Kyllburg mei 2015

Started by Troutbuster, January 20, 2015, 08:04:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wilco

Afgelopen weekend was het weer zeer wisselend en zeker een spelbreker. Tijdens en na de regen hebben we wel de mooiste en grootste gevangen. De dag erna kwam het zonnetje en de vangsten vielen tegen. Het water is wat gestegen en niet zo helder als de dag ervoor maar de diversiteit aan gevangen soorten steeg wel. Groot waren ze niet maar de maandag heb ik een kopvoorn(tje) en een vlagzalm(pje)  gevangen en veel gestippelde alver. Als die aan het azen waren was de forel ook vaak in de buurt. Bijna alle gevangen vis was behangen met bloedzuigers dus de vis kwam van diep.

Troutbuster

Broeders!!

Morgen is het zover!! 8) 8) 8)

Ons tripje naar Kyllburg met 7 malloten ::) ::)

We hebben er een partij zin an!!

Verslag volgt uiteraard

Gr

Jan
"Petri Heil"


HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

jo flyfishing

Je gaat er geen botten vangen.
::fluiten::
Quote from: Troutbuster on May 13, 2015, 15:28:54
Broeders!!

Morgen is het zover!! 8) 8) 8)

Ons tripje naar Kyllburg met 7 malloten ::) ::)

We hebben er een partij zin an!!

Verslag volgt uiteraard

Gr

Jan
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

maurice

Veel plezier mannen.
Vergeet de IBD niet  ;)
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Troutbuster

#80
Broeders!!

Gisteren terug gekomen van een zeer geslaagde trip naar de Kyll bij Kyllburg

Wat een top weekend en niet alleen door de redelijk goede vangsten!! ;)

Afgelopen donderdag ochtend om 6:00 verzameld en vertrokken uit Tholen met een 6 koppig span van Lure and Emerger.
6 koppig ja, want helaas was Edwin verhinderd :-\

Na een voorspoedige reis met de nodige stops, omstreeks 9:30 in Kyllburg, maar wat bleek, Hotel Zus Post lag er akelig stil en donker bij
Na wat bellen en kloppen geen respons dus een akelig voorgevoel was groeiende, "het zal toch geen waar zijn hè?"
Na wat heen en weer "ijsberende" vol van "vangdrang" zittende vliegvissers, uiteindelijk bekende "Zur Post" mannen ("de Jongens"  ::)) in het zicht!!
Men had ons verward met een motorclub en die zouden wat later op de dag aankomen.
Verwarring alom, maar gelukkig stond de boeking wel goed na raadpleging

Omkleden vergunningen kopen en vissen maar

Novice op stromend water was onze "flying Scotsman" Bob Hill, die voor deze trip zijn klusbus omgetoverd had tot vismobile met kleding en hengelrekken!!
Wat een luxe!!

Gestart bij de spoorbrug in het "dorptraject" wat via het "zwembad" en de "tennisbaan" richting camping loopt.
Vis genoeg te zien, ze stegen regelmatig maar waarop???
Nagenoeg het hele weekend door was het voor ons een raadsel welke droge vliegen het beste waren behalve de laatste zaterdagmiddag sessie, maar daarover later!

Maar aan de slag dus en al snel waren de eerste forellen een feit

Iron Blue Dun deed het wel, maar niet "als vanouds" gele meivliegjes, F-flies, alles werd wel eens gepakt echter nooit met een overgave zoals we gewent waren
Nymph vissen loonde ook wel maar ook hier gold, "geen overvlieger" !

Dat er plenty vis zat was wel duidelijk maar hoe ze te vangen, niemand had het antwoord pasklaar
Toch kwamen er regelmatig forellen in het netje dus waarom klagen

's middags een hartelijk weerzien met Roger, en we hadden besloten om halverwege de middag een uitgebreide maaltijd te nuttigen om daarna door te vissen tot donker
Het weer was het hele weekend prima, af en toe een miezer buitje maar hoofdzakelijk zonnig en een aangename temperatuur van ca 17º

Hans "hansie" Matthijsse haakte een vette barbeel aan de nymph, Christof ving zowel droog als met de nymph, John "JOLP" Vije, en Peter "bronco billy" Lambrechts kwamen van de 0 af alleen Bob bleef deze dag helaas visloos, maar met een positieve drive "morgen ga ik ze vangen" allen voldaan de dag afgesloten bij de Dönner zaak met een "klein" broodje, en een borrel op de kamer.

