De Ourthe nabij Houffalize

Started by Troutbuster, March 05, 2012, 17:07:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rein

Ik zit iets verderop aan de Ourthe, het water is inmiddels al enkele dagen redelijk helder en nu ook weer sterk gezakt. er worden komende dagen nog wel wat regenbuien voorspelt maar niet zo sterk als wat we hier hebben gehad. Hieraan de Ourthe is openbaar viswater en al behoorlijk leeggevist door de lokale bevolking. Zelfs aalschrovers verhongeren hier.
Morgen was ik ook van plan bij Houffalize te proberen maar anders komt het van de week wel als er nu een invasie nederlanders aankomt ;)

Troutbuster

Het was een taaie maar mooie dag gisteren aan de Ourthe
De naweeën van hoog water waren duidelijk te merken
De Ourthe zelf was gelukkig niet al te hoog meer maar helaas nog niet helemaal helder.
Toch een 4 tal mooie vissen weten te vangen op het lichtbruin gekleurde No-Kill gedeelte van Houffalize
Er was weinig activiteit te bespeuren van forel, ook niet toen het zonnetje 's middags zich af en toe liet zien steeg er nauwelijks vis en met pijn en moeite 7 forellen weten te vangen waaronder een aantal van allezins redelijk formaat.

Al met al een mooie dag met 6 gelijkgestemde vismakkers van Lure&Emerger, en het afsluitende diner in Achouffe was weer voortreffelijk!!

Binnenkort weer maar eens een tripje maken!!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


A{b}r{a}xa{s}

Daar gaat het  om : genieten ;)

Troutbuster

Broeders
as. vrijdag 17-08-12, gaan "we" weer met een stelletje liefhebbers van Lure & Emerger de Ourthe bij Houffalize "bestoken" met onze vliegen.
Momenteel zijn de omstandigheden super!
Hopen dat het zo blijft en dat "Pluvius" geen grote hoeveelheden "natte roet" in het "eten" gaat gooien!! ::bidden::


Verslagje volgt uiteraard!

Gr

Jan
"Petri Heil"


gijsie20

Hoi Jan,

Zijn jullie er enkel vrijdags? Ik ben er komend weekend ook, ga vrijdagavond of zaterdagmorgen vroeg die kant op tm zondag.  :)

Groet

Troutbuster

Yep!!
Alleen vrijdags!
Wel de hele dag hoor!
Vissen het no kill stuk vanaf 10:00 tot ca 18:00 uur

Gr

Jan
"Petri Heil"


gijsie20

Hoi Jan,

Veel plezier morgen! Vertel ze maar niet dat ik er het weekend ben!  ;)

Christof van den Berge

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Troutbuster

Broeders,
Gisteren weer een dagje Ourthe gedaan!
Om 10:00 uur gestart met nog 7 andere broeders in Petrus van Lure & Emerger op het No-Kill gedeelte van Houffalize.
Het was zeer warm en (te) zonnig 8) voor een echt productieve dag vliegvissen!
Maar....
In de schaduwrijke stukken en natuurlijk meestal onder de bossages waren er wel wat forellen(tjes) te verschalken, maar je raad het al, er moest heel hard voor gewerkt worden (en lastige worpen!!)

Om 18:00 uur stond de teller op 12 st. waaronder een paar zeer mooie exemplaren.

Gevist op hoofdzakelijk het No-Kill gedeelte van Houffalize.
Wel ff op de Martin Moulin (lekker in de schaduw ;)) maar deze doorgaans zeer visrijke beek was ogenschijnlijk totaal leeg :(

Het afsluitende "feestmaal" in de Herberg Achouffe, was weer fenomenaal (ook het kabouterbier natuurlijk ;))

14 september as. gaan "we" voor de laatste maal in het seizoen 2012.

Gr

Jan


"Petri Heil"


A{b}r{a}xa{s}

met z'n allen Jan, of jij alleen ?.....dan is 12 toch een mooi aantal

Christof van den Berge

Mooie dag gehad Jan zo te zien!!!!

En dan Kabouter bier is zeker zeer smakelijk ::agree:: ::agree:: ::agree::
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Troutbuster

#61
Quote from: A{b}r{a}xa{s} on August 18, 2012, 14:48:34
met z'n allen Jan, of jij alleen ?.....dan is 12 toch een mooi aantal

Bas,
Ik had er 12, de anderen noteerden vangsten uiteenlopend van 2 tot 7 vissen!
Zoals ik je zei, er moets veel moeite voor gedaan worden en niet iedereen neemt die (lonende!! ;) moeite!)

Quote from: Christof van den Berge on August 18, 2012, 15:29:44
Mooie dag gehad Jan zo te zien!!!!
En dan Kabouter bier is zeker zeer smakelijk ::agree:: ::agree:: ::agree::

Zeer smakelijk Chris, en aanrader voor als je daar eens in de buurt bent (het eten trouwens ook!!) ;D ;D


Gr

Jan
"Petri Heil"


golddigger

Lekker huis gehouden Jannemaaaan!
Moeilijke visserij is juist leuk en echt iets voor jou
Ik hou daar persoonlijk ook meer van
Juist vissen op plaatsen die anderen overslaan!
Hoe meer moeite, hoe meer bevrediging als je wat vangt
Suc6 volgende keer
Perry

Troutbuster

Cheers Per 8)
14 september gaan we weer naar de Ourthe met Lure&Emerger (de laatste keer voor de sluitingsdatum!)
Op 7 sept. doen "ze" de laatste uitzetting.
Als het weer nou ook nog een beetje meewerkt kan het een mooi dagje worden

Vrijdag met Bas een weekendje naar de Dhron in de Hunsruck
Een smal, zwaar begroeid priegelbeekje met veel vis (privé visserij!!)

