnlijk zie ik de juiste plek over het hoofd vandaar dat ik de vraag maar hier stel.
Inmiddels ben ik in het bezit van reel, hengel, lijn en diverse bijkomende zaken.
Op dit forum lijkt het er op dat het aas, de vlieg, alleen middels huisvlijt te verkrijgen is.
Dat zal toch niet waar zijn?
Wil in de toekomst me best aan het zelf binden van vliegen gaan wagen, maar zover ben ik nog lang niet.
Toch wil ik vissen. Welke vliegen zijn gewoon in de winkel te koop? En welke zouden jullie me dan voor bijvoorbeeld Baggelhuizen aanraden? En welke voor het vissen op voorn, baars en snoek op noord Nederlands regulier viswater?
Groet Arie

peter

Arie je moet eens kijken bij MUDDLER.NL Hans geeft je nog uitleg ,als je er om vraagt en heeft ook leuke aanbiedingen
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

vliegvisgek

voor baggel streamertjes in diverse kleuren heb me daar klem gevangen in ornaje,rose,wit,zwart,geel en droge vliegen zijn ook erg leuk daar
voor voorns geen idee gebruik soms kleine nymphen maar welek top zijn geen idee  ;) ;)

Derofly

Dicht bij jou in de buurt Arie: Hoofdweg 184 9765 CJ Paterswolde

Hebben diverse vliegen en overige vliegvis- en bindspullen in voorraad. Bedenk dat je vooral in het begin, als je nog niet perfect kunt werpen, veel vliegen zult verspelen. Met een prijs van minimaal €1,= per vlieg gaat de lol er dan snel af en wil je zelf gaan binden (mijn persoonlijke ervaring).

A.de Vries sr

Ja dat binden staat zeker op mijn belangstellingslijst, maar zo ver is het nog niet, toch wil ik een beetje goed beslagen ten ijs komen en lijkt dit forum mij de uitgelezen plek om de theoretische kennis te vergroten. Mijn angst om bij een winkel aan te kloppen is dat ik daar wegkom met een doos vol te dure en in Nederland onbruikbare vliegen, juist omdat ik de kennis van zaken (nog) niet bezit
Groet
Arie

Raymond

Alle vliegen zijn zo'n beetje te koop, Arie. Mijn ervaring is echter dat ik heel vaak niet echt tevreden ben over de gekochte vliegen en ik ze net even iets anders wil hebben. Dat is de reden dat ik zoveel mogelijk mijn eigen vliegen bind.

Wat het werpen betreft, als je eenmaal de basisworp goed onder de knie hebt, verspeel je de meeste vliegen doordat je vaak wilt vissen waar het nogal moeilijk is. Dus daar waar de vis zich ophoudt, onder takken en rondom obstakels z.a. stenen en rotsen. Vis je waar je veel ruimte om je heen hebt dan zul je ook nog maar weinig vliegen verspelen.
::wtf::

Derofly

#6
Quote from: A.de Vries sr on December 09, 2012, 10:55:26
Ja dat binden staat zeker op mijn belangstellingslijst, maar zo ver is het nog niet, toch wil ik een beetje goed beslagen ten ijs komen en lijkt dit forum mij de uitgelezen plek om de theoretische kennis te vergroten. Mijn angst om bij een winkel aan te kloppen is dat ik daar wegkom met een doos vol te dure en in Nederland onbruikbare vliegen, juist omdat ik de kennis van zaken (nog) niet bezit
Groet
Arie

Ik herken jouw enthousiasme om aan de gang te gaan: had ik zelf een jaar geleden ook. Je kunt via dit forum veel antwoorden op allerlei vragen krijgen maar daarmee leer je niet vliegvissen. Daarbij is niets zo persoonlijk als de keuze van een bepaald type vlieg. De tijdvan het jaar, soort water, temperatuur, diepte, stroming etc etc bepalen waarom de ene vlieg wel vangt en de andere niet. Ook van belang: jouw vertrouwen in die vlieg. Of zoals Guido Vinck in de laatste Vliegvisser aangeeft " er zijn geen slechte vliegen, wel slechte vissers". Tijdens de cursus nnvv hoor je hier meer over. Veel lezen, dvd's bekijken, internet afstruinen, lid worden van een vereniging etc etc. Hoewel ik ook dit voorjaar pas ben begonnen wil ik je met alle plezier verder helpen. Woon echter wel op 30-45 min. Rijden.