Dag 2 besloten om stoomopwaarts bij "de doorwaadbare plaats" te starten.
De regen van de nacht miezerde nog wat na en had gelukkig de rivier niet of nauwelijks gekleurd dus aan de slag.
Christof en Hans gingen naar de bovengrens richting Sankt Thomas, wij bleven stroomopwaarts in de buurt van de startplek
Het viel niet mee, de vis liet zich wel zien, maar wederom was vangen geen makkelijke opgave
Toch "sneuvelden" er een aantal forellen(tjes) aan droge vliegen en nymphen
De miezer van de ochtend maakte alras plaats voor strak blauwe lucht en de zon deed haar welkome verwarmende werk en zittend op een hoge Kyll oever, met een koek en een "colaatje"  ;D, overviel ons de stilte, de schone natuur en we waren het er roerend over eens dat we ons zeer gelukkig mochten prijzen met de omstandigheden.

Op de eerste dag, hadden we een forumlid tegen het lijf gelopen op de camping
Henk "Doema" de vaste vismaat van Jan Damman, stond met de camper op camping Kyllburg
Ook onze 2e dag was Henk stroomopwaarts aan het vissen en ook hij ondervond het lastige vangen, maar toch was ik getuige van een mooie vangst van een beekforel door Henk.

Toen we laat in de middag Chris en Hans weer terug zagen, bleek vooral Chris zich behoorlijk te hebben uitgeleefd met een zwarte "nymph" met zwarte marabou staart, een zwart gehackled lijfje en een fluo oranje tungsten kop op maatje #10.
Schuin stroomopwaarts, ff laten driften en dan fel binnenstrippen leverde snoeiharde aanbeten en grotere forellen op!!
Onder de doorwaadbare plaats deze methode toegepast en ja!!! het werkte!!!
Zowel Hans, Chris en ik mooi nog een paar mooie forellen weten te snaaien op deze manier.
Peter en John hadden ook vis en Bob was eindelijk van de 0 af en had zijn "belofte" waargemaakt en was intens voldaan met zijn eerste beekforellen

Om 18:00 uur heerlijk buiten op t terras van Bella Italia, in een blakend zonnetje, een pizza  gegeten en daarna nog een avondsessie in het "dorptraject"
De "Christoffel methode" met fluo oranje tungstenkop werkte ook hier prima en al snel waren een aantal forellen het "haasje"
Doorgevist tot donker en iedereen moe en voldaan aan de afsluitende borrel

Dag 3 wederom gestart in het dorptraject met als plan om na de lunch stroomop te gaan vissen
Al vissend en gelukkig ook vangend richting camping waar we een heerlijke hamburger als lunch verorberden (top Roger!!!)
Nog een paar worpen bij de camping leverden een paar mooie forellen op en daarna richting bovenstrooms

