#3 hengel

Started by Woenos, June 11, 2018, 11:03:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Woenos

Hallo,

Omdat ik wat meer lol wil beleven aan de kleinere forel op meren en rivieren ben ik op zoek naar een #3 hengel. Ik zie heel vaak kortere stokken van onder de 9ft. Dat vind ik niet zo fijn werpen persoonlijk.
Ik vis vooral wadend of vanuit de kano.

Ik zie ook stokken die 9ft zijn en met een ander tussenstuk naar 10ft verlengd kunnen worden, heeft iemand daar ervaring mee?

Kortom, iemand ervaring met een #3 hengel om te gebruiken op meren en stromend water? Merk gewoon dat je veel forel vangt in bergmeren maar dat ze niet heel groot worden.

Scaramouche

De combi lang en licht wordt al gauw een beetje slap, of je krijgt een #3 die eigenlijk gewoon stiekem een #4 is. Als je ervoor zorgt dat je hengel en reel in balans met elkaar zijn is een wat korter hengeltje best lekker. Dat gezegd hebbend, ik heb een #3 Loop OptiCreek van 8'8" en dat is mijn favoriete hengel voor kleine riviertjes. Zo'n hengel die je op verschillende manieren in elkaar kunt steken heb ik wel eens geprobeerd maar dat vond ik geen succes, het voelde nooit echt goed aan.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Woenos

Quote from: Scaramouche on June 11, 2018, 12:51:43
De combi lang en licht wordt al gauw een beetje slap, of je krijgt een #3 die eigenlijk gewoon stiekem een #4 is. Als je ervoor zorgt dat je hengel en reel in balans met elkaar zijn is een wat korter hengeltje best lekker. Dat gezegd hebbend, ik heb een #3 Loop OptiCreek van 8'8" en dat is mijn favoriete hengel voor kleine riviertjes. Zo'n hengel die je op verschillende manieren in elkaar kunt steken heb ik wel eens geprobeerd maar dat vond ik geen succes, het voelde nooit echt goed aan.


Interessant, had niet nagedacht over het feit dat het licht en lang een slappe bedoeling kan worden.
Wellicht is een #4 ook wel genoeg om meer lol te hebben aan die beestjes? Heb nu meestal een #6 bij omdat die het fijnst gooit en voor het geval er wel een grote jongen bijt, of ik de kans krijg een grotere rivier te bevissen.
En ik heb ook mijn twijfels over die extra verlengstukken, dus praktijk ervaring is welkom!
Mijn lichte hengel is echt te kort voor dit werk vind ik zelf, die is voor de kleine beekjes (Orvis Clearwater #2 6ft)

John

Zou gewoon op zoek gaan naar een #3 hengel met een minimale lengte van 8".

Gebruik zelf een #2 van 8"en ook wel een #1 van 9" vanuit mijn kano. Is geen enkel probleem.

Groet,

John


Martijn

ik heb wel eens met een langere #3 gevist (was langer dan mijn hengel, zal 10" geweest zijn). Mijn voorkeur (zoals de Ardennen en polder enzo) was 9", 10" was voor mijn gevoel "uit verhouding" voor het vissen wat ik ermee doe.
Uiteindelijk besloten een 9" te kopen, na deze te hebben bij de winkel te hebben getest is het uiteindelijk zelfs de 7,6" geworden  ::wtf::   Totaal geen spijt van! Maar ik moet er geen 15+ meter mee gaan werpen maar dan vind ik de lijn ook weer te licht (teveel invloed door wind op lange afstand werpen).

Uit interesse, om welke reden wil je een langere hengel hebben? Verder werpen? Vis meer kunnen sturen tijdens dril? (geen Czech nymphing o.i.d. neem ik aan?)

Ik heb geen ervaring met vliegvishengels die ik kan verlengen, wel met een verlengbare spinhengel, die mogelijkheid heb ik volgens mij 1x gebruikt :p

henkverhaar

Persoonlijk geloof ik niet zo in die lichte stokkies. Wellicht zou je voor het doel dat je voor ogen staat (vangen van kleinere vis, en daar toch lol aan beleven) eerder kunnen denken aan een ander soort hengel, dan aan een lichtere lange (slappe) noedel - een splitcane stokkie? een 8 voet voor een #4 vang je leuk voorntjes en kleine forelletjes mee...

Joost S.