Grts
Jos

Bekeerling

Hier heb je al vliegen vanaf 48 cent.
http://www.amfishingtackle.nl/vliegen-dry-c-110_119.html
Heb die van hun nog nooit gebruikt maar zal vast wel goed zijn!

Bekeerling

Wat ik van plan ben is het vliegvissen eerst goed onder de knie te krijgen en wellicht dat ik me dan later op het vliegbinden ga richten. Wil deze winter wel wat proberen met binden maar als het niet goed lukt voor het voorjaar dan ga ik gewoon de rest van het jaar vliegen kopen en volgende winter weer oefenen met binden  :) Lijkt me waardeloos als je eindelijk een vis na tien keer proberen goed aanwerpt en dat dan je net niet goed gebonden vlieg pardoes uit elkaar valt  ;)

Hilco

Na een jaar beginneling zijn ben ik tot de conclusie gekomen dat dus niemand weet welke vliegen nou geschikt zijn voor welke vis.
er zijn hier wel topics waar in staat welke vlieg welke vis heeft gevangen , maar geen enkele garantie.

Het enige wat ik uit ervaring weet:

De "redtag"en zijn varianten vangen eigenlijk altijd wel  haakje 14 met gouden kraaltje op de kop
De "pheasant tail" is ook een alles vanger   ook met haak 14 en gouden kraaltje op de kop
De "GRHE" bruine konijnebontpluis omwikkeld met gouddraad en fazanten veer schildje met kraaltje of   verzwaard met looddraad  kan naast haakje 14 ook haakje 12
al dit gespuis gaat zinkend of op de bodem gepresenteerd worden .

in de warmere periode kan je alles wat maar een beetje vliegerig er uit ziet en blijft drijven er in gooien
het kleine spul pakt alles , en soms ineens een jaloerse grote .
voorbeelden Palmer Palomino ( registered bij Maurice) redtag zonder kraal enz enz.

dit geld echter alleen voor openbare wateren.

ik ben geen putter dus forel heb ik geen idee van .


Beertje

Dus Hilco,jij denkt (mijn interpretatie)het is allemaal Bla.bla. IK kan deels wel met je meegaan.maar er zijn van die momenten dat er een bepaald soort insecten stijgt.Als je dan niet vist met iets wat er op lijkt,sta je voor de man met de korte achternaam te vissen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

ben

Als je een Top vliegvisser wil zijn moet je eigenlijk Bioloog zijn, dus!!! ;) ::zucht:: ::KOOL::

gerrit

nee Ben
je moet een doos vol goede vliegen hebben  8)
en die hep jij vast wel ::) ;D

Beertje

#13
Welnee,,,Als je aan het water staat moet je je doppen open houden.Ik kan een dag herinneren van enige jaren geleden,dat ik met mijn maat in een klein kanaaltje hier in de veenkolonien stonden te vissen.Een klein slootje,die er op uit kwam zag ik plots dat het wemelde van de stijgende voorns.wij kijken waar ze op aasden.Het bleken kleine zwarte vliegjes te zijn (geen idéé hoe ze heten) wij er iets wat er op leek aan geknoopt.en...... om kort te gaan ... we hebben ons 1 uur lang helemaal het schompes gevangen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

