Meerdelige hengel

Started by JurjenF, November 15, 2012, 19:19:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JurjenF

Ik ben al enkele weken (maanden?) aan het zoeken naar een niet te dure meerdelige (want hij/zij moet op reis in de bagage) vliegenhengel. Nu kan ik o.a. kiezen voor Shakespeare (Odysey Fly en Trion) of Ron Thompson (Tyran, Matuka, Flylite). Is er iemand die door de hengelbomen het bos nog wel kan overzien? Het is geen optie om alles 'uit te testen' dus ik moet het doen met de i-net info. De Shakespeares zijn tussen de €40 en €70 en de R.Tompsons tussen de €70 en €100. Die laatste vind ik eigenlijk te duur omdat ik er 2 (4/5 en 5/6) wil kopen (en niet vertellen aan mijn vrouw graag...). Voor een betere 7/8 mag de hengel gewoon 2 of 3 delig zijn want die hoeft niet mee. Zijn die Shakespeares goede stokken voor het geld?
Fishing is cheaper than therapy

W3stland

Ik zou gewoon voor de oddesy fly gaan. Vis er al jaren mee en is echt niks mis mee en als je ze sloopt ben je niet al te zuur.. Ff goed zoeken ze zijn wel voor 20 € hoor.. 3 of 4 delig..
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

Gerrit72




Odyssey met grote...



en met kleine snoek

De Shakespeare Odyssey bevalt  mij ook erg goed.
Voor 20 euro heb ik ze nog niet gezien, maar je
krijgt waar voor je geld
The only difference between men and boys is the price of their toys.

vliegvisgek

zijn de meningen over verdeelt als je de heledag vist zijn ze lood zwaar vergeleken bij mijn hengels en aftma 6/7 is of een 6 of een 7 vind hebben
medere merken 4/5 of 6/7 en ik persoonlijk vind de 6/7 van shakespaire net een dikke 8 dus ik zou gewoon voor 2de hands setje of hengel gaan
dan b.v shimano of t.f.o of , guideline en bij de sponsers kijken hebben ook leuk spul,(shakespaire) ik weet dat ze goedkoop zijn en kapot koop je weer een nieuwe ,maar ik hou nu
eenmaal van kwantiteit,kwaliteit

succes met je zoek tocht ;) ;)

Gerrit72

#4
Wat er op een hengel staat, vind ik totaal niet interessant (als ie maar lekker vist).
Een Odyssey is niet zwaar, kan me daar echt niets bij voorstellen.
Kwaliteit is het zeker! (prijs zegt niets over de kwaliteit).
Tot op heden heb ik alleen tevreden Odyssey gebruikers gesproken ;D
Over de andere hengels kan ik niets zeggen, maar de Odyssey is een aanrader.
Die van mij is 3 delig.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Maxxy

Ik gebruik zelf een 2-delige Odessy fly #7/8 voor de groenjassen.
Meer waar als geld moet ik zeggen!!
Vind hem zelf eerder naar een #8 of miss wel #9 neigen.
Ik vind de hengel aardig wat harder/strakker/sneller als de andere hengels in zelfde klasse die ik heb (gehad).
Maar ondanks dat gaat hij wel hoepeltje krom bij een 'halve' snoek (halve meter  ;))

Echt een (budget) aanradertje!

W3stland

Ik snap wel dat ze misschien iets zwaarder zijn maar veel scheelt het niet. Ik kan er prima een dag mee vissen. De vraag is vooral of je de tien keer duurdere hengels afweegt tegen de verschillen. Zeker met een beperkt budget.. Die €20 was trouwens bij snoekbaars in almere toen ze laatst die partij hadden opgekocht en alle vv hengels 50% waren.. Altijd leuk om bij stoppende dierewinkels en restpartijennte kijken. Laatst nog een rozemijer #5 voor 17€ ..
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