#6
De loop opti creek staat bij mij op mijn verlanglijst. Inclusief de reel. Deze kan je ook aan zee gebruiken. Je hebt sinds een paar jaar een 'nieuw' iets: ultralight rockfishing, met hele lichte werphengeltjes op kleine visjes van allerlei soorten.

Maar dat kan natuurlijk ook met een vlieghengeltje. Lijkt me supervet met die creek.

Woenos

Quote from: Martijn on June 11, 2018, 21:45:25
ik heb wel eens met een langere #3 gevist (was langer dan mijn hengel, zal 10" geweest zijn). Mijn voorkeur (zoals de Ardennen en polder enzo) was 9", 10" was voor mijn gevoel "uit verhouding" voor het vissen wat ik ermee doe.
Uiteindelijk besloten een 9" te kopen, na deze te hebben bij de winkel te hebben getest is het uiteindelijk zelfs de 7,6" geworden  ::wtf::   Totaal geen spijt van! Maar ik moet er geen 15+ meter mee gaan werpen maar dan vind ik de lijn ook weer te licht (teveel invloed door wind op lange afstand werpen).

Uit interesse, om welke reden wil je een langere hengel hebben? Verder werpen? Vis meer kunnen sturen tijdens dril? (geen Czech nymphing o.i.d. neem ik aan?)

Ik heb geen ervaring met vliegvishengels die ik kan verlengen, wel met een verlengbare spinhengel, die mogelijkheid heb ik volgens mij 1x gebruikt :p

Nou de reden dat ik graag een hengel heb van rondde 9ft is dat ik daar fijner mee werp. Heb een korte hengel maar daar vlot het allemaal niet zo mee. En op de meren en wadend wil ik soms wel wat afstand kunnen maken. Wat je zegt over die verlengbare spinhengel is wel herkenbaar ja, heb ik ook meteen mijn antwoord. Die beastmaster die ik heb heeft dat ook...nooit echt het nut van ingezien of gebruikt, hoogstens een keer om te gebruiken als penhengel tussen het riet.

Woenos

Quote from: henkverhaar on June 11, 2018, 23:30:02
Persoonlijk geloof ik niet zo in die lichte stokkies. Wellicht zou je voor het doel dat je voor ogen staat (vangen van kleinere vis, en daar toch lol aan beleven) eerder kunnen denken aan een ander soort hengel, dan aan een lichtere lange (slappe) noedel - een splitcane stokkie? een 8 voet voor een #4 vang je leuk voorntjes en kleine forelletjes mee...

Splitcane heb ik geen ervaring mee. Wil wel een 4 delige hengel trouwens, kan makkelijk mee het vliegtuig in.


Woenos

Quote from: John on June 11, 2018, 16:31:39
Zou gewoon op zoek gaan naar een #3 hengel met een minimale lengte van 8".

Gebruik zelf een #2 van 8"en ook wel een #1 van 9" vanuit mijn kano. Is geen enkel probleem.

Groet,

John

Lengte 8 is dus ook goed te doen om beetje afstand mee te gooien? Vis vooral wadend en vanuit de kano.

Woenos

Quote from: Joost S. on June 12, 2018, 01:15:41
De loop opti creek staat bij mij op mijn verlanglijst. Inclusief de reel. Deze kan je ook aan zee gebruiken. Je hebt sinds een paar jaar een 'nieuw' iets: ultralight rockfishing, met hele lichte werphengeltjes op kleine visjes van allerlei soorten.

Maar dat kan natuurlijk ook met een vlieghengeltje. Lijkt me supervet met die creek.

Interessant! Keer proberen aan de kust :)

Scaramouche

Quote from: Woenos on June 12, 2018, 09:59:25
Interessant! Keer proberen aan de kust :)

Ik zal het eerdaags eens proberen. Kijken wat een 25cm zeebaars doet aan zo'n stokkie  :o
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Joost S.

#12
Gaaf Scara!!! Ben benieuwd hoe dat bevalt. Je vangt schijnbaar van alles tegen die stenen aan. En ook in de haventjes, vanaf kades ed.



Voordat ik die creek combi ga halen moet bitcoin wel ff gaan knallen haha!

Woenos

Post maar foto's van al dat klein gespuis!

Woenos

Iemand ervaring met de Greys XF2 Streamflex 9ft #3?

Chaisedieu

Ja. Vis er al jaren mee. Heel erg fijne hengel. Ik heb er een WF #3 lijn op van A&M die ik om het jaar vervang. Prima combi

Cheers, Marten

Woenos

Dan zou dat wel eens mijn nieuwe hengel kunnen worden!