forel

Started by ezra.verboom, April 02, 2014, 13:09:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ezra.verboom

welke vlieg werkt goed voor forel?

BV

Of , in de taal van een 12 jarige :  dan kan varieren van dag tot dag en maand tot maand , en van de ene plaats tov de ander plaats.

Dus ; waar en wanneer wil je gaan vissen ?

Mike

Das gek, ik weet amper of zelfs niets van entemoliegie  ;D en toch vang ik mij doorgans een ongeluk  ::)

Maar ff alle gekheid op een stokje, Ezra waar welke vijver ga je vissen ??
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Rene V.

Quote from: Cornico on April 02, 2014, 15:20:47
De vlieg die op dat moment door de forel wordt gepakt.
En om daar achter te komen moet je iets weten van de entomologie=insectenkunde.
Dus hoe ze er uitzien, wanneer ze vliegen of uitkomen of weer doodgaan, wat de Nederlandse (en Engelse ) naam is.
Dit laatste om te weten welke imitatie van welk insect (vaak Engelse naam) je eraan moet knupp'n.
Zoals Marten aangeeft,wanneer je je verdiept in meer dan alleen een visje vangen ben je ook in staat om in moeilijke omstandigheden dat visje te vangen.Lees en leef jezelf in in het leefgedrag van de vis die je wil vangen,je brengt jezelf ook een level hoger in de vliegvisserij.
Voor mij is vliegvissen meer dan alleen dat visje vangen.

Groet Rene V.

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Mike

Ik ben idd niet van t soort vliegvisser dat thuis komt en zegt "ik heb niets gevangen maar zo'n heerlijke dag gehad"
Als ik ga vissen wil ik vis vangen, het liefst heel veel en zo groot mogelijk.
Als ik niets vang, dan baal ik daarvan  >:(
Wat ik dan wel weer heel leuk vind is het belagen van zeer moeilijk te vangen vis want ik hou wel heel erg van uitdagingen.

Mijn reactie van net was overigens meer als grapje bedoeld.
Vaak doen mensen heel dramatisch over het (feit) dat je kennis van entomologie moet hebben omdat je anders geen goede vliegvissers bent.
Nou heb ik best een beetje kennis van entomologie maar de keren dat ik met het gebruik van die kennis de beste resultaten behaal is zeer gering.
Ik weet dat het bij veel (puristische) vliegvissers een doorn in het vliegvissers hart is maar over het algemeen vang je het beste forel met attractors zoals , booby's, blobs, bontstreamers enz

Er zijn ook zat momenten dat je daar niet het beste mee vangt maar dan is over het algemeen vrij snel duidelijk zichtbaar waar de forellen op azen. Bv buzzers die hatchen of insecten die op t water landen.

Dus mijn stelling is,  kennis van entomologie zal je best op sommige momenten kunnen helpen beter te vangen maar ook zonder die kennis kan je zeer succesvol zijn aan de waterkant.
Vaak is het op de juiste diepte aanbieden van je vlieg en de snelheid van strippen veel belangrijker dan de kennis over beesjes.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

merijn1982

Lekker bezig weer mannen. Een 12 jarige jonge vliegvisser stelt een normale vraag en word door purisme en moeilijkheden bestookt. Lekker behulpzaam:-(

Nu on topic! Ezra: een red tag is een vlieg did vaak vangt. Maar vooral kleine streamertjes werken vaak goed op forelvijvers. Google maar eens op streamer of forel streamer. Je zal genoeg voorbeelden vinden. Mocht je ee niet uit komen of zo moet je me anders maar een pb sturen.

Succes!!
Tight lines!!

maurice

Ezra ben je familie van Noah?
::bbq:: ::proost:: ::proost::

maurice

Ezra,

Uit respect naar je vader ( tour de OV 5)
Dat hij gewoon even een dagje naar het oosten komt om dat je broer graag mee wil vissen zal ik voor jou een stel vliegen binden.
Aangezien ik geen ervaring heb met frankrijk weet ik ni
et of ze je de gewilde vis zullen leveren.
Maar de kans zit er wel in.
Als je niets vangen gaat niet boos worden maar door zetten.  :D ;)
Geef me wel ff de tijd.

Wanneer gaan jullie?

Stuur me jullie adres maar via PB .
Wel delen net Noah. :P
::bbq:: ::proost:: ::proost::

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

merijn1982

Dat stuk was mij ontgaan. Sorry

Echter denk dat we ezra meer helpen met voorbeelden van vliegen dan situaties schetsen. Maar zal me er wel niet mee bemoeien.
Tight lines!!

merijn1982

Maurice: dat is nou helpen! Top
Tight lines!!

goswit

Ezra.     Om een goed antwoord te geven hebben wij meer gegevens nodig . Naar welk gebied wil je gaan en wanneer.

