Intermediate, transparant of gekleurd?

Started by Troutbuster, August 02, 2012, 08:16:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Troutbuster

Broeders,
In opvolging van de interessante discussie in het topic van Ton Team over welke lijn hier een open vraag.

Heeft een transparante intermediate glass lijn voordelen (of juist niet?) t.o.v. de gekleurde intermediate lijnen???

Wie het weet mag het zeggen!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


BV

Die vliegenlijn is zo dik dat volgens mij de kleur niet meer uit maakt.
De lengte van de leader moet langer zijn dan het geheugen van de vis  of groter dan zijn argwaan-cirkel.
Denk ik

Team

Ik heb wel eens gelezen dat vissen over het algemeen allerlei soorten draden gewend zijn, door planten met enorme lange stelen, en luchtwortels, zoals waterlelies, langdradige wiersoorten zoals in de Kyll. En als je ze vangt met Fluo oranje enFluo groen en geel, kun je ze volgens mij met iedere kleur vangen, persoonlijk voel ik meer voor groen en mosgroene kleuren, en een glas clear lijn lijkt mij ook beter dan een gekleurde lijn. Je aanpassen aan de natuur ook met je kleding, maar of het beter vangt, betwijfel ik.Stel je voor dat we allemaal in felle kleuren langs het water zouden lopen, Dan zien we niet meer wie Bas is.

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Troutbuster

"Petri Heil"


HappyFisherman

De brekingsindex van die clear glaslijn is totaal verschillend dat die van het (troebele) water. Zou zo'n visje dat ook niet zien? Kun je net zo goed met een roze lijn vissen...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

BV

Beste Ton,
Onze Pink-Belly-Bas had twee twee vissen in Zeeland.
Zou er iets aan de ogen van de vissen zijn geweest of eerder de geaar....:-)

Useless

Ik heb in al mijn vliegvisjaren eigenlijk nog nooit enig verschil bemerkt. 't Blijft natuurlijk altijd een beetje subjectief want je weet per slot van rekening nooit of je met een glaslijn meer gevangen zou hebben, maar mijn ervaring is dat het 9 van de 10 keer geen bal uitmaakt.
De enige keren dat ik een intermediate glaslijn gebruik is bij catch and release forelputten waar de vis door de hoge hengeldruk blijkbaar toch geleerd heeft dat een lijn in het water ook gevaar kan betekenen. Nu hou ik persoonlijk niet zo van aquariumvisserij dus gebruik ik zo'n lijn hoogst zelden. Daarbij heb ik het idee dat glaslijnen vaak wat meer geheugen hebben dan de gewone intermediates.
Maar aan de andere kant, baat het niet, het schaadt ook niet dus als men er in gelooft, gewoon lekker gebruiken.

marc

#7
grt marc

johannes

zelf vis ik graag met een glaslijn heb een paar gekleurde intermiediet gehad maar weg gedaan omdat....... het zal wel vertrouwen zijn.

wat marc zegt over de kern is wel zo en er zit ook meer rek in wat een aanbeet moeilijker te voelen maakt.


Team

Beste BV  geaardheid maakt mij en de vis niets uit, ik denk eerder dat ze hem aanzien voor een grote Pink Tag.

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

BV

Ton,
Daar had ik nog niet aan gedacht ;-)