Op de parking van de "doorwaadbare plaats" stonden al 3 auto's, dus besloten om de bovengrens bij Sankt Thomas met de auto te bereiken om daar de laatste sessie van de trip te voltooien
Nou... dat hebben we geweten!!!
Niet exact wetend welk pad we moesten nemen, het eerste bospad links ingeslagen.
Tevergeefs wat dit pad liep dood en gelukkig was er ruimte om te draaien, wat zeker met de Bus een welkome situatie was.
Terug en verder dus!
Bij Sankt Thomas de Kyll over en een ander bospad gevolgd
Op een gegeven moment.... doorgang versperd door een dwars over de weg liggende dikke boom, waar zelfs ik met de personenwagen niet onderdoor kon!
Wat nu???
De tot vismobile omgebouwde klusbus had helaas geen boomzaag, maar wel een bijl!!
Hansie zou deze stam wel ff slechten, dus aan het hakken
Dit ging voorspoedig en Christof probeerde, hangend aan het eind van de stam een breuk te forceren
Ik was net op weg om mijn gewicht in de schaal te leggen toen de boom spontaan brak, met Chris eronder
Gelukkig liep het goed af en klauterde Chris er ongedeerd onderuit
Boom opzij en verder
Helaas, ook dit pad liep dood en dus achteruit terug
100 mtr terug was een bredere plek en daar kon ik draaien, maar waar bleef de bus???
Het geluid van gieren van slippende banden en een razende dieselmotor zei genoeg, de bus zat vast!!!
Met veel moeite weer vooruit en aan het eind toch kunnen draaien, daarna vooruit vol gas door de bagger het begaanbare pad tegemoet!!
Pfff wat een exercitie!!! ;D ;D

Uiteindelijk het goede pad kunnen vinden en vissen maar!!

Wat dit weekend nog niet aan de orde geweest was, gebeurde nu wel!
De forellen stegen duidelijk en agressief op de gele meivliegjes die massaal hatchten op dat moment
Peter ving er achter elkaar een paar op een Yellow Drake, en ook ik kon er een aantal op zo'n Drake snaaien, de gulzigheid bleek uit de telkens diep in de strot zittende Drakes!
Niks subtiel nippen maar vol overgave stortten ze zich op de aangeboden vliegen
Het duurde maar een klein uurtje, daarna was de hatch alweer voorbij helaas :(

Aan het eind van de strecke waren een groepje Duitse gasten aan het kamperen, met kampvuur en veel bier (er lagen zeker 6 kratten Bittburg in de rivier te koelen en achter de tent hadden ze er nog een aantal staan
Aardige gasten die ons spontaan een biertje aanboden, dat sloegen we niet af natuurlijk!!
Bob en Chris waren daar aan het vissen en Chris gunde de Duisters een forel voor de BBQ die hij ter plaatse voor ze schoonmaakte
We konden niet meer stuk natuurlijk maar omstreeks 20:00 uur toch maar vertrokken richting hotel anders waren we zeker blijven plakken aldaar!! 8) 8) ::proost:: ::proost::

In Zur Post aan een voortreffelijke steak het weekend herkauwd

Prachtige dagen gehad met redelijk veel vis en een heerlijke groep gelijkgestemden
2 novices op de Kyll (Bob en John) die zeker "besmet" zijn met het "Kyllvirus" en geheid terug gaan naar deze fantastische stek (of was het een sublieme stek Hansie?? ::))

Het intussen als vast ritueel zijnde afsluitende borreltje op de kamers was weer top en met kaakkramp van het lachen ter kooi voor de welverdiende nachtrust

Zondag na het ontbijt vertrokken richting huis
Wel eerst met een mooie omweg want we hebben het gehele Kylldal doorkruist tot aan Stadtkyll aan toe
Mooie plekken laten zien voor eventuele vervolgtripjes
Birresborn zal in de toekomst zeker op de visplanner verschijnen, daar waren we het allemaal over eens.

Er zijn zat foto's en zelfs filmpjes gemaakt en een compilatie hiervan volgt binnenkort

Christof, Hans, John, Peter en Bob, bedankt voor een gaaf weekend samen en we komen zeker weer terug in het wonderschone Kylldal

Gr

Jan



"Petri Heil"


HappyFisherman

Heerlijk stukkie tekst Jan!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

FrancoisCKX

Hier kan ik zo'n zin in vissen van krijgen...

Jan Damman

Leuk verslag van een mooi weekend Jan  ::duim::

Inderdaad het was vorige week niet makkelijk om de goeie Nymph of droge vlieg te vinden maar eenmaal gevonden nam het aantal gevangen vis ook duidelijk toe. ;D

Morgen met Henk  ( Doema )naar een nieuwe stek toe eens kijken wat het daar wordt.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Raymond

Dat was dus weer een lekkerrrrr weekend, Jan! Ik heb het hele lange weekend nog aan jullie gedacht..., zou ik er ook heenrijden en nog voor een dagje aansluiten...? ;) Maar de vrouw heeft daar toch op een elegante manier een stokje voor weten te steken.

