Vliegvissen in de Semois rond Chiny

Started by ben64, July 15, 2018, 21:46:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ben64

We gaan over een week naar België en kamperen op camping Canada bij  Chiny, waar de rivier Semois stroomt. Heeft iemand ervaringen met het vissen in deze rivier of handige tips ( Wondervliegen die altijd vangen bijvoorbeeld  ;)?

henkverhaar

Kopvoorn - veel kopvoorn. Forel wordt moeilijk deze tijd van het jaar (warm en reeds weggevangen) tenzij in de zijbeekjes - als je er in mag vissen. Bij Chiny is de Semois bij mijn weten niet openbaar - je hebt dus, naast de Waalse staatsvergunning, ook een vergunning van de rechthebbende nodig. Geen flauw idee van de huidige omstandigheden. Wij gaan half augustus naar Auby-sur-Semois. Ik wacht altijd rustig af hoe de omstandigheden zijn - het is niet in de eerste plaats een visvakantie ;-)

ben64

Henk, bedankt voor de informatie. Ik heb de staatsvergunning, maar heb inderdaad begrepen dat ik nog een lokale vergunning bij het toeristenbureau moet halen. Laten we maar eens kijken wat het gaat worden. Hopelijk staat er nog water in de rivier.
Mvg, Ben

Woenos

Is het daar eind oktober ook nog leuk vissen?

henkverhaar

Vast wel. Je loopt wel het risico dat de campings gesloten zijn. De 'mijne' in elk geval wel

Woenos

Ben dan een weekend aan de Franse grens in een huis aan het vertoeven. Auby-sur-Semois om precies te zijn. Wellicht is iemand daar bekend en weet welke vergunning er extra nodig is?

henkverhaar

De Semois bij Auby is openbaar (alles stroomafwaarts van Herbeumont). Je hebt dus alleen de Waalse staatsvergunning nodig. Let wel op: de Semois behoort tot de 'gemengde wateren', daarin is het vanaf oktober gesloten seizoen voor soorten uit 'groep 3' (forel (beek en regenboog), bronforel, houting). Je mag wel op vlagzalm en kopvoorn vissen.

Woenos


ben64

Ik dacht ik geef nog even een update van mijn ervaringen. Heb gevist in de Semois bij Chiny. We stonden op camping Canada, een redelijke camping dicht aan het water. Vissen vanaf de camping is niet echt mogelijk omdat er een strandje is waar de campinggasten kunnen zwemmen. Daarnaast is het een beginpunt voor kanotochten. Zodra je een stuk stroomafwaarts gaat (richting Chiny) heb je van de badgasten geen last meer. Net na de brug stroomt het water over een dammetje. Erachter zaten scholen kopvoorns te azen, waarvan ik één aantal heb weten te vangen (helaas geen forel). Nog eerder stroomafwaarts wordt de omgeving natuurlijker (ik heb niet het hele traject van de visvereniging "les troit truites" afgevist). Helaas was het er erg druk met kanaovaarders en zijn we naar twee dagen weer betrokken richting de Kyll bij Kyllburg. Het is in ieder geval een mooie rivier waar ik zeker nog een keer ga vissen, maar dan wel buiten het hoogseizoen. Een vergunning is te verkrijgen bij het lokale toeristenbureau in Chiney voor 25  euro (voor 2 weken). Zie ook http://vliegvissenineuropa.nl/Belgie/semois.html voor verdere informatie.