JurjenF

 ::goodjob:: Veel dank. Ik kan hier wel wat mee. Ik denk dat ik inderdaad voor die Shakespeares ga dan. Als ik het goed lees zitten die ongeveer een klasse hoger dan aangegeven. Dus een 6/7 voor die groene jongs en meiden en een 4-delige 5/6 om straks mee te nemen met vakantie. Ga ik straks ff goegelen voor een nette prijs. :-*
Fishing is cheaper than therapy

vliegvisgek

Quote from: Gerrit72 on November 15, 2012, 22:16:18
Wat er op een hengel staat, vind ik totaal niet interessant (als ie maar lekker vist).
Een Odyssey is niet zwaar, kan me daar echt niets bij voorstellen.
Kwaliteit is het zeker! (prijs zegt niets over de kwaliteit).
Tot op heden heb ik alleen tevreden Odyssey gebruikers gesproken ;D
Over de andere hengels kan ik niets zeggen, maar de Odyssey is een aanrader.
Die van mij is 3 delig.

mooi dat jij hem zo fijn gerrit ik vind het 3x niks maar goed dat is mijn mening mocht je op een forumdag zijn komen voel dan mijn hengel en dan de jouwe
ik heb met de hengel die jij hebt geworpen toen hij nog van barry was daarom vind ik het niks hij kocht een andere hengel en gooide gelijk veel beter,maar goed
smaken verschillen he kijk maar eens naar de echte vliegvissers denk dat je er bijna geen vind met shakespaire  ;) ;) ;)

rena

Quote from: vliegvisgek on November 16, 2012, 11:46:56
mooi dat jij hem zo fijn gerrit ik vind het 3x niks maar goed dat is mijn mening mocht je op een forumdag zijn komen voel dan mijn hengel en dan de jouwe
ik heb met de hengel die jij hebt geworpen toen hij nog van barry was daarom vind ik het niks hij kocht een andere hengel en gooide gelijk veel beter,maar goed
smaken verschillen he kijk maar eens naar de echte vliegvissers denk dat je er bijna geen vind met shakespaire  ;) ;) ;)

Ha ha "echte vliegvissers"  ::ban::

Gerrit72

#10
Ik ben ook geen echte vliegvisser (ik doe maar alsof ;))

Mijn ervaring is overigens niet dat de hengel een klasse hoger uitvalt.
Vergeleken bij mijn 6# en 7#, pas hij daar prima tussen qua actie en is 6/7# mi juist.
En idd ook op 'makreel' formaat snoekjes gaat ie mooi krom :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

JurjenF

Oké, heb zojuist een Shakespeare Oddysey Fly 3 dlg 7/8 besteld voor €45. Samen met een 7/8 reel van Shakespeare (ik heb er al een en bevalt me best) en bij A&M lijn WF7F. Jammer dat bij de 6 en 7 geen sinktip zit. Ga nu proberen een paar streamers te scoren en dan maar vang...eh vissen. Ik heb ergens op dit forum wel een paar hele mooie ep streamers gezien die iemand gemaakt heeft. Misschien kan-ie er een paar voor mij maken want hierin moet ik eerst 'geschoold' worden. Eens kijken of er volgende week gevist kan worden met die 'stok'...
Fishing is cheaper than therapy

vliegvisgek

#12
Quote from: Gerrit72 on November 16, 2012, 11:50:50
Ik ben ook geen echte vliegvisser (ik doe maar alsof ;))

Mijn ervaring is overigens niet dat de hengel een klasse hoger uitvalt.
Vergeleken bij mijn 6# en 7#, pas hij daar prima tussen qua actie en is 6/7# mi juist.
En idd ook op 'makreel' formaat snoekjes gaat ie mooi krom :)

bedoel de wedstrijd vissers haha >:(

maar ja heb eventueel nog een orvis helios te koop maar zal hem wel op marktplaats zetten  eerdaags :)

Gert

Quote from: speycast on November 16, 2012, 17:02:32

ik kan totaal niet werpen

Kun je nagaan hoe het met MIJN werpkunsten is gesteld, ik heb het deels van jou geleerd  ;D