Oh wat heb ik zin om ook weer eens een weekendje te pakken in Duitsland...
::wtf::

Troutbuster

Eind augustus Ray!!
Dan gaan we Grafendhron weer "onveilig" maken

Gr

Jan
"Petri Heil"


Raymond

Yes yes yes yes yes yes yes yessssss!!! :D :D :D
::wtf::

maurice

Quote from: Troutbuster on May 18, 2015, 18:10:38
Eind augustus Ray!!
Dan gaan we Grafendhron weer "onveilig" maken

Gr

Jan


Bestaat dat nog steeds Jan?
Meende dat ze gingen stoppen
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Troutbuster

Maurice,

Familie Steinmetz wel ja

Gunther heeft nog de pacht, schrijft dus nog de vergunningen uit, maar zijn pension is idd gesloten

Bij het restaurant in het dorp kan je prima overnachten (en meer!! ;))

Dus...... 8) 8)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Raymond

Waren wij twee jaar geleden niet de laatste gasten? Is wel zonde dat ze het niet meer uitbaten maar aan alle goede dingen komt vroeg of laat een einde, helaas...

Het hotel-restaurant in het dorp is prima, Maurice. Helemaal niets mis mee.
::wtf::

Kruijff

Leuk verslag!!! Zin in....
Gr Ed

FSCHAMP

Schitterend stukje tekst, als we nu nog de foto's en de filmpjes te zien krijgen, dat zou pas klasse zijn.

::goodjob::
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

maurice

Quote from: Troutbuster on May 18, 2015, 19:13:41
Maurice,

Familie Steinmetz wel ja

Gunther heeft nog de pacht, schrijft dus nog de vergunningen uit, maar zijn pension is idd gesloten

Bij het restaurant in het dorp kan je prima overnachten (en meer!! ;))

Dus...... 8) 8)

Gr

Jan

Dus toch, en ja het eten en bier smaakt daar ook heel goed.
Top water geweldige vissen daar
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Troutbuster

Quote from: FSCHAMP on May 18, 2015, 20:24:19
Schitterend stukje tekst, als we nu nog de foto's en de filmpjes te zien krijgen, dat zou pas klasse zijn.

::goodjob::

Binnenkort Gino,

Iedereen moet ff de tijd krijgen de plaatjes te ordenen

Fotosessie volgt binnenkort

Gr

Jan
"Petri Heil"


FSCHAMP

Dit geldt ook voor mij Jan, ben net terug van een verlengd weekend in het Zwarte Woud. Ik heb twee dagen gevist op twee verschillende rivieren. Ik heb wel niet veel foto's genomen, maar wel redelijk wat gefilmd en wil hier een mooi filmpje van maken voor ik het hier post.

Wordt dus ook nog vervolgd.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

mrproper


bronco billy

Goed verslag Jan .
We hebben weer genoten , fantastisch weekend , lekker gevist , veel geleerd en voor herhaling vatbaar .
Mooi weer , nou wat moet je nog meer. Zal vandaag aan de foto's beginnen .

William , mooi filmpje . Komt me nu bekend voor . Ontzettend veel forel in de Kyll.
Soms is de hengeldruk erg groot, dus wijs om een rustig plekje te vinden en dat kan gelukkig nog.
grtjs
Peter

Gert

Leuk verslag Jan.
Laat de foto's en filmpjes maar komen!

De eerste keer dat ik in Kyllburg was, ben ik met de motor naar die doorwaadbare plaats gereden.... Nou, dat heb ik geweten. Op een modderpaadje van amper 2 meter breed weer zien te keren, en zowat tot de assen in de bagger. Achteraf had ik beter door het water naar de overkant kunnen rijden, dan had ik het hele weiland gehad om te keren.

Groet,
Gert 

Marco B

Had je plotseling toch een 'Dirt Bike'

Bij de weg: Leuk verslag Jan.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!