We zullen zien !

Verslag volgt
"Petri Heil"


golddigger

Veel plezier daar dan
Gaat Bas daar tenkara vissen???????
We zien het verslag wel komen
Perry

Marcelk

Die Drohn lijkt me wel wat, indianenvisserij
en er zit ook witvis in dus vangen moet je
altijd kunnen  :)

gijsie20

#66
Zo..ik ben ook weer terug van het weekend. Het was zeer warm!
Zaterdag hebben we een paar stukken No kill gelopen, wel wat gevangen, maar het was idd hard werken. Ook heel anders dan een paar weken geleden. Toen ving je op 1 plekje zo 3/4 forellen, nu met moeite 1.
Vandaag een ander stuk gelopen, dat ging een stuk beter. Eindelijk ook weer behoorlijk wat vlagzalm gevangen, niet groot 10-20 cm maar ze zitten er iig!
Het was weer een prachitg weekend!

Normaal maak ik geen foto's maar hierbij toch 3 foto's van vandaag.





Groet Gijsbert

BV

Waad pak op de kant laten , lekker met de sandalen in het water!
Mooi gevangen, merkelijk meer vlagzalm als een paar jaar geleden heb ik de indruk.

Zit er nog Elrits?
Ik had er ieder jaar wel een paar van 10cm op een nimf maat 12 (in de laatste stroomversnelling voor het einde van de no-kill).
Altijd lachen als die kleine gekken aan je grote nimf hangen als je opnieuw werpt.

gijsie20

Ik viste vandaag enkel met droge vlieg, soort hertenharen sedge. Wild ingebonden. De vlagzalmen zijn ook niet op het no kill stuk gevangen..foto's zijn daar ook niet van maar op een ander stuk. Vlagzalm vingen we laatste jaren ook opmerkelijk minder, voorheen nog wel eens eentje richting de 40 cm!
Elrits genoeg..je ziet ze naar je vlieg zwemmen en onder trekken. Had er 1 gevangen. Verder trouwens ook nog kleine kopvoorn, en gewone voorn gevangen. Genoeg activiteit op het water vandaag. Opmerkelijk..gister zag je niks..ook geen insecten boven het water.

Troutbuster

Quote from: gijsie20 on August 19, 2012, 23:44:43
Opmerkelijk..gister zag je niks..ook geen insecten boven het water.

Dat is idd opmerkelijk Gijs
Hadden wij ook afgelopen vrijdag!
Nauwelijks activiteiten van vis te bespeuren, en ja ook het insectenleven stond op een zeer laag pitje
Waterstand van de Ourthe was prima, maar vreemd genoeg niet spathelder. ::wtf::
Vlagzalm! Tsja ok wij hadden er een paar.
Klein maar toch!
Wij hebben alleen het No-Kill stuk bevist vrijdag.

Volgende maand nog maar een tripje ;D

Gr

Jan
"Petri Heil"


Jorrit W

Gaaf!

Heb nog nooit een vlagzalm gevangen. Staat hoog (lees bovenaan) m'n lijst. Met welke vlieg hebben jullie in belgie vlagzalm gevangen? En waar moet ik verder op letten om vlagzalm te vangen? Wij gaan de 21ste weer voor een weekend naar de Semois en ik hoop dan toch echt een keer zo'n mooie vis te vangen.

Troutbuster

Jorrit,
Vlagzalm, tsja!
Geen speciale vlieg, de "gewone" nymphen die je voor de forel inzet, doen het ook op de vlagzalm
Belangrijker is de stek keus
Vlagzalm heeft de voorkeur aan wat langzaam stromend dieper water echter is dit geen wet!
Vang je er een, vis dat de pool of stek goed en secuur uit, want Vlagzalm is een scholenvis!!

Vis je met de droge vlieg dan is het zaak, zeker in het na seizoen, om je vlieg klein te kiezen
Vanaf haak 18 zit je wel goed
Patronen?
Ik heb de beste ervaring met een Iron Blue Dunnetje op #18 en #20 wat betreft vlagzalm in het na seizoen.

Let op bij de aanbeet van Vlagzalm op de droge vlieg!
Sla niet te vroeg aan!!
Vlagzalm heeft een onderstandige bek en moet dus, om de vlieg te nemen, zich met de buik omhoog draaien om de vlieg te nemen.
Sla je gelijk aan na de visuele "take" mis je bijna alle aanbeten.
Wachten, hoe lastig dan ook, is het advies
Onze Engelse Broeders in Petrus, hebben daar een goede stelregel voor.
Bij een Vlagzalm take "zingen" ze steevast de regels van het Engelse volkslied "God, save the Queen" en dan de haak zetten!!

as vrijdag gaan "we" van Lure&Emerger voor de waarschijnlijk laatste keer in 2012 naar Houffalize om het No-Kill stuk te bevissen

Verslagje volgt uiteraard

Gr en succes

Jan
"Petri Heil"


Jorrit W

Dank je voor de tips. Jij heel veel plezier en succes vrijdag. Wij moeten nog een weekje langer wachten. :-(

Het eerste weekend van juni zijn we ook bij de Semois geweest maar helaas geen vlagzalm gezien, laat staan gevangen.

gijsie20

Ik zal morgen even een foto plaatsen waar ik de laatste keer de vlagzalmen mee ving. Ze hielden zich op in/achter diverse stroompjes. Niet eens zo heel diep, net een halve meter hooguit.
En inderdaad, waar er 1 zit, ving je er nog wel 1 of 2.

Groet Gijsbert

Jorrit W

Dank je Gijsbert. Ben benieuwd naar de foto's!