Groet,
Gert

Hilco

10 meter   zo ver?  dat ik ik maar net  :P

Hilco


vliegvisgek

Quote from: speycast on November 16, 2012, 17:02:32
veel wedstrijd vissers ???? zijn er legio die met goedkopere hengels vissen dan Sage/ Orvis /winston /scott /loomis

ken er een paar die vissen met stokkies van nog geen honderd euries

prijs/merk  bepaalt niet je werptechniek /afstand /of vis genot

ik kan totaal niet werpen maar heb al honderd verschillende hengels een lijntje laten schieten

en kies mijn hengels op prijs & visgenot

dat zeg ik ook niet maar die vissen niet met een shaikspaire hengel en ik kan ook niet gooien heb merk hengels gewoon voor de show
en voor de heb kan het gelukkig nog betalen en al zou ik moeten bezuinigen dan zelfs zou ik niet met shaikspaire vissen koop dan liever een tfo
of scierra maar nogmaals weer mijn mening en die telt alleen voor mij he ;)

ben

Jongens, het is toch leuk om op Marktplaats een nieuwe hengel die normaal 200 Eurokost, te kopen voor 50 Euro (Snowbee Diamond 6/7 in een alluminium koker)en er dan de volgende dag mee te gaan werpen en dan blijkt die hengel te werpen als een kanon, we zijn ff naar de Berenkuil geweest en heb meer gevangen dan al die powerbait vissers, DAS Toch Leuk!!! ::goodjob:: :-* ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Useless

@Jurjen, gefeliciteerd met je hengeltje. Gewoon een prima ding, zeker voor het geld. Heb ze ook wel eens geprobeerd en vond ze ongelooflijk goed werpen en ik ben zeker geen fantastische werper.
En als je aan het eind van de dag kapot bent van vermoeidheid omdat jouw hengel 8 gram zwaarder is dan de één of andere tophengel, geef je geld dan niet meteen uit aan een peperdure stok maar ga gewoon even langs de huisarts want de kans dat je dan zware bloedarmoede en dus te weinig conditie hebt is groter dan dat het aan het gewicht van je hengel ligt  :).

Heb het al vaker gezegd, je vist met een hengel en niet met een merk. Ik heb hier thuis een heel arsenaal staan van super goedkoop tot enorm duur en ze zijn me allemaal even lief en verschaffen mij allemaal evenveel plezier. En dat is niet afhankelijk van de prijs en zeker niet van een merk maar enkel en alleen van de werp- en misschien nog belangrijker, de vis-eigenschappen. En geloof me, het grootste deel van de mensen die goedkopere hengels alleen maar afkraken zullen, wanneer ze geblinddoekt moeten kiezen door te werpen met verschillende hengels, waarschijnlijk een hele andere keuze maken dan de hengels die ze tot dan bezitten.
Sommigen kiezen voor een bepaald merk omdat de garantiebepalingen enz. ze goed bevalt. Is niets mis mee maar helaas denken er ook nog steeds velen dat ze beter gaan werpen en vissen. Helaas, ligt echt niet aan de hengel maar.... ach, vul het maar in.


HappyFisherman

Ik heb al vanaf maart geen pijnlijke pols meer gehad van mijn Scott, maar da's dan ook een kwaliteitshengeltje hè  ::)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Useless

Quote from: HappyFisherman on November 16, 2012, 21:43:05
Ik heb al vanaf maart geen pijnlijke pols meer gehad van mijn Scott, maar da's dan ook een kwaliteitshengeltje hè  ::)
Waarschijnlijk ook gekocht vanwege de geweldige garantie neem ik aan?  ::tongg::

BV

Bram, heb je hem nog niet terug?

ben

@Useless Als je normaal met je spullen omgaat heb je geen garantie nodig!!!!

HappyFisherman

@bart, Ik gok op Sinterklaas :)

@Ben, kom je wel achter als je een tik hoort van je goudkopje ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gert

Helaas is een goeie garantie op een product niet altijd hetzelfde als een garantie op goeie service.

Groet,
Gert