Als je onder Frankrijk kijkt staat er al veel over geschreven , ik heb dacht ik bij l Ain  een site aangegeven waar je kunt zien welke vliegen je kunt gebruiken voor verschillende rivieren en departementen.

Ga eerst lekker vliegvissen en als je het na een tijdje nog leuk vindt ga je je maar verdiepen over de natuur en haar insekten.

Veel succes

Gos.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

noahverboom

Ezra is mijn broertje en hij wilt graag meer leren over vliegvissen,
vandaar ook de vraag welke vlieg is goed voor forel.
dit jaar gaan we naar de Pyreneeën en daar zijn veel berg meren waar forel in zit.
ik zal morgen even de camping opzoeken waar we naartoe gaan.

maurice

Quote from: Cornico on April 02, 2014, 22:58:32
Prima Maurice,
Uit mijn wat gedateerde jarenlange ervaring in Franse riviertjes staat in ieder geval als een paal boven water dat je ze voor de zomervakantie  (moet binden in maatjes 18 tot 22 en dat dan kleine sedges en comparadunnetjes de voorkeur genieten.


Wilco HELP.
;D  :-X


::bbq:: ::proost:: ::proost::

goswit

Kijk daar hebben we wat aan.

Cornico , je hebt gedeeltelijk gelijk.  Ik viste normaal gesproken met haak 14 -22.  Ik heb 3 dagen opgetrokken en gevist met jongens van het Franse vliegvis team , Wat mij enorm verbaasde was de haakmaat NR. 10, die dagen was de buiten temperatuur 30 + , dus wat is wijsheid.

Gos.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Gert

Ik was afgelopen zomer in de Pyreneeën en heb heel wat mooie riviertjes gezien, en er ook een paar keer gevist. Ook een keer in een mooi bergmeertje gevist. Eigenlijk niests gevangen (op wat alvertjes na), maar het was dan ook geen visvakantie. Ik denk dat als je op de juiste tijd van de dag gaat (tegen de avond waarschijnlijk), je veel meer kans maakt om forel en vlagzalm met een droge vlieg te vangen, en dat blijft toch het leukst vind ik.
Dan komt het er inderdaad op aan welke vliegen op dat moment uit het water komen of eitjes afzetten. Meestal sedges denk ik.

En een vergunning is makkelijk daar. Dag- weekend- of weekvergunning kost niet veel, en je mag in een heel groot gebied vissen. Het meertje waar ik gevist heb viel daar niet onder, daar moest je een aparte dagvergunning kopen.

Dus hopelijk maakt Maurice een paar mooie sedges voor je ;)

Groet,
Gert


BV

Ezra,

Ik ga nog een veronderstelling maken.
Ik weet niet hoe goed je kan werpen en je leader gestrekt op het water leggen.
Maar mijn gevoel is dat je met één klein onverzwaard bruin of zwart (pheasanttail) nimfje als beginner wat minder last hebt van een iets minder mooie presentatie bij het werpen.

Gewoon in werpen met een nylon leader , en dan langzaam je vliegenlijn terig inhalen tot je zeker weet dat je leader gestrekt ligt.
En dan je leader heel goed in het oog houden.

Ik heb daar als beginnen makkelijker mee gevist en gevangen dan gelijk een droge vlieg.

noahverboom


maurice

En hoe is het gegaan met de vliegen?
::bbq:: ::proost:: ::proost::

maurice

Zo vliegen binnen en ajuuuu

En hierom zullen de paar goeden onder de slechten lijden.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Wilco

Quote from: maurice on December 28, 2014, 19:46:35
Zo vliegen binnen en ajuuuu

En hierom zullen de paar goeden onder de slechten lijden.

Ik kan je niet helemaal volgen Maurice. Met de binddag zal ik wel wat maatjes 18 tot 22 en dat dan kleine sedges en comparadunnetjes maken :) :) Maar dan moet je wel komen :) :)


maurice

Gaat me om Ezra.

Vliegen gekregen en dan niets weer laten horen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Wilco

dumpen dat soort volk  >:( >:(

Plantje

Ik vond het ook even raar om te lezen, maar als je de data bij de posts bekijkt wordt het al snel duidelijk.

Jammer dit! Begrijpelijk dat je zo reageert Maurice!