gerrit

Quote from: Beertje on December 09, 2012, 23:49:23
Welnee,,,Als je aan het water staat moet je je doppen open houden.Ik kan een dag herinneren van enige jaren geleden,dat ik met mijn maat in een klein kanaaltje hier in de veenkolonien stonden te vissen.Een klein slootje,die er op uit kwam zak ik plots dat het wemelde van de stijgende voorns.wij kijken waar ze op aasden.Het bleken kleine zwarte vliegjes te zijn (geen idéé hoe ze heten) wij er iets wat er op leek aan geknoopt.en...... om kort te gaan ... we hebben ons 1 uur lang helemaal het schompes gevangen.
dus Beertje je moet dus een doos vol goede vliegen hebben waar ook kliene zwarte vliegjes in ziten ::argh:: ::lach::

W3stland

Kies de vlieg of nimpf die jou het best lijkt. Nog belangrijker als de juiste vlieg hebben is vertrouwen in de vlieg hebben anders blijf je wisselen.
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

vliegvisgek

de vlieg maakt niet zo veel uit maar de gene die hem binnen vist dat is het geheim  ;) ;) ;)

aalbrecht

kom naar de bind dag 12 jan kan je heel veel leren van ons groet aalbrecht
vliegvissen is een passie

rena

De soort vlieg maakt op stromend water zoals mijn thuis water zeer veel uit.
Vissen met de juiste imitatie op het juiste moment geeft je een (veel grotere) kans op vis.
Voor veel wateren is er een "hatch" kalender beschikbaar die aangeeft in welke periode welke soort insect "hatched".

De groepen insecten die bv aktueel zijn in mij thuis water zijn; meivliegen, steenvliegen en sedges.
Je moet van deze insecten imities hebben in diverse ontwikkelingsstadia.

Indien er interesse voor is wil ik wel meer informatie geven in de vorm van boek aanbeveling enz.

Gerrit72

Quote from: A.de Vries sr on December 09, 2012, 10:55:26
Ja dat binden staat zeker op mijn belangstellingslijst, maar zo ver is het nog niet, toch wil ik een beetje goed beslagen ten ijs komen en lijkt dit forum mij de uitgelezen plek om de theoretische kennis te vergroten. Mijn angst om bij een winkel aan te kloppen is dat ik daar wegkom met een doos vol te dure en in Nederland onbruikbare vliegen, juist omdat ik de kennis van zaken (nog) niet bezit
Groet
Arie

Daarom zou ik de uitnodiging van Inderk om in Baggelhuizen even aan het vliegvissen te 'ruiken' gebruiken. Je kan verschillende hengels proberen en Henk kan je ook wat basis vliegen laten zien (en evt materiaal waarmee je ze kan binden / Henk is van alle markten thuis ;)).

Je kan dan in korte tijd ervaren welke visserij jou wat lijkt en je weet dan van een onafhankelijk iemand welke basisspulletjes je daarvoor nodig hebt. Een winkelier kan je ook goed helpen (hoe je je portemonnee leegkrijgt ;D).

Zelf ben ik ook verschillende keren bij het clubhuis van Baggelhuizen geweest. Droog oefenen op het gras met verschillende hengels. Ook vliegjes binden in het clubhuis. Notitie boekje mee en noteren wat je nodig hebt. Je leert dan snel welke aspecten van de visserij je wil gaan proberen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Hilco

Quote from: Beertje on December 09, 2012, 23:36:15
Dus Hilco,jij denkt (mijn interpretatie)het is allemaal Bla.bla. IK kan deels wel met je meegaan.maar er zijn van die momenten dat er een bepaald soort insecten stijgt.Als je dan niet vist met iets wat er op lijkt,sta je voor de man met de korte achternaam te vissen.

Nee, ik probeer een beginner een stukje opweg te helpen , de echte wijsheid moet dan nog gaan komen .
maar dan kan ie in ieder geval gaan vissen  , en is er ook nog risico dat ie wat vangt .

wil je veel vangen dan ben je nog wel een paar jaar bezig met leren ............